Bukefalos 28 år!

Yrkeslärare!

N

niderf

Hejsan!
Vill fråga om det finns någon där ute som arbetar som yrkeslärare, hästlärare på gymnasium som naturbruk,ridgymnasium mm Är väldigt nyfiken på vad ni har för utbildning, hur ni trivs med jobbet, lön-vad ligger lönen på, efterfrågan- finns det efterfrågan på hästlärare? Skulle väldigt gärna vilja arbeta som yrkeslärare men även lägga till ytterligare något ämne att kunna undervisa i. Hade planen att utbilda mig till ridledare, samt ridinstruktör och sedan lärarprogrammet för att bli sådan yrkeslärare. Är det den vägen ni har gått??!! Tacksam för alla svar funderingar och tankar kring ämnet!!
 
Sv: Yrkeslärare!

Jag jobbar inte som hästlärare, men är lärare i djursjukvård på naturbruksgymnasium. Jag har gått djursjukvårdarprogrammet i Skara och håller nu på med slutklämmen på min lärarutbildning. Jag hade turen att komma in på SÄL (särskild lärarutbildning för yrkeslärare) och har fårr validerat upp mina ämneskunskaper och har "bara" behövt läsa det allmänna utbildningsområdet och gjort min VFU i mitt eget jobb.

Annars är ju alternativet att efter t.ex. hippologen läsa till naturbrukslärare i Uppsala. Då krävs minst 60 poäng (gamla systemet) inom dit ämne.
 
Sv: Yrkeslärare!

Jag är inte NB- lärare själv, men har kompisar som är och har dessutom haft en tanke på att bli någon gång. Dock verkar det för min del falla på att jag är ridinstruktör (fullt utbildad samt diplomerad) och inte hippolog. Jag har dessutom en grundskollärarutbildning (och har varit yrkesverksam som språklärare på högstadiet), men trots ridinstruktörsutbildning och grundskollärarutbildning verkar det rejält knöligt att få til en godkänd nivå för att bli Hästlärare - 1,5 år, och då har jag ändå inte utrett om jag skulle kunna få dispens att inte vara hippolog (jag gav upp planerna när jag förstod hur mkt mer jag hade varit tvungen att plugga, och krånglade inte vidare med det, och dessutom trivs jag bra med mitt arbete som "vanlig" ridiinstruktör). Med den utb jag har i dag skulle jag säkert kunna få vik (har blivit erbjuden) men inte någon fast tjänst, eftersom en fullt behörig lärare så klart alltid går före.

"Rätt väg" till hästläraryrket är således Hippologen (valfritt ridlärare eller stallchef som jag förstått saken) samt naturbruksgymnasielärarutbildningen som innebär pedagogok mm och är 3 terminer. Den går oxå att göra på distans på längre tid. Totalt alltså 4.5 år (om nu hippologen blir 3- årig, annars 3.5), vilket ju är det samma som exempelvis grundskollärarutbildningen, och kortare än en teoretisk gymnasielärarutbildnig.

Efterfrågan vet jag inte riktigt, men det finns nog jobb om man kan tänka sig att flytta. Det finns ju många hästgymnasier i dag.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Yrkeslärare!

Intressant tråd. Tänkte själv skapa en liknande! :)

Jag ska i vår läsa Ungdomsledarkurs, provrida för Ridledarkurs och avlägga yrkesprov för Hästskötarexamen. Praktiserar nu för att kunna söka till Hippologen i höst. Egentligen hade jag nog hellre läst motsvarande kurser på Hästsportens Folkhögskola, problemet är bara att kursstarten för första kursen (Biträdande Ridinstruktör) ligger i februari 2010, och man kan inte vara helt säker på att komma in!

  • Vad har ni för syn på Hippologen, helst ni som gått/går där?
  • Hur gick det efter, lätt att få jobb (=yrkesverskamheten som krävs för att bli Level II)?
  • Har ni haft med egen häst? Synpunkter?
  • Möjligheter till uppstallning samt kostnad?
  • Boende?



TACKSAM FÖR SVAR!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 412
Senast: anonymys22
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 858
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 469
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 558
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp