Bukefalos 28 år!

Zangersheides träning av unghästar

via

Trådstartare
Jag läste för flera år sedan en artikel i Ridsport, om Zangersheide. Där stod att föl (tror jag) och unghästar tränades på ett löpande band, för att de skulle röra på sig, och bli hållbara. Är det någon här som vet om de tränar även fölen, hur långa "sträckor" de går, hur ofta osv.
Eller kanske någon har annan kunskap om detta med att motionera föl, för att få en hållbar tävlingsindivid? I naturen följer ju fölen med flocken från dag ett, så man borde kunna ge dem rätt mycket motion, (stoet i skritt) och ändå vara inom gränserna för vad som är naturligt för hästen. Eller?
 
De klarar nog en hel del motion. Men klarar de ensidig motion som skritt eller trav pa ett band??
Det handlar ju inte direkt om att bygga upp, utan mer om att motionera.

I naturen handlar det ju om att folet foljer stoet i skritt, trav och galopp. Och dessutom i kuperad mark.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 990
Senast: mackan
·
Hundhälsa Detta är inte menat att handla om mig, min hund eller hur vi gör. Utan jag vill höra allmänt om hur ni andra tänker om detta med motion...
2
Svar
36
· Visningar
2 918
Senast: hastflicka
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 597
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp