Yr/svimmfärdig??

memma

Trådstartare
Jag är i vecka 10 nu (11 på torsdag) o var på inskrivning i fredags, jag hade lågt blodvärde och blodtryck...köpte järntabletter o har ätit i 1 dag nu bara :crazy: Men jag är så yr, svimmfärdig darrig i kroppen, hjärtklappning, kallsvettas o känner mig som om man har mjölksyra i hela kroppen. Jag höll på att svimma i går på jobbet, och i dag fick jag stanna hemma, för jag hanterar inte det att stå upp i dag o koncentrera mig.

Jag tror det börjar bli dags att berätta på jobbet varför jag mår som jag gör....men hur tusan säger man det...började ju där den 11/8....Usch jag fasar för hur jag ska berätta det, men det känns som om jag måste det nu....:angel:

Men fler som känt sig yra/svimmfärdiga? Vad gjorde ni då???
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

Glöm inte att du bör ta c-vitamin i samband med järntabletterna!
Det för att kroppen bättre ska ta upp järnet!!

Kaffe bidrar till sämre upptagningsförmåga av järn!!

Dricker du ordentligt??
Äter du som du ska??
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

Försök att äta järntabletterna på fastande mage och iallafall inte ihop med mat som innehåller mycket kalk som ex mjölk eller fil. Men det tar 1-2 veckor innan järnvärdet stiger på allvar.

Jag var hemskt svimfärdig och yr i början. Det var bara till att försöka smussla med det och sitta ner så mycket jag kunde. Men det funkar på mitt jobb - kanske det inte går på ditt jobb? Skyll på att du har fått hemskt lågt blodtryck kanske och äter medicin för att kurera det?
Iallafall gick det över på ett par veckor för mig. Det kan säkert variera, så det kanske går fortare för dig?
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

Dricker du ordentligt? När man är gravid ökar behovet av vätska, speciellt i början när blodmängden ökar rejält. Plus att man behöver mycket vätska för fostervattnets skull.

Du och jag är ju ungefär lika långt gångna (jag är i v 9+2).
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

Du ska inte äta/dricka något som innehåller mjölk 1 timme före/efter du tagit din järntablett för då kan inte kroppen ta emot järnet.

Jag svimmade på jobbet och då berättade jag för min förman (arbetar med knivar). Kollegorna började såklart ana att jag var gravid när svimningen inte berodde på att jag skar mig eller ätit dåligt ;)

Jag drog ner på tempot och ansträngde mig inte lika mycket.
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

Jag har ju kunnat börja äta bättre nu när jag inte mår fullt så illa...försöker dricka mer men har tvärr alltid varit kass på det men anstränger mig massa, samt dricker mega mkt nyponsoppa för c-vitaminernas skull :o
Jag vet att man inte skulle ta järntabletterna med typ mjölk o sånt o kaffe dricker jag inte....På mitt jobb är det svårt att smita undan o sätta sig en stund, men jag får ta mig i kragen o berätta det för dem på jobbet så dem fattar, då undelättar det nog en massa.

Sen i dag och i går känner jag lite hmm typ malande svag mensvärk/träningsvärk/knip i magen värk nere i magen, antar att det e normalt men man blir ngt orolig. Men det är kanske som om allt växer o tänjer sig?? Jag har inte kännt så mkt mensvärk liknande innan så....
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

Jag har haft mensvärksliknande smärta till och från under hela graviditeten, och det ju normalt.. Jag tänkte att om det inte gör ondare än mensvärk så är det inget att oroa sig för! Och det var det inte.

Jag berättade i v5 att jag var gravid, men då jobbar jag bla. med röntgen så det var ju inget att hålla på;)

Lycka till!

/Tolvis, i v 34
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

Jag jobbar osså på ett ställe där vi röntgar i bland...frågade min BM om det men hon sa att det ej var super duper farligt att jag varit med nu, men kunde jag nu undvika det var det bäst!! Sitter här o funderar på HUR jag ska berätta det i morron på jobbet, känner att nu måste dem få en förklaring till varför jag var hemma 2 dagar för ngn vecka sedan och i dag o att det kan hända att det blir fler dagar jag måste va hemma eller känner mig lite så där....:crazy:
Det är svårt, ska man bara säga rakt ut att jag e gravid eller?? eller typ: anledningen till jag känt mig trött o varit lite dålig nu e pga jag e gravid.
Eller....hmm ja hur säger man det bäst?? Ett sånt litet företag, bara jag anställd!
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

Har du någon som du har bättre relation än alla andra? Prata med honom/henne först!

jag berättade först för min förman, sen berättade jag för min enda kvinnliga kollega. Efter henne en mkt nära kompis vars sambo dessutom hade sin häst i samma stall som mig ;) Efter dem berättade jag för de kollegor som jag roterade med för att inte behöva anstränga mig.
Sen blev jag sjukskriven, och när jag kom tillbaka så visste ju typ alla och de som inte visste fick ju reda på det eftersom jag bara jobba 50%.

När jag berättade i stallet sa jag bara att jag skulle behöva lite hjälp lite längre fram med att tömma skottkärror och fylla på vatten för jag är gravid. Vi var 2 inackorderade och stallägaren var själv gravid så de var inget konstigt.


Min chef fatta och visste ingenting, så åt honom skrev jag ut arbetsmiljöverkets regler för gravida där de tar upp allt de ska ta hänsyn till.
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

Jag jobbar osså på ett ställe där vi röntgar i bland...frågade min BM om det men hon sa att det ej var super duper farligt att jag varit med nu, men kunde jag nu undvika det var det bäst!! Sitter här o funderar på HUR jag ska berätta det i morron på jobbet, känner att nu måste dem få en förklaring till varför jag var hemma 2 dagar för ngn vecka sedan och i dag o att det kan hända att det blir fler dagar jag måste va hemma eller känner mig lite så där....:crazy:
Det är svårt, ska man bara säga rakt ut att jag e gravid eller?? eller typ: anledningen till jag känt mig trött o varit lite dålig nu e pga jag e gravid.
Eller....hmm ja hur säger man det bäst?? Ett sånt litet företag, bara jag anställd!

Ja, den ligger ju ganska skyddad mot sekundärstrålningen men det känns nog bäst att undvika helt ändå?:)
Jag tror att det är bäst för en själv (eller det känner man väl bäst själv) att bara ta tjuren vid hornen och tala om det! Det är ju givetvis nervöst och speciellt om du är ensam anställd då man ofta tycker att man ställer till med problem för sin arbetsgivare...
Skulle något gå fel med graviditeten ("ta i trä") är det nog bra att ha talat om det för arbetsgivaren så att denne vet varför man kanske vill vara hemma någon dag och sedan är lite nedstämd. Kan kännas bra att få stöd även från sin arbetsgivare och ev. arbetskamrater.

Lycka till och hoppas att allt har gått bra idag!:bump:
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

I dag släppte jag bomben på jobbet o det var inget farligt, min chef (bara jag som e anställd där) blev super glad o fick tårar i ögonen, o var MKT förstående jag fick gå hem tidigar om jag kände för det o vila o sånt det var skönt at få det sagt! Så nu e jag inte med på röntgen längre!! Känns bra att ha berättat det så dem förstår varför man kan må som man gör!!
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

Jag är i vecka 10 nu (11 på torsdag) o var på inskrivning i fredags, jag hade lågt blodvärde och blodtryck...köpte järntabletter o har ätit i 1 dag nu bara :crazy: Men jag är så yr, svimmfärdig darrig i kroppen, hjärtklappning, kallsvettas o känner mig som om man har mjölksyra i hela kroppen. Jag höll på att svimma i går på jobbet, och i dag fick jag stanna hemma, för jag hanterar inte det att stå upp i dag o koncentrera mig.

Jag tror det börjar bli dags att berätta på jobbet varför jag mår som jag gör....men hur tusan säger man det...började ju där den 11/8....Usch jag fasar för hur jag ska berätta det, men det känns som om jag måste det nu....:angel:

Men fler som känt sig yra/svimmfärdiga? Vad gjorde ni då???


Jag var i samma sits, berätta tidigt på ett nytt jobb. INTE KUL. Men dom tog det jättebra :)

Äter du ordentligt? Jag mådde fruktansvärt illa o kände mig konstig om jag inte hade ätit på ett par-tre timmar.
 
Sv: Yr/svimmfärdig??

I dag släppte jag bomben på jobbet o det var inget farligt, min chef (bara jag som e anställd där) blev super glad o fick tårar i ögonen, o var MKT förstående jag fick gå hem tidigar om jag kände för det o vila o sånt det var skönt at få det sagt! Så nu e jag inte med på röntgen längre!! Känns bra att ha berättat det så dem förstår varför man kan må som man gör!!

Å vad bra :) Sådär snäll var däremot inte min chef haha.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 518
Senast: Habina
·
Kropp & Själ inatt fick jag sån plötslig attack. låg i sängen o skulle sova -- så blev jag så jätteillamående o konstig i kroppen.. började...
Svar
17
· Visningar
1 976
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Jag tog hål i öronen(!) i lördags, med påföljande blodtrycksfall. Inte helt oväntat, då jag varit med om det för snart 10 år sen när jag...
Svar
18
· Visningar
5 318
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 390
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp