Bukefalos 28 år!

zacharov eller zambesi ???

Sv: zacharov eller zambesi ???

Hörredu, Messy...jag lånar din knapp ;)

TS, jag är inte är för att kasta skit eller så och jag hoppas att du inte tar detta på fel sätt, men jag vill så gärna ha klarhet i den här frågan (eftersom den varit på tapeten i ett par trådar förr).

Så, jag har ett par frågor till dig och jag har satt vad jag läst in av tidigare svar i andra och denna tråd som parantes efter, för att förstå om jag har fattat rätt...sen får du rätta/svara som du vill...hoppas det är OK.

1. Varför köpte du det här stoet om hon (som du säger) såg bedrövlig/sämre ut när du köpte henne?

2. Vad är det som är attraktivt med att avla på henne ( här har jag förstått att du stora förhoppningar för "vad du tror hon kommer bli", för hon är ju såklart inte mer än på sin höjd hanterad och löshoppad? Dessutom verkar du verkligen gilla Cardento-hästar...vilket inte är fel, just sayin). Alla avelsston måste inte ha egna meriter (som exempel har Victovie här på Buke ett sto som aldrig kunde skaffa merieter p.g.a. skada, men det stoet är så vitt jag förstår HELT ok:ad för aveloch verkar göra det jobbet med bravur), men jag tycker ju ändå att stammen på pappret inte räcker till i ditt fall, särskilt när det är så att mamman till din häst också hade karprygg...

3. Varför väntar du inte tills du ser det som många av dina veterinärer tror, dvs. varför kan hon inte få gå och jobba vid hand, lösgöra sig utan ryttare osv innan du bestämmer dig för at antingen rida in eller betäcka? (av vad jag läst mig till så har du en annan häst som tävlar MSV-Svår hoppning med J Hickey, men som du själv kan rida "till vardags" och eftersom jag tror och hoppas att du har råd att hålla en häst som inte rids - och dessutom betäckas, förutom vallacken så är jag inte med på resonemanget att stoet ska antingen ridas in NU eller betäckas)

4. Ditt sto ser trevlig ut, förutom sin rygg... men är det inte så att du blivit hemmablind? (Om du vill bedriva hoppavel med ett korrekt och bra sto så tror jag att du- till totalkostnaden det faktiskt blir att ta fram ett bra, har råd att köpa ett exteriört korrekt sto med bra hoppstam att avla på utan att använda ditt sto, som ju har en deffekt som inte många kan bortse från, även om hon blir bättre... för är det riktigt högklassiga hästar du vill föda upp måste du ju berätta ALLT du kan om mamman /tycker jag/ för eventuell köpare. Är det INTE högklasshästar du ska ta fram, så varför stånga huvudet i väggen med att använda JUST DET HÄR stoet=?

5. Varför byter du hingstar stup i kvarten? Förra tråden var det Cabrio eller verdi och nu har du bytt? (självklart förstår jag att man kan ändra sig, men hur har dina tankar gått när du bytt?)
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Fast min häst var normal från början, som du kan se på bilden som ettåring. Det finns alltså inga missbildningar! Hennes karprygg är förvärvad (och då enligt Gylle ingen äkta karp, det kan jag för lite om för att uttala mig om).

Jag hade inte tvekat att betäcka henne som treåring. Nu gjorde jag det inte men det det var pga parallellförskjutning.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

OM du nu förväntar dig att det ska växa bort om ett år som på Athenas sto, då finns det väl absolut ingen anledning att riskera att förstöra den processen genom att tvinga ryggen att bära upp ett föl under det året?
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Hörredu, Messy...jag lånar din knapp ;)

TS, jag är inte är för att kasta skit eller så och jag hoppas att du inte tar detta på fel sätt, men jag vill så gärna ha klarhet i den här frågan (eftersom den varit på tapeten i ett par trådar förr).

Så, jag har ett par frågor till dig och jag har satt vad jag läst in av tidigare svar i andra och denna tråd som parantes efter, för att förstå om jag har fattat rätt...sen får du rätta/svara som du vill...hoppas det är OK.

1. Varför köpte du det här stoet om hon (som du säger) såg bedrövlig/sämre ut när du köpte henne?

Jag köpte henne osedd, fick bilder innan men det stämde inte helt med verkligheten om man säger så. Visste att hon hade karprygg men enl säljaren så hade ryggen diskuterats med jonas tornell och han sa att det skulle växa bort, att det mest var ett skönhetsfel...jag var ute efter en unghäst med den stammen och jag fick henne för ett bra pris ( 20 000) så tänkte att jag kunde ju chansa. När jag såg henne däremot så undrade jag ju vad jag gjort såklart....nu är hon ju här och nu får jag göra det bästa av situationen helt enkelt. Köpte henne också med tanke på att ta föl som 3 åring....



2. Vad är det som är attraktivt med att avla på henne ( här har jag förstått att du stora förhoppningar för "vad du tror hon kommer bli", för hon är ju såklart inte mer än på sin höjd hanterad och löshoppad? Dessutom verkar du verkligen gilla Cardento-hästar...vilket inte är fel, just sayin). Alla avelsston måste inte ha egna meriter (som exempel har Victovie här på Buke ett sto som aldrig kunde skaffa merieter p.g.a. skada, men det stoet är så vitt jag förstår HELT ok:ad för aveloch verkar göra det jobbet med bravur), men jag tycker ju ändå att stammen på pappret inte räcker till i ditt fall, särskilt när det är så att mamman till din häst också hade karprygg...

Att jag vill avla på henne är för att dels har hon exakt den stammen jag vill ha på mamman, sen har hon visat nu att hon har en stor hoppkapacitet, enormt bra psyke, bra storlek, m,m,m,m. alternativet är att köpa ett annat sto o betäcka med cardento, hoppas på stoföl o sen kunna betäcka om 4 år från nu....och det är många om där med...måste bli ett stoföl och det ska vara ett sto som visar hoppkapacitet m,m,m,m. Jag har diskuterat detta fram o tillbaks med seminstation och veterinärer och svårklassryttare och INGEN har sagt att stoet tar skada av att betäckas, däremot får ju jag ta chansningen med mina pengar. Mamman till mitt sto syns ingen karprygg på, hon är visad med bra poäng. Hon var lite toppig i korset och det var det som dom kallade karprygg.....


3. Varför väntar du inte tills du ser det som många av dina veterinärer tror, dvs. varför kan hon inte få gå och jobba vid hand, lösgöra sig utan ryttare osv innan du bestämmer dig för at antingen rida in eller betäcka? (av vad jag läst mig till så har du en annan häst som tävlar MSV-Svår hoppning med J Hickey, men som du själv kan rida "till vardags" och eftersom jag tror och hoppas att du har råd att hålla en häst som inte rids - och dessutom betäckas, förutom vallacken så är jag inte med på resonemanget att stoet ska antingen ridas in NU eller betäckas)

visst, jag kan ha henne här utan vare sig ridning eller betäckning, det är inget problem, MEN jag ser inte vad som skulle bli bättre av att vänta...har ett annat sto som också ska betäckas nu och det är trevligt för fölen att ha "kompis" också....

4. Ditt sto ser trevlig ut, förutom sin rygg... men är det inte så att du blivit hemmablind? (Om du vill bedriva hoppavel med ett korrekt och bra sto så tror jag att du- till totalkostnaden det faktiskt blir att ta fram ett bra, har råd att köpa ett exteriört korrekt sto med bra hoppstam att avla på utan att använda ditt sto, som ju har en deffekt som inte många kan bortse från, även om hon blir bättre... för är det riktigt högklassiga hästar du vill föda upp måste du ju berätta ALLT du kan om mamman /tycker jag/ för eventuell köpare. Är det INTE högklasshästar du ska ta fram, så varför stånga huvudet i väggen med att använda JUST DET HÄR stoet=?

nej jag är inte hemmablind.....jag lovar, jag tittar varenda dag på hennes rygg. Har funderat MYCKET på detta ska du veta. Har haft riktig råångest över denna häst. MEN nu har hon börjat gå åt rätt håll, jag TROR faktiskt såpass på henne som ämne för stora klasser att jag väljer att satsa på henne.. hade jag lyssnat till alla olyckskorpar så hade min fina valack inte varit där han är idag heller....jag har sett detta sto dagligen, det är ju svårt att bedöma en häst bara på ett par kort, eller hur??
visst, jag kan ju ha fel. Är det så att jag missbedömt allt och att veterinärerna har fel också då är jag den första att erkänna mitt misstag....jag betäcker henne inte för att sälja avkomman, jag gör det för att själv få en bra häst som jag varit med från början. Sen är det ju så att det stoet jag betäcker vill jag kunna ha en chans att ta upp i svår klass också. Så jag tänker inte köpa ett sto och bara betäcka, då ska det stoet även ha potential för svår klass...


5. Varför byter du hingstar stup i kvarten? Förra tråden var det Cabrio eller verdi och nu har du bytt? (självklart förstår jag att man kan ändra sig, men hur har dina tankar gått när du bytt?)

jag har varit velig när det gäller hingstar, det vet jag....cabrio gick bort för han var på fryst och enligt seminstationen var det dumt på ett så ungt sto. Verdi tycker jag fortfarande är jättefin, men sen såg jag zacharov och han har allt som min drömhäst ska ha :love: zambesi har en otroligt bra stam men jag har lagt bort honom nu när jag sett honom hoppa, gillar inte hans hoppteknik tyvärr. dessutom ser han väldigt spänd ut.
 
Senast ändrad:
Sv: zacharov eller zambesi ???

Men köp ett annat cardento sto bara? En som tävlat klart alt förvärvat en skada som inte håller för annat än avel?

Det är köparnas marknad nu, hade en kompis som nyligen mer el mindre skänkte bort sitt fina sto eftersom han inte hann med och hästen inte skulle gå de klasser han ville rida (140) på sikt. Det var ett trevligt sto som går säkra rundor på 110 nivå, bra psyke, bra stam och fått bevisat fina föl innan.

Han fick nog inte mkt mer än 20, och då fick dessutom köparen en trevlig ridhäst på köpet.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Det är många gånger jag ställt mig frågan "Men vem tusan avlar på sån't material?".

Nu vet jag.

Håller i övrigt med Elektron m fl. Varför avla på detta sto när det finns så oerhört många ston som faktiskt kan bidra med något, förutom en överhängande risk för defekter?

Att den är trevlig i storlek och billig tycker jag inte riktigt räcker.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Hej!

Nu har jag läst hela tråden och blir lite rädd..

Jag kan verkligen inte förstå varför man vill avla på ett sto med en defekt bara för att det har rätt stam??

Det som oroar mig mest är ändå om fölet nu skulle få "fel" kön, vad gör du då?? Om fölet också blir karpryggig blir det nog rätt svårt att sälja och då står du där med 2 hästar med samma defekt, som ingen av dom går att sälja, trots sina perfekta stammar...

För mig är seriös avel att avla på rätt häst med rätt stam. Rätt häst har en bra exteriör, bra stam och har helt även visat att den är hållbar och kan prestera.

Din häst har tydligen bara en av dessa saker (bra stam?) och då hade jag inte velat avla och än mindre velat köpa fölet när det väl kommit ut.

/Lavinia, som sett veterinärer säga att korsningsponnyer utan stam, utan prestationer och dessutom med extremt dålig hållbarhet (halt konstant!) är lämpliga till avel...
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

/Lavinia, som sett veterinärer säga att korsningsponnyer utan stam, utan prestationer och dessutom med extremt dålig hållbarhet (halt konstant!) är lämpliga till avel...
grejen är väl, som jag ser det, att veterinärer kan svara okej på frågan ifall stoet går att använda i avel för att stoet ifråga inte mår dåligt av att gå dräktig osv. Veterinärer generellt är nog ganska oinsatta och ointresserade av defekter som skulle kunna nedärvas, även om det givetvis finns undantag.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Jag fortsätter att hävda att du är blind för hu hästen ser ut. Hennes rygg är förskräcklig!
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Fast det är väl genom att titta på ryggen varje dag som man blir hemmablind??

Sen tycker jag att du ska visa på 3-årstest och se vilka poäng hon får. Dom domarna har koll på vad som krävs i avel och är mycket bättre att rådfråga än veterinärer, som tyvärr sällan är insatt i vad som egentligen krävs .

För att ston ska få stambokföras ska dom vara lägst klass II exteriört och ingen delpoäöng under 6. Om stoet inte klarar dessa låga krav, så har den inget i avel att göra.
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Fast det är väl genom att titta på ryggen varje dag som man blir hemmablind??

Sen tycker jag att du ska visa på 3-årstest och se vilka poäng hon får. Dom domarna har koll på vad som krävs i avel och är mycket bättre att rådfråga än veterinärer, som tyvärr sällan är insatt i vad som egentligen krävs .

För att ston ska få stambokföras ska dom vara lägst klass II exteriört och ingen delpoäöng under 6. Om stoet inte klarar dessa låga krav, så har den inget i avel att göra.

:bow: Mycket bra och konstruktivt tips!
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Fast det är väl genom att titta på ryggen varje dag som man blir hemmablind??

Sen tycker jag att du ska visa på 3-årstest och se vilka poäng hon får. Dom domarna har koll på vad som krävs i avel och är mycket bättre att rådfråga än veterinärer, som tyvärr sällan är insatt i vad som egentligen krävs .

För att ston ska få stambokföras ska dom vara lägst klass II exteriört och ingen delpoäöng under 6. Om stoet inte klarar dessa låga krav, så har den inget i avel att göra.

Där har du faktiskt en poäng. Har funderat på 3årstestet faktiskt för att få en bedömning på henne...
Pratade med seminstationen ang detta och dom avrådde, sa att jag skulle betäcka och få igenom stoet på prestation istället.

Men hur är det med 3 års, min är ju inte inriden ännu...Är det inte lite sent o börja nu om jag ska visa henne???
Ridning är inget måste väl har jag för mig...

Detta tips var hur som helst bra, klart värt att fundera på
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

du kan visa utan att göra ridprov
det som händer är att du inte kan få ut ett eventuellt diplom (och möjligen inte heller få några stjärnor - det systemet är jag inte påläst på)
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

du kan visa utan att göra ridprov
det som händer är att du inte kan få ut ett eventuellt diplom (och möjligen inte heller få några stjärnor - det systemet är jag inte påläst på)

ok...ja diplom är ju skitsamma egentligen. Jag är väl mer ute efter att få poängen och veta vad dom tycker...då är det liksom färdigdiskuterat sen...
 
Sv: zacharov eller zambesi ???

Du hinner även rida in tills 3 års. Det krävs att de ska gå att ridas i alla gångarter i båda varven och skritta på lång tygel. Det hinner man lätt genom att ta det lugnt, jobba i korta pass men att arbeta ofta och regelbundet.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
575
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 768
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 307
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 861
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp