Ytterdörrar

magruder

Trådstartare
I de lägenheter jag bott i under alla mina år har ytterdörrarna alltid öppnats utåt. Har nu sett många program på TV (kanske främst från USA) öppnas lägenheternas ytterdörrar inåt. Jag tycker att det verkar avigt, här hemma tycker jag att det skulle vara i vägen.

Hur är det? Om man ser tvärs över hela världen - öppna lägenheternas ytterdörrar utåt eller inåt? Vilket är det vanligaste?

Kanske dum fråga så här på kvällskvisten.
 
Jag har bott i två lägenheter (i Sverige) vars dörrar öppnats inåt. Gillar det om det är trapphus, smidigare.
 
Beror val pa vad som ar smidigast i just det huset.

I vissa fall vill man kunna sla in dorren och storma huset, i andra vill man kunna sla ut den i fall av brand.
Eller ja. Spara plats.
 
Min öppnas utåt, men när jag bott utomlands har de öppnats inåt.
Detsamma gällande butiker mm på markplan.
Min gissning är, i de fall dörren är i plan med någon form av offentlig yta, att öppen dörr inte ska störa/ta utrymme från den ytan. En affärsdörr t ex som öppnas ut i gatan.
I alla fall gissar jag att det underlättar med en dörr som går inåt vid eventuell utryckning t ex polis el brandkår.
 
Senast ändrad:
Min öppnas utåt (Sverige), men där jag har vistas utomlands har de öppnats inåt (Turkiet, Österrike och Portugal) oberoende om det är markplan, trapphus eller egen ingång någon trappa upp/ner.
 
Dörrarna till alla mina lägenheter i Sverige har öppnats utåt, här i England öppnas den inåt. Svärföräldrarna i Spanien öppnar sina dörrar inåt också.
 
Här (uk) öppnas de inåt. Fruktansvärt opraktiskt, särskilt med tanke på att hallen än så länge utan undantag är skitliten.
 
Min kompis hade en dörr som öppnades inåt. Väldigt obekvämt och opraktiskt. Speciellt eftersom det var världens minsta hall (sen var det några trappsteg upp där man hängde av sig kläderna, så där dörren var kunde man bara öppna så fick bara dörren plats när den var öppen. Trååångt när man var flera personer som skulle in).
 
Min dörr i Sverige öppnas utåt, likaså mammas.

Har bott på två ställen i USA, båda öppnas inåt.

I Australien öppnades också båda dörrarna inåt.
 
De flesta dorrar oppnas innat har i USA ... (samma sak i Mellan Ostern och i Fjarran Ostern) Praktiskt tycker jag. Dels ar det lattare att oppna med armbage och trycka upp dorren med axeln nar man har manga kassar med hem :p dels ar dorren alltid skyddar fran regn och sno.
Det gjorde mig helt galen att komma hem till min Mammas lagenhet soder om Stockholm och forsoka balansera varor som man var tvungen stalla ifran sig for att oppna tva dorrar redan innan man ens var vid hissen:rage:
 
En annan sak som jag tycker mig se i amerikanska och brittiska program är att dörrarna är klenare än i Sverige. Man ser t.ex. polisen slå in/sparka in dörrar, sånt skulle ju inte funka med min dörr... :D
 
I samtliga lägenheter jag bott i under mina år i Estland har det funnits dubbla. En har öppnats inåt och en utåt.
Här i Sverige bodde jag först i en lägenhet med dörr som öppnades utåt då det var en väldigt trång hall. Nu i andra lägenheten öppnas dörren inåt för att man inte ska blockera dörren för grannen som har sin dörr i vinkel.
 
En annan sak som jag tycker mig se i amerikanska och brittiska program är att dörrarna är klenare än i Sverige. Man ser t.ex. polisen slå in/sparka in dörrar, sånt skulle ju inte funka med min dörr... :D

Jag gissar att det helt beror pa var man bor. Det hade inte gatt i nagot hus jag bott i heller, vare sig i Sverige eller har (eller foresten, det tror jag att man kan i det har huset om man sparkar pa bakdorren. Ganska latt dessutom. Annars ar det latt att sparka pa glaset och stracka in handen och oppna. Hoppsan!). Rent generellt sparkas det nog mer i "mindre valbyggda" omraden dar byggnader ar betydligt flimsigare an vanliga villa omraden ... (och fler brott begas sa fler dorrar kan behova sparkas in :p)
Men mest beror det nog pa i vilken del av landet det ar. Om husen foljer gallande kod i stater dar orkaner, tromboner, eller jordbavning ar vanliga lar det inte sparkas in sa mycket. Sa vida det inte ar 'mobile homes' som ar ungefar lika stadiga som stora husvagnar.
 
I Sverige verkar det vara vanligast med dorrar som oppnas utat.

Jag bor i England och har hittills under 15 ar aldrig sett en ytterdorr i en vanlig villa som oppnas annat an inat. Affarer, kontor, restauranger osv kan variera. Lagenheter vet jag inte, det ar inte sa vanligt har och jag har faktiskt aldrig varit i en.
 
I de lägenheter jag bott i under alla mina år har ytterdörrarna alltid öppnats utåt. Har nu sett många program på TV (kanske främst från USA) öppnas lägenheternas ytterdörrar inåt. Jag tycker att det verkar avigt, här hemma tycker jag att det skulle vara i vägen.

Hur är det? Om man ser tvärs över hela världen - öppna lägenheternas ytterdörrar utåt eller inåt? Vilket är det vanligaste?

Kanske dum fråga så här på kvällskvisten.
Bra fråga.

Då kan jag lägga till frågan; varför är innerdörrarna "felhängda" i England?
När man ser alla program därifrån så måste de gå runt dörren för att komma in i rummet för att den öppnas mot väggen...... ? Vitsen med det?
 
Jag har läst att gammalt tillbaka byggde man även här i Sverige med dörrar som gick innåt då björnar drar mot sig och inte skjuter ifrån sig när de försöker ta sig in. Jag har ingen aning om det är sant däremot, men många riktigt gamla gårdar har dörrar som går innåt om de inte är renoverade och har fått dörrarna utbytta.
 
Utåt i lägenheten, bra om det börjar brinna exempelvis. I torpet inåt, vilket uppskattas när det är snö, vi får alltid upp dörren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 874
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 919
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp