Bukefalos 28 år!

Yoga eller annat för att bli bättre ryttare?

A

ang

Skulle vilja börja med nån enklare träning att komplettera ridningen med, som också gärna ska ge mig möjligheten att bli en bättre ryttare. Yoga låter intressant, det finns muskler som behöver stretchas och bättre kroppsmedvetenhet skadar aldrig.

Nån som testat, och i så fall vad? Funkar det som ni tänkt?
Finns det nån bra dvd?
 
Sv: Yoga eller annat för att bli bättre ryttare?

Jag kör ofta yoga. Har en bok som jag går efter. Nackdelen när man gör det på egenhand är att man kanske inte har diseplin till att göra alla rörelser fullt ut om man inte riktigt förstår hur de ska utförras. Jag gick i en yoga grupp i och det underlättade att ha nån som visar en i början. Sen kan man göra det själv när hällst man har tid över.

Det som jag upplever är bäst med yogan är att man tränar upp en liksidighet som är välbehövligt i ridningen. Pluss att men blir medveten om sina kroppsdelar och utvecklar en bra kroppskontroll samt styrka och smidigthet. Enligt mig så är det en utmärkt träningsform att kompletera ridningen med, om man även gör nån annan träning för konditionen.
 
Sv: Yoga eller annat för att bli bättre ryttare?

Misstänker att jag måste gå nåt pass, men egentligen har jag koll på stretching etc. Du har inte sett nån film/ dvd att rekommendera?
 
Sv: Yoga eller annat för att bli bättre ryttare?

Det viktigaste i yoga är andningen. Det krävs en viss teknik.
Det bästa är att först gå ett nybörjarpass med en instruktör. Det finns många olika sorters yoga, och därför kan det vara bra att veta om vad du och din kropp behöver. Det finns lugn yoga när man i sitter i många minuter i varje position och det finns mer dynamisk yoga.

Jag undervisar själv yoga och vill ge dig rådet att först hitta andnignen sedan låter följer du din egen takt i alla rörelser. Det kan ta lite tid att bekanta sig med sin andning, speciellt om man är stressad och stel. Man ska aldrig jämföra sig med någon annan. Därför kan det vara lite vanskligt som nybörjare att se på en video, för att då är det lätt hänt att man jämför sig med den som instruerar. Vi har aldrig exakt samma andning som någon annan. Därför ska du se "inåt" istället för utåt när du övar.
Lycka till!
:)
 
Sv: Yoga eller annat för att bli bättre ryttare?

Jag tränar yoga:love: :love: hemma, ashtanga vinyasa yoga som är en mkt fysisk yoga.

Det finns tre st dvdfilmer i en serie med Viveka blom som instruktör. Den första (om man är aldrig hållt på med ashtangayoga) heter :Ashtanga Vinyasa Yoga - En Introduktion Jag rekommenderar filmerna varmt:love: :bump: :bump:

Dom andra filmerna heter Ashtanga Vinyasa Yoga - Nybörjare och Ashtanga Vinyasa Yoga- Fortsättning

Annan träning jag också rekommenderar är pilates men framförallt rekommenderar jag balansboll :banana: helt suverän träning för ryttare bla för att bli mer liksidig, få bättre balans, kontroll på bäckenets position vilket är görviktigt för bla sitsen så man inte sitter och svankar el tvärtom mm mm

Mina hästar bockar och bugar för att matte har fått en bättre balans och sits :rofl: Jag blir hela tiden en bättre ryttare utav att hålla på med dessa träningar, Jag anser att det visst krävs muskler och kondition som ryttare men framförallt kroppsmedvetenhet och kontroll över kroppen.
Hästarna blir gladare, mår bättre och går bättre när dom slipper hålla att på att jobba med att balansera och parrera vår vingliga kroppar uppe på ryggen och att läsa av alla omedvetna signaler;)
Tycker att man som ryttare har ett stort ansvar gentemot hästarna som är snälla att bära runt på oss, göra det bästa av situationen:idea:

"Min väg är inte den bästa vägen min väg är bara en annan väg"
 
Sv: Yoga eller annat för att bli bättre ryttare?

Intressant, ska kolla upp filmerna :) :bow:
Bra tankar också!
 
Sv: Yoga eller annat för att bli bättre ryttare?

Hett tips:cool: Har sett filmerna på tradera ibland:idea:
 
Sv: Yoga eller annat för att bli bättre ryttare?

John Scott's video Ashtanga yoga är i en helt annan klass än dom tipsen du redan fått.
Den DVD'n kan du beställa här
 
Sv: Yoga eller annat för att bli bättre ryttare?

Åh då blev jag nyfiken, Har bara tränat med dom dvd:erna som jag nämnde ovan så jag har inte direkt något att jämföra med:crazy:

Jag älskar att träna ashtangayoga och eftersom det ej finns några klasser el lärare här så är detdvd och tv:n som gäller:D så jag tar tacksamt emot de tips som finns om bra dvdtränare;)

Så berätta gärna mer om den dvd:n som du ämnde, vad det är som gör den bättre, vad som skiljer dom åt mm.:bow:
 
Sv: Yoga eller annat för att bli bättre ryttare?

Jag kör poweryoga så ofta jag kan...

Tycker det är ett ypperligt komplement till ridningen.

Finns också som dvd, Poweryoga med Ulrica Norberg...
Tror att sidan är www.poweryoga.nu
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 836
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp