Bukefalos 28 år!

zacharov eller zambesi ???

Sv: zacharov eller zambesi ???

Intressant med nya bilder!

Tyvärr förstår jag inte riktigt hur du tänker. Å ena sidan tolkar jag det som att du vill ge hästen en (sista?) chans eftersom ingen annan vill ha en häst med en så kraftig defekt (skönhetsfel eller ej). Å andra sidan vill du avla vidare på den här hästen som ingen annan skulle vilja ha? I en tidigare tråd planerar du sälja avkomman om den inte blir av önskat kön, kommer det inte bli väldigt svårt att sälja ett föl med en synlig defekt som har en mor med samma defekt?

Görel: Bra modererat!
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Du har nog blivit rejält hemmablind, tyvärr. Jag hade aldrig i världshistorien vågat betäcka en häst som ser ut sådär - oavsett vad veterinären sagt. Har själv en häst med karp, och den finns alltid där. Däremot syns den mindre när hästen är väl musklad.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Den ENDA nackdel hon har är hennes fula rygg.

Det låter faktiskt helt otroligt. Jag har aldrig någonsin träffat på en häst som bara haft en enda nackdel. Jag har dock träffat på många hästägare som inte har förmåga att se sina egna hästars brister.

Men om det nu skulle vara så, så är den nackdelen så himla stor att det är hel vansinnigt att avla på. Mycket märkliga råd du fått av veterinärerna, jag är fullständigt övertygad om att alla de veterinärer jag anlitat regelbundet genom åren skulle avråda från avel på ditt sto.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

*kl*

Tack för bilderna :)

Måste tyvärr hålla med övriga att hon ser likadan ut om i annonsen men mer päls...
Det kostar ju massor att föda upp en häst även om man har egen gård osv, är det värt å chansa?
Sen undrar jag, är bäckenet också påverkat så det kan bli svårt att föla eller är missbildningen enbart "uppe" på ryggen?

Hur tror du hon skulle funka som körhäst? Kanske kan vara något om du vill ge henne en chans :)

Förstår absolut att det tar emot att avliva, för även om ryggen ser för hemsk ut så är hon ju himlans söt :)
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Nej en karprygg är en missbildning på ryggraden, det är samma typ av missbildning som ger puckelrygg på människor, kyfos heter det oavsett om det sitter på häst eller människa. Det kan aldrig någonsin växa bort missbildningen består. Har de en äkta karprygg som det klart syns på denna att den har så försvinner det aldrig de kan muskla på sig i området framför och bakom så att det syns mindre, men det är bara utseendet som förändras, missbildningen finns kvar.

Jag vet inte om det finns olika skolor, men med din förklaring så hade isf inte min häst en äkta karprygg... dock har hon fått den diagnosen på klinik.

Som ettåring:

pointblank.jpg


Som tvååring:

SDC13027.jpg


Som treåring:

DSC00909_zps28c434b3.jpg


Som fyraåring (tyvärr täcker schabraket lite):

405296_10150483575910988_688415987_9065468_1837744088_n_2_zps5d5777a2.jpg


Idag är hon fem och jag vill påstå att det i princip inte syns.

Jag vill inte med detta inlägg mena att TS borde betäcka sitt sto, för det tycker jag verkligen inte, men jag menar att en karprygg faktiskt kan växa bort (även om min aldrig var så illa). Min häst rids fullt ut och fungerar väl. Hon var helt okomplicerad att rida in och fick endast kommentaren "ngt spänd njurtrakt" på sitt treårstest.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

*kl*

Tack för bilderna :)

Måste tyvärr hålla med övriga att hon ser likadan ut om i annonsen men mer päls...
Det kostar ju massor att föda upp en häst även om man har egen gård osv, är det värt å chansa?
Sen undrar jag, är bäckenet också påverkat så det kan bli svårt att föla eller är missbildningen enbart "uppe" på ryggen?

Hur tror du hon skulle funka som körhäst? Kanske kan vara något om du vill ge henne en chans :)

Förstår absolut att det tar emot att avliva, för även om ryggen ser för hemsk ut så är hon ju himlans söt :)


Har faktiskt inte tänkt alls på körning. Kanske är något som är bra för henne..Det ska jag kolla upp. Dom använder ju helt andra muskler än vid ridning så är nog bra att variera.

Bäckenet är inte påverkat så det är inga problem för henne att föla.

Har haft ut eq o massör till henne och dom båda säger att det är skillnad nu mot när hon kom, karpen är inte lika "skarp" nu, mjukare linjer och det är lite rakare än förut. När jag köpte henne så var det verkligen helt bedrövligt. Det är inte att jag är hemmablind, det ÄR mindre nu. Däremot dom andra bilderna med snö, där är ingen direkt skillnad men dom är ju tagna för bara ett par månader sedan.

Om du tittar i andra tråden så är en bild som jag använde i en annons där hon står uppställd. Där ser man ganska stor skillnad.

När hon blir spänd så syns det mer, vissa dagar är det riktigt bra. Det är dom dagarna då hon gått ute på lösdriften som är bäst, då hon rört sig mycket.

Jag har faktiskt tänkt att skicka henne till stockholm på hästspa....enligt dom så skulle det gå att få henne bättre där. Dom masserar, har laser, vibrationsgolv, löpband med vatten m,m Tänkt att hon skulle få ett par veckor där och se vad det blir för resultat. Allt man gör är ju positivt.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Jag vet inte om det finns olika skolor, men med din förklaring så hade isf inte min häst en äkta karprygg... dock har hon fått den diagnosen på klinik.

Som ettåring:

pointblank.jpg


Som tvååring:

SDC13027.jpg


Som treåring:

DSC00909_zps28c434b3.jpg


Som fyraåring (tyvärr täcker schabraket lite):

405296_10150483575910988_688415987_9065468_1837744088_n_2_zps5d5777a2.jpg


Idag är hon fem och jag vill påstå att det i princip inte syns.

Jag vill inte med detta inlägg mena att TS borde betäcka sitt sto, för det tycker jag verkligen inte, men jag menar att en karprygg faktiskt kan växa bort (även om min aldrig var så illa). Min häst rids fullt ut och fungerar väl. Hon var helt okomplicerad att rida in och fick endast kommentaren "ngt spänd njurtrakt" på sitt treårstest.

tack för bilderna. Din såg verkligen inte heller rolig ut på bilden där den är som värst. MEN nu är det ju enormt stor skillnad. Har du gjort nåt speciellt eller har det bara växt bort???
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Jobbade henne jättemycket på marken som tvååring. Klättring vid hand, "cavaletti" (stockar i skogen), lösgalopp i mängd. Equiterapeut ett par ggr men hon dömde ut henne som omöjligt objekt.

Troligen uppstod ryggen efter en mkt kortvarig bakbenshälta, som gjorde henne rädd att få ont och gjorde att hon jobbade fel med sina ryggmuskler så att ryggen "drog ihop sig åt fel håll". Allt enligt klinikchef på ATG.

Hon har aldrig haft ngn smärta eller andra symptom utan det har bara varit själva formen på ryggen.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Jobbade henne jättemycket på marken som tvååring. Klättring vid hand, "cavaletti" (stockar i skogen), lösgalopp i mängd. Equiterapeut ett par ggr men hon dömde ut henne som omöjligt objekt.

Troligen uppstod ryggen efter en mkt kortvarig bakbenshälta, som gjorde henne rädd att få ont och gjorde att hon jobbade fel med sina ryggmuskler så att ryggen "drog ihop sig åt fel håll". Allt enligt klinikchef på ATG.

Hon har aldrig haft ngn smärta eller andra symptom utan det har bara varit själva formen på ryggen.

alltså när du skriver så börjar jag undra....
mitt sto var väldigt trippig bak när hon kom hit. I början då vi löshoppade henne så ville hon inte gå framåt. Hon jobbade inte med ryggen helt heller.
jag slängde ut henne på lösdriften ett par månader och sen blev det skillnad, där är stockar och hon måste ju lyfta på benen. Verkar som det gjorde henne gott. Nu är hon mjuk och fin, går fram ordentligt och blir bättre o bättre. Undrar om det kan vara så att hennes ryggmuskler också dragit ihop sig, som det var på din.....Min har heller aldrig haft ont utan det är själva formen.

röntgade du din eller vad gjorde dom för undersökningar???
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Hon är röntgad från topp till tå. Men du vet, för att kunna röntga rygg och bäcken ordentligt så måste hästen sövas. Det går inte att göra stående. Så jag tror inte de bilder du har på din säger särskilt mycket om hur hon eg ser ut.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Hon är röntgad från topp till tå. Men du vet, för att kunna röntga rygg och bäcken ordentligt så måste hästen sövas. Det går inte att göra stående. Så jag tror inte de bilder du har på din säger särskilt mycket om hur hon eg ser ut.

dom har bara tagit bilder på ryggen, inte bäcken.
Jag har ju röntgat ryggar på hästar förut och aldrig sövt, men då har det varit röntgen för att se t.e.x.närliggande kotor i ryggen. Det är ju samma som gjorts på detta sto. Tror det var 4 bilder på ryggen. Var inget prat på att hon skulle sövas.

lite tråkigt om man nu röntgat henne och det är bilder som man ändå inte ser något på.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Hade du bara visat bilden som 2-åring så hade nog fler "dömt" dig också, mycket intressant att se hela "förloppet"!!

Blev ju häst av den med ;)
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Hon är röntgad från topp till tå. Men du vet, för att kunna röntga rygg och bäcken ordentligt så måste hästen sövas. Det går inte att göra stående. Så jag tror inte de bilder du har på din säger särskilt mycket om hur hon eg ser ut.

oj det har inte jag heller hört :o röntgade min för å utesluta KS när hon var galopphäst för hon var halvgalen (ville se om det var pga att hon hade ont).
De bara körde från sidan....

ja ja, hon är ju tack å lov bra nu iaf :)
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

kan du inte testa lite tömkörning i skogen å jobba i år å se hur det blir?
Dumt å riskera med föl...

häst-SPA känns som bortkastade pengar...
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Visst blev det häst av den med! Väldigt stor skillnad. :) Men även om vi skulle ta Athenas häst som exempel så skulle jag även med den hästen tänka mig för både en och tre gånger innan jag får för mig att avla på den. Just för risken att karpryggen är ärftlig - Även om den nu blev mycket bättre och den ser fin ut på fyraårsbilden.
Athenas exempel talar ju också väldigt mycket för att Token borde vänta och inte ha så bråttom med betäckning.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Troligen uppstod ryggen efter en mkt kortvarig bakbenshälta, som gjorde henne rädd att få ont och gjorde att hon jobbade fel med sina ryggmuskler så att ryggen "drog ihop sig åt fel håll". Allt enligt klinikchef på ATG.

Hon har aldrig haft ngn smärta eller andra symptom utan det har bara varit själva formen på ryggen.

Men detta är ju typiskt för just som jag beskrev förvärvad "karprygg" och de blir återställda. Den stora skillnaden är att på dem så finns inga missbildningar på ryggkotpelaren utan de är ihopdragna muskulärt. Du ser det också om du tittar på din bild som två åring så är hon "tippad" hela vägen bakifrån rumpan och ihopdragen på mitten där karpen sitter. Syntes det någonting på dina röntgenbilder mer än då att hon väl antagligen hade en del tippade diskar i ryggkotorna för att hon var så ihopdragen ?

Så ser inte tokens ut utan den har normal muskulatur och profil på gump och front det är inte musklerna som drar ihop karpen på den, och med all säkerhet så har den en tydlig missbildning på ryggkotpelaren på röntgenbilden och det är något som aldrig går bort.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
577
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 772
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 867
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp