Bukefalos 28 år!

Zangersheide

Sv: Zangersheide

Två SWB-hästar i 5-åringarnas final.

En Cardento - Roderik och sen en Cortus - Irco Marco som ser ut att vara en äldre bror till Dee Jost v.... Riden av irländsk ryttare!

I 6-åringarnas final en e Cardento - Maximus och en Capuccino - Cor de la Bryere.

I 7-åringarnas en Cardento - Diamond Serpent.

Det är alltså vad svensk hoppavel har att bidra med i unghäst-toppen.

Cardento är inte kvar i landet
Capuccino finns inte längre i avel
Cortus används väl inte överdrivet mycket

Känns inte riktigt som om vi hänger med...

Det man inte får glömma är att intresset för unghäst vm bland vissa av de stora ryttarna är svalt, och de åker inte ner om de inte har flera hästar att starta, det är inte lönt för dem att lägga en hel helg där nere dels vad gäller kostnader dels att de då missar andra tävlingar där de kan starta betydligt fler hästar.
Slå en kik på tex resultaten på championaten här hemma + på tävlingar här hemma så ser ni att det inte bara är topphästarna som är där nere, och då blir resultaten därefter, för om de inte kan tillhöra toppen här hemma så gör de inte det där nere heller det säger sig själv.

Det man också ser i resultaten är vilka hästar som är vana att vara ute och åka. Många av hästarna som är där nere har nog inte många övernattningar på bortaplan i rutinen inte heller en resa på 100mil.
Det skulle helt klart behövas fler stora meeting i sverige, ser man till elitmeeting så hade vi hela 4 st under hela vårsäsongen, det är på den nivån de måste samla rutin om de skall kunna hävda sig på internationella banor, annars blir det just det att den klick ryttare som även kör internationellt är de enda som kan skaffa den rutinen, och när det då är flera av dessa ryttare som anser att det inte är lönt att satsa på unghäst vm så blir resultaten där nere därefter.
 
Sv: Zangersheide

Någon som vet var Bleckert Boy är nu? Jag såg att han hade placeringar med Jörgen Larsson i våras, har han honom nu? Jag såg Bleckert Boy förra året i Falsterbo med Erika Lickhammer och jag var då imponerad av honom.

Skadad eller såld skulle jag tippa på, har själv funderat på var han tog vägen. Han var anmäld till Falsterbo men dök inte upp, har tyvärr inte varit ute på tävlingar sedan innan Fbo iom skadad häst men skall fråga Jörgen när jag träffar honom så småningom.
 
Sv: Zangersheide

Det man inte får glömma är att intresset för unghäst vm bland vissa av de stora ryttarna är svalt, och de åker inte ner om de inte har flera hästar att starta, det är inte lönt för dem att lägga en hel helg där nere dels vad gäller kostnader dels att de då missar andra tävlingar där de kan starta betydligt fler hästar.QUOTE]

Det har du rätt i. Frågan är varför man inte gör mer av arrangemanget så att det blir attraktivt för ryttarna. Tittar man på unghäst-VM i dressyr så är det ju en stor mängd kringklasser både i dressyr och hoppning upp på högsta nivå!
 
Sv: Zangersheide

Det har du rätt i. Frågan är varför man inte gör mer av arrangemanget så att det blir attraktivt för ryttarna. Tittar man på unghäst-VM i dressyr så är det ju en stor mängd kringklasser både i dressyr och hoppning upp på högsta nivå!

Kan det vara prispengarna som inte lockar?
 
Sv: Zangersheide

Det som också är lite trist är att Bundes går två veckor innan och många tyskar tycker(med all rätt)att det blir för mycket för dessa unga hästar att göra två så tuffa tävlingar på så kort tid.
 
Sv: Zangersheide

Det som också är lite trist är att Bundes går två veckor innan och många tyskar tycker(med all rätt)att det blir för mycket för dessa unga hästar att göra två så tuffa tävlingar på så kort tid.
Det är med all säkerhet en av dem större anledningarna!
 
Sv: Zangersheide

Det tycker jag också att vi skulle behöva.

Har ju som sagt en på gång men det dröjer ju tyvärr 4 år innan den är klar;)Skämt åsido-tycker det hade varit kul om tex Flyinge satsat på lite internationellt gångbart blod nu när dom tydligen har rensat bort mycket av det gamla.Lite trist men det dom ropade in på fölauktionen känns inte så intressant att använda i avel om 4 år.Varför inte ta en tur till tex Tyskland och kolla in deras fölauktioner.Såg förresten att ett Colmanföl blev dyraste hoppföl på auktion i Danmark(400 000 dkk).Tänk den dagen vi kan sälja våra föl för så mycket:banana:
 
Sv: Zangersheide

Har jag förstått dig rätt om jag tror att du menar att Flyinge borde köpa in mer unghingstar utomlands?
 
Sv: Zangersheide

2009 så har Falsterbo fått chansen att anordna en av deltävlingarna i Superligan! ;)
 
Sv: Zangersheide

Har jag förstått dig rätt om jag tror att du menar att Flyinge borde köpa in mer unghingstar utomlands?

Ja antingen det eller kanske leasa in redan godkända hingstar.Idag har vi ju tillgång till en hel del bra hingstar på skick från utlandet men det innebär mer besvär och högre kostnader än om hingsten finns här.Var faktiskt med om att ett fraktbolag slarvade bort sperman TVÅ!! gånger i rad från samma hingst i somras.Sen är det faktiskt en fördel att vi kan se hingstens dräktighetsprocent här-det är dom MYCKET dåliga på i tex Tyskland.Har gått på ett par rejäla nitar då jag köpt dyr sperma av-som det visat sig-mycket dålig kvalitet.
 
Sv: Zangersheide

Ja antingen det eller kanske leasa in redan godkända hingstar.
Fast jag föredrar att man först sonderar terrängen i Sverige efter hingstämnen ;) Internationellt gångbart blod har vi även här. :D
 
Sv: Zangersheide

Fast jag föredrar att man först sonderar terrängen i Sverige efter hingstämnen ;) Internationellt gångbart blod har vi även här. :D

Håller med-det har vi säkert-problemet är att de aldrig kommer till visning och bruksprov.Tror folk drar sig för att spara hingstar-mycket jobb och stora kostnader-för att sen komma till bruksprovet och veta att nu måste allt stämma under de 10 minuter man har på sig.
 
Sv: Zangersheide

Men de "stora" ryttarna har väl i regel inte så många unghästar. De flesta stora stuterier har olika beridare för sina unga hästar medan tävlingsryttarna i regel har andra typer av sponsorer. Visserligen finns det ju undantag såsom självaste Zangersheide (tänker på Judy-Ann Melchior).
 
Sv: Zangersheide

Men de "stora" ryttarna har väl i regel inte så många unghästar. De flesta stora stuterier har olika beridare för sina unga hästar medan tävlingsryttarna i regel har andra typer av sponsorer. Visserligen finns det ju undantag såsom självaste Zangersheide (tänker på Judy-Ann Melchior).

De flesta av våra "stora" ryttare sitter ju faktiskt på några bra unghästar också vi har väl egentligen inte någon av de "stora" som inte också sitter på någon unghäst tex i Falsterbo (färre av dem brukar ju starta i Flyinge men där har vi ju lite samma sak att de bara kan starta unghästarna och då väljer de bort det för andra tävlingar).
 
Sv: Zangersheide

Men även de svenska toppryttarna har väl i regel beridare till sina unghästar ? Och tävlar dem själva ganska sparsamt ?

Flyinge tex har ju Anckarkrona som tävlar unghästarna. MBJ hade ju Jens Wickström förut tex.

Så jag kan inte hålla med dig helt i ditt resonemang. Däremot kan jag förstå den ekonomiska aspekten.
 
Sv: Zangersheide

Men även de svenska toppryttarna har väl i regel beridare till sina unghästar ? Och tävlar dem själva ganska sparsamt ?

Flyinge tex har ju Anckarkrona som tävlar unghästarna. MBJ hade ju Jens Wickström förut tex.

Så jag kan inte hålla med dig helt i ditt resonemang. Däremot kan jag förstå den ekonomiska aspekten.

Normala år så rider ju Peter också en del av Flyinges unghästar dock inte så mkt iår för att det var OS-år och han satsade helt på det men tittar du tex på Falsterbo i fjor så red han unghästar där tex.

Att de även är "avlastade" av beridare när de inte befinner sig på hemmaplan är ju inte samma som att de inte själv tävlar unghästarna när de är hemma och när det är "viktiga" starter.

Ser man tex till den årgång jag har mest koll på 01 så hade tex ifjor i stort sett alla av de "stora" (var man nu skall dra gränsen på vilka som är de stora) hästar i den årgången som de tävlade regelbundet och startade i championaten tex Peder, Malin, Maria, Peter, Helena P, Linda H, Svante, Royne mfl tycker det faktiskt är tvärtom numera att de mer och mer tävlar dem själv redan som unga, om det sedan beror på att vi har lite generationsskifte vad gäller hästar i toppen och de därför lägger mer tid på de unga för att hitta nya det vet jag inte, för något år sedan var det ju vanligare att just olika unghästberidare till större del hade unghästarna.
 

Liknande trådar

Avel Kanske redan finns en tråd men sökte och hittade inte. Funderar redan på hingstval inför 2023. Har nästan en färdig lista men är det...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
35 487
Senast: machafuko
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 183
Senast: movi
·
  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
14 313
Senast: Gunnar
·
Hemmet Jag har aldrig lyckats hitta någon fin stjärna till granen. Jag har en som duger, men har aldrig hittat DEN liksom. Allting är liksom...
Svar
7
· Visningar
366
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp