Bukefalos 28 år!

zonalpelargoner?

HerrKantarell

Trådstartare
När jag var och tittade i blomsterbutiken var det mest zonalpelargoner - till bra pris dessutom.

Försökt googla mig till svar men får inte ihop: "Regelbunden vattning och gödning under sommarperioden." "Utplanteringsväxt som är mycket tålig och tål utplantering under alla normala förhållanden" ""Går utmärkt att övervintra." "Regelbundet under sommarperioden, sparsamt om vintern." "ettårig)"

Jag har inga gröna fingrar och förstår inte.:confused:

Dör de efter sommaren? Eller kan man ha dem flera år? Varför står det ettårig? Och övervintra, hur ska jag tolka det? Överlever över vintern och dör sen?

Tacksam för hjälp med reda ut begreppen!

( En mårbackapelargon fick följa med mig hem, han kommer - vad jag förstått - överleva och till och med föröka sig sålänge jag inte hanterar honom alltför brutalt)
 
Sv: zonalpelargoner?

:mad: Mårbackapelargoner är HON.

:D

Pelargoner blir ettåriga om de står kvar ute. De fryser snabbt ihjäl. Tar man in dem som krukväxter överlever de många år.

Helst vill de stå lite svalt över vintern. Själv ser jag fram emot att ställa dem i mitt gästhus där jag inte kommer att hålla temperaturen mer än runt 5-10 grader - bara för att inte allt ska frysa.

I lägenheten tvärdog de flesta jag testade med. Till och med den tåliga Dr Westerlund överlevde bara med nöd och näppe.
 
Sv: zonalpelargoner?

:idea:

AhaaaA! Så det är så enkelt det ligger till! Då förstår jag och det kommer bli en tur till affären för inköp av lite fina röda pelargoner..
 
Sv: zonalpelargoner?

Ha dem ute i kruka på sommaren och ta in dem innan det blir frost. Som sagt ovan vill de ha svalt på vintern men jag har haft pelargoner som har stått i vardagsrummet över vintern och klarat det fint. Man gör vad man kan helt enkelt. Om de dessutom var så billiga kan du kanske leva med att inte alla överlever vintern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp