ytjordvärme + ridbana = sant???

Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

luftvärmepump funkar susen! Men ni behöver ju elda för varmvatten alt ha elpatron för att få varmvatten.

Och man ska INTE rida över jordvärmen! Ett stort OBS!
eller köra skoter... eller trampa runt för mkt öh. Frostfritt är ca 70 cm. Slangen grävs ned på 90-1m. MEN! om man rider/kör skoter etc på backen så går tjälen MYCKET djupare än 70 vilket kan innebära att vätskan i jordvärmeslingorna TJÄLAR och då får man en fin elräkning sedan eftersom hela systemet då värms med el (elpatron) istället eller så blir det svinkallt.

En allt för envis hästkompis till mig lyssnade inte ett skvatt på kloka ord utan lät sina hästar gå i vinterhage direkt ovanpå jordvärmeslingorna = 10 000 kr i elräkning då elpatron gick för brinnande livet för att hålla det gamla oisolerade huset varmt.

Luftvärmepump är ett bra alternativ men jag skulle inte använda mig enbart av detta. Visst är det lite jobb att kapa ved och att elda - men med bra ack.tankar så är ved oslagbart när det kommer till värme och ekonomi. 4000 kr/år värmer vi 240 kvadrat. I pannrummet blir det ju riktigt supervarmt så där hängs alla blöta kläder o skor. (med jordvärme tvingas man ha torkskåp eller liknande) plus att en del spillvärme leds ut till sadelkammaren där mina plaskvåta hästtäcken torkar på nolltid.
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Och man ska INTE rida över jordvärmen! Ett stort OBS!
eller köra skoter... eller trampa runt för mkt öh. Frostfritt är ca 70 cm. Slangen grävs ned på 90-1m. MEN! om man rider/kör skoter etc på backen så går tjälen MYCKET djupare än 70 vilket kan innebära att vätskan i jordvärmeslingorna TJÄLAR och då får man en fin elräkning sedan eftersom hela systemet då värms med el (elpatron) istället eller så blir det svinkallt.

En allt för envis hästkompis till mig lyssnade inte ett skvatt på kloka ord utan lät sina hästar gå i vinterhage direkt ovanpå jordvärmeslingorna = 10 000 kr i elräkning då elpatron gick för brinnande livet för att hålla det gamla oisolerade huset varmt.

Bör man inte rida alls över jordvärme oavsett årstid? Min jordvärme ligger i sommarhagen och jag vet inte exakt var den går för de som en gång la ner jordvärmen gjorde ingen karta över det. Innan jag flyttade hit skördades hösilage så det har gått tunga maskiner på vallen. Får nog lägga paddocken någon annanstans
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Bör man inte rida alls över jordvärme oavsett årstid? Min jordvärme ligger i sommarhagen och jag vet inte exakt var den går för de som en gång la ner jordvärmen gjorde ingen karta över det. Innan jag flyttade hit skördades hösilage så det har gått tunga maskiner på vallen. Får nog lägga paddocken någon annanstans

Vi har vår vinterhage ovanpå slingorna och det fungerar utmärkt. Jag brukar ha elpatronen avstängd för värmepumpen gör sitt jobb bra nog ändå.

Det gör inte så mycket om vätskan i slingorna kyls till minusgrader på vintern. Det är snarare så det brukar fungera i de flesta jordvärmeanläggningar.

Jag kan tänka mig att det här är ett argument i norra Sverige men knappast alls i södra Sverige.

Ridbanan däremot skulle jag inte anlägga på slingorna. Risken för sättningar är för stor. Dessutom kommer nog fyllnadsmaterialen i ridbanan att leda värme sämre än jord och därmed försämra hela anläggningen.
 
Sv: ytjordvärme + ridbana = sant???

Ridbanan däremot skulle jag inte anlägga på slingorna. Risken för sättningar är för stor. Dessutom kommer nog fyllnadsmaterialen i ridbanan att leda värme sämre än jord och därmed försämra hela anläggningen.

Fast sättningar tror jag knappast jag kommer råka ut för. Det är snart 20 år sedan jordvärmen installerades (1991). Ända fram till 2005, när jag flyttade hit har vallen brukats och det är inga små maskiner bonden har här. Men jag ska nog lägga padoocken någon annanstans för säkerhets skull. Vad jag önskar det fanns en exakt karta över var slingorna ligger.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp