Bukefalos 28 år!

Zaldi Star flatback

N

neferra

Ngn som har en?
Betyg? Negativt och positivt.

Var på sadelprovning med unghästen och den låg som ett smäck, det var väl inte riktigt den jag tänkte mig, men det var helt enkelt perfekt till min lilleman (1.78 högt monster) och var dessutom billig.

Vad ligger beg. priser på?
 
Sv: Zaldi Star flatback

Jag har en Zaldi Brunet(samma sadel fast annat läder) och jag tycker den är otroligt skön, älskar den sadeln:love: men tyvärr passar den inte till min nya. så nu får jag dras med en prestige golden star och den e väl inte de bästa precis:angel:

begagnat kan de väl ligga mellan 5000 tilll 8000
 
Sv: Zaldi Star flatback

Jag har en Zaldi Star och jag trivs jättebra i den!
Men var noga med att låta en duktig person titta på bommen innan du köper den..
för de har en tendens till att vara sneda/snesnydda, men förutom det så är det jättebra sadlar!

Du kan hitta grymt billiga star på nätet från 2500:-! superfina sadlar som säljs till vrakpriser på nätet.

Skickar med en bild på min bara för att jag älskar färgen på den :) Vad hade du tänkt dig för färg?
22022910.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Zaldi Star flatback

(delvis KL)Tack för era svar!

Jag har en hemma nu på "prov", brun/rödbrun/tobacco eller vad man ska säga (olika färg på sits/vulster). Grymt bra skick (som ny) och kollad av sadelmakare, samt utprovad till min häst.
6500, låter det som ett vettigt pris?
 
Sv: Zaldi Star flatback

Jag har 2 st zaldi star. En 17 ½ svart 30 bom och en 16½ 31 bom tabacco. Jag gav 3000 för den tabacco färgade och 5000 för den svarta. Har lämnat in den svarta till försäljning för 4500 då den är för smal för mina hästar, den är knappt använd och alltså i princip i nyskick och dom blir inte av med den.. Vad är det för bom på den du provar? Tror att man får lite mer betalt för 31 och 32 än för 30. 30 anges som normalbom men jag tycker att den är ganska smal. Men kolla på annons sidorna och sök på zaldi star så hittar du nog en likadan fast billigare om du har lite tur :)
 
Sv: Zaldi Star flatback

ser den ut att vara ny eller är den nästan ny? i så fall så låter det väl som ett bra pris..
Men det skadar ju inte att höra om priset.. med tanke på att det finns fina och fräsha star på nätet, men då vet du iof inte hur de ser ut i bom osv..

Men gå på magkänslan :) det är bäst!
 
Sv: Zaldi Star flatback

Köpte en ny för ex antal år sedan. Tror det var 98 kanske, minns ej! Var superskön att ria i och låg riktigt bra på alla mina hästar. Trivdes kanon i den. Lädret var så mjukt och fint, och stropparna höll riktigt bra. Såg som nya ut trots flera års användande!

MEN!!!

Efter några år fick pållen ont i ryggen.... Visade sig att hela bommen vridit sig och tryckte alltså på hästen ryggrad! Tog många månader innan hon blev helt återställd, och det sämsta av allt var att de inte erbjöd oss en krona, för garantin på bommen hade gått ut. FÖR 2 MÅNADER SEDAN!! Inte ens en kompensation av något slag, riktigt dåligt. De sa att det var jag som hade hanterat sadeln på fel sätt, att jag hade hoppat upp för mycket på samma sida(öhh det borde väl en bom klara av).
Kan för övrigt nämna att jag är ytterst pedant med mina saker och att jag adrig hade tappat sadeln i backen osv.

Så efter det ALDRIG en ny ZALDI..trots att den är superskön att rida i!

Fixade för övrigt bommen och sålde den begagnad för ca 2 år sedan. För 5000:- (såg som ny ut helt utan repor) sånt är viktigt för mig! Men kan nog ligga mellan 3000-8000 kanske beroende på skick och årsmodell.
 
Senast ändrad:
Sv: Zaldi Star flatback

Har en Brunet om är super :love: (även en Atlanta dressyr som är kanon!!) men har inga erfarenheter av just Star, men skulle kunna tänka mig en eftersom jag har varit nöjd hittills :)
 
Sv: Zaldi Star flatback

Jag har själv hört att det är väldigt få sadel bommar som håller för uppsittning från marken. Någon gång går bra men om man gör det 300 dagar om året i ca 3 år, så är nog de flesta sadlarna sneda. Sitter alltid upp med hjälpa av pall.
Bommen blir förstörd annars. Även på kvalitets sadlar.

Men till trådens ämne. Jag skulle säga köp. Hade en Zaldi innan, trivdes kanon med den. Ingan problem med bom eller något annat. Dock blev färgen lite tråkig på den efter ett tag =(
 
Sv: Zaldi Star flatback

Själv har jag fått höra motsaten, att en bom ska klara av att man hoppar upp från marken. Nu kan jag ju tillägga också att jag ej gjorde det särskilt ofta med min Zaldi och ändå vred sig bommen. Tror man ska vara lite försiktig med just bommarna på zaldi, så man inte får ett måndags exemplar.
 
Sv: Zaldi Star flatback

Men har man en sadelprovare ute 1-2 ggr om året som kollar den så borde detta väl upptäckas i tid? Funderar nämligen på en Zaldi star jag med.
 
Sv: Zaldi Star flatback

bättre sent än aldrig ;) hitta den genom google
 
Sv: Zaldi Star flatback

Jag har hft en Zaldi star och dom är otroligt sköna och man sitter bra i dom:) ..Den ända nackdelen som ja hitta va att den va lite smal under alltså vid bossorna..de kan ju då bli att anläggningsytan blir mindre och hästen får med tryck på ett ställe... men de beror ju helt på vilken häst man har och hur den ser ut..:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp