Ytterdörrar

Ytterdörrar i sverige (och även badrumsdörrar) ska enligt boverkets byggregler gå utåt. Detta pga att man ska få upp dörren även om någon ramlar ihop innanför..

Nödutgångar måste också alltid öppnas utåt, även i USA.
Deras bestämmelser ändrades efter branden på Cocoanut Grove i Boston 1942.
Där dog 492 personer delvis pga att folkmassorna som tryckte på bakifrån gjorde att dörrarna (som gick inåt) inte gick att öppna...
 
Jag bor i Schweiz och här måste alla dörrar till officiella byggnader öppnas utåt pga brandföreskrifter. Däremot öppnas alla dörrar till privata bostäder inåt. Det är praktiskt ur skottningssynpunkt och när man kommer hem med mycket grejor i händerna, men lite opraktiskt när det är kallt ute och man som vi har för liten dörrmatta för att kunna stänga dörren utan att gå av dörrmattan. Har länge tänkt skaffa större dörrmatta...

Intressant punkt att man ska kunna öppna även om ngn ramlat ihop innanför dörren, det har de inte tänkt på här.

Alla fönster öppnas förresten också inåt här, vilket är lite opraktiskt om man har grejor på fönsterbrädan.
 
Nåt jag tänkt på är avsaknaden av en hall i andra länder. Man kliver ofta direkt in i tex vardagsrummet eller liknande.
I England brukar finnas hall, men smala sådana och med en smal trapp i :p
 
I alla fall i USA så tar inte folk av sig skorna då dom går in, och då är det kanske inte lika viktigt med en hall? Men är det kallt så att man har rejäla ytterkläder så behöver man ju hänga av sig. Hur gör dom då?

I mitt föräldrahem så hade vi först en vanlig ytterdörr men vi tyckte att det var rätt kallt i hallen. Därför bytte vi till dubbla dörrar. Den yttersta öppnas utåt och den inre som är en vanliga inomhusdörr öppnas inåt. Båda dörrarna har fönster men än har ingen tjuv gjort inbrott. Det är bra med två dörrar - det blev betydligt varmare i hallen.
 
I de lägenheter jag bott i under alla mina år har ytterdörrarna alltid öppnats utåt. Har nu sett många program på TV (kanske främst från USA) öppnas lägenheternas ytterdörrar inåt. Jag tycker att det verkar avigt, här hemma tycker jag att det skulle vara i vägen.

Hur är det? Om man ser tvärs över hela världen - öppna lägenheternas ytterdörrar utåt eller inåt? Vilket är det vanligaste?

Kanske dum fråga så här på kvällskvisten.

Ytterdörrar öppnas alltid utåt i Sverige. Vill man ha inåtgående ytterdörr är det ett pristillägg.
Sålde nyligen en inåtgående ytterdörr, men det är ytterst ovanligt.

Mest praktiskt med utåtgående dörr. Det är ofta trångt i en hall. Ligger något innanför kan det vara omöjligt att få upp dörren, se tidigare inlägg om boverkets regler. Snö och regn hålls mera ute från hallen vid öppnande an utåtgående dörr.

Dessutom tror att att utåtgående dörrar, tätar något bättre än inåtgående, men jag är lite osäker där.

I England vill man ha inåtgående ytterdörrar för att det är mera välkomnande; att det bjuder in.
 
Fördelen med en dörr som öppnas inåt är väl att man kan använda ett sk "Gettolås" på dörren.
En kraftig metallskiva klistras fast på dörren. Ca 1/1 av dörrens yta.
Sedan görs en fästanordning på golvet ca 1,4 m från dörren. Från denna sätter man sedan en grov järnstång som ligger i en på plåtskivan fastsvetsad hona. På mitten
Kostnad, ngr hundra kr och genom den dörren kommer garanterat ingen utan att lägenhetsinnehavaren lyfter på stången.
 
Fördelen med en dörr som öppnas inåt är väl att man kan använda ett sk "Gettolås" på dörren.
En kraftig metallskiva klistras fast på dörren. Ca 1/1 av dörrens yta.
Sedan görs en fästanordning på golvet ca 1,4 m från dörren. Från denna sätter man sedan en grov järnstång som ligger i en på plåtskivan fastsvetsad hona. På mitten
Kostnad, ngr hundra kr och genom den dörren kommer garanterat ingen utan att lägenhetsinnehavaren lyfter på stången.
Trevlig inredningsdetalj... :grin:
 
Det finns ju såna som man snurrar runt i fästena. :p

Vridfönster är inte särskilt vanliga nere på kontinenten. Dessutom används inte vridfönster i flerbostadshus. Där används är oftas sidohängda fönster, på grund av diverse olika krav/klassifieringar. Ljud etc.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 861
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 919
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp