Bukefalos 28 år!

zacharov eller zambesi ???

token

Trådstartare
Har velat fram o tillbaks ang hingstar, betäcka eller inte....

Nu efter många om och men har jag bestämt för att betäcka, det är ett 3 års sto e : cardento- Cortus, stor ( 170+)

Nu står valet mellan Zambesi och Zacharov, lutar nog liiite mer åt zacharov. Nån som sett dessa två live?? båda har ju toppstam men jag tycker nog att zacharov hoppar bättre och har bättre exteriör.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

hon har ingen dödlig defekt eller defekt som medför henne lidande heller så det är inte förbjudet att avla på henne. Men jag antar att du inte läste den sida du länkat till ;)

jag har kollat upp detta innan.

Har rådfrågat veterinär också och JA hon är röntgad. Hon har inga närliggande kotor eller annat som gör att hon kommer få ont av detta
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Men hon har en känd defekt som kan orsaka avkomman lidande, och det är förbjudet, vilket även står om du läser på sidan jag länkade till...
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Men hon har en känd defekt som kan orsaka avkomman lidande, och det är förbjudet, vilket även står om du läser på sidan jag länkade till...

nej det är ingen defekt som orsakar lidande.. karprygg är inget som orsakar lidande enligt dom flesta veterinärer är det ett skönhetsfel. Då skulle det vara lika illa med inåttåade hästar och många avlar på dom.

Jag är inte intresserad av påhopp pga min hästs rygg så undanber mig det. Startade denna tråd för att få tips om hingstarna ovan, inget annat.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Fast du måste blivit blind för hur din häst ser ut, det känns självklart att den kan orsaka problem i framtiden.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Fast du måste blivit blind för hur din häst ser ut, det känns självklart att den kan orsaka problem i framtiden.

självklart ser jag väl hur hon ser ut !!! Däremot har ni som skriver här INTE sett hur hon ser ut. Ni har INTE sett henne dagligen, inte sett henne röra sig, inte sett hur det blir mindre och mindre för varje vecka som går. Ni har sett ett par bilder som inte alls är lik det hon är idag. Hon såg förjävlig ut ett tag men nu är det inte alls så illa. Har diskuterat med Veterinär jonas tornell och jag har fullt förtroende för honom, han säger att det kommer växa bort.

Hon är röntgad och enligt veterinären där på kliniken så är det ingen fara, ett skönhetsfel som han sa. Inga närliggande kotor i ryggen. Hon rör sig helt ok, jobbar i rätt form i lina, mår super, busar och leker i hagen precis som vilken annan häst som helst. Världens goaste tjej med ett underbart psyke. Finns inte ett enda tecken till att den hästen har ont någonstans. Skulle det vara så, ja då kommer jag ta bort henne.

MEN nu vill jag inte ha fler åsikter om detta, jag anser inte behöva det. Jag var intresserad av synpunkter på HINGSTARNA ovan.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Är det inte bättre att du väntar nåt år, låter hästen växa till sig lite mer och ser hur belastningen av sadel och ryttare påverkat ryggen innan du betäcker? Även om ditt sto inte har ont i nuläget ligger hon ju i riskzonen för att få problem så det kan vara smart att vara lite extra försiktig. Varför så bråttom med att betäcka i år?
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Håller med
Även om varken ungen eller stoet blir lidande av det hela (vilket jag ser som otroligt då den karpryggen är det värsta jag sett och jag satt med hakan i golvet när jag lsäte annonsen) så tycker jag du ska fundera en gång till. Det kostar :devil: mycket pengar att föda upp en häst och man bör verkligen fundera igenom det hela ordentligt. Den defekt ditt sto har i sin rygg är inte något att leka med och ett föl kommer att belasta den felaktiga ryggen rejält. Om det är så som du säger att felet håller på att växa bort så måste det vara smartare att vänta ett par år så att ryggen får bli "korrekt" så att du inte riskerar att skada hästen för resten av hennes liv.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Personligen tror jag inte att jag skulle avla på denna rygg, av bilderna i andra tråden. Men.......angående ridningen så har jag hört av flera veterinärer samt "hästgubbar" att "förvärvad karprygg är en svag rygg och medfödd karprygg är en stark rygg".

Ta med stoet ditt och åk till en bra veterinär, Chris på Strömsholm är väl bra på ryggar, eller? Tex...

Du hade varit med hästen hos Jonas, eller hur? Vad sa han? Han är ju också bra, menar jag ;)

Jag förstår hur du tänker, men tror att du (och hästen) vinner på att röntga henne innan betäckning....

Angående hingstarna så tror jag att Zacharov skulle passa henne bra!
Men som sagt var, kolla upp ryggen på henne. Skit i vad alla skriver här, gör det för din och din fina hästs skull!
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Jag fattar faktiskt inte varför du vill ta ett föl på denna häst??
Det finns så mycket hästar i Sverige som är svårsålda trots fin exteriör och stam. Man kan avla på ett sto som exteriört är bra och har bra stam men ändå få en avkomma som aldrig blir något mer än en hobbyhäst.
Att ens chansa med det här stoet känns bara dumt hela idén.
Inte schysst mot hästen och det för definitivt inte aveln framåt att avla på en häst med sådan karprygg.

Som folk nämt tidigare är det till och med förbjudet med en sådan defekt.

Hursom. Om du fortfarande går i tankarna att ta föl - Varför har du så bråttom? Gå igenom hästen ordentligt på klinik, ta bilder på ryggen. Kommer den ens hålla för ridning?
Känns som ett väldigt osäkert kort.

Jag är väldigt dåligt insatt i avel men till och med hos mig ringer stora varningsklockan.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Jag fattar faktiskt inte varför du vill ta ett föl på denna häst??
Det finns så mycket hästar i Sverige som är svårsålda trots fin exteriör och stam. Man kan avla på ett sto som exteriört är bra och har bra stam men ändå få en avkomma som aldrig blir något mer än en hobbyhäst.
Att ens chansa med det här stoet känns bara dumt hela idén.
Inte schysst mot hästen och det för definitivt inte aveln framåt att avla på en häst med sådan karprygg.

Som folk nämt tidigare är det till och med förbjudet med en sådan defekt.

Hursom. Om du fortfarande går i tankarna att ta föl - Varför har du så bråttom? Gå igenom hästen ordentligt på klinik, ta bilder på ryggen. Kommer den ens hålla för ridning?
Känns som ett väldigt osäkert kort.

Jag är väldigt dåligt insatt i avel men till och med hos mig ringer stora varningsklockan.


Blir helt ärligt lite less när man svarar i en tråd som denna, OCH inte läst så man vet vad det handlar om. Jag har tidigare i tråden skrivit att hon ÄR röntgad OCH att hon INTE kommer få ont av detta. Jag HAR visat henne för veterinär på klinik i samband med röntgen.

Jag har bestämt mig för att betäcka henne i år oavsett vad folk skriver här. Var INTE ute efter annat än tips på hingstar. MEN jag har nu bestämt mig för vilken hingst jag ska ta.

Återkommer i denna tråd om ett par år när denna häst har börjat visa lite vad hon går för. Ska bli kul att se då vad man får för reaktioner.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Visst är det den du hade på annons?

Kan du inte lägga in dagsfärska bilder? Skriver inte som påhopp, så ta det inte fel, men det skulle verkligen vara intressant å se hur den utvecklats! :)
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Jag är mest nyfiken på varför du har så bråttom att betäcka en häst med den exteriören? Hon är trots allt bara 3 år gammal. Du har ju massor av år på dig att ta föl i framtiden så varför stressa. Iom exteriören skulle iallafall jag vilja ha riktigt bra koll på hållbarhet och prestationer innan jag ens tänkte tanken men det är ju jag det.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

jag betäcker henne nu för att dels så mognar dom oftast mycket av att få föl, sen så har man ett extra år på sig när det gäller kvalitets, championat osv....det passar helt enkelt bra att betäcka henne nu.

Jag tar den chansningen, har diskuterat med veterinärer och seminstationer och kommit fram till att det är ok att betäcka henne.

Messy: Jo det var henne jag hade på annons, men ångrade mig ang att sälja så hon blir kvar. Jag ska försöka fota henne idag om jag hinner, lite svårt när man är själv o fota :grin:
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Man har ett ansvar, ett stort sådant, när man funderar på att betäcka sitt sto.
Ett ansvar för att stoet inte kommer att lida och för att man inte avlar på några defekter.

Du riskerar lidande hos både sto och avkomma.

Visst hade väl även modern karprygg?

Du sätter absolut inte hästen i första hand, vilket du borde göra.
Det vore bättre för alla att VÄNTA och se hur hon utvecklas istället för att skynda.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

För omväxlings skull är både seriösa och mindre seriösa avlare överens.
Ditt sto borde inte gå i avel (än).
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Du har precis påbörjat insittningen av ditt sto, hur kan du redan nu veta att hon inte kommer få ont av ridning? Det är ju helt omöjligt att veta innan hon har blivit riden ett tag.

Dessutom så innebär ridning att hästen får gå med 60-70 extra kilo 30-45 min per gång, några dagar i veckan.

När hon är dräktig kommer ryggen få hålla upp många, många extra kilon dygnet runt i flera månader.

Är det inte bättre att vänta och se hur hon i alla fall klarar ridning? Det kan ju ge ett hum om hur hon kommer klara av en dräktighet.


Och det med årgångschampionaten... Är det inte bättre att låta en häst som denna få mogna klart innan man tar ut den på tävlingsbanorna?


Och som sagt, det är förbjudet att avla på henne.

Varför vill du prompt ha en avkomma efter en häst med en såpass kraftig defekt? Det finns många välstammade föl och unghästar ute på marknaden, utan defekter. Köp ett sånt istället!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
575
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 768
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 307
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 860
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp