Bukefalos 28 år!

ytterkläder inomhus

Om jag inte har tid för besök och den besökande personen tar av sig jackan tänker jag ofta att, fasen också, det blir ingen snabbvisit.

Jag tycker att man tydligt signalerar hur länge man tänker stanna beroende på om man tar av sig jackan eller inte.

Om någon inte tar av sig skorna blir jag också lite putt, det räcker att hunden drar in grus och smuts.

Jag är född -90.
 
Jag är också en sån som får känslan av att en person med jacka på hemma hos någon annan är på väg någonstans eller bara på snabbvisit, men jag tror ju inte att det har med kultur att göra utan snarare värme och sammanhang. Jag har fått för mig att det är betydligt vanligare med jacka på i skolmiljö, framför allt när det blir mycket stillasittande, man är trött och värmen kanske är något låg. Tror inte det är lika vanligt att man sitter med jackan på hemma hos någon annan och dricker kaffe en längre stund.

Gällande att bli "uppläxad" om andra kulturer så skulle jag se det som en stor skillnad att tala om att "såhär gör vi här" vilket för mig skulle låta snäsigt och min egen reaktion hade varit "trevligt för er, men så gör inte jag" och att informera att "det där kan uppfattas såhär av folk här". I det sistnämnda exemplet skulle jag väl väga för- och nackdelar för min egen del, och framför allt kanske se om det är något som bara drabbar mig eller någon annan, så att säga.

Skulle t.ex jag befinna mig i en annan kultur, vara bortbjuden och tänkte köpa blommor till värden som ju inte är ovanligt här och någon upplyser mig om att "ge bort blommor brukar ses som en kärleksförklaring här" skulle jag givetvis välja något annat att ta med. Men skulle personen säga att "här ger vi faktiskt inte bort blommor till andra" så hade jag nog tänkt "nähä, men vad kul, då kan jag bidra med lite svensk tradition", eftersom jag själv tycker att det är roligt när folk gör sånt. :)
 
@mandalaki Hahaha, ja, jag vet. Jag hade nog en tankegång bakom det där men så var jag tvungen att kliva av datorn. Jag tänkte säkert att jag inte skulle förutsätta att folk resonerar på det sättet. Men ja. Helt oviktigt egentligen. :p
 
Just detta med krämpor uppfattar jag inte så särskilt att det hör till den äldre generationen, de är snarare lite "inte vara till besvär" medan många i min egen generation ofta påpekar det eller det andra om sina krämpor. Nu med fejsbokande så ser man ju ännu mer av folks lidande. Jag för min del undrar varför man lägger upp den eller efter den andra statusen med krämpor och medikamenter.
 
@mandalaki Hahaha, ja, jag vet. Jag hade nog en tankegång bakom det där men så var jag tvungen att kliva av datorn. Jag tänkte säkert att jag inte skulle förutsätta att folk resonerar på det sättet. Men ja. Helt oviktigt egentligen. :p
Men sant ju! Har aldrig hört nån säga ytterjacka.
 
Just det där med jacka inomhus är något jag INTE har, den åker av oavsett om jag ska vara kvar en längre stund eller bara ska ta en snabbfika på stående fot och det går helt automatiskt. Förra året när jag "praktiserade" hos en kompis i hans mjölkbesättning skrattade dom åt mig när jackan åkte av när jag kom in i ladugården men jag kommenterade det bara med "tja det spelar ju ingen roll om kossorna går på två eller fyra ben, jackan har man iallafall inte på sig inomhus". ;)
Skorna däremot fick vara kvar, jag ville inte riskera att få en kossa på foten utan stålhätta (bättre då att få en kossa i knät, det är muuuusigt.) :love:
Jag tar alltid av mig jackan i stallet. Jag har aldrig reflekterat över det, det bara är så.

kl

Jag tar vanligtvis av mig både jacka och skor hos folk, men hos mamma gör jag inte det (tar av skorna gör jag dock ) när vi direkt ska köra hem mig och barnen. Detta för att just stressa henne lite så att vi kommer i väg eftersom jag vill hem.Min familj tar inte av sig skorna hos mig. De tycker att jag har så kallt på golvet och nu har det blivit en vana. Jättetrist tycker jag. Bjuder på kalas och folk klampar in med vinterskor fulla med snö, när jag har städat och gjort fint.

Mina skor hamnar i hallen huller om buller nånstans, oftast innanför ytterdörren så man får fösa undan dem när man ska in eller ut. Mamma skäller på mig för det, det är ouppfostrat säger hon.... Jag är ju en ouppfostrad person då :D Hur man nu kan tycka att det är jobbigt att sparka undan mina skor? Jackan har en förmåga att gärna ligga på golvet eller över en stol eller liknande när man är hos någon med en hängare som jag inte når upp till (@MacGyver ... ) så det får man ta om man bjuder in mig :p
 
Sen finns det ju en djupt diskriminerande könsorättvisa här också. Män och deras kavajer - man vet ju inte om det är inne- eller ytterplagg! :eek: De kan alltså göra som de vill! :eek:

Jävvla patriarkat :rage:
Jag tycker att män ska gå nakna, jag. Det vore väl bra! :D
 
Nu med fejsbokande så ser man ju ännu mer av folks lidande. Jag för min del undrar varför man lägger upp den eller efter den andra statusen med krämpor och medikamenter.

Gud, det har jag ingen vän som gör. Och jag gör det inte själv heller, trots att jag har kronisk migrän, oftast är sjukskriven och mår för jävligt. Jag tror jag har nämnt migrän EN gång sedan jag blev aktiv på fb, och det var i samband med en operation som jag hoppades skulle lindra för mig. Men på fb vill jag annars ha ett migränfritt liv.
 
Gud, det har jag ingen vän som gör. Och jag gör det inte själv heller, trots att jag har kronisk migrän, oftast är sjukskriven och mår för jävligt. Jag tror jag har nämnt migrän EN gång sedan jag blev aktiv på fb, och det var i samband med en operation som jag hoppades skulle lindra för mig. Men på fb vill jag annars ha ett migränfritt liv.

Du anar inte hur många av mina vänner som är skröpliga och lägger ut såna statusar flera gånger i veckan. Det kanske är mitt vänutbud som är unikt.
 
Du anar inte hur många av mina vänner som är skröpliga och lägger ut såna statusar flera gånger i veckan. Det kanske är mitt vänutbud som är unikt.
Fy så dystert. Fast å andra sidan är det ju sant, det skildrar deras liv. Men gud så tråkigt att liksom dagligen rapportera om det.
 
Fy så dystert. Fast å andra sidan är det ju sant, det skildrar deras liv. Men gud så tråkigt att liksom dagligen rapportera om det.

Visst är det! Och jag undrar så vad syftet är.
Jag tror det handlar om just identifikation.

Sen så har jag naturligtvis andra vänner som är skröpliga och aldrig nånsin skriver om det.

Jag skriv iofs en hel del på fejjan när jag låg på sjukhus och hade haft min stroke, men det var för att det var ett oerhört praktiskt sätt att kommunicera till många som var oroade och på så vis kunde få info direkt
 
Visst är det! Och jag undrar så vad syftet är.
Jag tror det handlar om just identifikation.

Sen så har jag naturligtvis andra vänner som är skröpliga och aldrig nånsin skriver om det.

Jag skriv iofs en hel del på fejjan när jag låg på sjukhus och hade haft min stroke, men det var för att det var ett oerhört praktiskt sätt att kommunicera till många som var oroade och på så vis kunde få info direkt

Ja, ligga på sjukhus är ju lite som att vara bortrest. Då är väl fb jättebra för att hålla folk underrättade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp