Bukefalos 28 år!

zacharov eller zambesi ???

Sv: zacharov eller zambesi ???

Blir helt ärligt lite less när man svarar i en tråd som denna, OCH inte läst så man vet vad det handlar om. Jag har tidigare i tråden skrivit att hon ÄR röntgad OCH att hon INTE kommer få ont av detta. Jag HAR visat henne för veterinär på klinik i samband med röntgen.

Jag har bestämt mig för att betäcka henne i år oavsett vad folk skriver här. Var INTE ute efter annat än tips på hingstar. MEN jag har nu bestämt mig för vilken hingst jag ska ta.

Återkommer i denna tråd om ett par år när denna häst har börjat visa lite vad hon går för. Ska bli kul att se då vad man får för reaktioner.

Fast jag tycker fortfarande ditt agerande är väldigt egoistiskt och det känns inte som du tänkt överhuvudtaget. Som sagt, varför så bråttom. Om du nu tror att detta sto kommre tillföra såååå mycket till aveln samt att hennes exteriör är bra och avkomman kommer bli ett fint föl och inga komplikationer kommer ske - varför skyndar du så mycket då? Har du erfarenhet av avel och föl sedan tidigare? Det låter nämligen inte så.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

KL

Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att hänga ut personen bakom ett nick, oavsett vad man tycker om personen ifråga.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Ja, jag är också mkt tveksam till att någon kommer att vilja seminera stoet.
Det där ar bara galenskaper!!
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Du har precis påbörjat insittningen av ditt sto, hur kan du redan nu veta att hon inte kommer få ont av ridning? Det är ju helt omöjligt att veta innan hon har blivit riden ett tag.

Dessutom så innebär ridning att hästen får gå med 60-70 extra kilo 30-45 min per gång, några dagar i veckan.

När hon är dräktig kommer ryggen få hålla upp många, många extra kilon dygnet runt i flera månader.

Är det inte bättre att vänta och se hur hon i alla fall klarar ridning? Det kan ju ge ett hum om hur hon kommer klara av en dräktighet.


Och det med årgångschampionaten... Är det inte bättre att låta en häst som denna få mogna klart innan man tar ut den på tävlingsbanorna?


Och som sagt, det är förbjudet att avla på henne.

Varför vill du prompt ha en avkomma efter en häst med en såpass kraftig defekt? Det finns många välstammade föl och unghästar ute på marknaden, utan defekter. Köp ett sånt istället!


Såg du inte detta inlägget? Eller varför har du inte svarat?
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

varför raderadeas mitt inlägg?
TS bakgrund har väl i allra högsta grad att göra med anledningen till att hon vägrar läsa vad folk skriver?
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Därför att du snackar skit och spekulerar. Det bryter i allra högsta grad mot forumreglerna.

Görel - moderator
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Om du får henne dräktig känns det som att risken är stor att du förlorar både sto och föl. Både dyrt och lessamt och väldigt onödigt.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Om du får henne dräktig känns det som att risken är stor att du förlorar både sto och föl. Både dyrt och lessamt och väldigt onödigt.


nejdå det kommer inte hända pga hennes rygg iallafall..
Jag har röntgat ryggen och en veterinär har sett henne och tycker det är ok att betäcka henne. Till o med flera veterinärer som sett henne o diskuterat ihop sig. Jag har själv ingen erfarenhet av karprygg och litar till deras expertis.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Vore intressant att veta när och hur hon röntgades, eftersom du i den andra tråden skrev att ni skulle vänta med röntgen till sommaren, och sen helt plötsligt var hon röntgad enligt inlägg i denna. :confused:
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Då kan du väl lägga upp röntgenbilderna i tråden (finns väl ingen vet idag där man inte får med sig rtgbilderna på cd hem) hade varit väldigt intressant att se hur missbildad ryggkotpelaren är för att ge så kraftig karprygg.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Vore intressant att veta när och hur hon röntgades, eftersom du i den andra tråden skrev att ni skulle vänta med röntgen till sommaren, och sen helt plötsligt var hon röntgad enligt inlägg i denna. :confused:

jag känner väl egentligen inte för att svara mer i denna tråd då det bara är massa påhopp...
men ok....jag har varit i thailand i ett par veckor, kom hem i lördags. Stoet skadade sig på ena kronranden då vi var borta och dom som passade hästarna åkte in med henne för röntgen av benet + koll av såret. Då tyckte dom det var lika bra att ta plåtar på ryggen direkt, då hon redan hade fått lugnande och grundavgiften för röntgen var betald. Betalade bara för dom extraplåtarna.

Och nej jag har ingen cd med bilder. Det får man bara om man tex gör exportröntgen osv och ber om detta. Så har det varit här iallafall. Jag har inte frågat, ringde till vet och diskuterade nu efter hemkomst.

Dom var nästan säkra på att det mesta kommer gå bort då hon musklat sig, det brukar göra det sa dom till mig. Hon har inga ryggmuskler alls i dagsläget, det var positivt för röntgen iallafall för det syntes bra på plåtarna enligt vet. därför var det tydligen bra röntga nu innan hon sätter muskler.

Någon som är seriöst intresserad av detta med karprygg och vill veta mer är välkommen att ringa mig, lämnar inte ut fler uppgifter till anonyma personer här på forumet. Det ger varken mig eller min häst något med massa påhopp.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Karprygg är inget som kan gå bort, karprygg är en missbildning på ryggkotpelaren och den kommer för alltid att finnas där och den kommer med säkerhet nedärvas till avkomman eftersom hon själv dessutom ärvt den från sin mamma så är det ingen tvekan om att det är en ärftlig karprygg. Karprygg går aldrig bort den kan synas mindre när hästen musklar sig runt omkring för att musklerna då gömmer karpen dock brukar dessa hästar ha mkt svårt att muskla sig eftersom de inte kan använda ryggen normalt vilket gör att musklerna inte arbetar ordentligt. Att hon inte har några muskler i ryggen idag är ett mkt starkt varningstecken för en normal treåring har ordentligt med muskler i ryggen annars är något fel.

Du gör dessutom absolut inte saken bättre av att betäcka henne, ston som har fått föl har ännu svårare att muskla upp sig i ryggen eftersom bukmuskulaturen hjälper till att bära upp ryggen så att det blir lättare för dem att bära sig och muskla sig. Tom ston som normalt har lätt för att muskla ryggen är det svårt att få tillbaka lika mkt muskler i ryggen på efter en dräktighet.

Vet ingen veterinär idag som inte automatiskt lämnar ut bilderna på cd, har blivit ett standardförfarande på alla kliniker jag har haft att göra med oavsett orsak till röntgen. Så har du inte fått dem så är det bara att ringa och begära att de skickar hem dem inget de kan neka till.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Det är synd att du ser allas inlägg som påhopp för det är inte det det handlar om. Människor vill hjälpa dig och ditt sto och det är klart att man reagerar utefter bilderna du lagt ut samt all information om stoet där du ena stunden skriver att hon har superteknik och kan gå hur långt som helst, för att i andra inlägg skriver att hon inte alls har någon särskilt bra teknik. Ibland ska hon säljas och ibland ska hon vara kvar.

Sug i dig den samlade kompetensen som finns här istället. Mitt tips är att om du vill avla - köp ett korrekt sto istället. Förstår som alla andra inte heller varför du ska avla på detta sto.:confused:

Förra året verkade du ha bestämt dig för att ta föl på detta sto redan som tvååring - tack o lov verkade du ta ditt förnuft till fånga och låta bli.

(Personligen tycker jag att det är var och ens skyldighet att reagera om något inte verkar stå rätt till, djuren kan tyvärr inte föra sin talan själv.)
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Det är synd att du ser allas inlägg som påhopp för det är inte det det handlar om. Människor vill hjälpa dig och ditt sto och det är klart att man reagerar utefter bilderna du lagt ut samt all information om stoet där du ena stunden skriver att hon har superteknik och kan gå hur långt som helst, för att i andra inlägg skriver att hon inte alls har någon särskilt bra teknik. Ibland ska hon säljas och ibland ska hon vara kvar.

Sug i dig den samlade kompetensen som finns här istället. Mitt tips är att om du vill avla - köp ett korrekt sto istället. Förstår som alla andra inte heller varför du ska avla på detta sto.:confused:

Förra året verkade du ha bestämt dig för att ta föl på detta sto redan som tvååring - tack o lov verkade du ta ditt förnuft till fånga och låta bli.

(Personligen tycker jag att det är var och ens skyldighet att reagera om något inte verkar stå rätt till, djuren kan tyvärr inte föra sin talan själv.)


Att jag skrev att hon hoppade dåligt först var för att hon gjorde verkligen det. Enligt förra ägaren var hon löshoppad men antagligen inte...för efter ett tag var det som en helt annan häst och nu hoppar hon verkligen super.

Och ja, jag vet att jag velat fram o tillbaks om jag ska behålla henne eller inte. Det är däremot inget som hästen är lidande utav, hon har blivit lika behandlad hela tiden ändå. Nu har jag besultat mig för att hon ska trots allt vara kvar. Hon har visat mig att hon är alldeles för bra för att slumpa iväg. Dessutom vet jag inte vad som händer henne om hon säljs. Här får hon en chans, det kanske hon inte får nån annanstans.

Och ja jag hade planer på att betäcka henne som 2 åring, men även om seminstationen sa att dom brukade betäcka 2 åringar och att det var helt ok, så beslutade jag mig för att vänta ändå.

som som svar till gylle : inte alla hästar får svårare med ryggmusklerna efter att ha fått föl. Jag har ett levande bevis här hemma, ett sto som haft jättesvårt att bygga ryggmuskler. Nu efter att hon fått sitt första föl förra året så är hon verkligen jättefin. Helt plötsligt så har hon världens ryggmuskulatur. Säkert är det så att det kan gå åt båda hållen.

Hur det än är så tänker jag betäcka mitt sto, hon har mycket att tillföra en avkomma, superbra temperament och psyke, stor hoppkapacitet / bra teknik, vackert huvud, bra halsansättning, långbent, bra galopp, superstam. Den ENDA nackdel hon har är hennes fula rygg. MEN veterinärer har sagt mig att jag kan lugnt betäcka henne och då tänker jag ta den risken. Hästen kommer inte lida av att få föl. Jag litar helt enkelt på vad en veterinär säger då jag inte själv har erfarenhet av karprygg.
Vad gäller hennes mamma så är hon selektions sto, hade lite karprygg som ung enligt uppfödaren. Men vem vet egentligen???? detta syns ju inte ett spår av idag. Och enligt uppgift skulle det vara att hon var toppig i korset, att det var en sån typ av karp, inte som mitt sto har.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
585
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 817
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 558
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 914
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp