Yoga och core på friskis?

gul_zebra

Trådstartare
Ni som går på friskis och svettis gruppass, har någon av er lite koll på hur svårt det är med yoga soft och core?
Jag går vanligtvis på core soft och cirkelgym soft (nåja, håller precis på komma igång igen). Har ett vanligt core-pass inbokat imorrn som jag bävar inför om jag öht klarar av... Hur pass mycket svårare än soft-passet kan det tänkas vara? Tycker ickesoft cirkelgym är lättare än soft, men med min otur är väl core raka motsatsen och till 50% fullproppat med sidoplankor :cautious:

Och yoga soft, hur pass smidig behöver man vara för att kunna ta sig igenom ett sånt pass? Tycker yoga verkar så jäkla skönt - en stor del av det jag tycker om med core är att det känns så stretchigt och genomarbetat i kroppen efteråt och jag tänker att yoga borde vara mycket mer så, och således precis sån träning jag vill ha. Men jag vill givetvis inte komma dit och inte kunna göra rörelserna alls heller. Jag är stel som en tunna och jag har en del fläsk som kan vara i vägen i vissa rörelser.
 
Ni som går på friskis och svettis gruppass, har någon av er lite koll på hur svårt det är med yoga soft och core?
Jag går vanligtvis på core soft och cirkelgym soft (nåja, håller precis på komma igång igen). Har ett vanligt core-pass inbokat imorrn som jag bävar inför om jag öht klarar av... Hur pass mycket svårare än soft-passet kan det tänkas vara? Tycker ickesoft cirkelgym är lättare än soft, men med min otur är väl core raka motsatsen och till 50% fullproppat med sidoplankor :cautious:

Och yoga soft, hur pass smidig behöver man vara för att kunna ta sig igenom ett sånt pass? Tycker yoga verkar så jäkla skönt - en stor del av det jag tycker om med core är att det känns så stretchigt och genomarbetat i kroppen efteråt och jag tänker att yoga borde vara mycket mer så, och således precis sån träning jag vill ha. Men jag vill givetvis inte komma dit och inte kunna göra rörelserna alls heller. Jag är stel som en tunna och jag har en del fläsk som kan vara i vägen i vissa rörelser.
Menar du svårt som med koordinationen eller att det är jobbigt?
Jag tyckte corepasset var ganska jobbigt, men det är ju bara att göra det du kan!

Jag har precis börjat på yoga själv, tycker jag har väldigt stor nytta av att ha testat hemma först. Sen kan man inte allt ändå, då gör man så mycket man kan. Tipsar om att testa lite yoga med Adrienne (Youtube) hemma först det har jag haft nytta av i alla fall. 😊
 
Det är nog rätt olika efter vilken instruktör det är, eftersom de gör sina pass själva.
Soft yoga har jag nog bara varit på en gång, det passet kändes bra för nybörjare.

På ”vanliga” yoga tycker jag även att de flesta pass passar för ovana. Jag är så sällan på yoga så jag är halvt nybörjare varje gång. :)
 
Menar du svårt som med koordinationen eller att det är jobbigt?
Jag tyckte corepasset var ganska jobbigt, men det är ju bara att göra det du kan!

Jag har precis börjat på yoga själv, tycker jag har väldigt stor nytta av att ha testat hemma först. Sen kan man inte allt ändå, då gör man så mycket man kan. Tipsar om att testa lite yoga med Adrienne (Youtube) hemma först det har jag haft nytta av i alla fall. 😊
Jobbigt, koordinationen brukar funka sånär som på att utfall bakåt är lite svårt att komma in i :p
På core soft tycker jag att det brukar gå ganska enkelt, det är ju jobbigt men inte suuuperjobbigt liksom, förutom ett par rörelser som är apjobbiga och de där jävla sidoplankorna som jag hatar av hela mitt hjärta. Så om ett vanligt corepass innehåller till 50% sidoplankor (exempelvis) så är det att ta mig vatten över huvudet, tex. Sen fattar jag såklart att det inte är fullt så illa, men ändå :p Tänker mest på hur jobbigt det är jämfört med core soft.
Egentligen skulle jag helst på gå core-pass med samma ledare som har soft-passet, hennes pass känns så jäkla lugna och sköna på ett vis, men på core har hon bara soft-pass tyvärr.

Tack för tips! Ska kolla in det :) Skulle gärna gå på yoga typ igår egentligen men jag klarar rent mentalt inte av om jag skulle bli helt malplacerad och inte kunna en enda rörelse typ.

Det är nog rätt olika efter vilken instruktör det är, eftersom de gör sina pass själva.
Soft yoga har jag nog bara varit på en gång, det passet kändes bra för nybörjare.

På ”vanliga” yoga tycker jag även att de flesta pass passar för ovana. Jag är så sällan på yoga så jag är halvt nybörjare varje gång. :)
Ja givetvis, så jag tänker mer generellt bara. De borde väl hålla en någorlunda liknande nivå iaf?
Just med yoga känns det annars som en vettig idé att gå på flex ett tag innan. Kruxet är att a) det inte funkar tidsmässigt och b) jag har provat och det sög getballe :p
 
Har varit på ganska många Core-pass på Friskis. De är i mina ögon asjobbiga, men om det är just sidoplankor du bävar för, så kan du vara lugn. På passen jag gått, har de inte varit med ens. Skulle du hamna på ett sådant, eller med övningar du inte klarar alls, kanske du kan byta instruktör.
 
Jag kan förstå att man vill ha lite koll på vad det handlar om innan man går på ett yogapass, men du behöver inte göra massa pass hemma innan du går på ett på irl (om du inte vill förstås). Att veta typ hur en solhälsningen går till kan ju vara skönt, men i övrigt, gå på ett pass bara!

Läraren kommer hjälpa dig att hitta alternativ i positioner som inte funkar för dig (det hör liksom till, alla som gör yoga har saker som de har lättare/svårare för, alla har olika förutsättningar och därför finns det ALLTID alternativ eller variationer. Och vill man bara sätta sig ner och chilla en stund kan man göra det också, faktiskt. Det är det som är så himla gött med yoga, det handlar om dig och du gör bara det du kan/vill göra i stunden)

Och, ifall du vill se yoga med större kroppar än ”normen” kan jag tipsa om Dana Falsettis och Jessamyn Stanleys videos på YouTube. Jätteduktiga yogalärare!
 
Ni som går på friskis och svettis gruppass, har någon av er lite koll på hur svårt det är med yoga soft och core?
Jag går vanligtvis på core soft och cirkelgym soft (nåja, håller precis på komma igång igen). Har ett vanligt core-pass inbokat imorrn som jag bävar inför om jag öht klarar av... Hur pass mycket svårare än soft-passet kan det tänkas vara? Tycker ickesoft cirkelgym är lättare än soft, men med min otur är väl core raka motsatsen och till 50% fullproppat med sidoplankor :cautious:

Och yoga soft, hur pass smidig behöver man vara för att kunna ta sig igenom ett sånt pass? Tycker yoga verkar så jäkla skönt - en stor del av det jag tycker om med core är att det känns så stretchigt och genomarbetat i kroppen efteråt och jag tänker att yoga borde vara mycket mer så, och således precis sån träning jag vill ha. Men jag vill givetvis inte komma dit och inte kunna göra rörelserna alls heller. Jag är stel som en tunna och jag har en del fläsk som kan vara i vägen i vissa rörelser.
Yoga soft har jag aldrig gått på, men min mamma som är superjättestel (och avskyr vanliga yogan 75 min) tycker det är helt ok och går ibland frivilligt. Hon fuskar iofs garanterat men det är ju tillåtet.

Jag minns inte hur vanliga core är men minns inte heller några sidoplankor från det. (går mest yoga). Yoga tycker jag är mer stretch än core är och jag tycker vanlig yoga är jobbigare för mig än vanlig core (positivt). För mig är yoga ajaj jobbigt, då får man böja lite på knäet eller så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som gått på cirkelfys soft på friskis och svettis? Jag har bokat ett pass för imorrn och kom precis att tänka på vilken...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp