Bukefalos 28 år!

Yrkesprov ridinstruktör!

C

Curtis

Tjoho, jag klarade det. Söndag till onsdag gjorde jag godkänt yrkesprov som ridinstruktör på Vreta utanför Linköping.

Jag är såå himla glad:bow::banana::bump:

Är det någon där ute som skall gå upp nu nästa vecka. Skriv så peppar jag dig! Det var väldigt nervöst med mycket lärorikt. Vi hade mycket samtal och diskussioner i grupp med examinatorerna. Det var nytt för i år och riktigt kul.

Grattis till mig!

Mvh Monika
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Kan du inte berätta lite mer om hur provet gick till? Var det svårt eller kände du dig bra förberedd? Jag har planer att göra provet nästa år (efter ett år på Vretas KYutbildning) och vill därför gärna veta lite mer.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Oh, va kul! Grattis!
Kan du inte beratta mer om sjalva provet och vad som ingick osv.
Jag funderar pa att soka utbildningen nasta ar och vill bara fa sa mycket input som mojligt.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Tjoho, jag klarade det. Söndag till onsdag gjorde jag godkänt yrkesprov som ridinstruktör på Vreta utanför Linköping.

Jag är såå himla glad:bow::banana::bump:

Är det någon där ute som skall gå upp nu nästa vecka. Skriv så peppar jag dig! Det var väldigt nervöst med mycket lärorikt. Vi hade mycket samtal och diskussioner i grupp med examinatorerna. Det var nytt för i år och riktigt kul.

Grattis till mig!

Mvh Monika

Kan du inte berätta hur de går till med ridprovet? :)
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

monkan verkar ha övergivit er!

Ridprovet bestod av två delar; hoppning och dressyr.

Bägge hölls på 20x40 m bana, inomhus i 20x80 m ridhus.

I dressyren höll vi på i 1,5 h totalt. Vi började på våra egna (vissa hade lånat skolhästar) hästar. Det gällde att försöka presentera hästen och sin egen ridning på ett trevligt sätt! Vi red mycket självständigt, på volter och fyrkantspår. Valfri gångart, men samma varv. Gjorde ett par rörelser som skänkelvikning och bakdelsvändning.

Svårigheten var att försöka "lista ut" vad och hur mycket examinatorn ville se. Jag tänkte ofta "Gör jag förlite nu? ("Åker häst.") eller "Gör jag för mycket nu? ("Grejar", trixar.)

Kändes lite som att rida runt, runt. Det man kunde jobba mest på var tempoväxlingar, öppna och sluta med fördel på långsidorna, skänkelvikningar på långsidor/volter. Man fick också lägga lite krut på att ta hänsyn till alla andra, så att det flöt.

I halvtid bytte vi hästar. Så man red två hästar under dressyrdelen. Efteråt fick man kommentera sig själv och hästarna.

I hoppningen höll vi också på i 1,5 h men då bara på sin "egna" häst (vissa lånade skolhäst). Framhoppning på ett räcke, och 5½:an och en kombination.

Alla hoppade hinder i följd ca 90 cm.
Alla hoppade hinder i följd 110 cm.
Kort egen analys.

Hinder i följd = liten bana inkl. en kombination.

Svårigheten för oss var att vi hela tiden tränat på 20x60 m bana, så nu blev det väldigt trångt.

Men de externa som gjorde provet en vecka efter oss fick minsann hoppa på 20x60 m bana.

Så samanfattningsvis är det olika från gång till gång!
Gemensamt är LA-nivå i dressyr och 110 cm hoppning.
Två hästar i dressyr och en i hoppning.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Många olika provdelar...

Hopp- och dressyrprov (ridprov). 1,10 m och LA.

Skrivningar

Gruppdiskussioner.

Teorilektioner/föredrag

Egna ridlektioner i både skolridning och hoppning.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Ingen av Vretas elever blev helt underkänd! Det säger en hel del.

Sex stycken fick ett omprov. (Blir man underkänd på ett område får man omprov, blir man underkänd på två eller fler områden måste man göra om allt.)

Resten klarade oss :)

Så ja, vi kände oss väl förberedda av utbildningen. Sen spelar nerver och dagsform in såklart.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Tack för svar.
Undrar just om man klarar det redan efter första året?! Jag har ju hållt på lite men jag känner mig svag i dressyren, fast det är ju i af ett år kvar...
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

vad händer för er nu som är klara? hur går ni vidare?
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

efter att vi avslutat vårat första år var det en i klassen som gick upp. hon var superduktig redan från början, och det kändes plättlätt för henne att gå upp då.

men så var hon också den enda.

det är nog väldigt individuellt. såhär i efterhand kan jag tro att det var flera som skulle klarat sig om vi också gått upp, men dels för att jag tycker att de var "snällare" i bedömningen förra året jämfört med i år. (grundar den bedömningen på att jag såg både hopprovet, dressyrprovet och egna ridlektioner förra året)

däremot så kände jag mig väldigt mycket mer förberedd i år än vad jag hade gjort förra året.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

tänker du börja ettan, eller validera in i tvåan?

jobba på dressyren ordentligt då! lägg energin där, och se bara till att du hänger med bra i de andra ämena. målet är att man ska vara så jämn som möjligt i alla ämena.

utanför skolan åkte jag och tränade privat, såg till att ha sitsträning på lina minst en, ibland två ggr/vecka.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

vi måste ha 400 lektioner på en ridskola som är ansluten till svrf. sen får vi ut vårt diplom!

man får börja räkna ett år före utbildningens start. intyg krävs från typ ridskolechefen.

de flesta av oss har jobb på ridskola eller håller på att söka. några ska göra lite annat som att vara gravid eller plugga på universitet.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Vad ar det for forkunskapsprov rent ridmassigt for att soka?

Vilken niva ligger ridprovet pa for sokande?

Jag arlite tramsig med hoppning och tycker inte om nar det blir for hogt, beror val mest pa att jag inte hoppat konternuerligt, men funderar pa om det kommer arbetas bort eller om det ar menigslost att soka om jag i dagslaget helst inte hoppar over 1 meter.

Har ju ingen hast just nu heller, men det ska ordnas sa fort jag tar pa svensk mark igen:)
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Tack M**** för att du räddade mig och svarade på allas frågor. Till er som frågan måste jag säga att jag håller med om allt som min gamla klasskompis sagt.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Jag var själv helt okunnig i hoppning när jag sökte. Sist jag hoppade var 50 cm på ridskolan ungefär, dvs för 15 år sedan. Jag tränade med min knappt inhoppade dressyrhäst fem gånger innan jag sökte för att kunna få ett ridintyg i hoppning. Ändå blev jag utvald och fick gå utbildningen.

Ridprovet i hoppning var att hoppa fem och halvan och sedan en bana på max 80 cm med ett relaterat avstånd. Då tittar de på sits, balans och utvecklingsbarhet.

Anledningen till att jag inte hoppat tidigare var rädsla, framför allt för hinderhöjderna. Men på Vreta hoppade vi så regelbundet sista terminen var det tre hoppasss i veckan och till slut tyckte jag att hinder på 1 m såg låga ut. man vänjer sig helt enkelt. jag hade också förmånen att få låna en fin skolhäst (Tack Pärlan) eftersom min inte räckte till i hoppningen. När jag började hoppa henne i stället för min egen totalt hoppobegåvade, så insåg jag att jag faktiskt kunde hoppa. Det var inte svårare än att rida över små kryss. Det känns lite mer kraftfullt över hindren, men det är en vanesak.

Mitt tips till dig är att jobba hästen två gånger i veckan över små bockar och bommar, även lite längre gymnastikserier. När du skall börja träna lite högre så rid tex. fem och halvan och höj kryssoxern efter hand. Sedan kan du ha ett hjälphinder tre eller fyra galoppsprång före ett lite högre hinder. När hästen alltid kommer in rätt så är det lättare att följa och då blir det inte så läskigt.

En annan svår sak för mig var att jag tyckte att tempot var så högt och att jag tappade kontrollen. Det som hjälpte var att rida med bommar mellan hindren för att känna rytmen och hitta korrekt språng längd.

Lycka till!
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Toppen! Tack for svaret.

Min tanke ar att jag ska skaffa mig en trevlig allroundhast nar jag kommer hem, dressyririktad, men som kanske kan ga upp till 1.10-1.20 om man vill. For jag har verkligen viljan att trana och tavla hoppning, det ar bara modet som saknas:)
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Nar jag anda ar igang o fragar, kan jag ju kora pa:) Sa om ni orkar svar blir jag glad:)

Jag rider pa LA+ niva i dressyren, racker det for att komma in eller maste man vara nasta Janne?

Kan ni inte beratta lite om hur utbildningen ar upplagd, vad man gor och sa vidare?
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Jag ska gå första året. Egentligen hade jag sökt andra året, men skolan ringde mig och jag hade möjlighet att välja år. Tillsammans diskuterade vi fram att jag skulle gå första året för att få ut mesta möjliga av det. Om det är rätt eller inte visar sig kanske sen. Jag är mest ute efter att förbättra ridningen, sen att få en yrkesexamen och lite inspiration åxå. Min plan är också att träna mycket vid sidan om, får man rida träningar och tävlingar på den häst som man har på skolan eller är den låst för att bara gå i skolan undervisning? Jag har en massa andra funderingar åxå men det lär väl ge sig...
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

vi måste ha 400 lektioner på en ridskola som är ansluten till svrf. sen får vi ut vårt diplom!

man får börja räkna ett år före utbildningens start. intyg krävs från typ ridskolechefen.

de flesta av oss har jobb på ridskola eller håller på att söka. några ska göra lite annat som att vara gravid eller plugga på universitet.

Får man då räkna i de lektioner man har under praktiken? Jag vill ju egentligen inte jobba på ridskola så det kommer ju ta evigheter innan jag haft 400 ridskolelektioner...
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Svar till både Robuna och Basic Lísa:

Man behöver inte vara nästa Janne (- det blir så ont om Jannar i resten av världen om alla går på Vreta ;)), men man måste ha skapligt goda grunder i både dressyr och hoppning. Målet är ju LA (+) dressyr och 110 hoppning vad det gäller personlig färdighet, och man måste ju ha så mycket förkunskap när man söker att det är rimligt att tro att man i slutet av utbildningen kan nå de målen. Att kunna rida en skolad häst i rätt form i tre gångarter samt hoppa en bana på 80-90 cm utan större bekymmer skulle jag bedöma som ungefärlig lägstanivå för att ha rimlig a chanser att tillgodogöra sig utbildningen och nå målen.

När jag sökte utbildningen (jag tillhörde första kullen) var det många sökande, ca 70, som kom till ridprovet och slogs om de 22 platserna. Då fanns allt, från ryttare som ridit ponny-EM i dressyr (som självklart kom in och blev en av mina härliga klasskamrater) till sådana som knappt kunde rida lätt och än mindre byta nedsittningsben, så det var spridning på det hela...

Vad det gäller att bara gå ett år, så tror jag att det är rätt val att gå ettan. I tvåan är det ju mycket LIA (praktik på praktikplats) och väldigt mycket egen ridning, men däremot mindre av teoretiska kurser. Jag funderade på att försöka validera in till tvåan, men är jätteglad att jag inte gjorde det. för ettan tyckte jag gav mycket mer!

Ja, man får räkna lektionerna under LIAn. Bara be att få intyg på aatt ni har haft dem!

Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp