Bukefalos 28 år!

Zaldi vs Appaloosa?

svea

Trådstartare
Jag skulle vilja veta lite mer om Zaldi Atlanta, Zaldi Classic och Prestige (Apaloosa) Hippos dressyrmodeller. Bu eller bä? Hästen är bred (måste nog ha bomvidd 36 eller 37 på Prestigen) men verkar i övrigt ganska okomplicerad att hitta sadel till.
 
I Atlantan sitter man som gjuten. Den är väldigt mjuk och skön, men har något högt framvalv tycker jag (kan vara så att jag rider med för låg hand också... :o). I och med att man sitter så fixerat förlorar man ju naturligtvis i rörlighet. Det är väl en smaksak, jag rider parallellt med Atlantan i en Stübben Colombo som ju är väldigt "platt". Helst skulle jag vilja ha ett mellanting.
 
jag är ju frälst på prestige :love: väldigt sköna, mjuka, fint läder....
men om hästen är väldigt rak i ryggeb, så ligger dom inte så bra. min unghäst kan inte ha prestige, han fick en pessoa istället...
 
Atlantan har jag kikat en del på, den är enligt sadelmakare jag pratat med en av de sadlar som har rakast bom. Har dock inte provat någon på ryggen på min häst...
 
Jag har ridit både i en Classic och en Hippos dressage. I Classicen sitter man som gjutet. Den är mjuk (har gelsits) att rida i, dock tycker jag att den utanpåliggande "klossen" framtill är mycket irriterande! Kanske för att jag inte har någon vidare sits överhuvudtaget och klossen tvingar benen till att ligga "rätt".

Hippos dressagen är mycket flatare i sitsen och hårdare också för den delen. Tycker man inte om en djup sits är Hipposen perfekt för där känner man sig absolut inte fastlåst.

Personligen tycker jag bäst om Zaldin men smaken är som baken!
 
Hade en Atlanta innan, och tyckte riktigt bra om den! Djup i sisten, reläla stöd och superskön. Den är dock väldigt rak i bossorna och låg inte alls bra på min häst. På henne ligger Prestigesadlarna mycket bättre så nu har jag en Golden Star och en Hippos dressage. Hipposen är den billigaste och "enklaste" av Appaloosas dressyrsadlar, men helt ok ändå.
 
Om hästen drar 36/37 på Appaloosa så kan du glömma Zaldin, det finns inte en möjlighet i världen att deras största (32) passar på en så "bred" häst.

Zaldins storlekar är jämförelsevis något trånga enligt min uppfattning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 798
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 549
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 280
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp