Bukefalos 28 år!

Yrkeslärare!

N

niderf

Hejsan!
Vill fråga om det finns någon där ute som arbetar som yrkeslärare, hästlärare på gymnasium som naturbruk,ridgymnasium mm Är väldigt nyfiken på vad ni har för utbildning, hur ni trivs med jobbet, lön-vad ligger lönen på, efterfrågan- finns det efterfrågan på hästlärare? Skulle väldigt gärna vilja arbeta som yrkeslärare men även lägga till ytterligare något ämne att kunna undervisa i. Hade planen att utbilda mig till ridledare, samt ridinstruktör och sedan lärarprogrammet för att bli sådan yrkeslärare. Är det den vägen ni har gått??!! Tacksam för alla svar funderingar och tankar kring ämnet!!
 
Sv: Yrkeslärare!

Jag jobbar inte som hästlärare, men är lärare i djursjukvård på naturbruksgymnasium. Jag har gått djursjukvårdarprogrammet i Skara och håller nu på med slutklämmen på min lärarutbildning. Jag hade turen att komma in på SÄL (särskild lärarutbildning för yrkeslärare) och har fårr validerat upp mina ämneskunskaper och har "bara" behövt läsa det allmänna utbildningsområdet och gjort min VFU i mitt eget jobb.

Annars är ju alternativet att efter t.ex. hippologen läsa till naturbrukslärare i Uppsala. Då krävs minst 60 poäng (gamla systemet) inom dit ämne.
 
Sv: Yrkeslärare!