Bukefalos 28 år!

Ytterligare en måttfråga

Mli

Trådstartare
Jag har googlat och även sökt på buke men hittar inget svar på min fundering.
Vad är normalbredden mellan skaklarna på en vagn som ska dras av en stor häst? Jag har listat ut att ett par skaklar på 2 meter borde passa min lilla ardenner som just nu ser ut som en halvblodskorsning straxt över ponnymåttet. Jag har en 4-hjulig vagn som jag ska använda i ett senare skede, ska nu köpa en rockard som jag antar bara kommer att användas vid inkörning under sommaren.
Är 65 cm framme vid dragringen för tajt? Och hur är det med måttet bak vid vagnen? Jag antar att det är vanligt att det är bredare mellan skaklarna där.

Jag ska titta på en rockard med dessa mått imorgon och vore väldigt glad för lite svar :-)
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

Jag har 67 cm mellan skacklarna vid dragringen till mitt nordsvenska sto av grövre modell. Har fått bredda de gamla skacklar jag hittat, då de är för smala.
Jag kör med armésele, och den är ju lite tjockare där än en enklare sele har jag för mig.

Kan mäta hur bred hon är utan sele om du inte har bråttom, det kanske tar några dagar innan jag har hjälp så det fungerar - skjutmåttet lär inte räcka så vi får improvisera lite :D

Lotta
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

Tack för svar! Jag har varit och tittat på en rockard och måste bestämma mig senast i kväll.. Den var 66 längst fram och närmare 80 bak. Då borde den ju passa tycker jag.. min andra vagn är också 66 och den är använd efter en grövre tinker.

Jag tvekar dock lite på rockarden jag kollade på eftersom den var ganska tung. Om jag håller den i samma höjd som dragringarna sitter vägde den faktiskt en hel del. Men den vägde inte mindre i något annat läge så jag antar att det var den grova konstruktionen som väger, inte att den var för hög/låg.
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

Jag har inga siffror i huvudet, men spontant tycker jag att det bakre måttet låter smalt! Men det beror väl lite på vad du tänkt göra. Ska man bara köra "rakt fram" på vägar så kan det kanske funka. Men om du vill jobba hästen på volt eller köra lite snävare svängar osv så måste hästen få plats att böja sig mellan skaklarna.
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

Jag har nu fått lite mer exakta mått på rockarden. Den är 84 cm mellan skaklarna bak och har en spårvidd på 160cm.
Hittar verkligen ingen info alls om bredden bak mellan skaklarna, lite trist. Vagnen är ju tänkt att använda som inkörningsvagn i första hand, blir väl ingen direkt dressyrkörning med den.
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

Jag har nu beslutat mig för att inte köpa den pga bredden. Synd på en sån fin och billig vagn bara...
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

Nån som har en rockard därhemma och vet måtten? Jag vore väldigt glad om nån visste vilka mått som är "standard" när jag letar vidare.
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

finns det verkligen ingen som har en rockard hemma och som vet måtten?
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

Synd att ja e så jävla sjuk för tillfället (körtelfeber) annars hade jag åkt hem och mätit alla vagnar jag har men har en bit hem, så de får va:(

Min grova fjording (ca 600/155) samt en stor nordsvensk (ca 650/160) kunde ha den sk "millitära" rockarden jag har, skulle ha mätt den...
Detta är ju en fråga som inte e så diskuterad faktiskt!
Måste mäta nån dag, har ju två trillor, en släde, en rockard samt hjulräffsan.

Svårt då ett par helt raka skaklar måste vara bredare medan ett par svängda kan vara smalare längst fram!
Skulle annars tro ett vägledande mått för en grövre häst är ca 65/85 cm, annars försök mäta hästen....?:idea:
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

stackare! Körtelfeber är ju inte kul alls.. hoppas du mår bättre snart! (inte bara för att jag vill ha måtten...:angel: )

85 bak är tydligen lite litet enligt tråden i svaren. Kanske närmare en meter vore lagom?

Tänker jag helt fel nu, eller behövs det mindre mått på en fyrhjulig tvåaxlad vagn, den följer ju med hästen på ett annat sätt? Medan hästen måste få plats att böja sig i en rockard?

Jag ska ta in mäta min pålle idag, men det är ju lite vilseledande då han fortfarande är bebis i kroppen, kommer nog att bredda sig rejält över vintern. Om inte så funderar jag på om jag verkligen har fått en renrasig ardenner...
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

Jag kan mäta på den jag har här. En gammal som jag använde till D-ponnyn. Gör det senare!

Har den som inkörnings rockard till mina ardenner. Skacklarna jag har på fyrhjulsvagnen är 85 eller nåt i bakändan. Ska mäta det med.
 
Sv: Ytterligare en måttfråga

Rockarden är 100cm mellan skaklarna i infästningen på rockarden och i mellan dragöglorna är det 75cm.

På fyrhjulsvagnen är dom 85cm vid infästningen och 75 mellan dragöglorna.

75cm är lite för smalt för mina när dom är dräktiga. Jag ska töja dom lite. Annars passar dom.
 

Liknande trådar

Körning Nu ska jag ta tag i körningen igen, dags att köra in för vagn och inte bara redskap. Jag tänkte att jag skulle införskaffa mig en rejäl...
Svar
13
· Visningar
6 544
Senast: Anna_
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 458
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har vuxit upp med egna ridhästar och ridit och tävlat hela livet, men pga skada börjar jag nu inse att min kropp kanske inte håller...
Svar
3
· Visningar
1 303
Senast: Goat lover
·
L
Körning Hej allihopa, jag har för ett antal veckor sedan fått hem min häst från inkörning där den varit i fyra veckor. Allt har gått bra, i...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: lasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp