Bukefalos 28 år!

Ytterligare en betfor fråga

Sv: Ytterligare en betfor fråga

Vatten innehåller ingen energi alls. Du måste veta hur mycket torr betfor det är från början för att veta hur mycket energi gen uppblötta betforen ger.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

hon menar väl såklart sockervattnet? inte vatten från kranen... :D

och ja, det innehåller massa energi, det är ren melass. jag sköljer alltid betfor så vattnet är nästan klart innan jag ger det. socker är inte nyttigt.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

Lite vid sidan av: men betforens energi ger en kortvarig topp. Det är socker och höjer blodsockret en kort stund. Man brukar inte fodra med betfor för den sakens skull (om det inte är direkt efter en prestation för att höja blodsockernivån/återhämtningen)
Man brukar fodra med betfor för fibrernas skull och deras positiva inverkan på tarmar.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

En fundering; "sockervattnet" kommer ju från betforen, dvs det löses ut när betforen blötläggs
Om man mäter energin i den torra betforen och sedan blötlägger den och sköljer av den innan utfodring så att vattnet är klart/nästan klart

Energinivån är väl nu betydligt sänkt eller är jag helt fel ute?
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

*delvis knapplån*

Det finns betfiber utan melass, t ex Quickbeet om man vill fodra med betfor utan socker. Betydligt snabbare att svälla också, ca 10 minuter.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

hon menar väl såklart sockervattnet? inte vatten från kranen... :D

och ja, det innehåller massa energi, det är ren melass. jag sköljer alltid betfor så vattnet är nästan klart innan jag ger det. socker är inte nyttigt.

Intressant:idea:
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

En fundering; "sockervattnet" kommer ju från betforen, dvs det löses ut när betforen blötläggs
Om man mäter energin i den torra betforen och sedan blötlägger den och sköljer av den innan utfodring så att vattnet är klart/nästan klart

Energinivån är väl nu betydligt sänkt eller är jag helt fel ute?

De näringsämnen i fodret som kommer från melassen är ju borta såklart, men jag vet inte i siffror hur mycket det blir.

Vet man näringsvärdet på melass samt andelen melass i betfor borde det ju gå att räkna ut? :idea:
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

det är 25% melass! en hel del med andra ord. fibren är täckta av ett lag med melass. så sköljer man bort all melass sänker man sockerinnehållet och energin men behåller det nyttiga.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

Jo, alltså, det förstår jag ju, men hur mycket sänker man näringsvärdet? I siffror?
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

hon menar väl såklart sockervattnet? inte vatten från kranen... :D

och ja, det innehåller massa energi, det är ren melass. jag sköljer alltid betfor så vattnet är nästan klart innan jag ger det. socker är inte nyttigt.

Det förstår jag oxå ;), men sockret i vattnet kommer ju från betforen - alltså det enda som är relevant att veta är ju vad torrmängden betfor, innan uppblötning, innehåller. Hästen får ju sedan i sig såväl betforbitarna som vattnet, om man inte sköljer betforen, förstås. Det är dock inte speciellt vanligt - jag känner ingen som gör det (och träffar mycket hästfolk samt är ridlärare). Så tänkte jag.

Och detta att socker inte skulle vara nyttigt - det skrivs ju här på Buke ofta. Jag undrar vilka vedertagna forskningsresultat som visar på det? T ex SLU/ hippocampus avråder ju inte på något sätt från att fodra med betfor, och inte harjag sett några rekommendationer om att den ska sköljas heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterligare en betfor fråga

Jo, alltså, det förstår jag ju, men hur mycket sänker man näringsvärdet? I siffror?

Det kan man ju undra. Jag har läst på deras hemsida att det innehåller 23 % socker. Man kan kanske anta att man kan vattna ur det mesta. Men hur man sedan räknar ut hur stor del av näringsvärdet som försvinner har jag ingen aning om. 23% socker måste väl vara viktprocent?
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

Och detta att socker inte skulle vara nyttigt - det skrivs ju här på Buke ofta. Jag undrar vilka vedertagna forskningsresultat som visar på det? T ex SLU/ hippocampus avråder ju inte på något sätt från att fodra med betfor, och inte harjag sett några rekommendationer om att den ska sköljas heller.

De agronomer jag pratat med från slu säger att :
-det finns inte tillräcklig forskning
-Socker är inte dåligt för hästar på samma sätt som det är dåligt för människor
-det finns gott om socker i gräs

Visa mig en studie som säger att socker är dåligt för hästar... All denna sockerhets är grovt överdriven.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

De agronomer jag pratat med från slu säger att :
-det finns inte tillräcklig forskning
-Socker är inte dåligt för hästar på samma sätt som det är dåligt för människor
-det finns gott om socker i gräs

Visa mig en studie som säger att socker är dåligt för hästar... All denna sockerhets är grovt överdriven.

Jag håller helt med dig. det är säkert inte farligt för de flesta hästar. Jag ger betfor med vattnet till tre av våra fyra hästar och oroar mig inte alls för det.
Gräs innehåller också en hel del socker(som du skriver) och det är ju mat som alla hästar bör kunna äta.
Sedan finns det hästar som är insulinresistenta. Jag vet inte alls hur vanligt det är, antagligen inte så vanligt. Men om man har en sådan häst ska man nog vara försiktig. Min ponny fick fång när hon var överviktig. Hon har lätt för att lägga på sig extra vikt. Jag vågar inte chansa så till henne häller jag av vattnet. Men de andra är jag inte alls orolig för.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

med tanke på hur pass många hästar som har problem med cushings, fång och insulinresistens så kanske man ska tänka på det jo. finns ingen anledning att tillsätta rent socker i foderstaten, utöver det som redan finns i gräs och hö.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

Kan bara tala för mig själv som efter tips här på Buke uteslöt betfor ur foderstaten. Minimala gallor som fanns hos samtliga hästar försvann på två dagar. När vi återinsatte betforen kom de tillbaka. Och det har provats på andra hästar, vid andra tillfällen. Vi har provat med nya hästar, vi har provat flera gånger. Samma sak varje gång.

Däremot fungerar de icke-melassberikade inte så, där ser vi ingen vätska i benen.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

Visa mig en studie som säger att socker är dåligt för hästar... All denna sockerhets är grovt överdriven.

Jag har inte letat upp ngn studie men däremot en referens till det jag nyss skrev.

"Pony breeds in particular are prone to obesity and insulin resistance and obese individuals are at high
risk of developing laminitis. The diet of obese individuals can be modified so that energy intake is
derived from fat and fibre rather than from high glycaemic sources."

Detta är hämtad från kap 10.7 i fångrapporten som är länkad på sid 25 i den nålade fångtråden .

Slutsatsen av det blir att dessa hästar inte bör äta för mkt socker.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

Fast om man vänder på det; så med tanke på hur enormt många häster som utfodrats med betfor i många år och aldrig haft några som helst bekymmer, så kanske det inte är så farligt ändå;)?

Självklart ska man inte fodra en insulinresistent häst med sockerfoder, lika lite som man ska käka nötter om man ät nötallergiker eller ge en enormt glupsk häst pelleterat foder p g a risken för foderstrupsförstoppning.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

KL och dessutom lite OT

Det går inte att generalisera och säga att socker är farligt, fett är bra, fett är dåligt etc. I rätt mängder är det livsnödvändigt. I fel mängder är det ohälsosamt och t o m farligt. Samma sak med människoföda. En del personer äter mer fett än vad de behöver och en del för lite.

Det är mängden som avgör! Ni vet väl att det kan vara farligt att dricka för mycket vatten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 619
Senast: Bee
·
Svar
2
· Visningar
509
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Allvetande, visa och nördiga Bukefalos! Ungefär hur mycket väger en liter betfor? Mvh orkar inte ta med köksvågen till stallet.
Svar
2
· Visningar
658
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp