Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Mamman är 50% Connemara & jag vet inte vem hon är efter...
Skall ta reda på det...

Jo han är jätte söt :) Han ser ut som en stor ponny!
 
Sv: 04:ornas tråd!

Ja men titta - nog ser man att de är halvsyskon! Akilles är ca 167, så lite skillnad är det :) Hur ser stammen ut annars på din?
 
Sv: 04:ornas tråd!

Min -03:a växte faktiskt en del på höjden under sitt fjärde år, från att ha varit sådär 157-58 så blev hon åtminstone lite över 160. Så tappa inte hoppet!

Vad ska det bli av din då, hopp- dressyr- eller allroundhäst?:)
 
Sv: 04:ornas tråd!

Jag hoppas ju på dressyr, men tänkte visa honom uppsutten i hoppningen på kvalitén. Man vet ju aldrig, tänk om det visar sig att han har jättetalang för hoppning..:eek:

Om det visar sig att han är bättre på hoppning så får jag väl ta ställning då, men det är dressyr som jag brinner för.

Jag har visat dom här filmerna förr, dom är från en dressyrträning för Emma Karlsson för ca tre veckor sedan. På gården där träningarna hålls så har dom en Akribori avkomma oxå och den och min är jättelika varandra oxå. Det är dock ett sto och hon har mycket mer humör än min lilla som är snällheten själv..

http://www.youtube.com/watch?v=RNtshktceuA

http://www.youtube.com/watch?v=rHz3V07OYEE

http://www.youtube.com/watch?v=10lTImmMWYI

Angående hjälptygeln så är det en gouge och den sitter där eftersom han har haft tendenser att stegra när han har känt sig pressad, höll på att mosa min näsa.. Dock så verkar det ha blivit bättre så jag funderar på att prova att plocka bort den till nästa träning och se vad som händer..:p

Du har ingen film på din lilla? Vore kul och se om dom har samma rörelsemönster?

Min lilla hade jätte jobbigt med galoppen i början men det har verkligen lossnat på sista tiden. :banana:
 
Sv: 04:ornas tråd!

Nej men oj då, inte kul med mosad näsa :eek: Vi får hoppas det ger med sig, du får uppdatera hur det gick efter nästa träning!

Tycker nog att jag känner igen lite av rörelsemönstret, ja.. Särskillt traven verkar påminna om varandra. Akilles har luftiga gångarter och bra bakben, sammanfattat. Tyvärr så har jag ingen film än, han har bara bott hos mig i en månad än så länge :) Dock så ska vi försöka organisera en löshoppning, ev nästa fredag, och då vore det kul att filma!

Kan lägga upp ett par bilder, önskar jag hade något bättre men det kanske ger en liten glimt iallafall. Detta var då första dagen i Umeå, och han busar lite i hagen och gör sig tjusig för stona bredvid :D

18924908.jpg


18924910.jpg


(Extremt suddiga och usla bilder :o)
 
Sv: 04:ornas tråd!

Jättefin häst du har!

-kl-
Idag har Lasse och jag hopptränat :o Det började bra med första hindret och han hoppade tjusigt över... hmmm tänkte jag, ska han inte visa sin riktiga sida? (krach i hinder och allmänt snubbel över bommar)
Jooodå, andra skuttet blev ett äkta Lasse-skutt. Berättade då för tränaren att detta var vårt problem och att det kändes näst intill livsfarligt att hoppa honom när han snubblar sådär över bommarna....

Efter några skutt så kom utvärderingen från tränaren....
Lasse måste ha nya hinder varje gång och gärna lite tittiga. Jag ska bara hoppa en gång per hinder och eventuellt en gång från andra hållet med... Så Lasse tror alltså att han är världsvan, och har han hoppat det en gång så är det inte värt att lyfta från marken ens nästa gång :rofl:

Så nästa hoppning blir på tisdag då det är banhoppningsträning på egen nivå nere på klubben - så vi får väl hoppa banan en gång då :rofl::D

Det har blivit lite mycket för lilla Lasse nu - men det känns som om vi är på rätt spår. Och snart ska jag till Thailand och vila upp mig, så då får han göra detsamma här hemma ;)
 
Sv: 04:ornas tråd!

haha lasseman , vilken liten filur.

Men jag kan se lite samma tendens på calle, de bästa sprången gör han när han hoppar titthinder första gången , sen bryr han sej inte om dom , dock hoppar han över men inte med så mkt luft ;)
 
Sv: 04:ornas tråd!

KL

Lilla Saga, jag har förstått nu att hon är en riktig oturs häst... Igår ringde jag och ändrade min försäkring för att få mindre självrisk då jag insett att hon redan kostat mig massor och förmodligen kommer kosta mig mer... så jag ringde och fick lite bättre självrisk direkt jag kom hem från jobbet, har skjutit på det alldeles för länge... sen går jag ut och ska ta in pållarna... jaha då har hon fått en spark på höger bakknä... broddspark...men jag har inte tagit ut nån vet. dom gör ju inget ändå så och det ser rätt bra ut så det får helgen oxå får jag se sen på måndag.

Hon har ju ingen koll på kroppen sin och är för "på" andra hästar, det är ju tredje sparken hon får nu som skadar henne.

Sen har jag inte gjort så mycket mer än lite promenader, ledarskap och longering ett tag för jag har varit dyng less kan jag erkänna för sist jag red var hon överjävlig... bockade och stegrade flera minuter innan jag kunde skritta framåt någorlund normalt... suck... Jag är så ledsen över att hon blev skadad där i slutet på sommaren för då gick ju det så bra och vi skulle börja galoppera och efter hon blev frisk var det ju vinter och det har inte alls gått för oss att komma igång.. just nu tokväntar jag på att våren ska komma så jag kan rida ut i skogen för vi behöver det för att kunna komma igång. Häruppe är det ju skoterspår överallt på vintern så vi är hänvisade till vägar bara nu... suck igen.. litepepp? :crazy:
 
Sv: 04:ornas tråd!

Fy vad trist, hon borde lära sej o läsa de andra hästarna.
Hoppas d einte är nå allvarligt.

Angående skoterspår..jag rider i dom , sällan man stöter på en skoter faktiskt.
Gjorde de förra helgen med 5 åringen men han såg knappt den :p
Nu är iofs skoteråkarna vana att jag kommer med hästarna emellanåt eftersom de var "hästväg" innan de blev skoterled och dom är väldigt trevliga och visar stor hänsyn.
Ser dom att hästarna blir rädda så stannar dom o stänger av motorerna och väntar tills man gått förbi.:bow:
 
Sv: 04:ornas tråd!

Jag vågar inte ge mig ut på skoterspåren här för vi är ju nyinflyttade och det finns inga andra som rider i spåren så de är inte vana att det är hästar där samt att det åker ganska många här och de åker fort...:(
 
Sv: 04:ornas tråd!

Min -04 är en arabvalack e: Om El Tanam ue: Wadim. Håller på med det mesta för tillfället. Förhoppningen är att han blir distanshäst, men det får vi ju inte starta förens nästa år. Helst ska han bli kör, -hopp, och dressyrhäst med! :) Hoppningen går både ock, hoppat oxer 80 cm uppsuttet. Gick SÅ bra, gången efter när vi skulle hoppa fungerade ingenting, men jag prövade med låg (30 cm) kombination, blev för mycket för honom. Så nu har vi backat igen.

Dressyren går ok, han tycker det är mkt med alla nya hjälper han ska kombinera! Som att skänkel betyder fram i vissa lägen och åt sidan i andra. Men vi ligger väl på LC nivå, ungefär.

Körning har vi inte kommit så långt med än. Går med släpa efter honom, inte satt fast den helt ännu, så det är på gång i alla fall.

Men just nu är vi mest inne i en period där vi försöker hitta fram högergaloppen som försvinner ibland :angel:, blir bättre med stretching efter passen. Och så pysslar mycket med hantering och göra honom ännu coolare och säkrare i olika situtioner.

När jag köpte honom (november -07) så var han bara grundriden, inte van vid trafik, saker, kor, älgar eller annat, men det går över all förväntan, så allt vi gör är ju nya upplevelser för honom.

Länkar till album med några bilder på honom.

http://www.pixbox.se/alb_show_id734980_page0.html

Någon med en aning om hur länge han/de kan tänkas växa? Han var 154 cm i oktober och 153 :crazy: i december... Hoppas han ska växa en liten bit till!
 
Sv: 04:ornas tråd!

*kl*

har flera 04-or:

Mellby Rapp (varmblodigt sto) tillhör kulltoppen, med en 5:e plats i Oaks och en 3:e plats i E3-revanchen som bästa meriter. Vann även uttagning till Oaks. Sprang in drygt 400 000 kr som 3-åring

Afrodite Sund (varmblodigt sto). Tävlade rätt så framgångsrikt på hösten som 3-åring (gick lite segt under sommaren). Avslutade säsongen med 2 V75-starter, med en andraplats i ett stolopp och en fjärdeplats i klass 2-försök som resultat. Årsdebutar imorgon 9 mars på Solvalla.

Singha Suay (varmblodigt sto). Tävlade ganska framgångsrikt i slutet av förra året och början av detta året med 3 vinster på dom 9 senaste starterna.
 
Sv: 04:ornas tråd!

*KL*

Idag har Siglo åkt transport till några sjöar nära där vi bor där det även finns en travbana man får rida på.

Han skötte sig mycket bra, efter att ha gått in och backat ur släpet några gånger stod han lugnt och fint kvar :). När vi kom fram hade han bråttom ut och var visserligen spänd men skötte sig fint :banana:. Det var ganska många som var ute och promenerade med sina hundar i det fina vårvädret där vid sjöarna och dom var mycket intressanta tyckte Siglo :). Vi skrittade, travade och galopperade på travbanan och han var lugn och fin och höll fullblodsnerverna i schack :bump:.

En underbar ridtur i vårsolen :) :banana:!
 
Sv: 04:ornas tråd!

Åh jag har också haft en underbar tur i vårvädret :) Det var ömsom sol, ömsom mörka moln men inget regn på hela dagen. Superhärligt! Var borta längre än jag räknade med, det blev ca en timma men vi skrittade nästan enbart så jag tror det är lugnt.
Och jag måste säga att jag är så himla kär i den här hästen! Vi har gått åt det hållet vi red idag en gång, då passerar man en bro som går över lite sankmark. Den har räcke och är lite trasig men går ju inte över något vatten så det är lugnt. Han går över som en klocka :love: Funderar inte ens på att vägra gå över, så som de flesta andra hästar gör som jag ridit där.

Fick dock sitta av när det blev lite mycket, ville inte pressa honom. Det var ensilagebalar och fladdrande plast i vinden, ett hus på en höjd ovan oss där de beskar träd och släpade grenar, vattenpölar och så gick vägen trångt in på en gårdsplan. Behövde ändå sadla om, och hans sätt att vara stressad är mycket lugnare och mer hanterbart än vad jag upplevt med andra hästar!

Igår var vi också ute, ca 30 min. Kunde vänt hem vid två tillfällen men han gick snällt åt det håll som inte var hemåt utan att protestera :) Traskade glatt på och ville bara gå längre och längre bort, ingen hemlängtan, skönt! Satt av och gick sista kilometern, men snart är han nog tillräckligt igång för att klara av sådana här rundor utan att jag sitter av, både mentalt och fysiskt :)
 
Sv: 04:ornas tråd!

*KL*

Jahapp, då hoppar jag in i denna tråden med.

Min Ella har fått börja löshoppa igen. Eftersom hennes utbildning är eftersatt pga hovböldsoperation, sadelletande och mitt jäkla jobb så får hon nu löshoppas lite innan jag börjar uppsuttet.

Hon är bara 156 cm men lagom till en kortbening som jag. Hoppar inte så stort men blir nog bekväm att hoppa med.

Här är lite löshoppningsfilm: (De daterade är de senaste, de andra tre är från veckan innan.)

 
Sv: 04:ornas tråd!

*KL*

Och efter gårdagens mys i solen var det dags för liite mer allvar idag, dressyrträning :). Här är några halvdåliga bilder (man kan säga att tränaren är bättre på att träna än att fotografera :angel:)
Siglo jobbade på jättebra idag :bump:.

18961636.jpg

18961637.jpg
 
Sv: 04:ornas tråd!

Har ju oxå en -04:a som är rätt stor, c:a 170 cm. Har växt väldigt jämnt och har fått ett par kortare viloperioder här under vintern. Nu är vi i full gång igen och man funderar ju på hur hårt man kan ta dem. Rider 1-2 dagar i rad varav en hårt pass i dressyr 30-40 min (när hon jobbar där hon ska och inte bara springer med sänkt rygg). Dagen efter brukar hon få en lång skrittrunda och sedan vila en dag tills nästa lite hårdare pass.

Funderar över om man ska rida henne mer eller mindre än nu. Hon är rätt lättfödd (läs tjock) och rör sig inte speciellt mycket i hagen nu när det är så blött. Två dagar dressyr och 2-3 ute i veckan känns ibland lite lite för henne. Behöver oxå börja med uppsutten hoppning någon gång men skjuter det lite på framtiden.
 
Sv: 04:ornas tråd!

*kl*

Idag var Peia iväg på träningstävling igen. Hennes andra start i livet.
Hon fick skutta runt en 70cm clear round, vi har avancerat 20cm sen sist :p hihi

Jätteduktig var hon! Lite trött och matt i kroppen efter en ganska hård vecka.
Men hon kämpade på fint och det kändes som själva ritten var rytmisk ändå!
Hon var faktiskt felfri även denna gång, toppenkul :D
18963353.jpg

FILM
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 235
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 221
Senast: Sasse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp