ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

just precis, det är jag som känner min häst bäst och jag avvaktar med ATG tills jag har pratat med VET.

nej, jag är inte rädd för svaret på vad det kan va och hon är inte svårlastad.

men jag tror som sagt att det en vanlig hederlig överansträngning, som kommer att lösa sig. och gör den inte det, får jag ta dom problemen då. skulle det vara så att hon blir oridbar pga detta finns det många andra saker jag kan hitta på med henne och blir det för illa får jag väl avliva henne.

men så tillhör inte jag heller den kategorin hästfolk som har skydd i hagen, ger boxvila för balltramp eller åker till ATG vid minsta låsning.


Jag tänker inte ge mer råd då du inte tar till dig dom i alla fall!! Varför skriva en tråd och fråga när du ändå struntar i alla råd?? Lita du på din veterinär så får vi se hur det går.. Vissa måste tydligen lära sig genom sina misstag..:crazy: Synd bara att det blir hästen som får lida!!

Fatta att din vet kan inte avgöra hur allvarlig skadan är utan utrustning!! Det finns ingen vet i hela världen som kan göra det utan rätt utrustning!!!!!!!!!!!! En överansträngning på en sena är = en SENSKADA!!! Om det skulle visa sig att det inte är något ja då vet du ju, men om det är en senskada är det så mycket större chans att det blir bra ju tidigare den upptäcks. Vid senskador är det oxå MYCKET viktigt att hästen får gå på hårda platta underlag för att inte anstränga senan ytterligare!!!

Jag ska ärligt erkänna att jag hellre åker in en gång för mycket än en gång för lite, hellre var safe than sorry!! Hittills har jag aldrig åkt i onödan, utan när min magkänsla har sagt mig att något är fel så har det alltid varit så!

Jag tycker inte det är något att skryta med att man inte åker för minsta lilla sak.. Det låter snarare som snålhet tycker jag!:cool:

Jag är 34 år och ridit i över 23 år och min förra häst var en riktig olycksfågel så jag har lärt mig en hel del på honom!

Kan räkna upp några av dom fel som jag kommer ihåg som min förra häst hade:

* Hovbensfraktur
* Erlichios
* Hovsprickor
* Senskador
* ryggproblem

Detta är bara några fel som jag kommer ihåg på rak arm..

Lycka till med din häst, för min del tycker jag du är en i***t som inte kollar när det är så enkelt..

Tänker inte svara något mer i denna tråd!
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

okej, men om det är en sneskada ska man ju inte rida på hästen, har hästen en senskada så hinner den väl inte läka på de dagarna tills vet kommer och kollar på den :crazy: låter kosntigt de där......:crazy:
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Sen oxå ett tillägg.. om vi nu är en bunt "13-åringar" som du inte kan lita på och som dessutom inte träffat din häst så undrar jag varför du öht ställer frågan här ?Är det inte bättre då att ringa din egen vetrinär och fråga i stället? För vad vi än säger här passar ju inte dig.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

bara för att en vet säger så är det ju inte säkert att om du skulle fråga en annan skulle du säkert få ett helt annat svar. Det är knakse inte så lätt att ställa diagnos över telefon. Visst man ska lita på sin veterinär men har han inte kollat på hästen kan han ju inte skapa sig en hel uppfattning. Min häst fick kotledsinflamation, och han fick stå ca.3 veckor innan vi åkte till veterinären (fanns inte tid innan), vi visste inte vad det var då, han halatade bara några steg här och där , hade vi ridt på då hade han kanske inte blivit bra. :crazy: Nu när han blev friskförklarad tyckte min vet som jag för övrig tycker är bra och har gått rykte här omkring att han kunde börja trava efter 2 veckor, men vi tyckte det var för snabbt för en häst som stått ca. 3 månader så vi bestämde oss för att skritta i 4 veckor sen trav. Man behöver inte alltid följa vets råd, man kan ju ta det lugnare än vad dom säger, dom bedömer ju bara hästen för den stunden men du träffar den ju varje dag och vet hur den är.

är svar till T.S, klickade fel...
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

tack ska du ha. :)
jag försöker att lyssna på dom som kan och har erfarenhet, men i detta läget litar jag mer på ET och VET än er. ni kan ju faktiskt vara ett gäng 13-åringar som inte har något bättre för er.... (inte för att jag tror det, men jag vet ju absolut inget om er:o;) )

jag tackar för dina inlägg och det du har lärt mig.


likväl kan du vara en 13 åring som inte har nåt bättre att göra än att sitta här och ha roligt åt våra kommentarer.

För nån sån enkelspårig människa som du som inte vill sin hästs bästa kan nog inte finnas.

S - 21år.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

en häst kan ha en senskada utan att reagera på böjprov.
Att inte gå igenom hästen ben varje dag tycker jag är helt oförsvarligt :crazy:
Förstår inte varför du inte bokar en tid på en klinik där det finns ultraljud, bra löp gång, volt för longering mm.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

oki, gör ett nytt försök att svara er alla.

givetvis vill jag min hästs bästa, men vad säger att att det bästa inte är att ta dit vet., för att sen gå vidare?

jag lyssnar visst på vad ni har skrivit till mig och är tacksam för att ni tar er tid att läsa och engagera er. jag gör så gott jag kan, med det jag har och det är det enda man kan göra, lr hur? och om ni anser att jag går fel väg, får stå för er. jag tycker att jag har planerat rätt och det känns som att jag är på rätt spår, sen får vi se hur det slutar!

vet. kommer ut till oss i morgon em och tar en kik på henne, sen får vi se vart det tar vägen därifrån. som sagt, jag vill ta saker när de kommer, inte stressa upp mig i onödan.

kusen blir iallafall inte riden idag, så på den punkten har ni iallafall lyckts vända mig. jag törs helt enkelt inte, om det skulle visa sig vara av allvarligare karatär. för jag vill givetvis inte förvärra på något sätt.
å se det såhär; om jag inte hade startat denna tråden hade jag antagligen ridit, eftersom det är det rådet jag har fått (min erfarnhet av detta med ben, ni vet) och jag måste väl ändå säga att jag är tacksam för att ni skrämt upp mig såpass! hellre då att kusen står en dag, än att förvärra det.

likväl kan du vara en 13 åring som inte har nåt bättre att göra än att sitta här och ha roligt åt våra kommentarer.

För nån sån enkelspårig människa som du som inte vill sin hästs bästa kan nog inte finnas.

det skulle jag kunna va...
men råkar vara 26 och enkelspårig människa? tycker du det? och vart har jag skrivit att jag inte vill karismas bästa? som sagt, min erfarnhet är ju inte så stor och jag försöker så gott jag har förstånd till.

Sen oxå ett tillägg.. om vi nu är en bunt "13-åringar" som du inte kan lita på och som dessutom inte träffat din häst så undrar jag varför du öht ställer frågan här ?Är det inte bättre då att ringa din egen vetrinär och fråga i stället? För vad vi än säger här passar ju inte dig.

jag starta tråden, för jag ville ha lite funderingar kring detta med att linda när jag rider. sen gled det in på nått annat. och vart har jag skrivit att jag inte tar till mig det ni skriver? för det gör jag, även om det kanske inte verkar så!


okej, men om det är en sneskada ska man ju inte rida på hästen, har hästen en senskada så hinner den väl inte läka på de dagarna tills vet kommer och kollar på den låter kosntigt de där......

ja vet! superstrange! kändes inte bra från första början heller, så jag har mest bara skrittat sen ET var ute...

Lycka till med din häst, för min del tycker jag du är en i***t som inte kollar när det är så enkelt..

Tänker inte svara något mer i denna tråd!

tack ska du ha. för lycka-till:andet alltså. ja skriver väl igen då att jag inte utesluter att åka till ATG med henne, men jag vill prata med min VET först.

Jag tänker inte ge mer råd då du inte tar till dig dom i alla fall!! Varför skriva en tråd och fråga när du ändå struntar i alla råd?? Lita du på din veterinär så får vi se hur det går.. Vissa måste tydligen lära sig genom sina misstag.. Synd bara att det blir hästen som får lida!!

Fatta att din vet kan inte avgöra hur allvarlig skadan är utan utrustning!! Det finns ingen vet i hela världen som kan göra det utan rätt utrustning!!!!!!!!!!!!

men jag har ju skrivit ett flertal gånger att jag kommer att åka in om hon visar minsta lilla..... jag vet att han inte kan säga hur pass stor skadan är.


varför blir ni så upprörda för att jag vill prata med min vet först?

oj, va mycket det blev på en gång.....

å jag har säkert sagt emot mig själv flera gånger, ni har fått igång hjärnan på min ordentligt, så jag tänker fram och tillbaka hela tiden.

å just det... det är inte det lättaste att få tid på ATG, så mest troligt är att jag iallafall inte kommer att få komma dit förrän om nån vecka.
men jag har inte ringt än, avvaktar tills i morgon.

nån fråga hur gammal hästen är. hon blir 13 den 24 denna månad tror jag!!
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

en häst kan ha en senskada utan att reagera på böjprov.
Att inte gå igenom hästen ben varje dag tycker jag är helt oförsvarligt :crazy:
Förstår inte varför du inte bokar en tid på en klinik där det finns ultraljud, bra löp gång, volt för longering mm.

ja känner på benen varje dag, efter svullnad och sår , men jag har aldrig lyft och klämt på senan. visste inte att man kunde göra det. ingen som lärt mig helt enkelt. brukar du klämma på böjsenorna varje dag?
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Varför vi blir upprörda?.Du tänkte rida hästen..Det är det som gör oss upprörda.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

ja jag känner igenom min häst senor nogrannt varje dag, har haft häst med senskada o det är inte kul. Vill därför kunna upptäcka ev förändring direkt.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

ja jag känner igenom min häst senor nogrannt varje dag, har haft häst med senskada o det är inte kul. Vill därför kunna upptäcka ev förändring direkt.
Samma här..Jag har dock blivit överdrivet nojjig kollar igenom häststackarn både morgon och kväll..dock pallperar jag inte senorna dagligen men på veckobasic.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

oki, gör ett nytt försök att svara er alla.

givetvis vill jag min hästs bästa, men vad säger att att det bästa inte är att ta dit vet., för att sen gå vidare?

Därför att jag aldrig varit med om att det funnits tillgång till ultraljud på gårdsbesiktningar, hos oss finns det endast på klinik och det behöver antagligen ultraljudas för att kolla senan. Det värsta som kan hända är att skadan förvärras eftersom mer tid går innan du kommer till klinik, du riskerar att inte få skadan nog noga uppkollad eftersom medlen för att göra det saknas (risken för feldiagnos ökar) samt att det dessutom blir onödigt dyrt jämfört med att direkt åka till klinik.

kusen blir iallafall inte riden idag, så på den punkten har ni iallafall lyckts vända mig. jag törs helt enkelt inte, om det skulle visa sig vara av allvarligare karatär. för jag vill givetvis inte förvärra på något sätt.
å se det såhär; om jag inte hade startat denna tråden hade jag antagligen ridit, eftersom det är det rådet jag har fått (min erfarnhet av detta med ben, ni vet) och jag måste väl ändå säga att jag är tacksam för att ni skrämt upp mig såpass! hellre då att kusen står en dag, än att förvärra det.

Bra, då har den här tråden faktiskt hjälpt en häst!
Personligen skulle jag ha ställt min häst i boxhage/på box vid minsta misstanke om senskada.

jag starta tråden, för jag ville ha lite funderingar kring detta med att linda när jag rider. sen gled det in på nått annat. och vart har jag skrivit att jag inte tar till mig det ni skriver? för det gör jag, även om det kanske inte verkar så!

Antagligen är det för att du hamnar i försvarsställning och hävdar att du gör rätt fastän de allra flesta här hade valt en helt annan väg.
Det är också positivt att du antagligen hädanefter kommer att känna igenom benen noga!


Jag hoppas att allt ska gå bra för dig och din häst och att det inte visar sig vara någon skada. Men nu har du fått så många goda råd av de som skrivit i tråden att du vet exakt hur du ska hantera en misstänkt senskada i framtiden. Använd nätet, läs böcker ang. hästvård så kommer du att slippa att riskera att göra fel för att du inte vet hur du bäst ska hantera en skada.
Jag skulle också vilja tillägga att din equiterapeut i mina ögon verkar oseriös. Vår egen ET hänvisar till klinik vid minsta misstanke om skada.

Lycka till! /Sar
 
Senast ändrad:
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

tack ska du ha. :)

man kan ju inte göra mer än vad man har kunskap till..... ;)
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Varför vi blir upprörda?.Du tänkte rida hästen..Det är det som gör oss upprörda.

jo, det förstår jag! men det var det rådet jag fick, klart jag lyssnar på dom! men kusen står som sagt nu... i en mycket bättre hage. å hennes hagkompis står ensam å surar....:smirk:
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

tack ska du ha. :)

man kan ju inte göra mer än vad man har kunskap till..... ;)

Jo! Det kan man! och det måste man när man har häst...dvs man väntar INTE flera dgr på en gårdsveterinär när hästen har problem med senor. Man tar reda på fakta, bevisligen har du ju ordentlig tillgång till Internet som är en uppsjö av information. Och sen ser man till att djuret kommer under vård omgående.

Du har inte ens ringt ATG så du har ingen aning om när du skulle få komma dit, att i det läget skriva att det är svårt att få tid.....:cool:
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Jo! Det kan man! och det måste man när man har häst...dvs man väntar INTE flera dgr på en gårdsveterinär när hästen har problem med senor. Man tar reda på fakta, bevisligen har du ju ordentlig tillgång till Internet som är en uppsjö av information. Och sen ser man till att djuret kommer under vård omgående.

Du har inte ens ringt ATG så du har ingen aning om när du skulle få komma dit, att i det läget skriva att det är svårt att få tid.....:cool:


haha, har faktiskt ringt dom, men det är dåligt med svar..... :D
va lustigt att du skrev det nu, det är inte mer än 30 min sen jag ringde. å telefontiden är slut nu, så jag får pröva igen på måndag.... :crazy:
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

envis vinner i alla lägen. jag fick tag på ATG. :D (och ni lyckades tjata in mig ett annat spår...:angel: )

råd: avvakta med ett beställa tid tills VET varit och gjort bedömning och ring igen på måndag.

kostnad: runt 1000 kr.

och jag kommer INTE lite till 100% på vad min VET tycker, utan ringer och pratar med ATG igen på måndag.

:bow: till alla.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

envis vinner i alla lägen. jag fick tag på ATG. :D (och ni lyckades tjata in mig ett annat spår...:angel: )

råd: avvakta med ett beställa tid tills VET varit och gjort bedömning och ring igen på måndag.

kostnad: runt 1000 kr.

och jag kommer INTE lite till 100% på vad min VET tycker, utan ringer och pratar med ATG igen på måndag.

:bow: till alla.


mycket bra!
:bow:
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Jätte bra :bow:

Berätta hur det går sedan..Hoppas det inte är nått allvarligt fel med din häst ..*håller tummarna*
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

envis vinner i alla lägen. jag fick tag på ATG. :D (och ni lyckades tjata in mig ett annat spår...:angel: )

råd: avvakta med ett beställa tid tills VET varit och gjort bedömning och ring igen på måndag.

kostnad: runt 1000 kr.

och jag kommer INTE lite till 100% på vad min VET tycker, utan ringer och pratar med ATG igen på måndag.

:bow: till alla.

Jättebra! Och bra att du inte rider. :bow: Om det skulle visa sig att det inte var något allvarligt kommer du vara glad att du ändå var försiktig och om det visar sig vara något med senan kommer du defenitivt vara glad. Böjsenor är känsliga. Hade det varit en sträcksena hade läget varit helt annat.

Min ATG klinik brukar ge tid inom en vecka. Det tycker jag är ganska bra. :)

Lycka till!

/Maria snart 27 och vet. stud
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 314
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp