ytterkläder inomhus

Tycker bara det känns ofräsht, då man ju kan trampa i vad som helst utomhus!
Ok att ha med inneskor till fest eller ha tofflor inne när det är kallt... Men annars förstår jag inte varför man vill ha skitiga skor inne??
Uppenbarligen vill många det - eftersom man gör så i otroligt många länder. Här i Spanien tar man inte av sig skorna till exempel, inte heller har jag gjort det i Senegal, Tanzania, England mfl mfl.

Är det regnigt och äckligt ute tar man givetvis av sig dem, och skulle man trampa i nåt äcklig så då med (såklart, folk är inte helt ociviliserade bara för att de väljer att ha skorna på sig inne) men annars är det knappast så mycket "äckligt" som följer med in. Lite grus, knappt ens det.
 
Jag ser fram emot en rapport då du frågat dem! Själv uppfattar jag det som att någon som inte tar av sig ytterkläderna är inne på en ytterst kort visit och jag skulle nog reagera (och det inte var svinkallt) på någon som satt i ytterjacka (och framförallt mössa) inomhus. Och jag hade definitiv sagt till om någon gick omkring i vårt hus med ytterskor.
....
I dina kläder skulle jag (efter att ha frågat dem om varför de bär ytterkläder inomhus) berätta hur det uppfattas av vissa. Sedan får de väl själva välja hur de vill göra.

Nu har jag tagit upp det. Vi pratade lite allmänt om seder och började med detta med skorna. Som vi svenskar tar av, engelsmän behåller på och arabisktalande i allmänhet tar av.
Någon förklaring fick jag inte och frågade inte efter heller. Bara förklarade hur det kan betraktas, samt att jag i mitt klassrum inte bryr mig om vilket. De för göra som det känns bekvämast. Fast nu vet de hur andra svenskar kan tolka det.
De två som har jackan på talar dessutom så himla lite svenska att de inte kan göra så långa meningar att de kan förklara. Mitt budskap tolkades av vänliga kamrater så att alla kunde förstå.

Vi har också haft en diskussion om detta med tider. En elev kommer varje dag 15-2o minuter för sent och i hans ögon är det inget underligt. Men vi har haft en rätt uppsluppen dialog om svenska tidsfascister ;). Samt om hur det skulle uppfattas på en arbetsplats.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Men att kura ihop i soffan och dra upp benen är ju så mysigt :) eller sparkar man av sig skorna då?
Om vi har ätit middag och ska titta på film så har vi oftast dragit på oss tofflor då. Jag skulle aldrig ha skorna i soffan här, ingen annan heller, utan när är allt är avklarat och man ska slappa/mysa så åker skorna av och tofflorna på :).

Hos oss är det i alla fall så att "skor på inne" betyder att man inte tar av dem vid dörren utan har på sig dem in, kan gå runt med dem på, kan laga mat etc med dem på men att man byter till andra (inne)skor när man ska vara mer bekväm. Lite som med vanliga byxor vs mjukisbyxor typ.
 
En fundering, såhär sju svåra år efter alla andra...

Om man lever i ett varmare klimat gör man kanske ingen större skillnad på inne- och ytterkläder. På sommaren går jag ofta utan jacka och tar således inte av mig något när jag kommer in. Om klimatet jämt vore sådant här att ytterkläder inte behövdes hade vi kanske inte haft normer för när en jacka ska vara av eller på.
 
En fundering, såhär sju svåra år efter alla andra...

Om man lever i ett varmare klimat gör man kanske ingen större skillnad på inne- och ytterkläder. På sommaren går jag ofta utan jacka och tar således inte av mig något när jag kommer in. Om klimatet jämt vore sådant här att ytterkläder inte behövdes hade vi kanske inte haft normer för när en jacka ska vara av eller på.

Jo, den tanken har väl slagit mig också. Fast nog borde det väl vara överdrivet varmt att ha tjockaste svenska täckjackan inomhus?
Nåväl. Det verkade som det var en ny insikt så det var väl bra att vi tog upp det.

En annan sak vi kom att tala om just idag var detta med att vara lat. En man brer ut sig över hur mycket han gillar att sova och att göra ingenting. Jag lärde dem ordet "lat" och vi pratade om det. Om det nordiska idealet att vara flitig och arbetsam. Det hade inte alls samma laddning i hans språkgrupp.
 
@tanten Mina spanska släktingar brukar säga att svenskar gör så mycket som möjligt och att spanjorer gör så lite som möjligt. Jag tycker att det är ett rätt bra perspektiv att tänka på det svenska evinnerliga görandet och projekterandet utifrån. Varför måste så mycket göras och livet vara så jobbigt och strävsamt?
 
Om vi har ätit middag och ska titta på film så har vi oftast dragit på oss tofflor då. Jag skulle aldrig ha skorna i soffan här, ingen annan heller, utan när är allt är avklarat och man ska slappa/mysa så åker skorna av och tofflorna på :).

Hos oss är det i alla fall så att "skor på inne" betyder att man inte tar av dem vid dörren utan har på sig dem in, kan gå runt med dem på, kan laga mat etc med dem på men att man byter till andra (inne)skor när man ska vara mer bekväm. Lite som med vanliga byxor vs mjukisbyxor typ.

Haha förlåt för trådkapet men har funderat på detta ofta ;)

Vet att många kulturer har skor på inne, men största frågan är väl egentligen: varför?
 
Det är inte så många år sen vi började ta av skorna när vi går bort. Att sätta skorna betraktades som att man ansåg att värdparet var fattiga så de inte hade råd att städa. Tidigare fanns galoscher och pampuscher att ta på över skorna och de tog man av. Det här fanns in på sent 60-tal iallafall fall. Ofta anses dagis som starten då vi börjar sätta skorna vid besök eftersom man fostrats till det där. På samma sätt hade man hatt, handskar och kappa som kvinna när man gick ut även om det var 30 grader varmt. Man var liksom inte klädd om man inte gjorde så....
 
Senast ändrad:
Haha förlåt för trådkapet men har funderat på detta ofta ;)

Vet att många kulturer har skor på inne, men största frågan är väl egentligen: varför?
Det är lugnt för min del ;) :D

Min tanke är att frågan är felställd: Varför tar vi av oss skorna? känns rimligare att fråga i och med att vi mångt och mycket är undantaget. På vintern är det ju logiskt såklart.

Här skulle jag säga att det inte finns nån anledning till att ta av dem; golven är kalla, ute är det torrt. Vi har på oss ytterskorna tills dess att vi vill vara bekväma, dvs samtidigt som vi byter till mjukisbyxor. Sambon och jag gör det på en gång när vi kommer hem, om vi ska vara hemma, och då byter vi också till inneskor (jag har min flipflops då) medan exempelvis mina svärföräldrar inte riktigt är mjukisbyxtyperna och således behåller sina skor på mycket längre.
 
Det är lugnt för min del ;) :D

Min tanke är att frågan är felställd: Varför tar vi av oss skorna? känns rimligare att fråga i och med att vi mångt och mycket är undantaget. På vintern är det ju logiskt såklart.

Här skulle jag säga att det inte finns nån anledning till att ta av dem; golven är kalla, ute är det torrt. Vi har på oss ytterskorna tills dess att vi vill vara bekväma, dvs samtidigt som vi byter till mjukisbyxor. Sambon och jag gör det på en gång när vi kommer hem, om vi ska vara hemma, och då byter vi också till inneskor (jag har min flipflops då) medan exempelvis mina svärföräldrar inte riktigt är mjukisbyxtyperna och således behåller sina skor på mycket längre.
Nu blev jag nyfiken. Så du går inte ens barfota hemma i ditt eget hem?
Jag trodde mer det var när man gick bort eller kanske när man hade gäster hemma. Men ni har alltså någon form av toffel eller sko typ alltid?
 
Nu blev jag nyfiken. Så du går inte ens barfota hemma i ditt eget hem?
Jag trodde mer det var när man gick bort eller kanske när man hade gäster hemma. Men ni har alltså någon form av toffel eller sko typ alltid?
Det beror ofta på att det är fördjäkla kallt på golven i vissa länder. ...
 
Nu blev jag nyfiken. Så du går inte ens barfota hemma i ditt eget hem?
Jag trodde mer det var när man gick bort eller kanske när man hade gäster hemma. Men ni har alltså någon form av toffel eller sko typ alltid?
Nej, här skulle jag inte gå barfota. Vi har stengolv som är snorkalla, finns inte en chans att jag vill ha mina bara fötter på dem :p. Vårt hus är överhuvudtaget rätt kallt - man isolerar liksom inte som i Sverige. Det händer på sommaren att jag springer in barfota från poolen men absolut oftast har jag flipflops på mig.

Jag har antingen mina tofflor på mig eller mina flipflops. Ytterskor om jag är hemma för att käka lunch men ska ut igen. I sovrummet är jag däremot barfota men det är väl mest för att större delen av tiden tillbringar i sängen eller soffan. Går jag in i badrummet åker flipflopsen på direkt.
 
@escodobe och @niphredil - aha! Som hemma hos mig då. Gammalt kallt hus som det fasen blåser rätt igenom på vintern. Dessutom så tycker jag inte om att dammsuga så går hellre med tofflor för att slippa tänka på gruset :angel:
 
Det är lugnt för min del ;) :D

Min tanke är att frågan är felställd: Varför tar vi av oss skorna? känns rimligare att fråga i och med att vi mångt och mycket är undantaget. På vintern är det ju logiskt såklart.

Här skulle jag säga att det inte finns nån anledning till att ta av dem; golven är kalla, ute är det torrt. Vi har på oss ytterskorna tills dess att vi vill vara bekväma, dvs samtidigt som vi byter till mjukisbyxor. Sambon och jag gör det på en gång när vi kommer hem, om vi ska vara hemma, och då byter vi också till inneskor (jag har min flipflops då) medan exempelvis mina svärföräldrar inte riktigt är mjukisbyxtyperna och således behåller sina skor på mycket längre.

Jag tar av mig skorna för att ute på gatorna ligger det spott, hundbajs (även om det är upplockad så är det ju inte rentorkat), fågelbajs osv. Även om man inte drar in så mycket synligt skräp så drar man ju in allt möjligt äckel. Om jag hade ytterskor på mig inne så skulle jag aldrig vilja gå runt i bara strumpor för att sen lägga mig i sängen eller soffan, då drar man ju upp snusket dit.
 
Jag tar av mig skorna för att ute på gatorna ligger det spott, hundbajs (även om det är upplockad så är det ju inte rentorkat), fågelbajs osv. Även om man inte drar in så mycket synligt skräp så drar man ju in allt möjligt äckel. Om jag hade ytterskor på mig inne så skulle jag aldrig vilja gå runt i bara strumpor för att sen lägga mig i sängen eller soffan, då drar man ju upp snusket dit.
Jag menade "vi" som i "i Sverige". Varför det är så viktigt i vår kultur att man tar av sig skorna, medan det i de flesta länder är helt tvärtom. Jag tycker liksom inte att de med skorna på inne är exotiska och märkliga, eftersom detta ju är standard i så otroligt många länder.
Jag tar också av mig skorna när jag är i Sverige så varför man på individnivå gör det har jag inga problem med att förstå.

Jag känner för övrigt inte någon som går runt i bara strumpor så man drar ju knappast upp nån skit någonstans. Man har ju inneskor på sig - som man lämnar på golvet. I övrigt så bekommer det mig inte så mycket om det skulle finnas något osynligt äckel på mina golv - jag har inga barn som ålar runt där och riskerar att suga på något och om mina inneskor skulle ha osynligt äckel på sig på undersidan så må det väl vara hänt.

Om du med sängen och soffan syftade på vad jag skrev om att jag är barfota i vårt sovrum så kan jag säga att det funkar som så att jag tar av mig mina flipflops utanför sovrummet och ställer in dem i badrummet. Vi har ensuite så det funkar utmärkt att knalla omkring barfota och sedan ha flipflopsen precis innanför badrumsdörren. I badrummet har jag på mig dem jämt, även direkt efter att jag duschat. Precis som jag gör när jag är i Senegal eller Tanzania till exempel.
 
Ja det är kanske vanligare att ha skorna på än inte, men för mig som bara bott i sverige blir det ju konstigt ;-)

Kan förstå om det är mkt kalla golv, det kan vi också ha hemma iblsnd men då tar jag på raggisar ;)

Tycker fortfarande att det känns som att det måste bli smutsigt fortare = mer att städa ;)
Och meckigt att ta av innan man hoppar upp i soffan o sen på igen ;)

Nej jag kan fortfarande inte se fördelarna hehe.
 
@voltis Jag förstår om du inte ser fördelarna om du inte bor i ett varmt land med kalla golv. Det är ju en helt annan miljö, helt andra förutsättningar. Du behöver ju inte heller se fördelarna med det, folk kommer ju att fortsätta som de gör oavsett.

För min del tycker jag inte att något är bättre än det andra. Hemma i vår lägenhet i Sverige går vi i strumpor, i huset här med inneskor eller skor. Jag anpassar mig och för mig är det liksom inte en sån jädra big deal.
Jag är van med detta sedan tidigare, inte för att jag bott utomlands men för att jag rest mycket och varit i så många länder där detta är standard. Jag går liksom inte runt hos mina vänner i Dakar och funderar över om deras golv är skitiga, jag reflekterar inte ens över det. Kan inte förklara det men för mig är det så märkligt med många svenskars benägenhet att alltid förutsätta att det svenska sättet är bäst. Och att så många svenskar har, som jag uppfattar det, en lite lätt nedlåtande attityd kring många grejer som folk gör utanför Sverige.

Att något skulle vara konstigt eller jobbigt är ju oftast bara en fråga om vana. Vad man är van vid helt enkelt. Så just gällande sådana saker försöker jag aldrig övertyga någon här om att det svenska sättet är det bästa, för det behöver det inte alls vara.
 
@tanten Mina spanska släktingar brukar säga att svenskar gör så mycket som möjligt och att spanjorer gör så lite som möjligt. Jag tycker att det är ett rätt bra perspektiv att tänka på det svenska evinnerliga görandet och projekterandet utifrån. Varför måste så mycket göras och livet vara så jobbigt och strävsamt?
Jag tror att det har med klimatet att göra. Här uppe är det mörkt och kallt halva året. Förr var vi tvungna att samla i lador den varma årshalvan så att vi kunde värma, lysa och äta under vintern. Det krävde välbyggda hus, eldstäder som skulle skötas och skaffas ved till, mat som fick behandlas så att den höll sig över vintern. Ljus skulle tillverkas och skötas. Textilier och skinn behövdes till kläder och täcken och sånt. Vi fick bygga uthus att förvara våra förråd i. Vi behövde hus för djuren, och mat till dom så att vi kunde hålla dom vid liv hela vintern. Vi behövde många lager kläder för att hålla oss varma. Kläderna skulle tvättas, lagas, skötas i det oändliga. Den som ville tvätta sig på vintern fick värma vatten över brasan eller spisen. Förvaringskärl måste tillverkas, skötas, lagas.

Osv osv i det oändliga. Det är inte konstigt att flit var nödvändigt för det hårda livet uppe i norr. Utan hårt arbete överlevde man inte. Att inte arbeta blev omoraliskt, då måste ju andra arbeta desto mera för att de knappa resurserna skulle räcka även till den personen. Dessutom var dagsljuset kortvarigt under vintern, då måste man ta det tillvara och arbeta så mycket som möjligt under tiden som ljuset var gratis. Att det är ljust i stort sett dygnet runt på sommaren var bara delvis till hjälp eftersom vi måste sova och vila ibland.

Så jag tror vår "flitkultur" är ett resultat av klimatet.
 
@voltis Kan inte förklara det men för mig är det så märkligt med många svenskars benägenhet att alltid förutsätta att det svenska sättet är bäst. Och att så många svenskar har, som jag uppfattar det, en lite lätt nedlåtande attityd kring många grejer som folk gör utanför Sverige.
Fast det där tror jag är typiskt mänskligt, inte nödvändigtvis kopplat till nationalitet. Skrapar man på ytan så tycker de flesta att det egna sättet är mest rätt, oavsett vilket land man kommer ifrån. Sen är olika individer olika öppna.
 
Summerade tråden lite snabbt för sambon som blev lätt förfärad över att
Fast det där tror jag är typiskt mänskligt, inte nödvändigtvis kopplat till nationalitet. Skrapar man på ytan så tycker de flesta att det egna sättet är mest rätt, oavsett vilket land man kommer ifrån. Sen är olika individer olika öppna.
Jag kan bara jämföra med alla mina vänner från andra länder och jag tycker absolut att svenskar, inklusive mig själv här!, har nån form av inneboende självgodhet eftersom många av oss anser oss komma från typ världens bästa land.

Ingen här har rynkat på näsan, pratat om smuts, pratat om bökigt, pratat om konstigt, när jag sagt att i Sverige tar vi av oss skorna. Väldigt stor skillnad mot när samtalsämnet kommer upp i Sverige kan jag säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp