ytterligare en fråga om kontrakt(sbrott?)

NovaCrown

Trådstartare
Man betalar i månaden en kallhyra + för det spån och hö man använder.
I kontraktet står det att passen delas jämnt mellan inackorderingarna.
3 månaders uppsägningstid.

Jag vill säga upp min plats och flytta redan efter en månad.
Är beredd på att betala kallhyran för de andra två månaderna också och jag skiter i om dom får in någon annan eller inte under den tiden.
Mitt problem är att stallägaren kräver att jag måste ta mina stallpass även för de två månaderna även om jag flyttat innan eller ej...

Jag blev lite ställd och kunde inte säga mot. Stämmer det? Vad händer om jag inte tar passen? (morgon, lunch, insläpp, natt) Blir det kontraktsbrott och vad är det värsta som händer då?
 
Sv: ytterligare en fråga om kontrakt(sbrott?)

Ja, det stämmer. Har du åtaganden och stallägaren vill att du fullföljer kontraktskraven måste du ta dina pass.

Det värsta som kan hända är att du får stå för den kostnad ditt kontraktsbrott åsamkar. Kort sagt: tar de in en avbytare att göra dina pass kan det bli dyrt om de driver kravet till Kronofogden.
 
Sv: ytterligare en fråga om kontrakt(sbrott?)

Ja, du är skyldig att ta dina uppsatta pass. Antingen hoppas du att dom lyckas hyra ut din box, eller så frågar du var dom vill ha för att fixa dem åt dej eller så kör du passen själv.

Mvh Domino_s
 
Sv: ytterligare en fråga om kontrakt(sbrott?)

Så var reglerna i förra stallet jag stod i. Tycker inte det är något konstigt med det,då "schemat" är uppgjort efter ett visst antal boxar. Vi hade boxen tom i två månader innan vi köpte häst och fick börja på schemat direkt.
Sen var en del snälla och tog en del pass om de ändå var där.
 
Sv: ytterligare en fråga om kontrakt(sbrott?)

*KL* Stämmer vekligen detta så självsäkert som ni säger .

De andra har en häst mindre att ta hand om och ska kontraktet gälla så borde det stå att även arbetspassen gäller under uppsägningstiden även på pållen inte står där .

Jag tycker nog inte man kan säga detta helt säkert om nu arbetet ska delas mellan antal hästägare eller om det gäller boxen ?

Och det är ju faktiskt ingen här som läst ditt kontrakt ?

Mia
 
Sv: ytterligare en fråga om kontrakt(sbrott?)

Nä det finns ingen häst i boxen men hon uppehåller en box även under uppsägningen. Och det är hennes val om hon flyttar innan uppsägningsperioden.
Man kan inte vända och vrida på kontrakt för att försöka hitta kryphål bara för att man upptäcker att dom inte passar en själv helt plöttsligt.

Hur skulle de se ut om jag hyrde 4 boxar i ett 5 boxars stall där alla fodringar delas lika utan att ha häst i dom. Jag kanske vill vara hästlös en eller två månader.
Skulle den 5 få sköta sig själv då eller?
 
Sv: ytterligare en fråga om kontrakt(sbrott?)

Det brukar ju uppdelas på boxarna. När jag hade 5 boxar i ett stall med 9 boxar så fick jag göra många pass. Det varierade ju inte även om jag hade en tom box någon period.

Att man ska ta sina pass under uppsägningstiden om inget annat kan avtalas är en självklarhet, däremot kan det ju vara en jobbig situation för alla och kan man komma överens om något annat är ju det bara positivt.
 
Sv: ytterligare en fråga om kontrakt(sbrott?)

Om det står så ja då har du dina pass kvar även under din uppsägning, fördelen med detta är att om det kommer in en annan häst så blir du av både med pass och ekonomiskt ansvar på en gång då denne ersätter utebliven boxhyra samt ansvaret för passen.
 
Sv: ytterligare en fråga om kontrakt(sbrott?)

Låna ut din box gratis i 2 månader mot att någon tar dina jourer`?
 
Sv: ytterligare en fråga om kontrakt(sbrott?)

Hur skulle de se ut om jag hyrde 4 boxar i ett 5 boxars stall där alla fodringar delas lika utan att ha häst i dom. Jag kanske vill vara hästlös en eller två månader.
Skulle den 5 få sköta sig själv då eller?

Imo, japp!
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 493
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 487
Senast: Skye
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 242
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 865
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp