Ytterligare en montétråd (pad)

ghost

Trådstartare
Behöver man pad under sadeln eller funkar det ändå?

Och vad ska man hålla koll på med kroppen som kan antas vara "typiska" muskulära problem av just typ galopp-/monté-sadlar som passar mindre bra/trycker?

Jag vet att jag är lite fixerad vid orsak/verkan när det gäller rörelsemekaniken och musklerna men det är så intressant. :idea:

Min sadel är en äldre galoppträningssadel som väger ca. 2,5 kg och har någon typ av kraftigt tyg på undersidan, den verkar inte trycka i bakpartiet då ingen av hästarna som haft den blivit påverkade i ryggen.
 
Sv: Ytterligare en montétråd (pad)

"wildrose" här på buke har en typ gelpad på 40x50 cm under sin galoppsadel när hon rider mina hästar, den jämnar ut trycket bra
 
Sv: Ytterligare en montétråd (pad)

Eftersom montè och galoppsadlar ofta har halvbom kan de ibland trycka där bommen slutar. Jag rider precis som du i en galoppsadel och använder en sån här under sadeln. Har den utan överdrag direkt mot hästens rygg. Den är kanon!
Även om jag aldrig märkt att sadeln skulle trycka direkt så "better safe than sorry". Den är dessutom bra att ha om man har svårt att komma upp i 65 kg som monteryttare eftersom den väger nåt kilo. När jag köpte den för ca 10 år sen så kostade den ca 1500 men tror de är billigare nu, den har dessutom varit värd varenda krona! Sök på Actionback pad för mer info...
 
Sv: Ytterligare en montétråd (pad)

Jag som lagar travhästar kan ju säga att s.k halvbomssadlar som används med för tunna paddar skapar problem i hela frampartiet och ryggen och om det inte behandlas även i bakdelen. Värsta hästförstöraren ever.....Pållarna är i otroligt dåligt skick efter en ritt med halvbom med vanlig padd.
Funkar bra med sån där riktigt tjock westernpadd, typ 2 cm tjock icke ihoptryckbar.
 
Sv: Ytterligare en montétråd (pad)

Kan tillägga att jag även har en vanlig teddypad. Alltså gelpaden mot ryggen och sedan teddypad mellan den och sadeln. Funkar fintfint, aldrig fått några "klagomål" från ET/massör. Däremot beror det ju oxå lite på hur hästen är byggd, Marthas häst som jag rider nu är lite köttbulletypen, har ett bra sadelläge och är rund och välmusklad över ryggen. Har en förbygel för säkerhets skull men sadeln ligger still så den behövs eg inte.
 
Sv: Ytterligare en montétråd (pad)

Köttbulle :eek: :mad:

Det skulle hon höra :rofl: Passa dig nästa gång du slänger dig upp :p
 
Sv: Ytterligare en montétråd (pad)

vill du lägga in bilden igen för den fungerar inte att se på denna data...
 
Sv: Ytterligare en montétråd (pad)

Wildrose´s galoppsadel är ju min ;-) och jag har även använt den utan gelpaden (med teddypad) utan minsta reaktion på ryggen. Pratade med min lärare på Axelsons som behandlade mycket galoppörer bl.a och hon såg ingen skillnad i ryggömhet mot hästar som reds i vanliga sadlar. Hon jag köpte den av använde själv en Polypad och man bör väl ha nåt i den tjockleken för att det ska funka. Upplever själv att galoppsadeln är oerhört flexibel och lätt på ryggen jämfört med t.ex en hoppsadel när man rider galoppintervaller. Antingen har vi en väldans tur med "vår" sadel eller så rider vi väldigt bra :D:angel: eftersom den fungerat så bra! Skämt åsido, kanske är inte alla andra galoppsadlar lika funktionella, vad vet jag?!

Får väl tillägga att galoppsadeln med halvbom används i just galoppintervaller, i dressyr med nedsittning etc. används såklart en sadel för det ändamålet.

Mvh/Somi
 
Sv: Ytterligare en montétråd (pad)

Jag testade ju bara min häst under sadel och red utan pad men på ett jobb hittade jag INGET i muskulaturen. efteråt

Jag är själv Axelsons-massör även om jag inte masserat nån galoppör (det är glest med dem här i trakten)

Fördelen är väl att jag jobbat med en hög hästar med dåligt passande sadlar och vet vad jag ska kolla efter.

Men ska det bli nån montékarriär för oss så funderar man.

Min sadel känns rätt gammal, ska plåta den nån dag så får ni se! :idea:

Hur ser man om det är en halvbomssadel?
 
Sv: Ytterligare en montétråd (pad)

jag har en galoppsadel, rider med en vanlig fårskinnspadd under + viktvojlocken över den (imellan sadel och fårskinnspadd) har funderat på att se efter någon annan padd jag med, inte för att de inte funkar bra med denna...men jag har ju sånna problem med vikten :mad: sist fick min stackars sambo springa bort och fram och hämta mer vikter :p
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 000
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag har en Barefoot Lexington på väg, men har inte beställt någon pad ännu. Lexington har tydligen rätt rejäla paneler under och min...
Svar
2
· Visningar
669
Senast: AnneSofie
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 171
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp