Yrken med jourtvång?

fast alla deltidsbrandmän har jour. Det är liksom definitionen av deras jobb.
Jag sa inte att de inte har jour.
Men eftersom det, också per definition, är en deltidsbisyssla så blir relevansen för TS frågeställning om hur olika yrkesgrupper får sin arbetstid utlagd marginell.
Hela poängen med upplägget är ju att du ska ha ett annat jobb som du försörjer dig på, och att detta är som ett frivilligt extraåtagande vid sidan av.
 
Flygledare är ett annat exempel på yrke där man måste räkna med att jobba obekväma tider. Det beror ganska mycket på vilken flygplats man jobbar på, de flesta av de riktigt små har inga nattflyg t.ex., men det är inte ovanligt att det krävs någon sorts beredskap ändå ifall det skulle komma ett ambulansflyg eller liknande. Min släkting jobbade ett tag på en pytteliten flygplats och där var han tvungen att jobba natt ett par gånger för att kunna ta emot postflyget. Ett enda flyg på hela natten - det var det. 🙄 Blev en hyfsad skillnad när han sedan flyttade utomlands och fick jobb på en av världens största flygplatser där det är ett jäkla tempo, dag som natt!
 
Min kille är deltidsbrandman och det är lite olika i olika regioner men på hans station liksom de flesta andra tror jag har man jour/beredskap en vecka var fjärde vecka.

Då måste han ha en larmdosa på sig dygnet runt och går det ett larm har han fem minuter på sig att infinna sig på stationen och vara redo i sina skyddskläder. Det innebär att han aldrig kan röra sig längre bort än fem minuter från stationen, och att han alltid måste vara beredd att släppa allt och rusa oavsett vad han gör. Han kan stå i kassan på Ica eller i duschen eller sitta i möte på jobbet, det spelar ingen roll han måste rusa. Det kräver planering. Han kan tex inte gå ut själv med hunden och när vi går ut måste vi röra oss i närheten av brandstationen, han måste backa upp på parkeringen för att komma iväg snabbt, han måste ha bilnycklarna på nattygsbordet och understället i trappan om han behöver sticka mitt i natten, han måste anpassa sitt arbete, osv. Det behöver också planeras matinköp och liknande i förväg så att allt finns hemma.

Det är verkligen att ha jour tycker jag, att vara beredd varje minut i en hel vecka och anpassa hela sitt liv efter detta.

off topic.
Utöver jouren har de också övning en kväll under beredskapsveckan, samt fordonsvård och liknande. Det kräver engagemang från deltidsbrandmannen (det finns ingen som gör detta utan engagemang, lönen är ett skämt), förståelse från familjen och en välvilja hos arbetsgivaren. Utan välvilliga arbetsgivare hade deltidsbrandmanssystemet inte fungerat, eftersom alla deltidsbrandmän har ett primärt jobb. Tänk ändå hur fantastiskt samhället kan vara när det ges och tas 😊
 
Min kille är deltidsbrandman och det är lite olika i olika regioner men på hans station liksom de flesta andra tror jag har man jour/beredskap en vecka var fjärde vecka.

Då måste han ha en larmdosa på sig dygnet runt och går det ett larm har han fem minuter på sig att infinna sig på stationen och vara redo i sina skyddskläder. Det innebär att han aldrig kan röra sig längre bort än fem minuter från stationen, och att han alltid måste vara beredd att släppa allt och rusa oavsett vad han gör. Han kan stå i kassan på Ica eller i duschen eller sitta i möte på jobbet, det spelar ingen roll han måste rusa. Det kräver planering. Han kan tex inte gå ut själv med hunden och när vi går ut måste vi röra oss i närheten av brandstationen, han måste backa upp på parkeringen för att komma iväg snabbt, han måste ha bilnycklarna på nattygsbordet och understället i trappan om han behöver sticka mitt i natten, han måste anpassa sitt arbete, osv. Det behöver också planeras matinköp och liknande i förväg så att allt finns hemma.

Det är verkligen att ha jour tycker jag, att vara beredd varje minut i en hel vecka och anpassa hela sitt liv efter detta.

off topic.
Utöver jouren har de också övning en kväll under beredskapsveckan, samt fordonsvård och liknande. Det kräver engagemang från deltidsbrandmannen (det finns ingen som gör detta utan engagemang, lönen är ett skämt), förståelse från familjen och en välvilja hos arbetsgivaren. Utan välvilliga arbetsgivare hade deltidsbrandmanssystemet inte fungerat, eftersom alla deltidsbrandmän har ett primärt jobb. Tänk ändå hur fantastiskt samhället kan vara när det ges och tas 😊
Exakt så har vi det hemma också med makens Sjöräddningsuppdrag. Det är ett evigt planerande under jourveckorna. Och jag håller med, det där är verkligen jour på riktigt.

Härom dagen kom jag hem och då står lunchen halväten på bordet, tröja och byxor låg slängda i hallen. En dykare var försvunnen. Det var på förstasidan på de stora nyhetssidorna. Dykaren omkom tyvärr. Maken kom hem framåt kvällskvisten klart nedslagen även efter de-briefing.

Mvh Miks
 
Exakt så har vi det hemma också med makens Sjöräddningsuppdrag. Det är ett evigt planerande under jourveckorna. Och jag håller med, det där är verkligen jour på riktigt.

Härom dagen kom jag hem och då står lunchen halväten på bordet, tröja och byxor låg slängda i hallen. En dykare var försvunnen. Det var på förstasidan på de stora nyhetssidorna. Dykaren omkom tyvärr. Maken kom hem framåt kvällskvisten klart nedslagen även efter de-briefing.

Mvh Miks

Nu vet jag inte hur det är inom sjöräddningen, men deltidsbrandmännen förväntas fortsätta sin jourvecka oavsett vad som händer. Och det kan hända mycket! Man ska inte luras av titeln och tro att de är brandmän primärt, för bränder är egentligen det de gör minst. De är räddningstjänst och rycker ut på allt. Trafikolyckor, hjärtstopp, självmord/självmordsförsök, osv. På min killes station rycker de även ut på sjölarm eftersom vi bor vid Vättern. Oavsett vad de får vara med om och se på sina larm förväntas de ta resterande larm resten av veckan. Det är tufft! Det är tufft när man kanske har fått klippa ut en svårt skadad eller avliden ur en bil, fått ett hjärtstopp som man inte hann i tid på, fått ta hand om någon som tagit livet av sig, och komma hem och fortsätta både sitt vanliga arbete och sin jourvecka. Det är inga dåliga krav på en människa att orka det. Min kille har varit deltidsbrandman i nio år, men man vänjer sig (såklart) aldrig.

På tal om hur viktigt det är med planeringen. I vintras hade min kille glömt att lägga på det där skynket som man lägger på vindrutan för att slippa skrapa rutan om det blir frost. Då fick han springa till stationen mitt i natten för han hade aldrig hunnit skrapa rutan 😅
 
Nu vet jag inte hur det är inom sjöräddningen, men deltidsbrandmännen förväntas fortsätta sin jourvecka oavsett vad som händer. Och det kan hända mycket! Man ska inte luras av titeln och tro att de är brandmän primärt, för bränder är egentligen det de gör minst. De är räddningstjänst och rycker ut på allt. Trafikolyckor, hjärtstopp, självmord/självmordsförsök, osv. På min killes station rycker de även ut på sjölarm eftersom vi bor vid Vättern. Oavsett vad de får vara med om och se på sina larm förväntas de ta resterande larm resten av veckan. Det är tufft! Det är tufft när man kanske har fått klippa ut en svårt skadad eller avliden ur en bil, fått ett hjärtstopp som man inte hann i tid på, fått ta hand om någon som tagit livet av sig, och komma hem och fortsätta både sitt vanliga arbete och sin jourvecka. Det är inga dåliga krav på en människa att orka det. Min kille har varit deltidsbrandman i nio år, men man vänjer sig (såklart) aldrig.

På tal om hur viktigt det är med planeringen. I vintras hade min kille glömt att lägga på det där skynket som man lägger på vindrutan för att slippa skrapa rutan om det blir frost. Då fick han springa till stationen mitt i natten för han hade aldrig hunnit skrapa rutan 😅

Jag är också deltidsbrandman, har varit det i 5,5 år, vi har dock jour var tredje vecka jämfört med din pojkvän som har var fjärde. Vi övar också var tredje vecka, samt fystränar tillsammans varje jourvecka och har materialvård. Spenderar ca 10 timmar extra på brandstationen utöver larm den veckan vi har jour.

Ett litet sidospår:
Vi skulle dock ALDRIG bli tvingade hos oss att fortsätta vår jourvecka om vi var med om något så hemskt att vi kände att vi behövde en paus. Dessutom får vi alltid de-briefing och annat stöd från utbildad personal vid dödsfall eller riktigt allvarliga händelser. Vi hade en fruktansvärd trafikolycka för några år sedan, då plockades 3 st ur tjänst automatiskt för att få stöd.
 
Jag är också deltidsbrandman, har varit det i 5,5 år, vi har dock jour var tredje vecka jämfört med din pojkvän som har var fjärde. Vi övar också var tredje vecka, samt fystränar tillsammans varje jourvecka och har materialvård. Spenderar ca 10 timmar extra på brandstationen utöver larm den veckan vi har jour.

Ett litet sidospår:
Vi skulle dock ALDRIG bli tvingade hos oss att fortsätta vår jourvecka om vi var med om något så hemskt att vi kände att vi behövde en paus. Dessutom får vi alltid de-briefing och annat stöd från utbildad personal vid dödsfall eller riktigt allvarliga händelser. Vi hade en fruktansvärd trafikolycka för några år sedan, då plockades 3 st ur tjänst automatiskt för att få stöd.

Jag har pratat en del med min kille om detta, att jag tycker att det är så konstigt att de inte får mer de-briefing och även att de blir avlastade i jouren. Jag har ett helt annat yrke, men får också ta hand om allvarligt skadade och andra tillbud. Vi får alltid åka hem om något händer, om vi känner att vi behöver det. Men min kille säger bara att de förväntas fortsätta arbeta. Sen tror jag ju att om någon absolut kände att hen behövde bli avlöst så skulle ingen tvinga hen att arbeta klart sin jourvecka. Men det verkar liksom vara den mentaliteten de har på stationen, show must go on 🤷‍♀️
 
@BusBarro och @Bapelsin
Fungerar väldigt likt som Sjöräddningen. Med skillnaden att de inte får någon ersättning.

Jag tycker att de har fin omvårdnad om sina sjöräddare. De-briefing efter tuffa uppdrag och stöd om det behövs. Visst blir det långa och tuffa nätter och dagar under högsäsong men om någon skulle bli traumatiserad efter ett uppdrag får den snarare stöd och uppbackning från övriga jourteam som täcker upp.

Maken fick ett larm förra sommaren som var utöver vad som förväntas av en sjöräddare. Han dök ner till 6m djup i bara kalsongerna och hittade en kille som låg på botten. Fick upp honom, påbörjade hjärt-lungräddning i vattnet, fick upp honom på land och fortsatte till ambulans kom. Efter det fick han både de-briefing, samtal från flera högre upp i organisationen samt att vi hade sjöräddare i en strid ström hemma hos oss under två dagar efter som drack kaffe och pratade.

Nu har han förvisso varit sjöräddare många år men i övrigt jobbar han inom it och har gått en hjärt och lungräddnings utbildning. Alltså inte van vid att rädda liv så ”hands on” dagligdags.

Mvh Miks
 
Menar TS jour som i att jobba obekväma arbetstider eller jour som i att vara hemma men med telefonen på och redo att inställa sig på jobbet inom en viss tid?

Jag jobbar på ett sjukhus och här jobbar många yrkeskategorier obekväma arbetstider. De som har beredskapsjour är överläkare, narkosläkare och narkossköterskor.
 
@BusBarro och @Bapelsin
Fungerar väldigt likt som Sjöräddningen. Med skillnaden att de inte får någon ersättning.

Jag tycker att de har fin omvårdnad om sina sjöräddare. De-briefing efter tuffa uppdrag och stöd om det behövs. Visst blir det långa och tuffa nätter och dagar under högsäsong men om någon skulle bli traumatiserad efter ett uppdrag får den snarare stöd och uppbackning från övriga jourteam som täcker upp.

Maken fick ett larm förra sommaren som var utöver vad som förväntas av en sjöräddare. Han dök ner till 6m djup i bara kalsongerna och hittade en kille som låg på botten. Fick upp honom, påbörjade hjärt-lungräddning i vattnet, fick upp honom på land och fortsatte till ambulans kom. Efter det fick han både de-briefing, samtal från flera högre upp i organisationen samt att vi hade sjöräddare i en strid ström hemma hos oss under två dagar efter som drack kaffe och pratade.

Nu har han förvisso varit sjöräddare många år men i övrigt jobbar han inom it och har gått en hjärt och lungräddnings utbildning. Alltså inte van vid att rädda liv så ”hands on” dagligdags.

Mvh Miks

Jag blir på riktigt tårögd av att läsa detta. Så himla fint! ❤️

Jag vet inte om det är skillnad på hur ofta det händer, att man aldrig vänjer sig men man blir härdad. Vissa jourveckor går det bara automatlarm och vissa veckor går det flera skarpa larm. Min killes förra jourvecka innehöll fem skarpa larm, varav ett med dödlig utgång och ytterligare ett där han inte vet om personen klarade sig eller inte. Ändå fortsatte jouren till veckans slut och jag tror inte ens de hade någon de-briefing. Sättet personen avled på är (hur sjukt det än låter) vardagsmat för dem.
 
Om det ska vara tvingande jour ska det ju framgå i anställningsavtalet att kväll/helg/natt/jour kan förekomma. Och att då enbart personer med speciella orsaker (tex sjukdom) kan slippa. Men tror det är väldigt ovanligt att man tvingar folk att jobba något dem inte vill eftersom det kommer leda till att personen säger upp sig och söker nytt jobb.
 
Jag blir på riktigt tårögd av att läsa detta. Så himla fint! ❤️

Jag vet inte om det är skillnad på hur ofta det händer, att man aldrig vänjer sig men man blir härdad. Vissa jourveckor går det bara automatlarm och vissa veckor går det flera skarpa larm. Min killes förra jourvecka innehöll fem skarpa larm, varav ett med dödlig utgång och ytterligare ett där han inte vet om personen klarade sig eller inte. Ändå fortsatte jouren till veckans slut och jag tror inte ens de hade någon de-briefing. Sättet personen avled på är (hur sjukt det än låter) vardagsmat för dem.
Det händer nog värre saker för brandmän. Det är definitivt inte vardagsmat för sjöräddningen. Dödstillbud och skarpa uppdrag händer såklart men det blir snarare sjöpolisen som fiskar upp redan avlidna. Sjöräddningen är med och bistår men är mer till för att plocka upp fortfarande levande människor samt att verka för att allvarligare olyckor undviks.

Det som var exeptionellt i makens fall förra sommaren är att en sjöräddare aldrig får lämna båten utan räddningsutrustning. Han fick godkänt av sin skeppare och i efterhand har de räknat att det är han och en sjöräddare till på stationen/bryggan (80pers) som haft en chans att lyckas med det han gjorde. Ren tur för killen att maken var på båten, att båten precis passerade och att flera personer kunde peka ut platsen där han sjönk.

Fy sjutton vad din kille får vara med om 😨 De borde ha tillgång till de-briefing väl?

Mvh Miks
 
Det händer nog värre saker för brandmän. Det är definitivt inte vardagsmat för sjöräddningen. Dödstillbud och skarpa uppdrag händer såklart men det blir snarare sjöpolisen som fiskar upp redan avlidna. Sjöräddningen är med och bistår men är mer till för att plocka upp fortfarande levande människor samt att verka för att allvarligare olyckor undviks.

Det som var exeptionellt i makens fall förra sommaren är att en sjöräddare aldrig får lämna båten utan räddningsutrustning. Han fick godkänt av sin skeppare och i efterhand har de räknat att det är han och en sjöräddare till på stationen/bryggan (80pers) som haft en chans att lyckas med det han gjorde. Ren tur för killen att maken var på båten, att båten precis passerade och att flera personer kunde peka ut platsen där han sjönk.

Fy sjutton vad din kille får vara med om 😨 De borde ha tillgång till de-briefing väl?

Mvh Miks

Jo, men det har de ju, jag tror bara inte det görs så ofta. Dock har de en osynlig FB-grupp där de är aktiva och pratar med varandra och jag tror den gruppen liksom tagit de-briefingens roll.

Som du säger får de se och ta hand om mycket. Min kille har (tyvärr) sett det mesta under sina år. Innan jag träffade honom hade jag ingen aning om att räddningstjänsten är uppbyggd på det här sättet. Att 2/3 av Sveriges brandmän är deltidsbrandmän och vad det innebär, och att de inte bara är brandmän utan tar hand om all räddningstjänst.

Vilken tur att din man var där!! 🙌
 
Jo, men det har de ju, jag tror bara inte det görs så ofta. Dock har de en osynlig FB-grupp där de är aktiva och pratar med varandra och jag tror den gruppen liksom tagit de-briefingens roll.

Som du säger får de se och ta hand om mycket. Min kille har (tyvärr) sett det mesta under sina år. Innan jag träffade honom hade jag ingen aning om att räddningstjänsten är uppbyggd på det här sättet. Att 2/3 av Sveriges brandmän är deltidsbrandmän och vad det innebär, och att de inte bara är brandmän utan tar hand om all räddningstjänst.

Vilken tur att din man var där!! 🙌
Jag tycker att jag flera gånger har hört att brandbilen ofta är allra först på plats vid olyckor. Det säger ju ganska mycket men när man verkligen tänker på det så innefattar det ju ännu mer.

Jag tror systemet med deltidsbrandmän, sjö- och fjällräddningen är en gammal kvarleva från förr. När samhället var tvungna att gå ihop och rädda det som räddas kan med hela byns insatser. Sen har systemet inte uppdaterats tillräckligt för att avlöna alla i frivilligorganisationerna och till viss del behandlar brandmän med vänsterhanden. Mycket märkligt egentligen.

Mvh Miks
 
Flygledare är ett annat exempel på yrke där man måste räkna med att jobba obekväma tider. Det beror ganska mycket på vilken flygplats man jobbar på, de flesta av de riktigt små har inga nattflyg t.ex., men det är inte ovanligt att det krävs någon sorts beredskap ändå ifall det skulle komma ett ambulansflyg eller liknande. Min släkting jobbade ett tag på en pytteliten flygplats och där var han tvungen att jobba natt ett par gånger för att kunna ta emot postflyget. Ett enda flyg på hela natten - det var det. 🙄 Blev en hyfsad skillnad när han sedan flyttade utomlands och fick jobb på en av världens största flygplatser där det är ett jäkla tempo, dag som natt!
Min morbror jobbade i många år som flygledare på en större flygplats och för honom ingick både schemalagt jobb på "obekväm arbetstid" och jour då han kunde vara hemma, men nykter och tillgänglig och utrustad med utryckningsbil för att snabbt kunna ta sig till jobbet om något skulle hända. Senare blev han biträdande säkerhetschef på flygplatsen, med totalansvar för flygsäkerheten, och då jobbade han kontorstider men hade fortfarande schemalagd jour då och då.
 
Min kille är deltidsbrandman och det är lite olika i olika regioner men på hans station liksom de flesta andra tror jag har man jour/beredskap en vecka var fjärde vecka.

Då måste han ha en larmdosa på sig dygnet runt och går det ett larm har han fem minuter på sig att infinna sig på stationen och vara redo i sina skyddskläder. Det innebär att han aldrig kan röra sig längre bort än fem minuter från stationen, och att han alltid måste vara beredd att släppa allt och rusa oavsett vad han gör. Han kan stå i kassan på Ica eller i duschen eller sitta i möte på jobbet, det spelar ingen roll han måste rusa. Det kräver planering. Han kan tex inte gå ut själv med hunden och när vi går ut måste vi röra oss i närheten av brandstationen, han måste backa upp på parkeringen för att komma iväg snabbt, han måste ha bilnycklarna på nattygsbordet och understället i trappan om han behöver sticka mitt i natten, han måste anpassa sitt arbete, osv. Det behöver också planeras matinköp och liknande i förväg så att allt finns hemma.

Det är verkligen att ha jour tycker jag, att vara beredd varje minut i en hel vecka och anpassa hela sitt liv efter detta.

off topic.
Utöver jouren har de också övning en kväll under beredskapsveckan, samt fordonsvård och liknande. Det kräver engagemang från deltidsbrandmannen (det finns ingen som gör detta utan engagemang, lönen är ett skämt), förståelse från familjen och en välvilja hos arbetsgivaren. Utan välvilliga arbetsgivare hade deltidsbrandmanssystemet inte fungerat, eftersom alla deltidsbrandmän har ett primärt jobb. Tänk ändå hur fantastiskt samhället kan vara när det ges och tas 😊
Detta innebär ju en ganska snäv krets för vilka som kan jobba som deltidsbrandmän om de ska vara hemma med beredskap. Det måste vara extremt ovanligt att kunna ta sig till jobbet på 5 min även om man står redo färdigpåklädd i hallen. Det hade känts rimligare om det var någon tid av jour där man hela tiden befann sig på arbetsplatsen även utanför kontorstid.

Som jämförelse har jag 60 min inställelsetid när jag har beredskap. I ren körtid har jag 30 min från dörr till dörr, innan dess ska jag ha hunnit ta mig hem om jag är ute, logga in på datorn och försöka åtgärda problemet hemifrån. Det hade varit svårt att korta ner den tiden. Jag har beredskap var 6:e vecka (har 7 dygn i sträck) och har jag jobbat många timmar natten får jag givetvis möjlighet att ta igen mig genom att sova lite extra på morgonen eller att någon annan tar över min beredskap en natt. Det gynnar inte någon att ha personal som kanske inte har sovit på flera dygn som ska hantera farliga ämnen eller maskiner.
 
Jag tycker att jag flera gånger har hört att brandbilen ofta är allra först på plats vid olyckor. Det säger ju ganska mycket men när man verkligen tänker på det så innefattar det ju ännu mer.

Jag tror systemet med deltidsbrandmän, sjö- och fjällräddningen är en gammal kvarleva från förr. När samhället var tvungna att gå ihop och rädda det som räddas kan med hela byns insatser. Sen har systemet inte uppdaterats tillräckligt för att avlöna alla i frivilligorganisationerna och till viss del behandlar brandmän med vänsterhanden. Mycket märkligt egentligen.

Mvh Miks

Brandbilen ”ska” vara först på plats eftersom den i regel alltid är närmast olyckan. Ambulans och polis har ofta längre till olyckan eftersom de inte finns i alla kommuner och ofta måste åka en bit.
Man åker dessutom alltid två bilar. Basbilen åker först och det andra fordonet anpassas efter vilken typ av tillbud det är.

Jag håller med. Det är ett förlegat system. Räddningstjänsten är ju dessutom olika i olika kommuner. Alla kommuner bestämmer själva hur de ska lägga upp räddningstjänsten, vilket är alldeles för godtyckligt kan jag tycka.
 
Detta innebär ju en ganska snäv krets för vilka som kan jobba som deltidsbrandmän om de ska vara hemma med beredskap. Det måste vara extremt ovanligt att kunna ta sig till jobbet på 5 min även om man står redo färdigpåklädd i hallen. Det hade känts rimligare om det var någon tid av jour där man hela tiden befann sig på arbetsplatsen även utanför kontorstid.

Som jämförelse har jag 60 min inställelsetid när jag har beredskap. I ren körtid har jag 30 min från dörr till dörr, innan dess ska jag ha hunnit ta mig hem om jag är ute, logga in på datorn och försöka åtgärda problemet hemifrån. Det hade varit svårt att korta ner den tiden. Jag har beredskap var 6:e vecka (har 7 dygn i sträck) och har jag jobbat många timmar natten får jag givetvis möjlighet att ta igen mig genom att sova lite extra på morgonen eller att någon annan tar över min beredskap en natt. Det gynnar inte någon att ha personal som kanske inte har sovit på flera dygn som ska hantera farliga ämnen eller maskiner.

Vad jobbar du med?

Det är en väldigt snäv krets, och därför är det också svårt att hitta deltidsbrandmän. Det visar sig om inte annat när man behöver vara ledig från sin jour, det är svårt att få in en vikarie (eller ”polare” som är den korrekta termen 😅).
Jag håller med om att ett annat system antagligen hade varit bättre.
 
Brandbilen ”ska” vara först på plats eftersom den i regel alltid är närmast olyckan. Ambulans och polis har ofta längre till olyckan eftersom de inte finns i alla kommuner och ofta måste åka en bit.
Man åker dessutom alltid två bilar. Basbilen åker först och det andra fordonet anpassas efter vilken typ av tillbud det är.

Jag håller med. Det är ett förlegat system. Räddningstjänsten är ju dessutom olika i olika kommuner. Alla kommuner bestämmer själva hur de ska lägga upp räddningstjänsten, vilket är alldeles för godtyckligt kan jag tycka.
Ah! Det förklarar saken!

Men va! Är det kommunalt! Det är ju helt knasigt! Det borde ju regleras övergripande över landet.

Lite off-topic tror jag att pandemin kanske är slutet på landsting. Då kanske räddningstjänsten kan haka på!

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
1 988
Senast: VLMF
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 857
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 180
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp