Zinkbrist?

Väcker upp tråden efter mitt läkarbesök idag. Har äntligen! träffat en vettig läkare på VC. Hon har beställt en drös prover (fastande så det blir imorgonbitti) och tog mig på allvar. Hon sa att det kan ju vara väldigt svårt att hitta något men med min sjukdomsbild, arv och tung medicinering ska man inte skylla på yttre faktorer direkt utan verkligen kolla upp allting.

Är det inte någon sjukdom/brist finns det ju en möjlighet att det är stress (vilket jag absolut håller med om att det kan vara men jag vill ju veta säkert att det inte är något annat). Skulle det vara så får jag kolla på lösningar på det då. Det känns bra och någonstans vill jag ju att det inte ska vara något mer fel på mig. Givetvis är det inte lätt att göra något åt stress men då skulle jag iaf slippa mer mediciner.
Så trevligt med en läkare som lyssnar :)
Du får gärna uppdatera hur det fortlöper.

Jag ska nog uppdatera jag med. Knaprar zink samt en multivitamindos varje dag och upplever faktiskt att jag är lite mindre tröt. Jag orkar med mer och har mer sällan ångestpåslag. Och när jag får ångest så har jag mer ork att hantera den så det blir inte lika Intensiva och jobbiga attacker.
Leker mer med barnen, fått lust att köpa en till häst, en till kanin, renovera, vill starta projekt.. Ja så som jag är när jag mår bra. Nu ska jag bara lyckas hejda mig innan jag drar igång för mycket igen ^^

Jag tror och hoppas att det beror på zinket. Men skulle det bara vara inbillning så må så vara sålänge mitt allmänna mående blir bättre. :)
 
@DarkInNight: Så härligt att du känner dig bättre (oavsett vad det beror på ;)).

Jag kommer definitivt att uppdatera om vad som händer. Det kan ju vara så att det inte är något fel på mig men då har jag ju svart på vitt på det och doktorn var definitivt beredd på att göra lite detektivarbete för att utesluta saker så det känns bra.
 
Kör på en uppdatering igen :)

I somras blev det lite för mycket och måendet dalade, trött, ÅNGEST, magen brakar ihop, så i höstas ringde jag vc igen. "Min" läkare hade väntetid på 4 veckor så jag fick träffa min lilla kbt-tant som hjälpte mig tillbaka på banan med ångesthanteringen igen (:bow:) tills jag fick träffa läkaren.

Läkaren kollade på de gamla proverna och konstaterade att jag hade zink-brist och jag fick zink utskrivet på recept.
Magen tycker hon fortfarande beter sig som IBS-mage så jag ska prova nytt gummi-bulk-jox och se om det blir bättre.
Tröttheten hörde samman med magproblemen, ångesten etc enligt henne.

Nya prover. B12, D-vit, folsyra var bra. Mina järndepåvärden äntligen gått upp och låg på 55 (Hurra, äntligen! :banana: )
Sköldkörteln visade på överfunktion men normala hormonnivåer ute i kroppen.

Men så var det här med zinket. Trots att jag ätit zinktillskott hela sommaren så ligger jag fortfarande lågt i zink, det har till och med minskat ännu mer. I våras låg det på 8,72 och nu 8,35. (ref.intervall 11.0-17)
Mitt hopp står till zinktillskottet jag fick utskrivet , ska äta två tabletter varje dag nu ett tag.

Jag tror att alla problem hänger samman.. Magen, ångesten, tröttheten.

Hur som helst känns det bra att läkaren tog mig på allvar, och att proverna visade på brist så att det finns ett svar på varifrån denna förbannade eviga tröttsamma trötthet kommer ifrån.
 
@DarkInNight: Så härligt att du känner dig bättre (oavsett vad det beror på ;)).

Jag kommer definitivt att uppdatera om vad som händer. Det kan ju vara så att det inte är något fel på mig men då har jag ju svart på vitt på det och doktorn var definitivt beredd på att göra lite detektivarbete för att utesluta saker så det känns bra.

Hur har det gått för dig? :)
 
@DarkInNight Har det tagits prover på antikroppar mot sköldkörteln? TRAK, Anti-TPOak? Om du har haft 3 avvikande TSH-prover, 1 gång förra året och 2 i år, tycker jag att det kan vara en bra idé att undersöka om det inte kan vara något med sköldkörteln ändå. Det behöver ju inte vara något, men trötthet, återkommande diarré och framförallt ångest är väldigt klassiskt hypertyreos. Visst, det kan vara allt möjligt, men om det inte bara är så att värdena ligger väldigt nära gränsen gång på gång, känns det för mig som att någon borde åtminstone ta kompletterande prover. Särskilt om du har släktingar med autoimmuna sjukdomar.
 
Kör på en uppdatering igen :)

I somras blev det lite för mycket och måendet dalade, trött, ÅNGEST, magen brakar ihop, så i höstas ringde jag vc igen. "Min" läkare hade väntetid på 4 veckor så jag fick träffa min lilla kbt-tant som hjälpte mig tillbaka på banan med ångesthanteringen igen (:bow:) tills jag fick träffa läkaren.

Läkaren kollade på de gamla proverna och konstaterade att jag hade zink-brist och jag fick zink utskrivet på recept.
Magen tycker hon fortfarande beter sig som IBS-mage så jag ska prova nytt gummi-bulk-jox och se om det blir bättre.
Tröttheten hörde samman med magproblemen, ångesten etc enligt henne.

Nya prover. B12, D-vit, folsyra var bra. Mina järndepåvärden äntligen gått upp och låg på 55 (Hurra, äntligen! :banana: )
Sköldkörteln visade på överfunktion men normala hormonnivåer ute i kroppen.

Men så var det här med zinket. Trots att jag ätit zinktillskott hela sommaren så ligger jag fortfarande lågt i zink, det har till och med minskat ännu mer. I våras låg det på 8,72 och nu 8,35. (ref.intervall 11.0-17)
Mitt hopp står till zinktillskottet jag fick utskrivet , ska äta två tabletter varje dag nu ett tag.

Jag tror att alla problem hänger samman.. Magen, ångesten, tröttheten.

Hur som helst känns det bra att läkaren tog mig på allvar, och att proverna visade på brist så att det finns ett svar på varifrån denna förbannade eviga tröttsamma trötthet kommer ifrån.
I somras läste jag "charmen med tarmen" (googla på boken) och är idag helt övertygad om att vi jobbar på tok för lite med vår tarm. Trots att alla vet tarmens betydelse så blir det i alla fall inget av att gå djupare in denna komplexa värld.
Att som i ditt fall, må diffust dåligt, till riktigt dåligt och aldrig riktigt få känna dig hel tär fruktansvärt. Finns mycket spännande att läsa om bajstransplantationer tex. Så tycker jag det här med djur och ohälsa hör ihop. Människor som mår dåligt vill ha djur gärna många också. Att ha djur dag är stressande, kostsamt och ger inte alls den avkoppling som en sjuk person så väl behöver, utan snarare ökar det dåliga måendet.
Kostens betydelse.......Få människor är beredda att ändra sina kostvanor för att bli friska fullt ut. I somras då jag var mitt uppe i läsning om bajs, tarm, bakterier och parasiter vad jag på lunch hos min kusin. Hon hade bjudit in en av sina vänner och hon hade tagit bort socker och gluten i sitt liv. För henne hade livet svängt ungefär 5 månader efter detta ställningstagande. Vi pratade en hel del om svårigheterna att verkligen helt och fullt avstå dessa livsmedel. (hemskt och säga livsmedel ) Nyligen läste jag att gluten kan ta upp till 6 månader innan man märker skillnad. Det är inte så många som är villiga att ge så lång tid.
gulan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Dejtingtråden del 37
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp