Bukefalos 28 år!

yoga och pilates

Sv: yoga och pilates

*kl*

Jag har provat core en del och även tänkt prova på yoga och pilates, men har jättesvårt att få till det här med andningen...


Alla bara tjatar om hur viktigt det är med andningen, men ingen kan förklara HUR man ska andas. Det spelar väl ingen roll hur många gånger under ett pass som instruktören tjoar "tänk på andningen!" om man inte vet vad det innebär :confused:

Så, om någon kan förlkara för mig HUR man ska andas rätt under ett yoga/pilates/core pass så skulle jag vara otroligt tacksam :bow:
 
Sv: yoga och pilates

På den Hattaya yoga och den Pilates jag går på andas vi olika. PÅ Hattaya Yogan är både ut och inandning genom näsan. I Pilatesen sker andning även genom munnen. I yogan kör vi de flesta strectchar på utandningen dvs utandningen hjälper en att komma djupare/längre ut i rörelsen. Att man använder munnen i Pilates förklarade min yoga lärare med att om man kör mer fysiskt får man in mer syre och man använder munnen. Så nu blev du nu tyvärr inte klokare. Du måste nog be instruktörerna förklara bättre. Mina lärare säger i varje övning hur andningen skall göras.
 
Sv: yoga och pilates

Så som jag har uppfattat det så ska man andas lugnorna fulla med luft, ställ dig framför spegeln och andas in, du ska alltså kunna se bröstkorgen vidga sig ut åt sidorna under armhålorna. Andas in med näsan och andas ut med munnen.
 
Sv: yoga och pilates

Gemensamt för yoga och pilatesandning (jag känner inte till att man andas på något särskilt sätt i core, men det är nog bra att applicera detta på de passen också) är att den ska vara djup, man ska andas med magen och inte med bröstkorgen - dvs magen ska hävas uppåt vid inandning och "skopas ur" vid utandning. Både in- och utandning sker aktivt och med hjälp av diafragman och revbensmuskulaturen. Andningen ska också vara fokuserad och i takt med rörelsen, det blir som ett mantra av in- och utandningar som kopplas ihop med rörelserna.

Vid yoga sker, som tidigare skrivits, andningen helt genom näsan. Vid korrekt yogaandning glider luften längs den bakre delen av luftstrupen (det känns så iallafall, och det hjälper att tänka på det). Själv lägger jag tungspetsen strax bakom den övre-främre tandraden (bakom de övre framtänderna).

Pilatesandning sker in genom näsan - magen ska välvas utåt och gärna ryggen bakåt - alltså riktigt djupt andetag. Vid utandningen andas man genom munnen samtidigt som man kontraherar magen och aktivt pressar ut luften med hjälp av magmusklerna. Inte en enda pust som om någon slog dig i magen utan lite långsammare och mer kontrollerad. Jag upplever dock att utandningen i pilates blir lite kortare än inandningen men jag vet inte om det är korrekt. Vid yoga ska man försöka få både in- och utanding så långa och jämna som möjligt.

Hoppas du blev lite klokare av mitt snabba svar.
 
Sv: yoga och pilates

Vid yoga sker, som tidigare skrivits, andningen helt genom näsan. Vid korrekt yogaandning glider luften längs den bakre delen av luftstrupen (det känns så iallafall, och det hjälper att tänka på det). Själv lägger jag tungspetsen strax bakom den övre-främre tandraden (bakom de övre framtänderna).

:bow: Tillägg bara: när man andas rätt så låter man litegranna som att man snarkar. ;) Man känner verkligen luften bak i halsen och låter lite rosslande.

tänkte bara förtydliga lite. ;)
 
Sv: yoga och pilates

Kom på en sak, vad är diafragman? Står i båda mina böcker, men ingen förklaring om vad de är? :crazy:
 
Sv: yoga och pilates

En muskel som deltar i inandningen, tillsammans med övrig andningsmuskulatur. Ligger under lungorna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Strax innan jag mådde som allra sämst av stress för ett antal år sedan så bestämde jag mig för att börja yoga. Yoga sägs ju vara en bra...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var ärligt talat inte alls särskilt upplagd för någon ridlektion, även om det skulle vara hopplektion. Jag hade varit uppe sen 4:45...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp