Ytterväggar i plåt

Fillifjonkan

Trådstartare
Stallbygge beräknat till våren 2015. Vi har velat fram och tillbaka i vilket material vi ska bygga. Eftersom vi enbart har hobbyhästar och inte vil lägga ner en förmögenhet på det så försöker vi hålla kostnaden nere så gott det går samt få till så lite extra jobb med renovering senare (typ målning) då vi har så många hus och övriga byggnader på gården.. En av offerterna vi fått är ett isolerat stall med ytterväggar i plåt (sådan plåt så det ser ut som vanlig lockpanel). Någon som har erfarenheter av detta?
 
Plåt är ett relativt underhållsfritt material men du får nog räkna med att färgen kanske bleks i solen efter en tid beroende på kvalitet på plåten/färgen. Jag tror det blir billigare bygga en traditionell träpanel men det kräver ju ett visst underhåll.
 
Satsa på en blek färg, i huset jag bor i sitter det plåtpanel på utsidan, ljusgult, har suttit sedan 88 och ja, det ser ut som ett vanligt ljusgult hus.. på avstånd..

De flesta ridhusen i detta land är ju i plåt, det ser ju OK ut.. så jag tror att om du väljer plåt får du en underhållsfri fasad jämfört med träpanel..
 
Stallbygge beräknat till våren 2015. Vi har velat fram och tillbaka i vilket material vi ska bygga. Eftersom vi enbart har hobbyhästar och inte vil lägga ner en förmögenhet på det så försöker vi hålla kostnaden nere så gott det går samt få till så lite extra jobb med renovering senare (typ målning) då vi har så många hus och övriga byggnader på gården.. En av offerterna vi fått är ett isolerat stall med ytterväggar i plåt (sådan plåt så det ser ut som vanlig lockpanel). Någon som har erfarenheter av detta?
Det finns ju ett flertal leverantörer av uteställen, typ. Titta på dem. Inte uteställen. , utestall. Dumma dator.
 
Jag stod i ett plåtstall en gång i tiden. Då även innertaket på skullen var i plåt så blev det kondens som droppade ner på höet så det förstördes. Vet inte om det var något övrigt byggnationsfel som ledde till detta men det är ju något du kan ha i bakhuvudet.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 762
Senast: Pudlan
·
Utrustning Kommer att bygga ett nytt stall på tomten vi köpt. Behöver hålla nere kostnaderna och eftersom jag har hästarna på lösdrift så blir...
Svar
2
· Visningar
3 260
Senast: Pegasus63
·
Gnägg Ni som köpt/byggt gårdar - Jag vill att ni berättar allt! Sambon och jag har pratat om ett renoveringsobjekt och har börjat analysera...
Svar
2
· Visningar
1 100
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp