Sv: Yoghurt!

Inte läst tråden men säger turkisk yoghurt med tex rivet äpple, man skrapar äpplet och blandar! :) Superpoppis, även banan mm funkar! Och det bästa du kan ge små.. undvik sockerfällorna!
 
Sv: Yoghurt!

För att socker är en DROG.......

Snälla nån vilken dubbelmoral.Om barnet är under ett är det livsfarligt att ge det yoghurt som inte råkar vara helt naturell, men lagom till första födelsedagen åker sockret fram minsann.
Nej, måtta med allt är min åsikt.
 
Sv: Yoghurt!

min fick inte massa socker och skit på sin födelsedag heller :)
 
Sv: Yoghurt!

min fick inte massa socker och skit på sin födelsedag heller :)

Var har jag nämnt att det ska vara !massor av socker"?Socker finns i allt, det är snarare mkt svårt att INTE hitta ngt med socker i.

I en vanlig juice som anses nyttig(inte söt utan naturligt sur) kan jag berätta att jag får i mej 500 kcal på 5 dl.Många som bantar äter 800 kcal/dag så det är en lite fingervisning om vad en nyttig juice innehåller, vad en onyttig juice som är mkt söt innehåller vågar jag inte ta reda på.

Hoppas heller inte ni ger barnet ngn form av mjukbröd, för det innehåller oxå socker, även lingongrova & alla nyttigare sorter.& hoppas ni inte ger fullkornsvälling heller för det är socker det med.Det jag vill få fram är att det garanterat inte finns ngn som inte ger sitt barn socker, de bara tror att produkterna är sockerfria men klankar ner på 2-3 dl yoghurt/dag.Den yoghurten är ju lika illa som samma mängd lingongrova.
& det var delvis kl.
 
Sv: Yoghurt!

Eftersom jag lagar mesta från grund kan jag själv avgöra sockermängd mm. Vi bakar bla eget fiberrikt grovt bröd etc :) Vilket är skönt för man har inte ett barn som går på konstanta sockerkickar som många har :) Dessutom bjudes inte barnen på dagis på glass etc vid nåns födelsedag utan den som fyller årfår en krona och de sjunger och sen är det nog! Det gillar jag!
 
Sv: Yoghurt!

Delvis kl

Jag kan tycka att det är lite väl mycket hysteri kring att se till att barnet inte får i sig socker. Försöker naturligtvis själv att inte ge för mycket sötsaker till min, men undvika det till 100% är i stort sett omöjligt och jag anser att stoppar man inte i dem för mycket så är det ingen fara, det är ju trots allt du som förälder/vuxen som beslutar hur mycket ditt barn ska äta. Min son får t ex smaka på kanelbullar och andra bullar om vi fikar, det är ju inget vi gör dagligen och när han fyllde 1 år så fick han äta tårta, vilket han iofs smakat innan när vi varit på kalas. Han äter ju inga mängder för det kan man ju begränsa. Yoghurt får han också som mellanmål ibland och det är Skånemejeriers vanliga Yoggi då, absolut ingen med sötningsmedel. Smakat saft vid något enstaka tillfälle har också gjort.

Sedan är ju allt som är "förbjudet" mycket mer spännande, så har man aldrig gett socker så tror jag att det kan ha motsatt verkan när barnet är större eller t om tonåring/vuxen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yoghurt!

Snälla nån vilken dubbelmoral.Om barnet är under ett är det livsfarligt att ge det yoghurt som inte råkar vara helt naturell, men lagom till första födelsedagen åker sockret fram minsann.
Nej, måtta med allt är min åsikt.

Sa jag det? :mad::mad:Jag skulle avstå från socker så länge det bara går om jag hade egna barn... Så länge barnet inte fått i sig sött så vet det inte att det "ska" smaka så... :grin::grin:

Och jag skulle definitift avstå från sötningsmedel för det vill jag inte ens utsätta mig för... :grin::grin:

Om du menar tårta så äter jag själv inte det för jag tycker det är för SÖTT... Och jävligt äckligt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yoghurt!

Iallafall.....

Turkisk yoghurt med mosad frukt går bra då nån gång ibland?

Jag vill inte ge min son för sött för ofta då jag inte vill att han ska bli "sockerberoende" som vissa barn är, men han får smaka lite grann. Ser ju ingen skada med att han får t.ex slicka/smaka på en sötsak någon gång ibland. Det blir ju inte varje dag.
 
Sv: Yoghurt!

Vi ger turkisk yogurt med mosad frukt eller fruktpuré ibland och det brukar uppskattas. Har hört att det dessutom ska vara nyttigt, eftersom den är fetare än annan yogurt och bebisar behöver fett.

Sedan att jag äter upp yogurten för dottern behöver vi kanske inte nämna högt. :angel:
 
Sv: Yoghurt!

Vi har gett turkisk yoghurt (med tillsatt fruktpuré) som mellanmål varje dag sedan dottern var 7-8 månader.

Anledningen att man ska vara måttlig med mjölkprodukter innan 1 år har jag fattat varit för att mjölk försvårar upptag av järn, därför ska man inte servera det som måltidsdryck innan 1 år.
 
Sv: Yoghurt!

Jo, ja har läst om något sådant. Han får aldrig mjölk.
Matgrädde och sådant använder jag i matlagning.

Det handlar ju om ganska små mängder, men de flesta verkar rekommendera mosad frukt i turkisk yoghurt så jag ska testa lite med det.

Hur mycket yoghurt ska det vara? Det ska väl vara mera frukt än yoghurt?
 
Sv: Yoghurt!

*kl*

Min 5 åring åt ganska ofta smaksatt yougurt, tror att han t.om åt sin första kaka när han var 8 mån.

På ettårsdagen var det tårta och på dagis firas alla födelsedagar med glass!

Men ändå går han inte på konstanta sockerkickar (eller beroende).

Jag tror på att ta allt med måtta.
Kan tillägga att min syster fick inte äta/dricka något sött förrns hon var 3 år, hon blev sockerberoende, "godisgalen".
 
Sv: Yoghurt!

William har ätit mild naturell yoghurt blandat med fruktpuré sedan han var ca 6-7 månader. När vi är borta får han yoghurt på burk (från barnmatshyllan) som mellanmål.
 
Sv: Yoghurt!

Ok, då kan jag fortsätta som innan då, fast med naturell och inte flera liter om dan....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 029
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 842
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp