Zero ansiktsminne

På en tidigare arbetsplats hälsade jag på en ny kollega, jättetrevlig tjej och vi pratade på. Dagen efter var hon osminkad och jag presenterade mig för 'den nya tjejen'. Det blev så sjukt pinsamt när det uppenbarades att det var samma tjej jag redan hälsat på dagen innan :o. Kanske jag inte kände igen henne för att hon hade ganska mörkt smink första gången och helt naken/osminkad andra gången men ändå :banghead:
 
Jag är likadan! Vissa utseenden och namn fastnar, men de allra flesta rinner av som vatten på en gås. Särskilt om man möter dem i "nya" situationer.

Jag känner igen folk främst på frisyr, sätt att prata, samt om de har något avvikande drag. Det underlättar om jag kan koppla personen till något, t. ex. hon som pluggar till x eller han som är bror till y.

När jag började plugga tog det pinsamt lång tid (typ halva terminen) innan jag insåg att den blonda tjejen som pratade sydländska var TRE olika personer.. :o
 
Samma här. Har skitsvårt för ansikten, får be sjuksystrarna peka ut rätt patient åt mig rätt ofta (de vet om mitt problem...), träffar jag folk i ”fel” miljö är det fullständigt kört, speciellt på stan. Möter väldigt sällan folks blick på stan, och tittar oftast ner eller på något skyltfönster eller så för att inte verkar totalt otrevlig. På jobbet löser grejer sig oftast iom namn- och funktionsskyltar, men ibland blir det spännande...
Djur däremot känner jag igen. Och kan oftast koppla ihop med en person. Jobbigt när det är deras sambo som håller i kopplet/grimskaftet osv :D
 
Jag är också ansiktsblind. Känner inte igen min man om vi tex handlar på Ica och kommer bort från varandra. Memorerar sonens kläder när han går till förskolan, blir lite jobbigt om han fått byta kläder där. :( Som väl är verkan inte han ha det så han känner igen mig. :love:

För mig har det blivit 100 gånger bättre sedan jag förstod vad det var ich berättade för folk. Nu kan tex jag möta ngn på stan som säger Hej och därefter säger sitt förnamn och tex stallet (eller varifrån vi nu kännner varandra). På jobbet har kollegerna koll i matsalen när jag kommer och räcker upp handen så att jag ser dem. Dessutom försöker vi hålla oss till samma 3 bord så att det blir enklare för mig. :love:

Att se på filmer och serier kan vara jättesvårt då jag ofta blandar ihop de olika personerna och därmed inte helt hänger med. Mannen har fått vänja sig vid att jag frågar helt enkelt.

Värst tycker jag det är på fester där man troligtvis träffat några tidigare så att de är på bekantastadiet. Försöker undvika dessa fester för det slutar bara med att jag sitter med mobilen i ett hörn. :(
Haha, mina klasskamrater räcker också upp handen och ropar :rofl: men jag håller med om att hämta på förskolan är svårt. Jag kan dock ofta se något bekant över mina barn även om de bytt kläder när jag får stå och titta en stund. Frisyrer, sätt att kommunicera med kroppen och sånt. Sen känner jag igen ena barnets ena kompis bättre än vad jag känner igen mitt barn (mycket tjockt, ganska långt hår) och är extremt tighta så ser man det barnet ser man ofta egna barnet inom samma ~2 kvm. Minstingen håller koll på mig dock. "MammAAAAA!!" :love:
 
Räcker upp handen...

Lider av (lätt) ansiktsnärsynthet; värst när jag ska placera folk som bytt frisyr eller när jag ser dem i annat sammanhang än det vanliga.

Värsta pinsamheten var när jag hade varit på kurs och grupparbetat med en (ny) person och .haft trevligt. Något senare dyker personen ifråga på mig inne på en stormarknad och började prata. Hen var himla trevlig och jag förstod att jag BORDE veta vem det var, men under hela samtalet tänkte jag bara vemfanärdethär.... efterhand räknade jag ut det men känslan av att vara dum glömmer jag aldrig.
 
Jag är också betydligt bättre på röster. Tittar vi på tecknat har jag ofta full koll på vem detvär som dubbar om det är lite kända personer. Lite skilnad mot vanliga filmer. Var tex övertygad om att det var Robin Williams som spelade präst i en film (fast han pratade konstigt) tills mannen berättade att det var Kevin Spacey. :angel:
Tittar jag på bilderna bredvid varandra så är de inte ens lika O_o men bär jag bara såg en...

kevin-spacey.jpg


robinwilliams-xlarge_trans_NvBQzQNjv4BqDnBIahKCDIju6MXlLZJuwmSNynfQDv3C4LBebTib8ww.jpg

Jag har märkt att frisyrer, ålder och kroppsform är det som fastnar hos mig.

En till här! För mig ser det där ut som samma person fotad i olika vinklar typ. :laugh: Ja, filmer är ibland hopplöst...

Jag får ta hjälp av kollegor mm för att undvika pinsamma situationer på vissa typer av jobb. Har trampat rätt illa i klaveret ett antal gånger... :o

Jag har också svårt för namn, kanske för att namnen känns något sekundära när jag inte ens känner igen namnbärarna..? :banghead: Jag upplever att ansiktsblindhet ger mig större problem och är lite ovanligare än att ha svårt för namn.
För att lindra problemet så berättar jag för min omgivning. Vissa fattar, andra inte, men då har jag i alla fall gjort så gott jag kan!
 
Här är en till, känner igen folk om dom är i samma miljöer och samma kläder annars är det kört om jag inte känner personen mycket väl.

Finns en på jobbet som jag träffar ibland på Åby travet, att vi jobbar på samma företag vet jag för det har han berättat men jag vet än inte vem det är, gissar på att det är en som jag bara brukar heja på men är inte säker.:o
 
En till här! För mig ser det där ut som samma person fotad i olika vinklar typ. :laugh: Ja, filmer är ibland hopplöst...

Jag får ta hjälp av kollegor mm för att undvika pinsamma situationer på vissa typer av jobb. Har trampat rätt illa i klaveret ett antal gånger... :o

Jag har också svårt för namn, kanske för att namnen känns något sekundära när jag inte ens känner igen namnbärarna..? :banghead: Jag upplever att ansiktsblindhet ger mig större problem och är lite ovanligare än att ha svårt för namn.
För att lindra problemet så berättar jag för min omgivning. Vissa fattar, andra inte, men då har jag i alla fall gjort så gott jag kan!
Jag är grym på namn fått det hjälper ju inte när jag inte känner igen personerna :cautious:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 123
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 663
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp