Bukefalos 28 år!

Yorkshire terrier valp 3 mån vägrar promenad

Rexis

Trådstartare
Vår hane på 3 mån är ny hos oss sen 3 veckor. Super fin och glad och väldigt busig. Det är min första småhund, haft setter tidigare. Har aldrig haft dessa följande problem och inget funkar. 1: promenad hem ifrån vägrar om han är i koppel. Går han lös är han mer med men inte super glad. Går långsamt. . Väl ute är det tvärstopp i koppel. Lockar. Berömmer när han går fram, kommer. Provat ta m leksak han gillar. Ointresserad. Men hem funkar allt! Går jättebra, lyssnar och är uppmärksam. Vad gör jag? Väntar jag ut honom blir det inget. Han bara vill hemåt. Går 1 meter. Stopp. Han är en tuff och framåt kille för övrigt. Glad i hundar och människor.
Problem 2: han kissar bajsar inne trots att vi heeeeela tiden tar ut honom efter sömn. Mat. Lek. Berömmer honom när han är duktig och gör rätt. Men så kommer vi in och han går och bajsar efter 2 min ändå. Han gnäller aldrig eller visar att han ska göra ngt el vill göra ngt. Vad gööör vi. Blir så trött på bägge problemen. .. har aldrig haft sådant problem förr. Tacksam för alla tips vi kan få!!!!!!
 
Jag tänker att valpen fortfarande är väldigt liten och har nästan precis flyttat hemifrån. En 3 månaders valp kan man varken kräva att den ska kunna gå i koppel eller vara rumsren. Kanske tycker han att det är lite obehagligt att lämna tryggheten i hemmet och stretar emot därför. Prova att träna med kopplet hemma i valpens trygga miljö (och med mycket beröm när det blir rätt) istället för "i skarpt läge". Locka, beröm och låt jätteglad när han följer efter dig självmant.
Angående rumsrenheten: fortsätt på samma sätt med att ta ut efter sömn, mat, lek. Var observant på vad han gör när han kommer in och var beredd på att snabbt lyfta ut honom igen om han ser ut att vilja göra sina behov inomhus. Mycket beröm när det blir rätt, ignorera när det blir "misslyckat", ha tålamod. Din valp är fortfarande en liten bebis.
 
Tack för ditt svar. Jag är helt med på att han är ny med mycket.. men det är bara så nytt att inget funkar. Jag har ju trots allt haft hund förr och aldrig haft detta problem. . Men det är klart alla är olika. För att ta ut honom för sins behov måste vi gå ca 200 m till gräsmattan. Om han vägrar gå blir alternativet att bära dit. Och det sista vi vill är att ha en knähund. Vi bor i område där rastning av hund inte ses med blida ögon så gräsmattan är enda platsen han får rastas på...
 
Kan ni inte bära honom dit och träna på koppel på vägen hem så länge? :)
Tänker att det är en tillfällig lösning tills han blivit mer bekväm med koppelsituationen och att ni samtidigt får ut honom snabbt och slipper ett frustrationsmoment som inte leder till något bra.
 
Jo så blir det nu på morgonen vid första rastning för att inte pusha honom direkt från sömnen☺ ska vi skippa "promenad" helt ett tag? Kanske dags att prova det isf. Tycker så synd att han ska bara vara hemma och inte få stimulans utifrån, om det så bara handlar om att gå ner för gatan.. längtar tills vi kan gå ut och han med!☺
 
Ja, det hade jag gjort. Det är ju som sagt bara en bebis än, jag började inte gå regelrätta koppelpromenader med min förrän hon var åtminstone 4 månader :)
Fram tills dess transporterade vi oss på bästa sätt till en plats, och sedan busade vi där, innan vi transporterade oss hem. Ibland gick det bra att gå lite i koppel, ibland bar jag henne och ibland gick hon lös.
Han behöver inte så mycket stimulans än, det räcker förmodligen gott att bara få vara med er, lära känna er och busa lite :)
 
Men hur kan du vara trött efter tre veckor?
Jag ser inget problem öht, ni har en liten, liten valp.

Bär honom till gräset och låt honom sniffa omkring och sen gå in igen.
Ha en fast plats för kiss och bajs och beröm när han gör det ute.
 
Hur? För jag hade nog större förväntningar än vad jag borde haft. För att det funkade förut med mina 2 hundar. Blev lite ställd men det är ju bara erkänna det och ta det därifrån. Jag ändrar strategi och lär mig. Jag också☺
 
Vår hane på 3 mån är ny hos oss sen 3 veckor. Super fin och glad och väldigt busig. Det är min första småhund, haft setter tidigare. Har aldrig haft dessa följande problem och inget funkar. 1: promenad hem ifrån vägrar om han är i koppel. Går han lös är han mer med men inte super glad. Går långsamt. . Väl ute är det tvärstopp i koppel. Lockar. Berömmer när han går fram, kommer. Provat ta m leksak han gillar. Ointresserad. Men hem funkar allt! Går jättebra, lyssnar och är uppmärksam. Vad gör jag? Väntar jag ut honom blir det inget. Han bara vill hemåt. Går 1 meter. Stopp. Han är en tuff och framåt kille för övrigt. Glad i hundar och människor.
Problem 2: han kissar bajsar inne trots att vi heeeeela tiden tar ut honom efter sömn. Mat. Lek. Berömmer honom när han är duktig och gör rätt. Men så kommer vi in och han går och bajsar efter 2 min ändå. Han gnäller aldrig eller visar att han ska göra ngt el vill göra ngt. Vad gööör vi. Blir så trött på bägge problemen. .. har aldrig haft sådant problem förr. Tacksam för alla tips vi kan få!!!!!!

Det där med kopplet kommer att lösa sig av sig själv. Strunta i promenaderna. Men åk gärna iväg till nya platser för social- och miljöträning. Ha med dig koppel då. Ibland är det enklare för valpen att ha koppel som släpar efter än någon som håller i.

Ang kissandet är det fullt normalt. Valpar kan inte ens kontrollera blåsan förrän vid cirka 4 månaders ålder så det är omöjligt att tro att han kan hålla sig. Precis som med småbarn. De kissar bajsar när de måste, oavsett var. Vissa valpar är "duktigare" än andra på att varna innan eller bara uträtta sina behov på speciella platser. Där får man helt enkelt acceptera hur just denna valp beter sig och inte jämföra med andra valpar, alla är olika.

Försök att inte slita ditt hår och njuta av den söta valpen istället! Valptiden går så oerhört fort, och problemen kommer att lösa sig med tiden :)
 
Hur? För jag hade nog större förväntningar än vad jag borde haft. För att det funkade förut med mina 2 hundar. Blev lite ställd men det är ju bara erkänna det och ta det därifrån. Jag ändrar strategi och lär mig. Jag också☺
Jag har förstått det som att stora hundar kan bli rumsrena tidigare än små hundar, vet inte varför dock. Vår lilla (dv.pudel/am.cocker) var nog iaf ett år innan vi tyckte att man kunde kalla honom rumsren, och det tog många månader innan det slutade komma inne i tid och otid.
Vi bar alltid ut honom och satte honom ner på gräset där han skulle göra ifrån sig, där fick han stanna tills han gjort. Begränsade med kopplet så att han inte kunde ströva iväg och bli distraherad, och så sa vi "kissa!..kissa!" tills han gjorde + beröm. Ganska snart fick vi en vovve som gjorde både 1 och 2 på kommando :) Och han blev absolut ingen knähund för det, tvärtom, önskar han blev mer knähund ;)

Angående att varna när han är nödig så är vår hund en sån som inget visar, asjobbigt. Vi fick lära oss att känna på magen om det började kännas som en fylld kissblåsa. Idag, om han är nödig och behöver säga till, så kan han komma och försöka "visa magen". Funkar bara om vi sitter i soffan eller så, då klättrar han upp och ställer sig "i ansiktet" på en ;)
Om vi skaffar valp igen kommer jag lägga mycket energi på att lära valpen hur man visar att man är nödig :)

Promenader var det inte tal om i början, han blev bara överstimulerad och kissade inne så snart han kom in i lugn och ro. Så, bär honom till gräset, låt det vara lugn och ro och toapaus där. Det finns tid till att sysselsätta honom när han blir äldre.

Att öva med kopplet inne är en jättebra idé, träna att följa er osv.
 
Jag har förstått det som att stora hundar kan bli rumsrena tidigare än små hundar, vet inte varför dock. Vår lilla (dv.pudel/am.cocker) var nog iaf ett år innan vi tyckte att man kunde kalla honom rumsren, och det tog många månader innan det slutade komma inne i tid och otid.
Har lite samma erfarenhet, min borzoi är 4½ månad och det finns inte på kartan att han skulle göra ifrån sig inomhus om det inte är så att han faktiskt inte kan hålla sig längre alt är sjuk på något sätt.

TS
Tycker som andra redan sagt, skippa så mycket fokus på koppelträning. Min erfarenhet är att det kommer av sig själv och de brukar fatta rätt fort vad som förväntas av dem.

Gällande kissande och bajsande inomhus kan det ju ofta vara svårt att hinna få ut dem. Innan jag köpte min fjompis var det många som rådde mig att lära honom "gå på låda" inomhus, med tanke på att vi bor på åttonde våningen i ett höghus, så det går inte att "snabbt bära ut på gräset". Tanken var då att man skulle lära valpen att göra ifrån sig på ett speciellt ställe inomhus på samma sätt som man lär katter gå på låda, och sen gradvis fasa ut det så hunden gör toalett mer utomhus än i "lådan". Har ingen aning om hur detta fungerar i praktiken dock, har tacksamt nog inte behövt testa detta då min grabb, till min stora förvåning, redan var rumsren när han kom hem.

Kan tillägga att mina föräldrars storpudel fortfarande bajsade inomhus i vissa delar av huset tills han var långt över året. Medan han var valp hade dem delat av huset (som var rätt stort) så han var begränsad till bottenvåningen samt deras sovrum på ovanvåningen. Detta gjorde att övriga delar av huset där han normalt inte fick vara inte kändes lika "hemma" och då blev det att han gjorde ifrån sig där om man inte passade honom.
 
Tack för dina peppade ord och tips! Faktum är att idag gick vi hela familjen på promenad och valpen med såklart. Bärandes eller sittandes i vagnen med dottern men han v i l l e gå!! Så han gick såå fint utan stopp! Underbart roligt! Vi kommer givetvis ge han tiden att växa in i allt och vi har fått så nyttiga tips och idéer så det här ska gå bra! Vad gäller rumstränas får vi fortsätta som vi gör. Vi säger också "kissa" så att han ska förknippa det med just handlingen. ☺ tusen tack!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 096
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 915
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 203
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp