ytjordvärme + ridbana = sant???

dee79

Trådstartare
Hej!
Jag är en 018 som är uppvuxen och har bott i lägenhet hela livet. Jag är väl vad värmlänningarna här kallar för en stassing, men jag har ju alltid hängt på landet iom jobb och hästintresset.

Nu har *peppar peppar* en dröm gått i uppfyllelse - vi vann budgivning på ett litet ställe (125 kvm och 7ha). Vi skriver kontrakt på fredag, så förhoppningsvis går allt vägen!

Jag och sambon är bekväma av oss. Uppvärmningen i huset är vedeldning med tillhörande ackumulatortank, men vi är sugna på ytjordvärme då vi har mkt mark runt huset och alla element är vattenburna. Det blir ju lite markbearbetning i samband med det och jag kläckte ur mig att om vi ändå gräver så ska det (om inte helt färdigt) åtminstone vara förberett för ridbana när vi är klara.

Så väcktes en tanke - kan man lägga ridbanan rakt ovanpå där man lägger slingorna? Jag har inte riktigt läst in mig på hur det funkar, men eftersom man lägger slingorna under frostskiktet/tjälen så borde det väl inte spela någon roll vad som ligger ovanför - eller? Blir det problem med avrinning eller andra saker?

Jag erkänner - jag är helt lost på såna här saker, men det bjuder jag på! :D
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Jag har ytjordvärme och jag kommer lägga ridbana rakt över det förmodligen. Pratade med rörmokare och grävare och ytjordvärmen ligger på ca 1 meters djup. Jag kommer lägga ridbanan på det högsta stället för att slippa dränering och det borde gå utmärkt eftersom man då inte behöver gräva mer än max 30 cm ned. Ska man ha dränering under ridbanan blir det genast en helt annan historia.

Men du sitter ju i ett drömläge som ska gräva, bara prata med grävfirman så löser dom säkert det.
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Men är det så bra att skotta bort snön där värmeslangen ligger? Eller ni kanske inte har snö..
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

jaghar ingen aning om detta med jordvärme, men borde inte ställa till med krångel för er.

TUSEN grattis till er och gården! (om det nu är klart med allt och ni flyttar dit?) skvallra gärna lite om vart det ligger åxå...... :angel:
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

dem kommer ju ligga under tjälen, där det alltid är värme i marken (vet inte hur djupt), men snön borde inte påverka nämnvärt...
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Vi har ytjordvärme som är nedgrävd i hästarnas sommar hage. Vet inte hur vintern är där du bor men åtminstone här brukar det ibland bli riktigt kallt, - 30 grader eller mer. Min sambo e rörmokare och enligt honom så måste snön "ligga på" och isolera på ytjordvärmeslingorna (som är nedgrävda ca 1,5 meter i jorden). Det är därför vi har ytjordvärmen nedgrävd i sommarhagen, dvs hästarna får inte vara där på vinterna och gå omkring och "förstöra" snö isoleringen = mindre effekt från jordvärmen då. Men det här varierar säkert från var nån stans man bor och hurudan vinter man har.
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Men grattis, vad kul :banana:.

(fast du får inte flytta hästen för nu är de så bra kompisar :p)
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Tänk på att det tar värme ur jorden. Jag är trädgårdsmästare och har ofta sett att trädgårdar är det ligger jordvärme vaknar mycket senare på våren, dvs kylan hålls kvar. Kanske ridbanan påverkas också??
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Vi har våra värmeslingor under paddocken (70 cm djup tror jag), har man bara paddock (vi har ridhus också) så hade jag inte rekommenderat det.

Man kan inte dränera om man har slingorna där vilket gör att paddocken blir väldigt blöt, vidare så är det precis som ovanstående sa att slingorna tar så mkt värme av jorden att den är frusen mkt längre än annan mark runtom.
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

grattis, vad roligt..även jag är nyfiken på vart du ska flytta :-)
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Förutom de övriga nackdelarna som de andra skrivit så får du räkna med att jorden sjunker där det är grävt för jordvärmen.
Vi la vår jordvärme för mer än 10 år sen, och fortfarande sjunker marken ihop här och där. Inte så bra på en ridbana.
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Måste det inte va mycke jobb o krångel o gröva ner slingorna överallt?
är det inte bättre och borra bergvärme?
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

KL
Är det verkligen så stor prisskillnad?
Är också intresserad om det går att anlägga ridbanan över slingorna, med tanke på att det krävs minst 600kvm för att värma ett stort hus så vore en ridbana på 20x40 ju perfekt :D
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Måste det inte va mycke jobb o krångel o gröva ner slingorna överallt?
är det inte bättre och borra bergvärme?


Vi la ner 700 meter slang, och då tog vi hit en täckdikningsmaskin, som gjorde det på en liten stund.
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Jaha, går det inte åt mer, jag trodde att man var tvungen och lägga ut massa slangar överallt.

Vi har iaf bergvärme, det är väldigt bra och smidigt, slippa hålla på o köra in ved och elda innan man får varmvatten.
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Våra 700 meter värmer vårt hus på 300 kvadrat, och en flygel på 90 kvadrat.
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Oj! Här hade det kommit en massa svar. Senast jag kollade så låg tråden långt ner och inget nytt. Tackar för all input!

Det låter som att kombon kanske inte är den bästa, för jag vill inte ha frusen bana på våren och dränera är ju bra om man kan göra ifall det behövs.

Gården är besiktigad och klar, alla papper är skrivna och det blir inflyttning 1 juli (eller tillträde i varje fall!).

Athena Här flyttas ingen häst på hela sommaren! Hon har det så bra där hon går, så planen är oförändrad!

Vi har börjat fundera i andra banor efter besiktningen. Tydligen ska en luft/vatten-pump vara billigt då vi redan har vattenburen värme i huset. Då slipper vi vedelda och man minskar på energikostnader med 40%. Det är en billigare investering än både jordvärme och bergvärme. Dessutom kostar den nästan inget under sommaren.
Sen hade vi funderat på vatten och avlopp - dvs gräva upp och kolla status om vi ändå skulle gräva för annat. Vi fick veta att det kan kollas och förstärkas utan att gräva upp någonting alls - något som kallas för relining, så det verkar (tyvärr :cry:) som om ridbanan får vänta lite :cool:

Återigen - superintressant att läsa och lära sig lite mer. Tanken var kanske god, men om marken blir kall, sjunker, blir svår att dränera, bör hållas snötäckt på vintern etc så är det kanske bättre att lösa det på annat sätt.

Till er nyfikna värmlänningar: Nilsby, 125kvm, med glasveranda :love: och ca 7ha mark (2ha skog, resten åker och tomt!)
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Till er nyfikna värmlänningar: Nilsby, 125kvm, med glasveranda :love: och ca 7ha mark (2ha skog, resten åker och tomt!)

Låter ju inte så pjåkigt ;). Det blir ju bra för mig att ha en vettig hästmänniska på mindre än 10 mils avstånd sen om (när) vi flyttar :angel:.
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Vi la ner 600 m slang som grävdes ner med en liten kedjegrävare på tomten (minimal påverkan, blir bara ett litet spår). Det värmer ett hus på 350 kvm + så småningom en mindre verkstad (www.hvilaro.blogspot.com).

Vi har inte haft problem med att marken sjunkit eller att snön skulle ligga kvar längre (vi bor i Norrland). Men vi har bekanta som har ett stort problem med detta!

Så lägg gärna in ytjordvärme men lägg inte ridbanan ovanpå!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp