Yttrligare en fråga om takhöjd

bigganl

Trådstartare
När det gäller takhöjd i stall.
Gäller de angivna måtten hela stallet? Eller kan man ha lägre takhöjd i stallgången och betydligt högre i boxarna?
 
Sv: Yttrligare en fråga om takhöjd

Takhöjden behöver inte vara jämn i hela stallet men den ska väl vara minst godkänd i de delar av stallet där hästarna vistas. Om du har både stora o små hästar så kan du ha lägre i vissa delar om de stora hästarna inte vistas där.
 
Sv: Yttrligare en fråga om takhöjd

Ja, men jag tänkte på om det är möjligt att tex ta bort tak helt över boxarna och ha öppet upp till takstolar. Det borde bli väldans bra luft ldå, men det går inte att göra över stallgången för då har vi ingenstans att lagra hö. Hästarna går ju där för att ta sig till boxarna, men de vistas ju inte i stallgången som i en box. skulle det vara ok tro? Vart kan man vända sig annars för att få svar på en sådan fråga? Är det djurskyddsmyndigheten?
 
Sv: Yttrligare en fråga om takhöjd

Såg på en DVD om hästhållning att det har med luftcirkulationen att göra till viss del så det borde väl gälla hela utrymmet där hästarna vistas?
 
Sv: Yttrligare en fråga om takhöjd

Men hästarna går ju alltid in genom stalldörren och den håller ju lägre höjd än taket. Jag får ingen logik i det här. Finns det fler som har synpunkter?
 
Sv: Yttrligare en fråga om takhöjd

Cirkulationen är ok som det är och den skulle ju bli ännu bättre om taker ovanför boxarna togt bort. Den är inget problem.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 508
Senast: Linda_A
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 773
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp