Bukefalos 28 år!

zacharov eller zambesi ???

Sv: zacharov eller zambesi ???

vet att det inte är några toppenbilder men syns väl iallafall nånting. Hon vill inte riktigt stå modell så skitsvårt få till en bild när man är ensam.

Men nu syns iallafall hur hon ser ut. Är inte alls så jättefarligt nu, MYCKET bättre mot i somras......
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Fast det är inte sant, en karprygg kan bero på hur hästen är musklad och det kan absolut växa bort. Mer eller mindre, men jag har ett levande exempel som blivit nästan helt bra.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Om du tycker hon är bättre så har du nog blivit hemmablind, hon ser precis likadan ut som innan bara lite mer hull och päls.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???



Om jag jämför den bilden med bilden i inlägg 34 i denna tråden (likvärdig bild):

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1175514&page=2

...så ser jag faktiskt ingen skillnad, tyvärr.

Först tyckte jag att det ser bättre ut nu, men när jag satte ett rakt föremål för att jämföra med hur ryggens högsta punkt är placerad nu jämfört med då, så insåg jag att det var snön som lurades.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Kan bara hålla med. Skickade bilderna till min sambo som knappt kan skilja mellan fram och bak på en häst. Den enda kommentaren jag skrev var "Spontan tanke om den hästen?". Hans svar var "Umm, kamelhybrid?".

Jag har också svårt att förstå varför TS inte kan tänka sig att vänta några år, rida in och se om hästen håller för belastningen samt om karpryggen växer bort lite. Det finns ju inget att förlora på det, däremot en hel del att vinna.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Fast det är inte sant, en karprygg kan bero på hur hästen är musklad och det kan absolut växa bort. Mer eller mindre, men jag har ett levande exempel som blivit nästan helt bra.

Nej en karprygg är en missbildning på ryggraden, det är samma typ av missbildning som ger puckelrygg på människor, kyfos heter det oavsett om det sitter på häst eller människa. Det kan aldrig någonsin växa bort missbildningen består. Har de en äkta karprygg som det klart syns på denna att den har så försvinner det aldrig de kan muskla på sig i området framför och bakom så att det syns mindre, men det är bara utseendet som förändras, missbildningen finns kvar.

Ibland kallas även skadade ryggar felaktigt för karprygg för att utseendet påminner om karp ofta då placerat precis runt toppen på korset, det är dock ingen riktig karprygg utan beror på att saker och ting inte ligger rätt ofta är det si leden som är inblandad eller skador någonstans i bakkärran som gjort att de inte rör sig genom ländkotorna som de skall ofta är även en spondylos alltså inflammation i kotorna oftas lokaliserad i L1-L6 vanligast L6 när de får utseende av karp i ryggen. Detta är en helt annan sak och har inte med riktig karp att göra alls och naturligtvis kan det gå tillbaka när man botar anledningen till att en sådan "förvärvad" karp har uppstått.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Nej en karprygg är en missbildning på ryggraden, det är samma typ av missbildning som ger puckelrygg på människor, kyfos heter det oavsett om det sitter på häst eller människa. Det kan aldrig någonsin växa bort missbildningen består. Har de en äkta karprygg som det klart syns på denna att den har så försvinner det aldrig de kan muskla på sig i området framför och bakom så att det syns mindre, men det är bara utseendet som förändras, missbildningen finns kvar.

Ibland kallas även skadade ryggar felaktigt för karprygg för att utseendet påminner om karp ofta då placerat precis runt toppen på korset, det är dock ingen riktig karprygg utan beror på att saker och ting inte ligger rätt ofta är det si leden som är inblandad eller skador någonstans i bakkärran som gjort att de inte rör sig genom ländkotorna som de skall ofta är även en spondylos alltså inflammation i kotorna oftas lokaliserad i L1-L6 vanligast L6 när de får utseende av karp i ryggen. Detta är en helt annan sak och har inte med riktig karp att göra alls och naturligtvis kan det gå tillbaka när man botar anledningen till att en sådan "förvärvad" karp har uppstått.

Min häst vet man ju inte riktigt om det är medfött eller inte. Hon fick ju karpryggen då hon var 1 år, innan det syntes det inget alls. När hon växte som mest så kom det. Så ingen som egentligen vet vad det kommer av. På bilderna jag fått av henne som 1½ åring så ser hon förjävlig ut. Så det blir sakta bättre o bättre
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Det är utan tvekan en äkta karprygg på din de ser inte ut så av förvärvade "falska" karpar. Din är en riktigt klassisk äkta karp. Den blir naturligtvis mer synlig när ryggkotpelaren växer till sig på längden vilket de gör mellan 1-2 år. Precis som det upptäcks på barn när de börjar växa på längden och det blir mer och mer synligt.
Att den syns mindre sen dess är helt naturligt för de lägger på sig massa som gör att den inte blir lika synlig.
Se till att ordna fram röntgen bilderna så kommer du att se det klart och tydligt där om röntgenbilderna tagits från rätt vinkel vilket man ju får hoppas när det är kyfos på ryggkotpelaren man vill se.

Gjorde en snabb googling men hittade tyvärr ingen röntgenbild på kyfos på häst utlagd på nätet hinner inte leta mer nu.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Det är utan tvekan en äkta karprygg på din de ser inte ut så av förvärvade "falska" karpar. Din är en riktigt klassisk äkta karp. Den blir naturligtvis mer synlig när ryggkotpelaren växer till sig på längden vilket de gör mellan 1-2 år. Precis som det upptäcks på barn när de börjar växa på längden och det blir mer och mer synligt.
Att den syns mindre sen dess är helt naturligt för de lägger på sig massa som gör att den inte blir lika synlig.
Se till att ordna fram röntgen bilderna så kommer du att se det klart och tydligt där om röntgenbilderna tagits från rätt vinkel vilket man ju får hoppas när det är kyfos på ryggkotpelaren man vill se.

Gjorde en snabb googling men hittade tyvärr ingen röntgenbild på kyfos på häst utlagd på nätet hinner inte leta mer nu.



jag får väl anta att dom tagit bilder från rätt vinkel. Som sagt så har jag noll koll och har förlitat mig helt på vad dom sagt. Men om det är så lätt o veta att det är fel på ryggraden bara genom att se på kort på henne, då hade det ju varit onödigt röntga kan man ju tycka. Dom sa till mig att det var karprygg men att det inte var något hon skulle ha ont av. Att det troligtvis kommer synas minimalt när hon växt klart o musklat sig.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Jag tror att du har vant dig vid att se henne och därför inte tycker det är lika illa längre.
I vilket fall som helst så är det en häst som har en exteriör avvikelse och om jag vore du skulle jag inte lägga all möda och pengar på att betäcka detta sto innan hon har visat att hon åtminstone fungerar till normal ridning.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Jag har inte fått bilder på cd vare sig på Strömsholm eller klinik i Örebro.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Jag har inte heller fått bilder vare sig i Karlstad eller Husaby. Nu har jag iofs aldrig bett om det heller. Hade jag frågat hade det nog inte varit några problem alls.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Och om du tar en bild där hon inte släpar huvudet i marken utan har det upplyft så kommer man att se en lucky luke häst.

jag har ju lagt t bild där hon INTE har huvudet i marken också. Som jag skrev så var det inte enkelt att ta kort då hon inte vill stå still.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
578
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 773
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 374
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 873
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp