Bukefalos 28 år!

Motion, fysiskt, vila och mentalt, hur tänker ni?

makarontanten

Trådstartare
Detta är inte menat att handla om mig, min hund eller hur vi gör. Utan jag vill höra allmänt om hur ni andra tänker om detta med motion och hund. Jag skriver dock mina tankar och känslor i samma ämne :-)

Jag personligen, tycker det är jättesvårt att förstå, veta och förhålla sig till det som är bäst för hunden man har.

Jag upplever tex att min hund har svårt att varva ner = stressad, och har läst artikel in och ut för att förstå vad som är bäst att göra i detta. Det jag har läst och tagit till mig av, är att lägga in vilodagar för nervarvning, att motionera ( fysiskt) ganska mycket, men gärna med balansträning ( vi utför dogparkour på hobbynivå) och andra aktiviteter där hunden får jobba på promenaderna utan att behöva stressa upp sig. Mycket beröm, mycket tålamod, men också att hunden ska få gå lös mycket och "strosa" för att göra som den vill och varva ner.

Man läser så ofta, hunden är överstimulerad eller understimulerad, men vad sätter man gränsen på vad som är vad?

Förr var väl hundar ofta understimulerade då hundägare ofta bara hade en hund och inte brydde sig mer, men idag känns problemet omvänt att vi SKA motionera/aktivera hunden jättemycket istället. Vad är normalt och hur kommer man fram till det och vad som passar ens hund?

Jag vet inte, jag har en schnauzer, tror hon räknas in med hundar som inte kräver jättemycket, men ändå mer än de hundraser som går under sällskapshund och knappt kräver något. Hon "bör" heller inte kräva lika mycket som en brukshund eller mer aktiv hund för att må bra.

Men, nu är hon ju, som jag upplever, lite stressad av sig. Ska man då motionera mer fysiskt, mer mentalt eller lägga in vilodagar för att balansera?

Hur i helskotta ska man tänka om motion?

Jag själv går ut med hunden ca var 4:de timme under vaken tid, men upplever ibland att jag är tråkig om jag går kortare rundor ( rastrundor) och hunden inte är nöjd när vi kommer hem. Likväl upplever jag när vi tränat och gjort saker på promenaden att hon är mer stressad sen. Balansgång, men hur ska man göra för att det ska bli bra?

Har nu skaffat en privattränare inom detta, men vill ändå höra åsikter om det som handlar om motion, träning och hur ni tänker. Observera ännu en gång att jag skrev mina reflektioner om mitt liv, men vill inte att det ska handla om det.
 
Jag vill minnas att du har haft liknande trådar uppe tidigare? Eller minns jag fel?

Jag tycker iaf att det är viktigt att lära hundarna att växla i aktivitet om de inte har det väldigt naturligt. När det är jobb så jobbar vi, men sen är det vila och passivitet däremellan. Jag tycker också att det är viktigt att tänka på vilken typ av aktivitet man ägnar sig åt. Många hundar kan bli stressade om agility är deras huvudsyssla, de kanske behöver få spåra eller köra lydnad också för att må bra.

Jag märker själv stor skillnad just gällande vilken typ av träning vi gör.
 
Nu har jag valt att skaffa hundar som kräver betydligt mer fysiskt än mentalt för att må riktigt bra, för att det passar mig bäst. Jag kan utan problem låta bli att träna något mentalt med dem utan att jag märker något negativt hos dem (mer än att vår kontakt försämras), men skippar jag långpromenader med lösspring så blir de deprimerade. Har jag skadad hund som inte får gå långt och springa så blir det inte heller bättre av att jag tränar något mentalt, då blir det mer att benen sprattlar utan att det finns någon tanke bakom så fort vi ger oss ut för rastningsrundor. Inte förrän jag har en fysiskt tillfredsställd hund kan jag börja träna mentala grejer med bra resultat, och då anpassar jag mig efter det.

Jag minns dock så väl hur det var en gång när jag gick promenad med en vän som hade sheltie. Vi gick, hundarna busade och mina hundar härjade runt rejält. När vi kom hem så var mina hundar nöjda och tyckte att de hade gjort sitt. Sheltien såg mest ut att undra när matte skulle börja göra något riktigt :p Matte berättade också att hennes hund blev betydligt mer tillfreds efter ett träningspass med något mentalt än vad hunden blev av fysisk träning.

När det gäller den där "balansgången" du skriver om på rastningsrundorna, så upplever jag att många hundar blir lugnast och gladast om de får strosa runt och nosa massor ELLER gå en rejäl långpromenad.

Jag själv lägger upp det som så att vi rastar kort utanför dörren några gånger per dygn, för att då ha mer tid till en rejäl långpromenad någon gång. Dygnet har ju bara ett visst antal timmar och om vi säger att jag har 4 timmar per dygn till hunderiet så mår mina hundar bäst av 3 timmar långpromenad, 45 min rastningsrundor (vilket det blir med ca 3 långsamma varv runt huset) och 15 min lydnadsträning.

Med valpen som mest far runt som en idiot åt alla håll och lätt blir övertrött/stressad så tränar vi bara lugna grejer när vi tränar mentalt. Stå, sitt, ligg, gå fint vid sidan.. Inga "flänga runt"-trick (som typ snurra, hoppa åt olika håll osv). Med Aysu som är helcool när vi inte gör något tillsammans så tränar vi allt som vi kan hitta på, och gärna något fartfyllt eftersom vi tycker att det är kul. Jag är dock noga med att alltid avsluta med något lugnt och att ha någon signal för "nu är vi klara, gå och vila" så att det verkligen blir skillnad på när vi ska göra saker och när vi inte ska göra saker.

Sedan kanske det inte passar alla, det jag skrivit, men för oss fungerar det fint och jag märker utan tvekan när mina hundar är nöjda och glada och de har inga problem med att koppla av.
 
Jag fystränar våra hundar ganska ordentligt. De tränas också i nosarbete i olika former (spår på olika underlag, specialsök) och lydnad. Ibland blir det skogssök eller räddningssök. De har vilodag ibland.
JAg upplever att hundar behöver få röra sig ordentligt. Bli trötta i kroppen såväl som huvudet.
Parkour är inte tillräckligt tröttande. Låt hunden få springa ur sig ordentligt eller jobba med att ta i med kroppen med dragträning (dra kedja, dra dig som springer bakom, springa bredvid cykel, intervallträning etc).
 
Svarar alla: Först MiniLi att ja, jag har skrivit om detta innan, men jag hittar inte det jag söker/ får svar jag vill ha.

Nu ville jag egentligen INTE att tråden handlar om mig, men JAG är ändå förvirrad och söker svar och kunskap.

Jag vet inte vad jag ska börja. Min hund är världens goaste när vi är själva och gör "vårt". Vi åker till skogen flera gånger i veckan ( bor i stan), vi utför då dogparkour på hobbynivå i stan på våra promenader och har lite hobby med agillity i skogen. Vi träffar vänner med hund minst någon gång i veckan där de får busa, leka och "rejsa". Utöver det är hon med mig på jobbet nattetid och är då tyvärr osäker och vaktig mot mina boenden inom psyk, vilket gör henne rätt trött dagen efter. Jag önskar anpassa henne till att fungera, men vet inte om jag tänker rätt,

Jag tänker att hon är stressad, hon är med på jobbet nattetid och är då inte helt avslappnad. För att kompensera detta, så får hon mindre motion, mindre aktivering under dessa dagar för att inte varva upp.

De dagar vi är lediga ( vilket är många) så aktiverar vi mycket. Jag lägger spår, leker, låter henne leka med andra hundar, vi är i skogen, vi kör agillity och dogopa´rkour ( på hobbynivå), vi kör även vardagslydnad på promenader. Hon får dessutom minst 1 mils långpromenad. Frågan är då om hon behöver mer aktivitet för att vara lugn, eller mer annat eller vila för att kunna varva ner när det behövs? Var ligger balansen?
 
Svarar alla: Först MiniLi att ja, jag har skrivit om detta innan, men jag hittar inte det jag söker/ får svar jag vill ha.

Nu ville jag egentligen INTE att tråden handlar om mig, men JAG är ändå förvirrad och söker svar och kunskap.

Jag vet inte vad jag ska börja. Min hund är världens goaste när vi är själva och gör "vårt". Vi åker till skogen flera gånger i veckan ( bor i stan), vi utför då dogparkour på hobbynivå i stan på våra promenader och har lite hobby med agillity i skogen. Vi träffar vänner med hund minst någon gång i veckan där de får busa, leka och "rejsa". Utöver det är hon med mig på jobbet nattetid och är då tyvärr osäker och vaktig mot mina boenden inom psyk, vilket gör henne rätt trött dagen efter. Jag önskar anpassa henne till att fungera, men vet inte om jag tänker rätt,

Jag tänker att hon är stressad, hon är med på jobbet nattetid och är då inte helt avslappnad. För att kompensera detta, så får hon mindre motion, mindre aktivering under dessa dagar för att inte varva upp.

De dagar vi är lediga ( vilket är många) så aktiverar vi mycket. Jag lägger spår, leker, låter henne leka med andra hundar, vi är i skogen, vi kör agillity och dogopa´rkour ( på hobbynivå), vi kör även vardagslydnad på promenader. Hon får dessutom minst 1 mils långpromenad. Frågan är då om hon behöver mer aktivitet för att vara lugn, eller mer annat eller vila för att kunna varva ner när det behövs? Var ligger balansen?

Kan du inte hitta nattmatte så att hunden slipper vara med på jobbet? I övrigt skulle jag nog testa att göra tvärt om, aktivera med något du vet att hunden blir trött, nöjd och avslappnad av innan jobbet. Tex med min första tik som blev rädd för fyrverkerier efter en incident så var jag väldigt noga med att ge henne rejält med motion på förmiddagen innan nyårsfyrverkerierna, för att hon skulle ha så stor möjlighet som det bara gick till att slappna av på kvällen/natten sedan.
 
Åh, det är så jäkla svårt att förklara våran situation.... Jag jobbar på två ställen ( inom psyk och gruppboende). Eftersom jag jobbar på två ställen så är det som så att jag kan ta med hunden på ett av ställerna ( är 7 pass på ena och 7 pass på andra på en 5 veckorsperiod). 7 pass är hon alltså med mig på jobbet, 7 pass är hon hos nattmatte när jag jobbar....
 
Jag har högaktiva hundar, men de funkar absolut i perioder med mindre aktivitet. Med just mina hundar behöver de springa, lösa, mycket. Även om de kan vara psykiskt understimulerade så är de nöjda så länge de har fått springa. Sen märker jag på andra sätt att de är understimulerade, mellanhanden gör tex utfall mot andra hundar om hon haft tråkigt för länge. Nu på hösten jagar hon så pass mycket att hon håller låg profil, vilket är skönt.

Men motion kan mina aldrig få för mycket av. När min gamla hund var yngre och cyklingsbar så cyklade vi 5 km till stallet, red en runda på 8-12 km där hundarna sprang med och sen cyklade vi hem igen. Det gjorde vi nästan varje dag, men nu blir det fler mindre rundor (pga gamla hunden) och jag rider för tillfället inte med hundarna (pga valpen).
 
Jag undrar och tänker alltså på vad som är "normalt". Alltså, normalt är ju helt diffust när det gäller hundar och individer och hur mycket varje hund behöver. Så hur ska man tänka?

Du ger din hund jättemycket fysiskt motion och knappt någon mental, är den nöjd?

Du ger en massa mental stimulans men knappt något fysiskt, är det normalt?

Du delar upp, ibland får den massa fysiskt som tex skogsrundor med bus av annan hund och de busar, springer runt i flera timmar och är sen skittrötta. Nästa dag är det vila eller lydnad. Vad ger mest?Vila eller lydnad? Behöver hunden ta igen sig eller jobba efter gårdagen?

Är något av detta stressande, något fel, behöver hunden mer eller mindre vila eller aktivitet...Göra mer aktiviteter eller lägga in mer vila.....
 
Mina hundar behöver ingen direkt vila, möjligtvis mentalt, men hittills är det bara en hel dags jakt som kan göra att de är helt slut. Däremot tar vi det lugnt varje dag, men jag har aktivt lärt dem passivitet.

Sen tycker jag att det är upp till ägaren att se om den inplanerade aktiviteten inte funkar den dagen. Kanske är vädret kasst, hunden trött eller ägaren sliten.
Det finns inget normalt, det är helt olika från hund till hund.
 
Svarar alla: Först MiniLi att ja, jag har skrivit om detta innan, men jag hittar inte det jag söker/ får svar jag vill ha.

Nu ville jag egentligen INTE att tråden handlar om mig, men JAG är ändå förvirrad och söker svar och kunskap.

Jag vet inte vad jag ska börja. Min hund är världens goaste när vi är själva och gör "vårt". Vi åker till skogen flera gånger i veckan ( bor i stan), vi utför då dogparkour på hobbynivå i stan på våra promenader och har lite hobby med agillity i skogen. Vi träffar vänner med hund minst någon gång i veckan där de får busa, leka och "rejsa". Utöver det är hon med mig på jobbet nattetid och är då tyvärr osäker och vaktig mot mina boenden inom psyk, vilket gör henne rätt trött dagen efter. Jag önskar anpassa henne till att fungera, men vet inte om jag tänker rätt,

Jag tänker att hon är stressad, hon är med på jobbet nattetid och är då inte helt avslappnad. För att kompensera detta, så får hon mindre motion, mindre aktivering under dessa dagar för att inte varva upp.

De dagar vi är lediga ( vilket är många) så aktiverar vi mycket. Jag lägger spår, leker, låter henne leka med andra hundar, vi är i skogen, vi kör agillity och dogopa´rkour ( på hobbynivå), vi kör även vardagslydnad på promenader. Hon får dessutom minst 1 mils långpromenad. Frågan är då om hon behöver mer aktivitet för att vara lugn, eller mer annat eller vila för att kunna varva ner när det behövs? Var ligger balansen?

Tycker att din hund får all motion och aktivering den rimligtvis behöver. Jag tror att anledningen till att du tycker hunden är rastlös eller stressad är att hunden inte fått lära sig att koppla av. Det har framgått att du anstränger dig för att vara en bra hundägare. Kanske har du ansträngt dig lite för mycket för att hon ska trivas, så hon inte har lärt sig att ha tråkigt, eller att hon inte alltid är prioritet ett.

Schnauzrar är hundar som historiskt har haft mycket vakt i sig, så jag är inte förvånad att hon vaktar när din huvudsysselsättning är dina arbetsuppgifter, och inte henne. De är dessutom intelligenta och mycket kompetenta människodressörer, därför måste man själv vara svårmanipulerad och envis.

Jag skulle strukturera upp hennes tillvaro med milt tvång. När ni har varit ute på promenad, tränat eller lekt händer inget mer roligt de närmaste två till fyra timmarna, hunden ska gå och lägga sig och vila, inte sitta och vakta vid dörren eller i fönstret, eller tjata på dig för att ni ska göra något. När förväntningarna på aktivitet och skoj minskar kommer hon att börja slappna av. Överhuvudtaget ska alla initiativ till promenad, lek, träning eller mat komma från dig. Det kommer att hjälpa henne att ta det lugnt om hon lär sig att det är du som initierar alla aktiviteter.
 
Fullständigt passiviserad och initiativlös. Helt utlämnad till någon annans godtycke om ens behov. Då behöver man inte ens lära sig läsa hunden och förstå vad den uttrycker. Så behändigt.
Nu har du tolkat mig som fan läser bibeln. Eftersom jag har en hel del erfarenhet av just schnauzer, som är hundar som naturligt tar alldeles för många initiativ och är allt annat än passiva, behöver de snarast bromsas och dämpas. Jag tror att snittschnauzern har blivit lite mildare och mesigare sedan jag hade nära kontakt med rasen, men gammeldags exemplar föds säkert fortfarande Får jag fråga vilken erfarenhet du har av självständiga råttfångare som schnauzer, pinscher, terrier och taxar?

Vilka raser har det varit på dina hundar?
 
Detta är inte menat att handla om mig, min hund eller hur vi gör. Utan jag vill höra allmänt om hur ni andra tänker om detta med motion och hund. Jag skriver dock mina tankar och känslor i samma ämne :-)

Jag personligen, tycker det är jättesvårt att förstå, veta och förhålla sig till det som är bäst för hunden man har.

Jag upplever tex att min hund har svårt att varva ner = stressad, och har läst artikel in och ut för att förstå vad som är bäst att göra i detta. Det jag har läst och tagit till mig av, är att lägga in vilodagar för nervarvning, att motionera ( fysiskt) ganska mycket, men gärna med balansträning ( vi utför dogparkour på hobbynivå) och andra aktiviteter där hunden får jobba på promenaderna utan att behöva stressa upp sig. Mycket beröm, mycket tålamod, men också att hunden ska få gå lös mycket och "strosa" för att göra som den vill och varva ner.

Man läser så ofta, hunden är överstimulerad eller understimulerad, men vad sätter man gränsen på vad som är vad?

Förr var väl hundar ofta understimulerade då hundägare ofta bara hade en hund och inte brydde sig mer, men idag känns problemet omvänt att vi SKA motionera/aktivera hunden jättemycket istället. Vad är normalt och hur kommer man fram till det och vad som passar ens hund?

Jag vet inte, jag har en schnauzer, tror hon räknas in med hundar som inte kräver jättemycket, men ändå mer än de hundraser som går under sällskapshund och knappt kräver något. Hon "bör" heller inte kräva lika mycket som en brukshund eller mer aktiv hund för att må bra.

Men, nu är hon ju, som jag upplever, lite stressad av sig. Ska man då motionera mer fysiskt, mer mentalt eller lägga in vilodagar för att balansera?

Hur i helskotta ska man tänka om motion?

Jag själv går ut med hunden ca var 4:de timme under vaken tid, men upplever ibland att jag är tråkig om jag går kortare rundor ( rastrundor) och hunden inte är nöjd när vi kommer hem. Likväl upplever jag när vi tränat och gjort saker på promenaden att hon är mer stressad sen. Balansgång, men hur ska man göra för att det ska bli bra?

Har nu skaffat en privattränare inom detta, men vill ändå höra åsikter om det som handlar om motion, träning och hur ni tänker. Observera ännu en gång att jag skrev mina reflektioner om mitt liv, men vill inte att det ska handla om det.

Min äldsta som nu är fem hade som yngre väldigt svårt att slappna av. Det skulle hända något hela tiden och hon kunde aldrig ligga ner en längre stund och slappa. Hunden ifråga har ett ganska stort rörelsebehov, men har också ett för rasen förhållandevis stort behov av att aktiveras mentalt. Rutiner är det som har varit guld värt för oss.

Jag drog inte ned på aktiviteterna, utan ökade snarare på dem, men i gengäld var jag noggrann med rutinerna. Jag tror att om hunden vilar tillräckligt mycket dagtid och aktiviteten sker koncentrerat så behöver man inte vara särskilt rädd för att hunden ska bli överstimulerad även om hunden får mycket aktivering. Balans mellan aktivitet och vila behöver inte handla om aktivitetens tid eller intensitet, utan det kan lika gärna handla om hur aktivitet och vila portioneras över dagen. Jag inbillar mig att många hundar kan få svårt att slappna av om aktiviteterna portioneras ut i många små duttar över dagen. Då byggs det en förväntan att någonting hela tiden ska hända. Med koncentrerad aktivitet så finns det eoner av tid kvar varje dygn för hunden att vila och varva ned.
 
Jag har två mycket aktiva hundar men de är bra på att slappna av hemma. Jag har också erfarenhet av att tydliga rutiner och ett riktigt rejält träningspass en gång per dag och utöver de kravlösa promenader med enbart "vardagslydnad" fungerar bäst. Vissa dagar blir det inget träningspass utan en lite aktivare promenad. Vet hunden när den kan förvänta sig träning/arbete så behöver den inte jaga upp sig av förväntan däremellan.

Jag försöker också ha en balans mellan "stressiga" aktiviteter (agility, lek med andra hundar osv.) och mer "koncentrerade" aktiviteter (lydnad och spår) där de stressiga inte får utgöra merparten av hundarnas aktivering.
 
Nu har du tolkat mig som fan läser bibeln. Eftersom jag har en hel del erfarenhet av just schnauzer, som är hundar som naturligt tar alldeles för många initiativ och är allt annat än passiva, behöver de snarast bromsas och dämpas. Jag tror att snittschnauzern har blivit lite mildare och mesigare sedan jag hade nära kontakt med rasen, men gammeldags exemplar föds säkert fortfarande Får jag fråga vilken erfarenhet du har av självständiga råttfångare som schnauzer, pinscher, terrier och taxar?

Vilka raser har det varit på dina hundar?
Tänk så olika erfarenheter man kan ha av samma ras. Samtliga schnauzrar jag känner (samt min egen) oavsett om de är dvärg, schnauzer eller Risen kräver en hel del både mental stimulans och motion. Utan den kommer olater el stress. Ett arbetsbehov dämpar man inte bort.
En del är riktiga arbetsmyror med STORT aktiveringsbehov.
Sen går jag bestämt emot att Schauzern (mellanstorleken alltså) har blivit mildare. Tycker att här har man faktiskt lyckats vässa rasen istället. Ser allt fler av dem i bruks och tom tjänst.
 
Hundarna här har ingen speciell vila. De gör sina träningar och motioneras. Om de har mer att ge så får de mer. Är de tillräckligt stimulerade och motionerade så vilar de automatiskt.
En hund här som inte kan vila behöver mer motion/stimulans beroende på vad som tidigare erbjudits.
De yngre märks detta tydligt på. Den äldre har blivit lat med åren och trots att hon är kärnfrisk och stark och fin i kroppen så "vill" hon inte som förr. De yngre blir rastlösa.
 
Tänk så olika erfarenheter man kan ha av samma ras. Samtliga schnauzrar jag känner (samt min egen) oavsett om de är dvärg, schnauzer eller Risen kräver en hel del både mental stimulans och motion. Utan den kommer olater el stress. Ett arbetsbehov dämpar man inte bort.
En del är riktiga arbetsmyror med STORT aktiveringsbehov.
Sen går jag bestämt emot att Schauzern (mellanstorleken alltså) har blivit mildare. Tycker att här har man faktiskt lyckats vässa rasen istället. Ser allt fler av dem i bruks och tom tjänst.

Jag har bara haft riesen och schnauzer, inte dvärgar. Riesen är okomplicerade, arbetsglada och föriga hundar om de får sin motion och nosarbete. Med schnauzer är det mycket svårare, eftersom de inte hänger ihop mentalt som de flesta riesen gör, är det mer komplicerat att arbeta dem trötta. De har inte samma koncentrationsförmåga och psykiska uthållighet som riesenvarianten, men samma behov av stimulans, jag skulle inte kalla det arbetsbehov som du gör.

Med riesenschnauzern är det bara att slänga ut åtta föremål i en ruta i en brant backe, och ställa sig och ta emot föremålen hunden levererar. Fystränad, hjärntrött och nöjd hund på 10 minuter!

Om du läst de föregående inläggen märker du att @makarontanten går milpromenader hälften av månadens dagar, vanliga promenader däremellan och aktiverar på andra sätt varje dag. Vilka andra insatser tycker du är lämpliga att komplettera med undrar jag, som tycker att det ska räcka?

Till sist undrar jag varför de här superschnauzrarna du känner till inte koras, för där är statistiken för schnauzer lika dålig som den alltid varit? Du får jättegärna pm:a listan med namn på schnauzrarna med tjänstehundscert och bruksmeriter över appellklass. Det är konstigt att Schnauzerringen inte skryter om de hundarna på sin hemsida.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 249
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 248
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 028
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp