Bukefalos 28 år!

Zaldi Atlanta

Pansi

Trådstartare
En liten fråga bara, är Zaldi Atlanta-sadeln rak eller svängd i bommen ? Någon som vet ?

Har hittat en begagnad som jag funderar på att ta hem och prova, vill bara veta lite innan.

(Självklart kommer jag rådgöra med utprovare innan ev köp, så ingen behöver oroa sig ;) )
 
Sv: Zaldi Atlanta

Tack!

Då kan det alltså vara en ide att prova den på en häst med lite lång rak rygg ?
 
Sv: Zaldi Atlanta

Jag kan faktiskt inte hålla med dig om att det behövs en lång rygg, min ena häst har en kort rygg och den ligger väldigt bra på honom ändå, men rak det stämmer att han är.
 
Sv: Zaldi Atlanta

Atlantan jag har (17,5 tum) låg perfekt på mitt halvblod med låååång rak rygg MEN ligger lika bra på foderhästen med väldigt kort rygg
 
Sv: Zaldi Atlanta

Pansi skrev:
Tack!

Då kan det alltså vara en ide att prova den på en häst med lite lång rak rygg ?

Prova!! Jag lovar att du inte kommer att bli besviken!
Jag äääääälskar min Atlanta :love: :love:
 
Sv: Zaldi Atlanta

Vimsan skrev:
Atlantan jag har (17,5 tum) låg perfekt på mitt halvblod med låååång rak rygg MEN ligger lika bra på foderhästen med väldigt kort rygg

Då blir den för lång, där ger jag mig inte. Atlantan i 16.5 är 50 cm lång i anläggningsytan.

Däremot, min EXTREMT kortryggade (vi snackar 33 cm anläggningsyta) hade Atlantan i 5 år, jag VISSTE den var för lång (fast jag trodde han hade 45 cm anläggningsyta, och att den således var 5 cm för lång) men accepterade det av olika anledningar. Däremot låg den rent passformsmässigt helt UNDERBART. Men det gick liksom inte att förneka att den var för lång, hur man än vände på den.

Och en kortryggad häst har inte 50 cm sadelläge eller mer, så endera så ÄR den för lång (ligga BRA i övrigt kan den ändå) eller så har inte hästen kort anläggningsyta.
 
Sv: Zaldi Atlanta

Alexandra_W skrev:
Då blir den för lång, där ger jag mig inte. Atlantan i 16.5 är 50 cm lång i anläggningsytan.

Ja, jag håller med.... den är lång :D Har inte påstått annat heller.
Jag skrev bara att den låg lika bra på mitt låååånga halvblod (det var till honom jag köpte den) som på foderhästen med kort rygg.
ALLA sadlar blir långa på henne o jag kan omöjligt klämma ner mig i en 16,5 för att sadeln inte ska se lång ut på henne.

Vi är alltså helt överrens om att det är en lång häst men kan ligga bra även på en kort häst ;)
 
Sv: Zaldi Atlanta

Men i vilken sätesstorlek? Min häst kanske hade kunnat ha en Atlanta i 16", men i den sätesstorleken jag behöver, 18", skulle den bli alldeles för lång.
 
Sv: Zaldi Atlanta

16½ och den är INTE för lång för min häst med den korta ryggen.
 
Sv: Zaldi Atlanta

Vimsan skrev:
Ja, jag håller med.... den är lång :D Har inte påstått annat heller.
Jag skrev bara att den låg lika bra på mitt låååånga halvblod (det var till honom jag köpte den) som på foderhästen med kort rygg.
ALLA sadlar blir långa på henne o jag kan omöjligt klämma ner mig i en 16,5 för att sadeln inte ska se lång ut på henne.

Vi är alltså helt överrens om att det är en lång häst men kan ligga bra även på en kort häst ;)

Jamen om sadeln är för lång så är dte ju inte bara ett ESTETISKT problem, utan det blir ett PASSFORMSPROBLEM. Hur bra sadeln än passar hästen i allt annat så är den för lång trycker den över njurarna/på ländryggen etc, kort sagt bakom sista revbenet. och det är INTE bra, hästen är inte anpassad för att bära vikt där, och man kan få riktigt ruskiga ryggproblem av det.

Så om man nu ändå av någon anledning väljer att ha en för lång sadel så ska man ju vara medveten om att det är en STOR hälsorisk man tar och man nästan BER OM ryggproblem.

Och en sadel som är för lång ligger inte bra, just för den är för lång.

Atlantan passade ju min valack som en smäck, UTOM just det med längden, den var alldeles för lång. Och det gör ju att jag INTE kan säga att den passade valacken perfekt, eftersom den var alldeles för lång.
 
Sv: Zaldi Atlanta

Alexandra_W skrev:
Då har den INTE kort rygg, hästen. 50 cm sadelläge är inte att betrakta som 'kort'

Jo, den HAR kort och rak rygg, är tyvärr ingen ägare av en digitalkamera då hade jag tagit kort på både hästens rygg med och utan sadel på.
 
Sv: Zaldi Atlanta

Vad har du för häst då?
Okej, har du ett hbl på 170 har hästen en otroligt kort rygg om dens rygg bara är 50 cm lång, men har du ett vanligt hbl på 160 eller liknande är det en ganska normal rygglängd. En vanligt hbl på 160 kanske har 51-52 cm lång rygg, så det är ingen större skillnad...
 
Sv: Zaldi Atlanta

Diabolical_Kitten skrev:
Vad har du för häst då?
Okej, har du ett hbl på 170 har hästen en otroligt kort rygg om dens rygg bara är 50 cm lång, men har du ett vanligt hbl på 160 eller liknande är det en ganska normal rygglängd. En vanligt hbl på 160 kanske har 51-52 cm lång rygg, så det är ingen större skillnad...

Ett vanligt halvblod på ca 162.
 
Sv: Zaldi Atlanta

Diabolical_Kitten skrev:
Men då har hästen en ganska normal rygglängd... Något kort, men inte verkligen kort.


:rofl:

hahahaha jag lägger ner det är ändå ingen ide att diskutera med någon som VET hur min häst ser ut att utan att ens ha sett den på bild och påstår att jag inte vet som har sett den i stort sätt varje dag i X antal år.. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
800
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
575
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: liiinnea
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp