Zoo affärers fiskar=skit

Shettisar

Trådstartare
Nu är jag trött på att gynna zooaffärer med pengar för fiskar som kolar efter några dagar :mad: .Kan privatpersoner skicka levande fisk med "post" eller godsfrakt eller hur det nu går till?
Någon som vet och hur mycket det kostar?
 
Sv: Zoo affärers fiskar=skit

Klart man kan skicka fisk...men du kan ju heller aldrig få någon garanti att privatpersoners fiskar skall överleva. Oftast är det mycket stressande att fraktas länge i en påse/fisklåda...Min kompis som sysslar både med salt och sötvatten har sålt/köpt fisk från hela Sverige. En del överlever, andra inte. Och han har vart akvarist i 20 år...men ändock finns lixom inga garantier på något. Du kan frakta fisken via tåg/buss eller flyg. Men min fråga är: du kanske ska inrikta dig på seriösa fiskhandlare som enbart ägnar sig åt fisk...tänkte inte på vanliga zoohandlare där kvaliteen är högst varierande beroende på vem som äger stället eller hur mycket annat dom har runt omkring. Vart bor du ?
 
Sv: Zoo affärers fiskar=skit

Har du köpt fisken när det är kallt ute?Och burit den i påsen ut till bilen etc?

Isåfall har säkerligen dina fiskar dött av hastiga temperaturomställningar.

/KT

ps vilka sorts fiskar???
 
Sv: Zoo affärers fiskar=skit

Har ju gömt svara på detta :o
Fiskar som dött är olika sorter,allt från tetror till svärdbärare.Vi är noga med att svepa in påsarna med tidningspapper och förvara dom i kylväska utan kylklampar då förstås.Kylväskan har fått stå inne o få rumstemp innan .Sen kör vi raka spåret hem och låter de ligga i påsarna i akvariet 30 minuter och öser på akvarie vatten efter hand under dessa 30 minutrarna.
 
Sv: Zoo affärers fiskar=skit

En aning off-topic, du får väl nya om dom dör inom en vecka? Till slut borde du ha en samling överlevare. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 377
Senast: ameo
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 323
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp