Bukefalos 28 år!

Motion, fysiskt, vila och mentalt, hur tänker ni?

Jag har bara haft riesen och schnauzer, inte dvärgar. Riesen är okomplicerade, arbetsglada och föriga hundar om de får sin motion och nosarbete. Med schnauzer är det mycket svårare, eftersom de inte hänger ihop mentalt som de flesta riesen gör, är det mer komplicerat att arbeta dem trötta. De har inte samma koncentrationsförmåga och psykiska uthållighet som riesenvarianten, men samma behov av stimulans, jag skulle inte kalla det arbetsbehov som du gör.

Med riesenschnauzern är det bara att slänga ut åtta föremål i en ruta i en brant backe, och ställa sig och ta emot föremålen hunden levererar. Fystränad, hjärntrött och nöjd hund på 10 minuter!

Om du läst de föregående inläggen märker du att @makarontanten går milpromenader hälften av månadens dagar, vanliga promenader däremellan och aktiverar på andra sätt varje dag. Vilka andra insatser tycker du är lämpliga att komplettera med undrar jag, som tycker att det ska räcka?

Till sist undrar jag varför de här superschnauzrarna du känner till inte koras, för där är statistiken för schnauzer lika dålig som den alltid varit? Du får jättegärna pm:a listan med namn på schnauzrarna med tjänstehundscert och bruksmeriter över appellklass. Det är konstigt att Schnauzerringen inte skryter om de hundarna på sin hemsida.
Men jösses.
Hur ska jag kunna veta vad div myndigheter tänker runt sina hundar? Jag vet bara vilka hundar jag har stött på när vi är iväg med våra schäfrar. Du får väl ringa upp tull och kriminalvård själv och fråga.

Och jag har läst ts inlägg. Och respekterat att hon inte ville att tråden skulle handla om henne utan det var dig jag svarade, inte ts.

Trist att du träffat på så många mellanmjölksschnauzrar att du kallar de som fixar normalt bruksarbete för superschnauzrar.
 
k
Men jösses.
Hur ska jag kunna veta vad div myndigheter tänker runt sina hundar? Jag vet bara vilka hundar jag har stött på när vi är iväg med våra schäfrar. Du får väl ringa upp tull och kriminalvård själv och fråga.

Och jag har läst ts inlägg. Och respekterat att hon inte ville att tråden skulle handla om henne utan det var dig jag svarade, inte ts.

Trist att du träffat på så många mellanmjölksschnauzrar att du kallar de som fixar normalt bruksarbete för superschnauzrar.
Ditt svar är oklart på alla punkter. I vilka sammanhang har ni varit i väg med era hundar? Menar du att det finns schnauzrar som arbetar som preparatsökhundar i statens tjänst? Som schnauzerintresserad lägger man väl namnen på minnet när man träffar på framstående individer? Beträffande tjänstehundarna du känner till tycker jag att du ska tipsa Schnauzerringen, för där kommer medlemmarna att bli glada och förtjusta över presentationer av de arbetande schnauzrarna.

Svara gärna på frågorna i det föregående inlägget också, för jag är som gammal schnauzerälskare genuint intresserad av namn på hundar som skulle vara attraktiva i en stamtavla. Kompletterar omedelbart hundinnnehavet med en schnauzer med arbetsmeriterade och korade föräldrar, när en sån valp finns att få tag på.
 
Jag funderade lite pa sjalva fragestallningen runt att hundar i Sverige sa ofta refereras till som overstimulerade eller understimulerade. Om en hund har ett stort rorelsebehov klassas den som "stressad" och om den helst ligger pa soffan och sover ar den "lugn, go, och mysig".

Jag har tva rottisar. En har ett normalt rorelsebehov, hon kan koppla av nar det ar nodvandigt aven om hon inte har jobbat eller motionerat pa ett par dagar ... Den lilla kan inte ligga och sova mer an 20 minuter i strack dagtid, sedan maste hon hamta nagot att gnaga pa, fa en klapp, eller bara ga runt och kolla laget en stund. Hon sover mycket gott hela natterna, men mycket kort dagtid.

Jag kanner igen mig i "lillan". Jag ror mig mycket och har ett ganska hastigt rorelse schema ... jag ar inte alls stressad, men om jag inte kan rora mig da och da under dagen mar jag inte bra. Nar mina barn var sma slutade de sova middag fore 2 ars alder ... de hade helt enkelt inget behov langre ... medan kompisens barn sov middag tills de kom i skolaldern.

Kan det inte helt enkelt vara sa att vara hundar ar olika med olika behov individer emellan ... precis som det ar med oss?
 
k

Ditt svar är oklart på alla punkter. I vilka sammanhang har ni varit i väg med era hundar? Menar du att det finns schnauzrar som arbetar som preparatsökhundar i statens tjänst? Som schnauzerintresserad lägger man väl namnen på minnet när man träffar på framstående individer? Beträffande tjänstehundarna du känner till tycker jag att du ska tipsa Schnauzerringen, för där kommer medlemmarna att bli glada och förtjusta över presentationer av de arbetande schnauzrarna.

Svara gärna på frågorna i det föregående inlägget också, för jag är som gammal schnauzerälskare genuint intresserad av namn på hundar som skulle vara attraktiva i en stamtavla. Kompletterar omedelbart hundinnnehavet med en schnauzer med arbetsmeriterade och korade föräldrar, när en sån valp finns att få tag på.
Men lägg ner.
Tror du jag har koll på vad för linjer det är i dessa hundar? Eller att jag har nått intresse öht att kontakta Schnauzerringen om några resultat? Jag har inte ens ett intresse av rasen i uppfödarsyfte.
Självklart koras sällan tjänstehundar. Vi har förvisso fått EN av våra korad med det var ren tur då hon såldes till tjänst precis när kullen skulle koras. Föraren var schysst nog att ställa upp på sin lediga dag och vi fick pröjsa kalaset inkl bensin och mat till föraren som tack.
Staten avlar inte på djuren. De ska jobba. De lägger inga resurser på meriter.
Till våren ska nästa kull koras här och jag tror knappast att föraren till den tjänstehunden kommer att lägga en hel dag på oss, OM de är lediga.
Jag följer inte dessa schnauzar/Risens. Vet bara att jag sett ett par på prov/tester/uttagningar. Exakt vem som kommer från var vet du nog själv att man sällan får veta. Man är ju där för att få igenom SIN hund.
 
Jag funderade lite pa sjalva fragestallningen runt att hundar i Sverige sa ofta refereras till som overstimulerade eller understimulerade. Om en hund har ett stort rorelsebehov klassas den som "stressad" och om den helst ligger pa soffan och sover ar den "lugn, go, och mysig".

Jag har tva rottisar. En har ett normalt rorelsebehov, hon kan koppla av nar det ar nodvandigt aven om hon inte har jobbat eller motionerat pa ett par dagar ... Den lilla kan inte ligga och sova mer an 20 minuter i strack dagtid, sedan maste hon hamta nagot att gnaga pa, fa en klapp, eller bara ga runt och kolla laget en stund. Hon sover mycket gott hela natterna, men mycket kort dagtid.

Jag kanner igen mig i "lillan". Jag ror mig mycket och har ett ganska hastigt rorelse schema ... jag ar inte alls stressad, men om jag inte kan rora mig da och da under dagen mar jag inte bra. Nar mina barn var sma slutade de sova middag fore 2 ars alder ... de hade helt enkelt inget behov langre ... medan kompisens barn sov middag tills de kom i skolaldern.

Kan det inte helt enkelt vara sa att vara hundar ar olika med olika behov individer emellan ... precis som det ar med oss?

:bow: Det finns nog mycket sanning i det. Visst finns det en tydlig kärna hos olika hundtyper vad man kan förvänta sig på ett ungefär när det gäller aktiveringsbehov, men samtidigt är de individer.

Däremot tror jag att hunden som har svårt att komma till ro längre stunder faktiskt kan gynnas av att träna på det och att rutiner för vila kan vara bra - särskilt om man har en hund som man vill träna och tävla. En hund som inte vilar orkar oftast inte lika mycket. Jag märker milsvid skillnad på min ena i prestation när hon lyckas slappna av när vi är på tävling och sova ordentligt på resan och mellan loppen: Avslappnad=springer jättebra, Hög anspänning=springer jättedåligt.
 
Intressant att läsa era svar. Som jag skrev i ursprungsinlägget är jag inte så intresserad av att detta ska handla om mig, min ras eller min hund. Jag vill diskutera hur ni tänker omkring ämnen som stress och aktiviteter, hur det påverkar hundar, hur vi nu, jämförelsevis från förr, aktiverar hundar mycket mer. Hur vi ofta slänger oss med ord som överstimulerad och understimulerad och var man sätter gränsen på vad som är vad beroende på vilken hund man har.

Förhoppningsvis känner vi alla våra egna hundar bäst och som de individer de är, oavsett ras, så går det inte diskutera enskilda fallet om man inte går in mycket djupare på ämnet och förklarar allt i detalj.

Som jag också skrev, har jag själv nu bokat tid för privatlektioner inom detta ämne. Jag har inte behovet att diskutera just mig och min hund i tråden utan bara allmänt (där jag ändå lagt in hur jag tänker) för att höra hur ni hade gjort, hur ni resonerar om det, hur era erfarenheter och kunskap är inom ämnet .

Jag tycker ämnena bara går ihop,man hör olika och det är kul att diskutera och faktiskt se att vi tänker så olika om samma sak. Jag söker mycket information om detta överallt och vill hitta verktygen som passar mig och min hund. Jag plockar alltså ut delar av allt det jag hittar och kan använda mig av i min vardag och med min hund. :-)
 
hur vi nu, jämförelsevis från förr, aktiverar hundar mycket mer.

Gör vi verkligen det? Är det inte snarare så att gemene person i större utsträckning skaffar hundar som kräver mer aktivering på grund av att intresset för hundträning har ökat?

Min farmor hade t.ex. bruksschäfer och min farfar hade smålandsstövare. Så vitt jag vet så tränade och aktiverade de hundarna i minst lika stor utsträckning som de flesta som har brukshundar och jakthundar gör idag. När de blev gamla och inte orkade med träning och jakt så blev det istället cavalier och långhårig sällskapslimpa, skogspromenader och mys i soffan.

Men kanske det är som du säger att vi idag tränar även med sällskapshundarna på ett sätt som man inte gjorde förr? Intressant fråga, hur som helst. :)
 
Att tro att en aktiv hund ska stressa ner genom att använda enbart lugna övningar är inte särdeles smart. En hund behöver få röra sig. Den behöver få känna sig fysiskt trött! Den behöver få känna sig mentalt trött!
Även en hund som utsatts för trauma rekommenderas att motionera ordentligt.
 
Phiisophia: Ja, jag tror, eller iallafall upplever att vi överlag är mer upplysta av att se hundars behov av aktivering idag. Jag tror både forum och andra sociala medier upplyser fler och fler till att lättare få till sig kunskap idag :-)

Tycker mig se en skillnad på att folk vill träna sina hundar mer, att de fått en lite högre status att mer vara en familjemedlem än "bara" ett husdjur. Några gamla jägare ( som alltid haft hundar), har gått från att ha dem 24/7 i hundgårdar, till att ha dem mer inne, vara mer sociala med dem. Om det är en skröna eller inte, men förr hette det ju att tex jakthundar jagade bättre om man inte var så social med dem. De var där ute i hundgården och man plockade ut dem på hösten för att just jaga.

Upplever också att många hade hundar mer till sällskap, man skaffade en stor hund att ha på gården/trädgården att strosa där bara. Möjligtvis att barnen kastade lite boll då och då till den.

Jag var en sådan där unge som gärna ringde på hos hundägare och frågade om jag fick gå ut med deras hund. Blev aldrig nekad och såg aldrig att det tränades med dessa hundar någonsin. Här känner jag att jag aldrig skulle låta något barn gå ut med min hund, och framförallt inte någon som kommer och ringer på dörren sådär. Så även om detta bara är mina erfarenheter så tycker jag det har ändrats sig jättemycket om hur vi idag tar mer hand om våra hundar, bryr oss mer om hur de mår och ser mer till deras behov :-).

Även olika lagar har ju blivit bättre, med att det finns minimimått på tex hundburar och hundgårdar, att du inte får ha hunden instängd i bur, inte lämna hunden mer än 6 timmar ( eller är det tom 5 timmar som gäller nu) och sådär. Detta tror jag bidrar till att vi också måste lära oss mer, för att inte bryta mot de lagar som finns omkring djur och dess behov.
 
Jag har två ganska olika individer. Tiken är en mästare på att slappna av, sova överallt och samtidigt vara på tårna samma sekund som jag andas "jobb!". Hon blir trött av mental aktivitet, t ex trickträning, den mentala stimulansen som agilityn ger, detaljarbete i t ex apportering osv (dock inte särskilt trött av nosjobb - mer nöjd än trött). Hon blir slutkörd mentalt ganska snabbt, och jag måste träna korta, intensiva pass för att vi inte ska få bakslag i stället. Fysiskt är hon i regel bara trött efter en hel jaktdag.

Den unga hanen (8 månader gammal) är ganska olik henne och ligger betydligt högre i aktivitetsnivå. Han har generellt svårare att slappna av, men har också en annan uthållighet när det gäller arbete (jämfört med tiken när hon var i samma ålder). Än så länge verkar han ha större mental uthållighet och jag kan träna längre pass med honom. Den största skillnaden är nog att även om han blir riktigt trött i skallen, så tar han inte riktigt slut som tiken, utan har nog en lite annan motor där. Fysiskt är det samma premisser, han blir sällan trött i kroppen och eftersom han är såpass ung har jag inte velat köra helt slut på honom fysiskt heller.

Jag upplever att det är en svårare balansgång med hanen - jag kommer troligtvis kunna träna betydligt mera med honom - samtidigt som jag behöver vara betydligt mer noga med att han får vila och slappna av, eftersom han inte bjuder på det särskilt naturligt själv.

Hundarna är av samma ras, och är dessutom släkt. Tikens mor och hanens farmor är samma tik.
 
Detta är inte menat att handla om mig, min hund eller hur vi gör. Utan jag vill höra allmänt om hur ni andra tänker om detta med motion och hund. Jag skriver dock mina tankar och känslor i samma ämne :-)

Jag personligen, tycker det är jättesvårt att förstå, veta och förhålla sig till det som är bäst för hunden man har.

Jag upplever tex att min hund har svårt att varva ner = stressad, och har läst artikel in och ut för att förstå vad som är bäst att göra i detta. Det jag har läst och tagit till mig av, är att lägga in vilodagar för nervarvning, att motionera ( fysiskt) ganska mycket, men gärna med balansträning ( vi utför dogparkour på hobbynivå) och andra aktiviteter där hunden får jobba på promenaderna utan att behöva stressa upp sig. Mycket beröm, mycket tålamod, men också att hunden ska få gå lös mycket och "strosa" för att göra som den vill och varva ner.

Man läser så ofta, hunden är överstimulerad eller understimulerad, men vad sätter man gränsen på vad som är vad?

Förr var väl hundar ofta understimulerade då hundägare ofta bara hade en hund och inte brydde sig mer, men idag känns problemet omvänt att vi SKA motionera/aktivera hunden jättemycket istället. Vad är normalt och hur kommer man fram till det och vad som passar ens hund?

Jag vet inte, jag har en schnauzer, tror hon räknas in med hundar som inte kräver jättemycket, men ändå mer än de hundraser som går under sällskapshund och knappt kräver något. Hon "bör" heller inte kräva lika mycket som en brukshund eller mer aktiv hund för att må bra.

Men, nu är hon ju, som jag upplever, lite stressad av sig. Ska man då motionera mer fysiskt, mer mentalt eller lägga in vilodagar för att balansera?

Hur i helskotta ska man tänka om motion?

Jag själv går ut med hunden ca var 4:de timme under vaken tid, men upplever ibland att jag är tråkig om jag går kortare rundor ( rastrundor) och hunden inte är nöjd när vi kommer hem. Likväl upplever jag när vi tränat och gjort saker på promenaden att hon är mer stressad sen. Balansgång, men hur ska man göra för att det ska bli bra?

Har nu skaffat en privattränare inom detta, men vill ändå höra åsikter om det som handlar om motion, träning och hur ni tänker. Observera ännu en gång att jag skrev mina reflektioner om mitt liv, men vill inte att det ska handla om det.

Nu är det ju egentligen inte hundar som är mitt fält, utan häst. Men jag tänker faktiskt en hel del liknande i hur jag jobbar i hästträningen med mina hundar.
Givetvis har de en del olika instinkter. Men det finns trots allt en del som är likt också. Behov av rörelse, mat, använda skallen, flock, naturlig trötthet efter vissa aktiviteter etc.
Och man kan nyttja den naturliga tröttheten för att betinga in lugn vid situationer hunden kanske inte är helt lugn i från början.

Jag har ju en väldigt enkel ras, Papillon som är sällskapshund. De är gärna med på saker och är aktiva om tillfälle bjuds. Men de blir inte stressade om de inte aktiveras så mycket. Och de blir sällan överaktiverade, vad jag märkt bland mina och andras.

Jag tycker det är viktigt att mina djur kan vila då jag vilar. Är det en individ som har svårt för det från början så aktiverar jag den rejält innan vila. Så den är så trött att kropp och knopp talar om att den behöver vila.
Jag tycker det är viktigt att inte bara träna djuren i aktiviteter utan också att man också passivitetstränar dem. Men det görs inte enbart genom att tvinga dem till att vara still etc. Då kan man få en mental stress i djuren. De kanske lyder och är fysiskt still. Men jag vill ha dem lugna mentalt.
Vissa behöver då få blåsa ur rejält fysiskt innan och andra tänka, en del behöver en kombination. Och en del behöver ovanstående och trygghet i form av fysisk beröring etc för att våga komma till ro.

Jag vill att mina djur ska växla i energi efter mig. Alltså får jag träna dem till det och använda deras egna instinkter i att träna dem till att känna som jag vill.
 
stress och aktiviteter, hur det påverkar hundar, hur vi nu, jämförelsevis från förr, aktiverar hundar mycket mer. Hur vi ofta slänger oss med ord som överstimulerad och understimulerad och var man sätter gränsen
Kunskapen och förståelsen för hund generellt har ökat, vilket är bra. Kännedom om vikten av både motion, mental stimulans och relationen/kontakten med hunden.

Det som kan upplevas som svårt är just att anpassa det individuellt; där krävs det att man kan läsa hunden. Ska man försöka förklara det tror jag att man får se om det är stressrelaterade beteenden hunden visar, eller mer rastlösa. Förutsättningen är ju att hunden tillåts uttrycka sig och försöka berätta vad den vill och hur den mår. Sen gäller det för hundägaren att förstå den och tolka den rätt.
 
Detta är inte menat att handla om mig, min hund eller hur vi gör. Utan jag vill höra allmänt om hur ni andra tänker om detta med motion och hund. Jag skriver dock mina tankar och känslor i samma ämne :-)

Jag personligen, tycker det är jättesvårt att förstå, veta och förhålla sig till det som är bäst för hunden man har.

Jag upplever tex att min hund har svårt att varva ner = stressad, och har läst artikel in och ut för att förstå vad som är bäst att göra i detta. Det jag har läst och tagit till mig av, är att lägga in vilodagar för nervarvning, att motionera ( fysiskt) ganska mycket, men gärna med balansträning ( vi utför dogparkour på hobbynivå) och andra aktiviteter där hunden får jobba på promenaderna utan att behöva stressa upp sig. Mycket beröm, mycket tålamod, men också att hunden ska få gå lös mycket och "strosa" för att göra som den vill och varva ner.

Man läser så ofta, hunden är överstimulerad eller understimulerad, men vad sätter man gränsen på vad som är vad?

Förr var väl hundar ofta understimulerade då hundägare ofta bara hade en hund och inte brydde sig mer, men idag känns problemet omvänt att vi SKA motionera/aktivera hunden jättemycket istället. Vad är normalt och hur kommer man fram till det och vad som passar ens hund?

Jag vet inte, jag har en schnauzer, tror hon räknas in med hundar som inte kräver jättemycket, men ändå mer än de hundraser som går under sällskapshund och knappt kräver något. Hon "bör" heller inte kräva lika mycket som en brukshund eller mer aktiv hund för att må bra.

Men, nu är hon ju, som jag upplever, lite stressad av sig. Ska man då motionera mer fysiskt, mer mentalt eller lägga in vilodagar för att balansera?

Hur i helskotta ska man tänka om motion?

Jag själv går ut med hunden ca var 4:de timme under vaken tid, men upplever ibland att jag är tråkig om jag går kortare rundor ( rastrundor) och hunden inte är nöjd när vi kommer hem. Likväl upplever jag när vi tränat och gjort saker på promenaden att hon är mer stressad sen. Balansgång, men hur ska man göra för att det ska bli bra?

Har nu skaffat en privattränare inom detta, men vill ändå höra åsikter om det som handlar om motion, träning och hur ni tänker. Observera ännu en gång att jag skrev mina reflektioner om mitt liv, men vill inte att det ska handla om det.


Hundar behöver röra sig. En människa kan få massor av mentala och intellektuella stimulin inomhus - vi kan se på tv, kolla mailen, läsa på Buke, kolla netflix senaste serie... En hund inne vilar, den får ytterst lite stimulans. Om vi nu inte aktivt tränar någonting krävande inomhus, säg nosarbete.

Det blir lite märkligt om man tänker att hunden ska vilar när jag "vilar". Dvs när jag tittar på datorn / ser på tv / lagar mat / talar i telefon / dammsuger... och allting annat som görs. Det är (vanligen) inte så att vi ligger passivt i sängen med halvslutna ögon samma tid som hunden "vilar".

Jag talar inte om Dig personligen nu, utan mer för att öppna upp lite. Hunden vilar ofta väldigt mycket mer än vi tror. Bara för att jag går runt hemma betyder det inte att hunden slutat vila. Så promenaderna och aktiviteten utanför hemmet är viktig. Särskilt för hundar som är hemma på dagarna, när deras människa är jobbet. Kontakten med andra hundar, mental stimulans och fysisk träning. Det är sådant som iaf stadshundar vanligen måste få tillgodosett via sina promenader.

Har bara en hund nu, och hon är över tio år så hon chillar i soffan när vi är hemma. Väldigt skönt. Inne vill jag generellt att de ska coola ned och inte vänta sig nåt spännande. Men då måste jag ju se till att de blir tillfredställda också, med stimulans och fys.träning. Tycker det låter jättebra att du rådfrågar en hundtränare som kan komma med förslag konkret för dig och din hund. Antingen på passivitetsträning, på någon träningsform, eller kanske att du kan testa blodspår. ;)
 
Jag har nu varit inne i 2 1/2 timmar efter morgon rundan pa 2 kilometer med hundarna. Hundarna var losa och vi gick runt ett falt sa de sprang fram och tillbaka och avverkade alltsa en mycket langre distans an mig.
Medan jag skulle sitta har och jobba en stund har jag i omgangar fixat kaffe, stadat av diskbanken, lagt undan kamera och kamera vaska, plockat bort lite hund leksaker, hamtat vatten, och tva (tre) ganger hamtat en handful mandlar doppade i choklad.
Hela tiden har Miss Mandy legat pa golvet och sovit en stund, tittat pa mig nar jag rort mig eller pa Diva som ocksa rort sig. Hon har bytt stallning men inte flyttat sig fran sin plats pa hela tiden.

Diva har kommit till mig 3 ganger nar jag befunnit mig pa stolen for en klapp, har hamtat leksak ur korgen 2 ganger, foljt mig runt nar jag gatt omkring for att lagga undan grejor, sovit bredvid mig en stund och bredvid Mandy en annan stund ... Just nu sover hon igen, men hon ligger inte still mer an 10- 20 minuter om hon inte ar helt slut bade fysiskt och psykiskt.

Nu ska vi ga ut och trana en stund. Bade hundarna och jag behover ett 'break' och gora nagot annat en stund.:p
 
Vi tranade i over en timma. En fick ligga plats medan den andra tranade (och sa bytte de av varandra) sa det ar val tveksamt om inte den som lag stilla och tittade pa nar den andra fick godis anstrangde hjarnan mer an den som tranade.:sneaky:

Sedan akte vi till stan. Dar handlade jag forst mat och sedan de fick en kiss runda och ga med in i byggvaruhuset och kopa en grej. Nu ar vi hemma igen och de har gatt en kilometer pa slingan ... och sover just nu djupt. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 249
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 244
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 025
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp