ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Du verkar inte alls förstå själva allvaret i just reaktion på senorna..Och det är jätte tråkigt för din häst tycker jag..

Det jag dock inte begriper är när 10- talet människor här sitter och säger att du bör åka till klinik och får det ultraljudat..Och ändå ringer ingen klocka hos dig..Går inte hissen ända upp?

Men som sagt det är din häst..:(

jo, visst, jag förstår allvaret i det hela. mycket väl.
men någonstans måste jag börja och för mig är det självklart att börja hos min VET, som känner hästen. visar hon minsta på böjprov kommer jag naturligtvis att gå vidare med det. dum vore jag annars!

jodå, hissen går hela vägen upp, även om det inte verkar så. alla har n plan och strategi på saker dom gör och min strategi just nu är att kolla henne med hjälp av min VET och sedan gå vidare.

å bara för att förtydliga... jag vill ju givetvis inte att hästen ska avlivas!
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

men jag tror som sagt att det en vanlig hederlig överansträngning, som kommer att lösa sig. och gör den inte det, får jag ta dom problemen då. skulle det vara så att hon blir oridbar pga detta finns det många andra saker jag kan hitta på med henne och blir det för illa får jag väl avliva henne.

men så tillhör inte jag heller den kategorin hästfolk som har skydd i hagen, ger boxvila för balltramp eller åker till ATG vid minsta låsning.

Hur har du tänkt låta senan få vila då när du ska rida den?
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

jag tillhör heller inte den "gruppen" , tvärtom.
Men jag fattar fortfarande inte hur du inte man vilja veta säkert.

Sen verkar du inte fatta hur allvarligt det är med senskada.

Menar du alltså att du tror att hästen har "överansträngt" sig i en lerig hage? :confused:

Ett ultraljud kostar ca 1000 kr.

klart jag vill veta säkert, men någonstans vill jag börja och nu har jag bestämt mig för att börja med min VET och ta det vidare därifrån.

om du hade sett hur hennes hage ser ut, skulle du nog åxå misstänka att en överansträngning kan komma därifrån...
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

nej, är du galen? :eek:
jag har ut ET en gång om året, för att kolla hur kroppen ser ut och se efter ev låsningar.

precis på samma sätt som jag raspar tänderna på hästen med jämna intervaller.

För att vara petnoga så ska man bara raspa tänderna när det finns behöv för det inte inte med jämna mellanrum.. Man kan skada hästen tänder om man raspar för mycket utan att behov finns. Har ju fördelen att bo i samma län som en väldigt duktig hästtandläkare som är väldigt noggrann med att förtydliga detta.

Är det dock så att det verkligen finns behov för det med jämna mellanrum så är det helt okej såklart... :)
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Hur har du tänkt låta senan få vila då när du ska rida den?

men vad ska jag göra då? när både VET och ET råder mig att fortsätta rida som vanligt? klart det känns helt skumt!!!!

ni måste förstå min villrådighet...
ET och VET säger att det inte är allvarligt, ni håller på å skrämmer upp mig, så ja snart börjar gråta!

jag försöker att göra det som känns bäst för mig och mitt hästsamvete, mer kan jag inte göra.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Jodå jag har läst frågan och den löd så här

-hjälper det att linda bak? blir det bätte av det? bättre stöd/värme? har aldrig varit med om detta förr, så jag har noll erfarenhet.....

..och det på en häst med ömmande senor vilket direkt säger mig att det kan vara en senvarning och att man följdaktligen bör var försiktig och på sin vakt = inte rida förrän man vet

Du skriver ju att du aldrig varit med om detta och har noll erfarenhet så varför inte lyssna på dom som har det då. :crazy:

Jag ser det som meningslöst att fortsätta denna tråd med din inställning. Folk här vill ju bara din och din häst bästa.
Säger igen lycka till och hoppas det inte är så allvarligt !
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

nej, ET kom på en rutinkontroll och upptäckte ömman.

Ok det frmagår itne direkt av ditt första inlägg eller dina svar efter heller. Men då förstår jag.

Och en vet ser skillnad på om det är en smärtreaktion när man trycker över senan eller om den bara tycker det är lite obehangligt för att den inte gillar att bli klämd. Det tycker jag även en duktigt ET borde kunna se. Och eftersom hon tyckte du skulle linda och använda arnika så bör hon ju ha ansett att det var en smärtreaktion.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

För att vara petnoga så ska man bara raspa tänderna när det finns behöv för det inte inte med jämna mellanrum.. Man kan skada hästen tänder om man raspar för mycket utan att behov finns. Har ju fördelen att bo i samma län som en väldigt duktig hästtandläkare som är väldigt noggrann med att förtydliga detta.

Är det dock så att det verkligen finns behov för det med jämna mellanrum så är det helt okej såklart... :)

inte raspa, men kolla. :)
precis som med ET.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

så istället för att ta ut en ET en gång om året, bör man göra en VETundersökning då?

nja....
då känns det mycket bättre att ta ut ET, som är utbildad och kan känna och låsa upp hästen...

Jag håller inte med dig helt...
Har man inga speciella problem med hästen så är det väl jättebra att ta ut en ET en gång om året för att känna igenom den... Men om man vet med sig att någonting är galet så behandlar inte en seriös ET hästen om den inte är veterinärundersökt..

Jag pratade faktiskt med en ET om detta igår, och det är ganska vanligt att hon känner på hästen och säger att hon inte gör någonting mera förrens hästen är kontrollerad av en VET.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Jodå jag har läst frågan och den löd så här

-hjälper det att linda bak? blir det bätte av det? bättre stöd/värme? har aldrig varit med om detta förr, så jag har noll erfarenhet.....

..och det på en häst med ömmande senor vilket direkt säger mig att det kan vara en senvarning och att man följdaktligen bör var försiktig och på sin vakt = inte rida förrän man vet

Du skriver ju att du aldrig varit med om detta och har noll erfarenhet så varför inte lyssna på dom som har det då. :crazy:

Jag ser det som meningslöst att fortsätta denna tråd med din inställning. Folk här vill ju bara din och din häst bästa.
Säger igen lycka till och hoppas det inte är så allvarligt !

tack ska du ha. :)
jag försöker att lyssna på dom som kan och har erfarenhet, men i detta läget litar jag mer på ET och VET än er. ni kan ju faktiskt vara ett gäng 13-åringar som inte har något bättre för er.... (inte för att jag tror det, men jag vet ju absolut inget om er:o;) )

jag tackar för dina inlägg och det du har lärt mig.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

för att jag inte har som rutin att kolla alla senor och ligament varje dag? ;)

och jag säger återigen att vetrinär är kontaktad.
nu vet jag inte vad jag ska tro! varken VET eller ET anser att jag ska ställa av henne. ska jag hellre lita på erat ord och gå emot två yrkesmänniskor? jag har som sagt inte märkt av nått alls på henne, varken vid hantering eller ridning....

Som en liten parantes också så är det viktigt för mig att hästen är fräsch när jag rider... Så viktigt är det inte för mig att jag rider på min rackare om han visar tecken på något obehag... Om det var min skulle jag endast promenera vid hand maximal och inte belasta med vikt förrens den var helt okej...
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

nu blev jag lite förvirrad. undrar om ET är korrekt benämning på tjejen vi har.

hon låser upp spänningar, kör med laser och akupunktur om det behövs... är det en ET?

hjälp, vad dum jag känner mig...... :(
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

men jag tror som sagt att det en vanlig hederlig överansträngning, som kommer att lösa sig. och gör den inte det, får jag ta dom problemen då. skulle det vara så att hon blir oridbar pga detta finns det många andra saker jag kan hitta på med henne och blir det för illa får jag väl avliva henne.

så du tänker rida hästen när du tror de är en överansträgning? och tänker vänta tills de är en riktigt senskada som faktiskt tar hur lång tid som helst att läka?

eller menar du att du kan rida tills hästen blir ordentligt skadad för de gör endå ingetning om den inte blir ridbar efteråt?

ja förstår verkligen inte hur du tänker, ja förstår att man vill lita på sin vet. men dom kan ha fel och ja tycker de är konstigt att vet. ger rådet att rida när hästen ömmar över senorna..hur dukigt vet. än är så är de ett väldigt konstigt råd att ge.

de är väl skönt att fått ultraljudat senorna så att man vet vad de är..om de ens är nåt..de är värt dom pengarna för att slippa behöva oroa sej.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

:) Det är bra att du tänker så också, att inte svälja allt man skriver här. Men när man får tips och råd så får man ju tänka igenom det.
Du fick ju ett litet tips om en länk till Agria. Läs den!
Där kan du själv begrunda det som står. Den är jättebra :)


50+ :eek:
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

men vad ska jag göra då? när både VET och ET råder mig att fortsätta rida som vanligt? klart det känns helt skumt!!!!

ni måste förstå min villrådighet...
ET och VET säger att det inte är allvarligt, ni håller på å skrämmer upp mig, så ja snart börjar gråta!

jag försöker att göra det som känns bäst för mig och mitt hästsamvete, mer kan jag inte göra.

Men om du är så rädd så skulle jag ringa veterinären igen, och berätta alla åsikter du har fått, och se vad han säger, och personligen skulle jag boka en tid på en klinik för kontroll för att vara helt säker och inte behöva oroa sig något mera.
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

inte raspa, men kolla. :)
precis som med ET.

Det håller jag absolut med om!
Misstolkade dig då eftersom du skrev raspa med jämna mellanrum, och inte kontrollera.. :)
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

nu blev jag lite förvirrad. undrar om ET är korrekt benämning på tjejen vi har.

hon låser upp spänningar, kör med laser och akupunktur om det behövs... är det en ET?

hjälp, vad dum jag känner mig...... :(

Ja, det stämmer... En Equiterapeft använder sig av laser, akupunktur, massage, och "kot knackar knep".


Liselotte // nyss fyllda 28 : )
 
Sv: ytliga böjsenan ömmar - vad göra?

Ok..När kommer din vet ut då?Hur gammal är hästen.

Så här är det när det gäller senskador..Man kan kyla de första 48 timmarna kallvatten är då bäst att använda ca 4-5 ggr dag..tex med slang 20 min för varge ben för att minska skadans omfattning.Efter de 48 timmarna kan man värma i stället med tex liniment och ev stallbandage.Hästen ska under den första tiden inte röra på sig allt för mycket.Senare under konvalisent tiden är det bra om hästen får gå i hagen och belasta senan på så vis.Hästen får inte på nått vis ansträngas för mycket.Detta är dock mycket beroende på villken typ av senskada hästen har.
Konvalicent tiden är som sagt lång.Men med rätt behandling är prognosen ofta god.Anledningen till den långsamma läkningen är pga att senor har dåligt blodgenomströmning. och senor har den typ av vävnad som kräver lång tid på sig för att läka.Får inte senor som skadas tid på sig att läka kan ärrvävnad bildas och senan blir förtjockad och hästen kan då bli kroniskt halt.

Q 30 år
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 314
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp