Yrken med jourtvång?

Ah! Det förklarar saken!

Men va! Är det kommunalt! Det är ju helt knasigt! Det borde ju regleras övergripande över landet.

Lite off-topic tror jag att pandemin kanske är slutet på landsting. Då kanske räddningstjänsten kan haka på!

Mvh Miks
Dom bytte ju officiellt namn från Brandkåren till Räddningstjänsten, det säger en del av vad det innefattar nu till skillnad mot förr.

Till trådämnet (som jag tror TS menar) så finns det en hel del verksamhet i Sverige som pågår 7/24/365. Där jobbar man på scheman eller i vissa fall kan du istället ha jour, dvs få vara hemma men komma in direkt vid samtal.
På andra ställen t.ex räddningstjänst, båtmän på lotsstation, oljehamnsarbetare, kriminalvården, där jobbar du jour men sover på anläggningen s.k sovande natt-tjänstgöring (du kan ha vaken natt-tjänst och/eller sovande natt-tjänst).
Sen inom industrin som rullar jämt där har du skiftlag istället, t.ex LKAB, Sandvik, vissa teknikindustrier, medicinindustrier och vaktbolag.

Det finns många yrkesgrupper som jobbar "obekväma arbetstider" som man generellt inte tänker på.
 
Jag tycker att jag flera gånger har hört att brandbilen ofta är allra först på plats vid olyckor. Det säger ju ganska mycket men när man verkligen tänker på det så innefattar det ju ännu mer.

Jag tror systemet med deltidsbrandmän, sjö- och fjällräddningen är en gammal kvarleva från förr. När samhället var tvungna att gå ihop och rädda det som räddas kan med hela byns insatser. Sen har systemet inte uppdaterats tillräckligt för att avlöna alla i frivilligorganisationerna och till viss del behandlar brandmän med vänsterhanden. Mycket märkligt egentligen.

Mvh Miks
Det är rätt naturligt eftersom de har ett större nätverk med närvaro på fler ställen. Ska man ha heltidspersonal så behöver det vara en viss mängd larm inom området inom viss tid för att det ska bli rimligt att ha bemanning där. Då kommer resultatet bli att det blir längre utryckningstider i glesbygden istället, på det sättet som det görs indragningar i närvaron av polis och ambulans.
 
Vad jobbar du med?

Det är en väldigt snäv krets, och därför är det också svårt att hitta deltidsbrandmän. Det visar sig om inte annat när man behöver vara ledig från sin jour, det är svårt att få in en vikarie (eller ”polare” som är den korrekta termen 😅).
Jag håller med om att ett annat system antagligen hade varit bättre.
Jag jobbar på reningsverk så det är få larm som är riktigt akuta. Det skulle vara om inloppspumparna stannar eller om vi får problem med rötkamrarna (som producerar rötgas vilket är en potent växthusgas och explosiv om den blandas med luft). Men generellt handlar åtgärder på beredskapstid om att se till så att driftstörningar inte leder till att vi överskrider tillåtna utsläppsvärden. Utrustningen är väldigt gammal och går ofta sönder samtidigt som folk fortfarande inte har lärt sig vad man inte ska spola ner våtservetter i toaletten.
 
Kan man verkligen TVINGA en anställd till jour i Sverige? Alltså att någon faktiskt enligt lag måste.
Vi har jour på min arbetsplats men inte alla jobbar jour, några har till exempel hälso/medicinska skäl till att inte arbeta natt exempelvis och jag ser att det blir svårt för arbetsgivaren att tvinga en sådan person alternativt avskeda den med anledning av att den inte jobbar natt.
Hm i princip ja. Alltså man kan inte tvinga folk att ta en tjänst som innehåller jour/ob men att inte jobba på anvisad tid när det stödjs av anställningsavtalet är arbetsvägran och en grund till avsked.
 
Hm i princip ja. Alltså man kan inte tvinga folk att ta en tjänst som innehåller jour/ob men att inte jobba på anvisad tid när det stödjs av anställningsavtalet är arbetsvägran och en grund till avsked.
Jag tänkte mer på om en person är anställd på en dagtidstjänst och sedan plötsligt behövs nattetid, har man rätt att säga nej då utan att riskera sin anställning?
 
Jag tänkte mer på om en person är anställd på en dagtidstjänst och sedan plötsligt behövs nattetid, har man rätt att säga nej då utan att riskera sin anställning?
Både arbetsgivare och arbetstagare ska följa anställningsavtalet, så nej man kan inte pressa någon att jobba utanför avtal. Däremot så finns det risk att man inte längre är behövd alternativt aldrig får jobbet om det finns behov för jourpersonal och man står fast vid sitt avtal. På så vis kan man bli tvingad om man inte vill bli uppsagd.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
1 987
Senast: VLMF
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 179
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp