Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Jag har köpt ett nytt bett som jag provade idag. Ett vanligt tre delat. Jag har haft raka gummibett förut men det här kändes väldigt bra! Tyckte hon blev stabilare så jag tror hon trivdes bättre med det här! :banana:
 
Sv: 04:ornas tråd!

En fråga...

När Van Remo växte så mkt som han gjorde för ett halvår sedan (11 cm på ett ½ år) så växte han ju bara på höjden, kroppen hann inte med att växa på bredden... Visst kommer han växa till sig lite på bredden & bli "maffigare", men till saken. Han har väldigt trång bringa, men han är inte vinglig, utan balanserad.
Vet någon om han kanske kan växa sig till att bli något "bredare" där fram? bara nåt jag funderar på:p
(Sorry för luddig fråga)

Tack på förhand!:)
 
Sv: 04:ornas tråd!

Visst borde han väl bredda sig lite va! Med tiden då han liksom blir maffigare! Men jag har dålig erfarenhet på såna här småttingar så jag vet inte :p

*kl*

Det skulle vara roligt att se lite nya filmer när ni rider! Sprida lite inspiration! :D

Ut och filma! :bump:
 
Sv: 04:ornas tråd!

Näe, jag har inte heller så mkt erfarenhet. =P Men tack! =)
Men om man kollar på hans bogar så är de "kantiga" & står ut fortfarande, så detta borde ju "fyllas ut", så blir han bredare där iaf... =)

Håller med, vill oxå gärna se filmer! =)
 
Sv: 04:ornas tråd!

*kl*

Hänger inte alls med här men uppdaterar lite om Tiger :)

Vi har nu hopptränat 4 gånger, en gång i veckan. Blir bara bättre o bättre (i takt med att matte lär sig rida :o) och tränaren berömmer hans fina bakben. Jag har påbörjat min övertalning av att han ska visa honom på kvaliten eftersom han bara dömer finalen, inte "grunden". Själv är jag mest nöjd med att han har en sådan underbar inställning till hoppning, INGET bekommer honom :love: Varken höjder, avstånd, konstiga hinder, mattor o dylikt, eller mattes ibland väldigt inkonsekventa ridning :o. Han ser bara hinder som ska hoppas över, inte en suck om annat. Väldigt bra för mig som är så lite hoppryttare man kan bli... :crazy:

På onsdag 9 juli ska vi på vår första träningshoppning och på lördag 12 juli ska vi rida Working Hunter Pony på ett connemaraevengemang. Då rider man först i alla gångarter i grupp och sedan hoppar man en bana enskilt med naturinspirerade hinder på max 80 cm. Ska bli kul o se vad han tycker om att komma ut lite :)

Hemmavid funkar han kanon i skogen, helt underbar! Vi har börjat med små byten i svängarna i han tycker det är kalaskul! Och jag får hejd på honom på ett bra vis, kan behålla halsen lång och blir inget tjafs. Bara jag påminner mig om att hålla handen still och rida med sitsen så går allt finfint.

På bana är det lite värre, hoppas kunna få hjälp snart med mer dressyrarbete. Men han byter iaf sida från gång till gång så något nytta gör vi kanske. Men skänkelvikning på bana har vi helt glömt :crazy: Fast ute på vägarna flyter det fint, jag känner mig bäst på att rida...

På marken är han som vanligt en ängel. Joggar bredvid mig med ett grimskaft runt halsen, går lös i all hantering (och har lärt sig göra en fin liten vändning vid grinden oxå :D), tömkörs våran megarunda (underbar sväng som tar 1 h o 55 min att skritta) i grimma och är lika lydig när vi möter hästar osv och galopperar bredvid cykeln som ingenting.

För se hur länge vi fortsätter hoppa en gång/vecka. Tränaren komemr inte ha tid när det blir skördningstid så då tänkte vi lägga ned hoppningen på bana helt (funkar så himla bra redan) och satsa på dressyren inför kvaliten och komma utm er på terrängbanan. Gärna träna terräng på någon annan bana oxå. Ska försöka få in en dressyrträningstävling innan kvaliten oxå, om vi blir klara tills dess vill säga. Min ridning måste def bli mer precis, nu gör jag alla övningar där det passar, hade jag blivit tvingad att utföra det på en bestämd plats hade allt blivit katastrof...
 
Sv: 04:ornas tråd!

Sugen jag blir på att rida när jag läser det där :) kul att det går så bra för er. Cykla med häst låter himla smidigt, måste nog köpa mig en cykel, haha...
 
Sv: 04:ornas tråd!

Min Tom är oxå trång i bringan, men jag tror helt enkelt att han är den typen, även om jag hoppas att han breddar sig bara han blir lite mer riden och stärkt på det viset. Men just nu softar han, hade tänkt att jag skulle hinna riida lite under de här veckorna som han skulle vara inne innan nästa betes släpp, men han blev ju svälld i en kota, dock var han svälld i tre koptor dagen efter, och jag stirrade mig väl bling på dem, så jag såg inte förrän igår em, att han hade ett jätterivmärke på ena bakknäet, som ömmade rätt rejält.. Typiskt mig.. Så nu håller jag på att fixar med det istället.. Men svullnaden i benen gick bort av BOT padd på natten och lite isbalsam dagtid. Så nu ser han ut som folk i benen igen, men han rör sig stelt i höger bak. Dock ser jag ingen anledning att stressa, han ska ju ut på bete igen om en vecka, och sen ska han vila i 1,5 månad, så om det är en liten sträckning eller ett redigt blåmärke, så hinner det ju läka ut på den tiden, åtminstone hoppas jag på det. I skritt rör han sig obehindrat iaf. Och han är ingen springare i hagen, tvärtom..
Dock funderar man ju en del på vad han har gjort..??
Han går ju ensam i en liten hage nu de här 2 veckorna, så en spark kan det ju inte vara..
Men när man läser om vad ni andra gör så blir jag ju så himla sugen att sätta igång med honom, det är tur att jag kan rida Winne-Pinne oxå, så att jag kan stilla min Rid-abstinens.
 
Sv: 04:ornas tråd!

Gud så jag stavar.. KOTOR och BLIND.. RIDA ser jag nu oxå att jag lyckats att snurra till..
 
Sv: 04:ornas tråd!

Det är jättesmidigt! Fast man får ju ha rätt bra koll på pålle, Tiger hoppar exvis aldrig rakt ut mot mig hur rädd han än blir från något i kanten. Ibland är han nästan lydigare när jag cyklar än när jag går bredvid :D

Idag kom en kompis hem så vi kunde köra en runda. Jäklar vilket flås min lilla häst har nu! 20 min skritt på asfalten (2 km) sedan trav med 3 korta skrittpauser (förbi hus utmed vägen bara) och två galopper (lyckades tom få en i varje :D). Sedan lite trav på asfalten hemåt o resten skritt av de 2 km. Passet i mitten är ca 6,5 km om jag minns rätt, eller 7. Det tar 40 min bort och tillbaka. Pålle var varm/svettigt och lite flåsig men inte ett dugg trött. Pigg som attan, han älskar att bli körd!

Dessutom gick själva körningen mycket bättre. Han brukar bli väldigt irriterad på bettet, jag klarar inte av långa tömmar men vågar inte köra helt bettlöst så jag kör på mellan varianten - sätter en pelhamdelta mellan bett o engelska nosgrimman ringar på sidorna (pullback). Men idag var han hyfsat rak o fin (brukar vilja vika huvudet åt den för tillfället mjuka sidan), och på slutet tom väldigt rak och gick att ställa åt andra hållet oxå :) Och han är så msidig, man sätter i gång honom i trav i början och sedan travar han på i samma fart hela vägen, ibland får man bromsa lite men jag behövde inte smacka på honom en enda gång på hela vägen och han vinglade knappt ned mot kanterna alls *stolt matte*

Jag är väldigt spänd på hur han är att rida imon. Innan har han varit asjobbig i munnen dagen efter men eftersom han känndes så bra idag och tuggade massor på båda sidor så finns det hopp om att han känns fin även imon :)
 
Sv: 04:ornas tråd!

På onsdag får jag ochså en 4åring! WEEE!

Fullbl vallak, han är jätteduktig, hoppade honnom på träning för en vecka sen, vi hoppade bana på typ 1m! Han är fortfarande lite "trög" men med lite ¨mer träning tror jag han blir jättebra! Satsar på å deb i fälttävlan i starten på augusti!

Bild kommer snart!
 
Sv: 04:ornas tråd!

måste fråga, vart cyklar du med hästen :)? är det på asfalt?

för grusvägar är ju inte direkt en hit att cykla på, knöligt och grusigt...
 
Sv: 04:ornas tråd!

*KL*

Nu är vi äntligen igång igen. Tränade för första gången idag efter 1 månads helvila, och nu två veckors skogsridning. Vi åkte till ett helt nytt ställe där hon aldrig varit förut och hon skötte sig verkligen hur bra som helst:love: Min bäbis:bump: Lugn som en filbunke på plats och brydde sig knappt alls om ridhustältet vi red i. Skönt med tanke på hennes bakgrund som vilding:p Dock så märktes det även på framåtbjudningen som inte direkt var den bästa för dagen, men med tanke på att hon går ute dygnet runt inte gått på volt på 1 ½ månad så skötte hon sig kanon. Hon är så himla mjuk och lösgjord på en gång, man behöver inte göra någonting och hon bara är där hur stadig och fin i formen som helst:love:

Från och med imorgon ska hon får stå inne på nätterna så vi kan börja slipa på styrka/kondition/form inför kvalitéts. Men det känns verkligen som att vi är väl förberedd redan nu så jag tror inte alls att det kommer vara något problem om två månader.

Har även bokat in min första tävling med damen, det blir en lokal LB:2 den 25/7. Ska bli så himla spännande!

Over and out!:banana:
 
Sv: 04:ornas tråd!

Kul att det går så bra! :)

*kl*

Igår när jag red ut så stötte vi på vår första "främlings-häst" som även var travare på turen. Det finns inte så mycket andra hästar här där jag bor och de som finns har jag missat tills nu. Alltså vi har sett dom när vi promenerat och från hagen men inte när jag ridit och hon brukar bli rätt till sig :-)

Jag travade på en sandbana och kollade bakåt av någon anledning och vad ser jag om inte en travare som kommer i full fart! :eek:

Saga hade inte hört något så jag tänkte skynda mig och vänta på henne så hon fick se vad som kom men hann inte utan hon gjorde en liten lufttur när hon hörde att något kom och stod sedan väldigt faschinerad och tittade på hur ekipaget närmade sig. (Behöver jag säga att jag höll mig i fegisremmen! haha:p)

Men hon skötte sig sen väldigt bra! Det var en bekant till mig så han saktade ner till skritt när han såg att Saga blev till sig och stannade sen och pratade med oss och sen red jag iväg tillbaka och han fortsatte. Sen kom dom igen på asfaltsvägen när vi skulle över den och då tittade Saga bara och sen skrittade vi hem efter dom och matten och hussen kunde prata så jag var så stolt så :love:
 
Sv: 04:ornas tråd!

Ja men du.. Hejsan! Såg ju nu att du med var en västeråsare!! Så trevligt!!:D
Fin ponny ser du ut att ha med!:banana:
 
Sv: 04:ornas tråd!

*Knapplån*

Nu har tråden gått över 1000 inlägg och börjar därför bli svåröverskådlig.

Starta gärna en ny. :bow:

Mvh

IngelaH
moderator, som helst ska hålla lite koll i trådarna. Men så här långa trådar är heltidssysselsättning och så mkt tid har jag inte. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 927
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 130
Senast: Sasse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp