Bukefalos 28 år!

Hambo

Trådstartare
Är på G att ev köpa en begagnad Z sadel . Har provat en på min häst som har väldigt kort rygg och den ligger bra och jag tycker den är skön . Men är dom omstoppningsbara ? Hon som äger den kunde inte svara på det . Nån som vet ?

Hej från Hambo
 
Sv: Z sadel

Då måste det finnas olika för min är inte lång ?? Möjligt vis att jag luras av att den inte ligger direkt på hästen bak om du förstår vad jag menar . Tack för upplysningen ang permanent stoppad !:bow::bow:

Hej från Hambo
 
Sv: Z sadel

Z är en av dom längre TopReiter modeller, det finns dom som är kortare. En nackdel är också att dom inte har utbytbara koppjärn och att dom inte går att varma om (iaf. dom äldre modeller).
 
Sv: Z sadel

KL.
Här är en som absolut inte tycker om TR sadlarna öht. Dom ligger inte an mot hästen rygg ordentligt och det känns som om man hamnar mer ovanför hästen och inte kan påverka på samma sätt.
Sen är jag nog bortskämd med väldigt bra sadlar, men jag är kräsen och skulle aldrig sätta en z sadel på mina hästar.
 
Sv: Z sadel

Jag har haft en Top Reiter Z. Det är nog den skönaste sadel jag någonsin ridit i. Den har enkelkåpa som gör att man kommer väldigt nära hästen och perfekta knästöd. Min häst gillade den tyvärr inte trots att den såg ut att passa. Nu har jag en Globus Gloi och en Hrimnir Legacy Pro. Det här med sadlar är en djungel. Trots att jag gillar både Globusen och Hrimnir-sadeln så saknar jag fortfarande Z:an ibland. Grymt skön sadel!
 
Sv: Z sadel

Jag måste faktist hålla med Michis. Jag tycker inte heller om TR sadlarna.
Men visst, allt är relativt. Det bror självklart på vad man har att jämföra med..

Jag tycker inte heller man kommer ner i hästen..
 
Sv: Z sadel

Tänk så olika det kan vara ! Men det kan nog stämma att man kommer lite ovanför hästen...... Ska verkligen försöka känna efter ordentligt i dag när jag ska rida . Jag har ridit honom hitintills i en alliunn, som ligger bra, än så länge men misstänker att han bakre ryggmuskler ( när dom ska till ) kan hindras av den
Ska jag kanske fortsätta med den ett tag till och byta senare . Tycker dessutom att Sadlarna är hiskeligt dyra och svåra att byta ut om det visar sig efter ett halvår att den inte passade . Jag pratar alltså om sadelpriser på 15-22.000:- som jag fått för mig att man måste betala för en vettig sadel .

Hej från Hambo
 
Sv: Z sadel

Jag kommer inte att köpa sadeln .
Jag fastnar i en framåtlutat sits på nåt sätt .
Den är dessutom lite vid för min häst och ngt för lång .
Konstigt, för när jag hälsade på honom på inridningen så red jag i en likadan sadel och DEN var jättebra !

Hej från Hambo
 
Sv: Z sadel

Trots att du inte skall köpa sadeln, men som allmän info.
Top reiter Z sadeln tillverkades endast i en storlek och är permanentstoppade.
Tycker inte heller speciellt bra om dom. De ligger helt enkelt inte bra på hästarna. Många av de hästägare jag rtäffat med dom som anser att de ligger bra visste helt enkelt inte bättre.

MalinS
 
Sv: Z sadel

Även om jag bestämt mig, så är jag tacksam för din info .
Det bekräftar bara att jag gör rätt !

Finns det Islandshäst sadlar som ÄR omstoppnings bara ?

Hej från Hambo
 
Sv: Z sadel

en till som inte alls tycker om Top Reiter-sadlarna. Zan är dock en av de skönare, men de är groteskt långa! De ser inte så långa ut när man bara ser dom för dig själva, men lägg den på en häst med normal rygg och, jag i alla fall, får en chock! Inte kul alls. Hellre den nya JR:en som är permanentstoppad. Den är också helt okej.

Nä, KenTaur Kári eller någon dressyrsadel för min del :angel:
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
762
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp