Bukefalos 28 år!

Zink- och selenbrist

cello

Trådstartare
Har tagit blodprov på min häst som visade sig ha rätt mkt zinkbrist och något lågt selenvärde. Trodde att även koppar skulle vara lågt pga för mkt järn i foder/vatten, men det var ok. Innan jag tog provet hade jag tänkt beställa mineraltillskott med hög halt av zink och koppar, men nu ska jag kanske inte tillsätta extra koppar ändå? För mkt koppar kan väl försämra upptaget av zink ytterligare?
Känner att jag inte har full koll på hur alla mineraler hänger ihop.. Läser överallt om kopparbrist/iron overload osv samtidigt som veterinärer säger att det är ovanligt med kopparbrist. Hur är det EGENTLIGEN? Och kan det finnas en brist på koppar trots att det inte syns?

Oj så flummigt det blev. Jag vill väl egentligen veta allt om spårämnen, men främst om jag ska ge mineraltillskott med extra allt (inkl koppar) förutom järn, eller tillskott med enbart zink och selen?

Har tyvärr ingen analys av spårämnen i grovfodret just nu, får gissa fram till hösten/vintern...
 
Har tagit blodprov på min häst som visade sig ha rätt mkt zinkbrist och något lågt selenvärde. Trodde att även koppar skulle vara lågt pga för mkt järn i foder/vatten, men det var ok.

Man kan inte använda blodprov för att bestämma en hästs mineralstatus. Många mineraler i blodet såsom kalcium och natrium styrs av hormoniella mekanismer och avspeglar inte intag via fodret. Koncentrationen av mineraler i blodet kan vara normal även vid mineralbrist i kroppens vävnader. Låga blodvärden tyder dock på mineralbrist även i kroppens vävnader.

Selen är dock ett undantag. En helblodsanalys av selen ger ett hyfsat tillförlitligt resultat.

Om ditt prov visade zinkbrist så kan du utgå från att det råder zinkbrist även i kroppens vävnader. Ett plasmavärde för selen är inte tillförlitligt. Du måste göra en helblodsanalys för att kolla hästens selenstatus.

Ett plasma- eller serumvärde för koppar säger ingenting. Den största andelen koppar i kroppen finns i ceruplasmin som är ett transportprotein i blodet. För att kolla en hästs kopparstatus mäter man ceruplasmin och inte ett plasma- eller serumvärde för koppar.

Ger du inte din häst något koppartillskott kan du utgå ifrån att den även har kopparbrist, dvs. din veterinär har helt fel. Om veterinären baserar sin uppfattning på test av plasma- eller serumvärde för koppar kan du rekommendera denne att börja testa ceruplasmin istället eller se på en analys av svenskt grovfoder som ALLTID visar låga kopparvärden.

För att veta vilka extra mineraler man ska ge sin häst gör man en foderstatsberäkning baserat på en analys av sitt grovfoder. Saknar du analys av mikromineraler tycker jag att du ska komplettera med en sådan. En långvarig mineralbrist kan orsaka allvarliga problem för din häst.
 
Man kan inte använda blodprov för att bestämma en hästs mineralstatus. Många mineraler i blodet såsom kalcium och natrium styrs av hormoniella mekanismer och avspeglar inte intag via fodret. Koncentrationen av mineraler i blodet kan vara normal även vid mineralbrist i kroppens vävnader. Låga blodvärden tyder dock på mineralbrist även i kroppens vävnader.

Selen är dock ett undantag. En helblodsanalys av selen ger ett hyfsat tillförlitligt resultat.

Om ditt prov visade zinkbrist så kan du utgå från att det råder zinkbrist även i kroppens vävnader. Ett plasmavärde för selen är inte tillförlitligt. Du måste göra en helblodsanalys för att kolla hästens selenstatus.

Ett plasma- eller serumvärde för koppar säger ingenting. Den största andelen koppar i kroppen finns i ceruplasmin som är ett transportprotein i blodet. För att kolla en hästs kopparstatus mäter man ceruplasmin och inte ett plasma- eller serumvärde för koppar.

Ger du inte din häst något koppartillskott kan du utgå ifrån att den även har kopparbrist, dvs. din veterinär har helt fel. Om veterinären baserar sin uppfattning på test av plasma- eller serumvärde för koppar kan du rekommendera denne att börja testa ceruplasmin istället eller se på en analys av svenskt grovfoder som ALLTID visar låga kopparvärden.

För att veta vilka extra mineraler man ska ge sin häst gör man en foderstatsberäkning baserat på en analys av sitt grovfoder. Saknar du analys av mikromineraler tycker jag att du ska komplettera med en sådan. En långvarig mineralbrist kan orsaka allvarliga problem för din häst.

Är ceruplasmin samma som ceruloplasmin och hur tar man prov om inte blodprov?

Jag fattar inte att inte alla hästar i Sverige är allvarligt sjuka eftersom det inte ens finns koppartillskott här?

Japp, ska ha analys mikromineraler efter sommaren, men får ju gissa lite fram tills dess.
 
Man kan inte använda blodprov för att bestämma en hästs mineralstatus. Många mineraler i blodet såsom kalcium och natrium styrs av hormoniella mekanismer och avspeglar inte intag via fodret. Koncentrationen av mineraler i blodet kan vara normal även vid mineralbrist i kroppens vävnader. Låga blodvärden tyder dock på mineralbrist även i kroppens vävnader.

Selen är dock ett undantag. En helblodsanalys av selen ger ett hyfsat tillförlitligt resultat.

Om ditt prov visade zinkbrist så kan du utgå från att det råder zinkbrist även i kroppens vävnader. Ett plasmavärde för selen är inte tillförlitligt. Du måste göra en helblodsanalys för att kolla hästens selenstatus.

Ett plasma- eller serumvärde för koppar säger ingenting. Den största andelen koppar i kroppen finns i ceruplasmin som är ett transportprotein i blodet. För att kolla en hästs kopparstatus mäter man ceruplasmin och inte ett plasma- eller serumvärde för koppar.

Ger du inte din häst något koppartillskott kan du utgå ifrån att den även har kopparbrist, dvs. din veterinär har helt fel. Om veterinären baserar sin uppfattning på test av plasma- eller serumvärde för koppar kan du rekommendera denne att börja testa ceruplasmin istället eller se på en analys av svenskt grovfoder som ALLTID visar låga kopparvärden.

För att veta vilka extra mineraler man ska ge sin häst gör man en foderstatsberäkning baserat på en analys av sitt grovfoder. Saknar du analys av mikromineraler tycker jag att du ska komplettera med en sådan. En långvarig mineralbrist kan orsaka allvarliga problem för din häst.
Jag förstår inte heller hur man ska kunna rätta till obalanser/brister genom tillskott om det inte påverkas av foderintag? :confused:
 
Är ceruplasmin samma som ceruloplasmin och hur tar man prov om inte blodprov?

Ja, transportproteinet heter ceruloplasmin. Ett par bokstäver försvann i hastigheten.

https://labtestsonline.org/understanding/analytes/ceruloplasmin/tab/test/

Blodprov används som hjälpmedel för att diagnostisera sjukdomar inte för att upptäcka näringsbrister.

Jag fattar inte att inte alla hästar i Sverige är allvarligt sjuka eftersom det inte ens finns koppartillskott här?

Om du tittar på Kraffts olika foder så ser du att de flesta innehåller koppartillskott.
 
Jaha! Tyckte du skrev att det påverkades av hormoner och inte av foder, men jag missförstod nog!

Elektrolyter såsom natrium, kalium, klorid, kalcium och magnesium är involverade i många livsviktiga processer i kroppen som t.ex. reglering av andning, hjärtverksamhet, blodtryck, nervimpulser, kontraktion av muskler etc. Koncentrationen av dessa mineraler i blodet hålls därför inom ett mycket snävt intervall. En hög koncentration av kalium i blodet påverkar t.ex. hjärtrytmen och kan t.o.m. få hjärtat att stanna. Man kan avliva hästar genom att injicera kaliumklorid. Vid ett högt intag av dessa mineraler slussas överskottet antingen till olika lagringsställen i kroppen eller utsöndras via urinen om lagringskapaciteten i kroppen redan är utnyttjad. Koncentrationen i blodet hålls på normal nivå. Eftersom hästen kan göra sig av med ett mineralöverskott via urinen så byggs skadliga mineralöverskott normalt inte upp i kroppen. Detta gäller dock inte järn eftersom järn inte kan utsöndras via urinen. Överskott av järn i kroppen kan därför uppkomma vilket benämns “iron overload”. Vid för lågt intag hämtas mineraler från kroppens lagringsställen och slussas ut i blodet. Det kan då uppstå brist av mineraler i organ och vävnader. Hormoner är signnalsubstanser som sköter kommunikationen, dvs. talar om för kroppen när mineraler ska lagras eller hämtas från lagringsställen.

Om du förstår hur detta fungerar så förstår du också att en häst kan ha ett normalt blodvärde för en mineral/elektrolyt men ha en allvarlig brist av mineralet i kroppen eller ha ett mineralintag som är på tok för stort.

Man måste göra leverbiopsi om man vill fastställa koncentrationen av mineraler i kroppen.
 
Men även mkt järn väl? Eller har jag missuppfattat att det är svårt att tillsätta koppar och zink med de tillskott som finns på svenska marknaden?

Det var ingen rekommendation från min sida för Kraffts produkter utan bara ett konstaterande att de spårämnen som Krafft tillsätter i sina produkter som t.ex. Krafft Grov är koppar och selen. Du kan fundera på varför de tillsätter extra koppar och selen till sina produkter.

Några enskilda zink- eller koppartillskott verkar inte finnas på den svenska marknaden men man kan beställa från utlandet.
 
Cello - vilka symptom har din häst visat i och med att hon har zink o selenbrist? Frågar av egen nyfikenhet - har ett sto som fallit ur riktigt mycket i vår. Veterinären kunde konstatera zink o selenbrist. Jag själv har svårt att tro att mitt sto "bara" har zink o selenbrist
 
Cello - vilka symptom har din häst visat i och med att hon har zink o selenbrist? Frågar av egen nyfikenhet - har ett sto som fallit ur riktigt mycket i vår. Veterinären kunde konstatera zink o selenbrist. Jag själv har svårt att tro att mitt sto "bara" har zink o selenbrist
Tappat tagel är väl det främsta, lite trött också. Har inte superkoll, men tror inte att falla ur är ett typiskt symptom? Kanske har din häst fallit ur av andra orsaker och därför också fått brister?
 
Tappat tagel är väl det främsta, lite trött också. Har inte superkoll, men tror inte att falla ur är ett typiskt symptom? Kanske har din häst fallit ur av andra orsaker och därför också fått brister?
Eller jo, selenbrist kanske kan göra att de faller ur! Min hade främst zinkbrist, och precis under normalt på selen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Måste man tillsätta järn i foderstaten eller räcker det att koppar/zink/mangan kvoten stämmer? Vet att kvoten ska vara 1:3:3:3 men blir...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: Glimm
·
Foder & Strö Vilka vitaminer behöver man tillsätta till foderstaten egentligen? Fått analys av höbonden med de viktigaste näringsvärdena på mineraler...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Tänkte be om lite tips här. Min häst är opererad för tre veckor sedan och fick i fredags förstoppning, ganska allvarlig sådan, till...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Har suttit och räknat på alla mineraler och vitaminer till mina hästar, och dom får vad dom ska ha i allt utom järn,koppar, Zink, jod...
Svar
7
· Visningar
3 056
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp