Bukefalos 28 år!

Ytterligare en "köpa häst"tråd :)

Amelique

Trådstartare
Jag har aldrig varit särskilt aktiv här, visst jag har skrivit någon rätt betydelselös tråd och postat ett fåtal inlägg här och där. Jag har dock kommit in i egna funderingar nu och skulle uppskatta om ni trots detta skulle vilja slänga in ett gott råd eller berätta om era egna erfarenheter :)

Jag har länge länge gått och funderat på egen häst, det är ju ändå alla hästtjejers dröm :) Men mina föräldrar har aldrig haft någon erfarenhet av hästar och således inte vågat/ haft ekonomin för att ge sig in i den världen. Hursomhelst så har jag iaf fått rida på ridskola och haft mina medryttarhästar och tillbrigat den mesta tiden i stallet. Förra vintern (06/07) slutade jag upp med hästarna för att det blev lite krångel med ägaren och så skulle jag ta studenten så jag skulle ägna min tid åt skolan sista terminen. Jag kom att sakna hästarna jättemycket och mot sommaren gick jag i funderingarna om egen häst, men egentligen borde jag koncentrera min på att skaffa en utbildning och en bra inkomstkälla och sen skaffa häst, det är ju "det bästa alternativet". Min omgivning ansåg också det så jag lät hästköpartankarna vila och så dök det upp nya medryttarhästar som jag trivdes kanon med. Ägaren är hur gullig som helst och det är "våra" hästar, inte hennes :) Jag hade jobb som snart blev fast och flyttade hemifrån. Men jag gick hela hösten och kände att något fattades, men jag skulle inte skaffa egen, måste ju ha utbildning först! Måste göra något med mitt liv innan det är hästdags!!

Under vintern kom jag att bli mer och mer deppig och så kom våren. Hästarna lockade inte lika mycket, jag kände mig ännu mer håglös och visste ännu mindre vad jag ville göra med mitt liv. Ville jag hålla på med hästar? Vad skulle jag bli? jag hittade ingen utbildning jag ville in på, visste inte vad jag ville göra, hur jag ville leva mitt liv och alla sådana tankar for igenom mitt huvud. Jag har en förmåga att stressa upp mig i såhär :crazy:

Jag har nu iaf kommit fram till att detta kommer av att jag verkligen vill ha en egen häst, men är det så himla klokt?? :crazy: Jag menar, jag är ju "bara" 19 år (fyller 20 i höst) Jag har visserligen fast jobb och ekonomin för att ha häst. Jag har vänner, familj och bekanta som skulle ställa upp om det skulle krisa sig med ekonomin eller som skulle ta hand om hästen om jag är sjuk eller vill iväg på semester 1 vecka. Men borde man inte utbilda sig först?? det har jag blivit intalad och jag vet inte längre in eller ut... Å andra sidan kanske jag inte hittar min utbildning eller vet vad det är jag vill göra förens om 4 år, ska jag då gå och känna samma rastlöshet som jag gör nu tills dess? Hur har ni gjort? Och hur skulle ni velat ha gjort?

Förlåt om det har blivit för mycket pladder nu men jag var bara tvungen att ventilera och det vore jättenyttigt att höra era funderingar så jag hoppas ni orkar läsa igenom allt pladder ;)


Amelique
 
Sv: Ytterligare en "köpa häst"tråd :)

Jag är bara 19 och har två egna hästar, som mina föräldrar inte sponsrat en krona med. plus att sen i julas har jag vet. räkningar på tretusen varje månad och även bensin och hotellkostnader sen vi har åkt halva sverige runt på olika kliniker.

Flyttat hemifrån, har dock en hästintresserad pojkvän vilket underlättar otroligt mycket. Det funkar utmärkt för mig! Visst, jag kan inte göra lika mycket som förut, men ändå leva helt ok. Ska till exempel till cypern på måndag och stackars pojkvännen får vara hemma och passa och rida (ena pållen, den andra är konvalecent) hästarna.

Har ändå planer på att plugga till polis om två tre år. Men eftersom att vi är två kommer det ändå gå runt. Annars om man inte har en sambo men ändå vill ha kvar hästen så är ju betalande medryttare den dagen man inte har råd eller tid ett alternativ.

Men det viktigaste är att du känner att det går! Det beror på hur mycket du vill/behöver offra.
 
Sv: Ytterligare en "köpa häst"tråd :)

Stackare, det låter inte alldeles lätt. Det är ju sådana oförutsedda utgifter som är jobbiga, och framförallt oron man går med när ens djur är sjuka/skadade.

Det ger ju lite hopp åt mig då :) Skönt att höra hur du har det och att det funkar för dig. Att du då dessutom har 2 hästar gör det ju lite tuffare ändå.
Ja, precis. Att höra att andra klarar det, visst med envishet, småsnålande och en massa jobb, men det att det går gör att det känns mycket lättare för mig :) tack för svaret!

Amelique
 
Sv: Ytterligare en "köpa häst"tråd :)

Köpte min första egna häst när jag var 17 gick då i gymnasiet och jobbade extra vid sidan om. Fick låna pengar av mamma till att köpa hästen som jag haft på foder ett tag. Är nu 23 och har äntligen kommit fram till att jag ska plugga igen. Fram tills nu har jag haft en till två hästar nu har jag bara en som jag satsar fullt ut med. Det har funkat jätte bra när man har jobbat och jag har haft många roliga år tillsammans me pållen och verkligen inget jag skulle vilja ta tillbaka. Nu när man ska börja på universitet kan det ju dock bli lite tuffare ekonomiskt så tyvär blir det nog att sälja o sen köpa ngt nytt när man vet om man har råd.
Men som sagt du är bara 19 och det kanske tar lika många år fr dig att bestämma dig som för mig och då är det helt klart värt en egen häst :)
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 532
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 289
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp