Bukefalos 28 år!

Yrkesprov ridinstruktör!

Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Hästen kommer antagligen inte att orka med så värst mycket mer träning än det den får i undervisningen. Man rider ju 4-6 pass på ridbana eller i ridhus i utbildningen, så resterande dagar behövs för vila och återhämtning. Någon tävling då och då kan man säkert fixa, men jag skulle inte rekommenadera att man åker i väg och tränar regelbundet för dressyr och/eller hopptränare under de perioder man har hästen med sig i undervisningen. Under LIA perioderna är det ju annorlunda - då rider man ju hästen efter eget huvud, och kan träna och tävla "som vanligt".

Vad det gäller upplägg etc så finns det en gammal tråd med detta väl beskrivet :). Sök efter den! Skillnaden nu är väl att man har egen häst med redan år 1. När jag gick red vi skolhästarna i ettan (vilket jag tyckte var kanon), men i övrigt tror jag det är ganska lika.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Får man då räkna i de lektioner man har under praktiken? Jag vill ju egentligen inte jobba på ridskola så det kommer ju ta evigheter innan jag haft 400 ridskolelektioner...

Tänk efter innan du börjar i så fall, så du inte tycker att utbildningen känns bortslösad sedan! För det är verkligen en tydligt inriktad ridinstruktörsutbildning där hela den röda tråden handlar om ridskola och instruktörsfärdigheter.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Tack for svaren!

Jag hade uppfattningen av att man inte behovde vara nasta Janne,men jag har inte heller nagon onskan om att aka dit pa prov och vara samst av alla. I det fallet tranar jag hellre och kommer igen. Men, det kanns som att det inte ar en omojlighet att komma in.

antagningsprovet ar bara ridning och en kortare intervju eller ar det mer som ingar?

Ursakta alla mina fragor, men battre att vara forberedd for vad som skall komma:)

Hur manga soker i snitt per ar? Kankse nan som har siffror fran i varas? 22 platser sa du att det fanns?
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

I år tror jag att det var ca 30 behöriga som kallades till ridprov. En klass består av 20 platser men ibland tar de in någon extra eftersom någon ofta faller ifrån av olika anledningar. Som Ako sagt tidigare i tråden så är det en otrolig spridning på ridkunskaperna hos de som söker. I år var det någon tjej som inte kunde hålla korrekt i tyglarna. Andra som inte kan de enklaste risvägarna och sedan sådana som ser ut att ha ridit i hela sitt liv. Vilket de förmodligen gjort också...

Om du vet att du oftast rider en okänd häst i form och har en stadig lodrät sits i dressyren och kan stå stadigt i lätt sits under hoppmomentet så gör du absolut inte bort dig.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Tack för svar. Min tanke är att eftersom jag har två hästar med mig ner så ska jag försöka växla lite och rida båda på skolan, och sen kunna träna och tävla vid sidan om.

Tror jag är ganska medveten om att det är ridskoleinriktat, jag är ute efter instruktörsbiten även om jag inte vill jobba på ridskola (i af inte just nu). Men jag ska nog kunna skramla i hop de där 400 timmarna på något vis.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Nar man laser beskrivningen for vad man ska kunna for att klara yrkesprovet star det att man ska kunna hoppa terranghinder av olika karaktar upp till 110 cm samt genomfora latt falttavlan

Hoppade ni mycket terrang under aret? Hoppade ni det under provet.

Jag sjalv har varit alldeles for feg for att testa pa terranghoppning an sa lange och funderar pa hur mycket man far trana pa det i sa fall...

Undrar ocksa vad skillnaden pa en dimplomerad och en auktoriserad ridlarare ar?
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Terrängen var inte mkt alls. Stockarna är kanske max 80 cm. Vi tränade några gånger på "terränghindrena" (6 hinder) och hoppade sedan upp terrängbanan som bestod av de 6 hindrena och några vanliga hinder de ställt upp. Terrängen ingår i ridledaren som man tar i år 1.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Aha, men det ska ju till och med jag klara av... Kanske kan trana lite terrang under aret innan ocksa... Jag har ju tankt att soka till nasta host.
For vill jag verkligen det har far jag ju ta och lagga tramsiga terrnang radslor pa hyllan... Allt gar ju med ratt hast:)


Jag tycker verkligen ni alla som svarar ar toppen som staller upp och svara pa alla vara fragor!
Jag varinte saker pa att det har var exakt vad jag sokt tidigare, men det ni berattar later ju toppen!

Annu en fraga, kollar man i broschyren om utbildning star det att hastarna inte kan stallas upp pa skolan, men skolan kan rekomendera stallplatser. Nu ar det val sa att hastarna stall upp pa skolan?

Funderar ocksa pa boende, ar det latt att hitta? Far man nagon hjalp fran skolan har? Vart ar bast att bo osv? Jag har inget emot att cykla en bra bit eller liknande pa sommarhalvaret, men buss eller bil ar val antagligen nodvandigt pa vintern?
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Skriver hur det varit för oss, dom kanske lägger om schemat. Det hela går ut på att man har två klasser igång samtidigt, en etta och en tvåa. Det finns ett stall avvarat för dessa två KY-klasser, med ca 25 boxar. Där står stallchefens två hästar, samt 2-3 skolhästar som KY-klasserna får ansvaret över. (Man kan ta en skolhäst om ens egen är halt eller har ont i ryggen t.ex. Klassen har ansvar att motionera skolhästarna även om ingen är halt.)

Så när ettan är inne, så är tvåan på praktik i stort sett. Och tvärtom.

När man är "inne" har man varsin box i KY-stallet. När man är ute på praktik (6+7 veckor i ettan och 13 veckor i tvåan) samt jullov och sommarlov så har man INTE en box. Likaså när man kommer in ett par veckor före sommarlovet i ettan, och ett par veckor före jullovet i tvåan.

Vissa i klassen har hyrt rum av folk, typ inne i deras hus. Och vissa har skaffat en lägenhet, hyresrätter finns det gott om i Ljungsbro. Tror dom har betalat runt 3000:-/mån. Till Ljungsbro går det utmärkt att cykla, eller om man hyr rum nånstans i Vreta Kloster. Vill man bo inne i Linköping så är det oftast både dyrare och krångligare att ta sig om man inte har bil.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Lite OT så är det verkligen värt att lägga ner energi på att hitta rätt häst! Många gånger är det inte sin egen som är den perfekta...

Man har ju lite referensramar att gå efter genom kriterierna LA och 110 cm, men ändå.

T.ex. om man är en duktig dressyrryttare har man troligen en fin dressyrhäst. Men istället skulle man kanske behöva en hoppinriktad häst för att känna sig säker i hoppningen. För den duktiga dressyrryttaren är dressyren (LA) ingen bid deal, och fixar den på de flesta hästar.

Den optimala hästen till denna utbildningen är den med ett bra temperament. Den ska vara snäll och tålig helt enkelt. Dels pga några ryttarbyten (när vi har lektioner för varandra), många pass på ridbana/ridhus, många hästar runt omkring (6-10 ekipage/grupp) osv. Den ska vara okomplicerad och välriden, men däremot behöver den INTE ha världens scoop, världens mest luftiga trav osv.

Ens häst kommer ha en avgörande roll i hur mycket av utbildningen man kan ta till sig.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Tack for svar igen!

Jo, jag har last lite tidigare tradar om hastarnas utbildning osv.
Ar ju utan hast i dagslaget, av forstaliga skal.

Har tankt precis som du skriver att jag ska ha en lite mer hoppinriktad hast eftersom det ar dar modet brister. Jag vill kunna kanna att jag kan koncentrera mig mest pa mig i borjan for att jobba upp hoppvanan. Stabil och sa otittig som mojligt:)

Eftersom jag ar dressyrinriktad kan man ju alltid utbilda den lite pa vagen.

Min tanke ar att sa fort som mojligt nar jag kommer hem skaffa en hast/foderhast, vad som blir bast for att pa sa satt inte komma med en hast som ar ett stort fragetecken for mig. Eftersom jag kommer ha cirka ett ar pa mig innan jag (forhoppningsvis) ska borja hinner jag ju kanna om det ar ratt hast. (Jag har for mycket tid att tanka nu nar jag ar sjuk)

Helst vill jag ha en foderhast till att borja med, men just nu verkar det omojligt att hitta nagor vettigt:)

Just det, fundering ang. praktiken ocksa. Det ar en ridskolepraktik+en ridpraktik i ettan som jag fattat det? Och ridskolepratik i tvaan?
Hur gar det till med ridpraktiken?
Hjalper skolan till att hitta lampliga praktikplatser? Gor man ridskolepraktiken pa olika stallen? Ja, allt som kan vara vettigt att veta om paraktiken vill jag garna vet:)

Tack for svar an en gang!
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Just, ja, en fraga till...

Ens hasterfarenhet man har for att soka? Vad ar gilltigt dar?

Jag har gjort en hel massa. Jobbat som ridlarare i flera ar pa ridskola och ridlager, varit med i ungdomssektion, haft hast och massa.

Vad hade ni for erfarenhet?
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

När man är "inne" har man varsin box i KY-stallet. När man är ute på praktik (6+7 veckor i ettan och 13 veckor i tvåan) samt jullov och sommarlov så har man INTE en box. Likaså när man kommer in ett par veckor före sommarlovet i ettan, och ett par veckor före jullovet i tvåan.QUOTE]

Man måste alltså fixa en stallplats över jullovet? Verkar ju lite krångligt... Hur löste ni det?
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Hoppningen var jag skraj för också men tack vare min häst lyckades jag lösa det, och jag var inte ensam i min klass om att vara hopprädd :)

Du har rätt ang. praktiken. I ettan har man 6 veckor på ett ridställe, huvudsaken där är att du får rida så mkt det bara går! Jag hade min ridpraktik på Vreta. Sen har man 7 veckor på en ridskola och där ska du följa och träna på att hålla lektioner. I tvåan har man 13 veckor på en ridskola där man ska följa och träna på lektioner, du väljer själv om du vill vara på samma ridskola eller på en annan.

Jag hade inte mkt erfarenhet alls, skrapade ihop det jag hade, såg till att jag hade refernser på det, skickade in och blev behörig. Har aldrig haft lektioner innan jag började på Vreta.

Vi fick ha kvar hästarna i KY-stallet på jullovet om vi ville men fick då betala full stallhyra (tror jag? någon annan i tråden kanske kan bekräfta). De flesta åkte hem över jul och tog med sig sina hästar då.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Vet ej hur det fungerar över jullovet eftersom min klass inte hade med sig egen häst förrän i år två och då var vi ute på praktik hela hösten samt distansstudier från vecka 2-9 på våren.

Det jag vet och som är bra att tänka på när det gäller uppstallningen är att den är kostnadsfri för häst som går med i skolundervisningen, dvs deltar i alla ridpass även när det är hästbyte. I stallplatsen ingår också en basfoderstat på 2 kg havre och 8 kg hösilage, om hästen behöver mer får man betala för det, tror det var 2 kr/kg för hösilage och 2,50 kr/kg för havre. Det ingår också en spånbal i veckan, vill man köpa till spån kostar det 50 kr balen. Det går också att köpa till halm för 1 kr/kg så hästarna har lite att pyssla med. Hösilaget varierar naturligtvis från år till år men set senaste året har det varit ca 70% TS och något låga proteinvärden, jag (och flera andra) fick komplettera hästen med ett proteinfoder.

Om hästen blir skadad kan det få stå kvar med då gäller full stallhyra ca 2600 kr.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Det låter som om du har mycket erfarenhet som säkert blir en tillgång för övriga i klassen. Själv är jag utbildad grundskollärare samt har erfarenhet från ridläger, dressyrstall, hoppstall samt egna privatlektioner.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Okej, jag lär knappast åka hem medmina hästar 65 mil för tre veckors jullov... Fast man vet ju inte, kanske får hemlängtan... Var det många hästar som inte deltog i alla skolans lektioner? Fick dom då betala mer i stallhyra? Gäller det även om jag själv tar med en annan häst för vissa lektioner? Jag har ju med mig två hästar ner och tänkte ta med den hästen som inte ska stå på skolan på vissa lektioner. Fast allt sånt lär ju lösa sig när man kommer ner och får börja.
 
Sv: Yrkesprov ridinstruktör!

Antingen är hästen helt med eller inte alls. Det blir ingen rabbat på stallhyran. Däremot finns möjliheten att spara lite på exen yngre häst genom att istället rida skolhäst. Men det gäller att samarbeta i klassen så att alla får tillgång till skolhäst vid behov. Det finns normalt tre skolhästar och om fem hästar vill/behöver vila så måste ju någon stå över. Vi hade också regeln att man aldrig vilar sin häst när det är instruktörstjänst dvs. när vi elever håller lektion för varandra. Det kan vara lite knepigt i vissa fall. Men för vår del löste det sig naturligt. Jag hade tur och fick hoppa skolhäst massor, det var inte så många andra som gillade att hoppa den skolhästen. Jag hade den på diplomeringen sedan.

Om du skall ha med dig två hästar så kan du ju vila dina hästar som du vill genom att växla häst. Det är ju perfekt. Har du fått stallplats ännu?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp