Bukefalos 28 år!

Ytterligare en betfor fråga

Sv: Ytterligare en betfor fråga

*kl*

men nu måste jag fråga lite saker.

betfor är bra för magen, pga av fibrerna, där är alla överens, eller hur?
betfor är inte bra för vissa individer pga "hinnan" med melass, som betforen är överdragen med?
varför ens ha på melass då?
finns det nånting som det skulle kunna vara bra för?

och en sak till... kan man ha på varmt vatten på betforen och efter 5-10 min skölja bort sockervattnet och ändå ha kvar de bra sakerna? nu pratar vi om 90-gradigt vatten...
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

Trots mina tidigare inlägg om sockret så tror jag inte att man ska gå till överdrift. De flesta hästar klarar säkert av det socker som de får i sig genom betfor. Man ger ju ofta inte hur mkt betfor som helst. Jag ger betfor som det är till mina hästar utom fånghästen.. Jag häller av vattnet till henne och ger det till de stora hästarna.

Jag vet inte varför man tillsätter melass. Det finns att köpa utan.
Fibrerna går inte att skölja bort.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

åh, jag är så diffus när jag frågar om saker!!! :mad:

och en sak till... kan man ha på varmt vatten på betforen och efter 5-10 min skölja bort sockervattnet och ändå ha kvar de bra sakerna? nu pratar vi om 90-gradigt vatten...
vad jag ville fråga om här är: händer det något med näringsinnehållet på betforen om man "stöper" det i 90-gradigt vatten?
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

jag har varmt vatten på.

att det är melass på är troligtvis för att göra det mer smakligt. mina tycker dock det är gott utan.

quickbeet finns tyvärr inte att köpa här och kostar dessutom dubbelt så mkt som vanligt betfor.... visst är det lite extra jobb att skölja av den men man sparar en del pengar.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

kl. har inte läst hela tråden.

Men häller ni av vattnet när betforen skall ges,
eller ger ni den som den är?

Jag brukar ge den som den är.
Kan man även ge en helt torr (häller bort allt vatten)

Nu virrrar jag, men jag hoppas ni förstår..
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

Ja att skölja den tar ju inte bort de nyttiga fibrerna. Varför de har melass i vet jag inte, men jag gissar att det är för att göra det mera smakligt för hästarna helt enkelt. Håller med om att det är onödigt.
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

nästa fundering: spelar det någon roll om man sköljer betforn med kallt eller varmt vatten?
 
Sv: Ytterligare en betfor fråga

Det beror nog på hur bråttom du har.
Det borde gå fortare med varmt vatten eftersom sockret löser sig snabbare i varmt vatten än i kallt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 146
Senast: MiniLi
·
Hemmet När värmer den vattnet?! Jag körde en maskin nu för rengöring då jag tycker att den kändes lite sunkig efter att ha tvättat...
Svar
3
· Visningar
491
Övr. Hund Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: ufot
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 193
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp