Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

+ Tom Dooley
Ja, det kändes väldigt mörkt ett tag, börjar lätta upp nu äntligen! Känns toppenbra! Tur är väl att hon fortfarande
är lika pigg, glad och mysig :) Nu ser jag fram emot betäckning till nästa vår, hoppas på att hon blir en bra mamma!
 
Sv: 04:ornas tråd!

Skönt att du fått veta vad som felar iaf :)
En hingst som jag har fastnat för är Rotspon, är inte speciellt insatt i avel och hingstar, men han har något som jag har fastnat för... dessutom så har han lämnat både hopp och dressyravkommor vilket jag värdesätter :laugh:
Här finns liten filmsnutt
 
Sv: 04:ornas tråd!

Glider in på ett bananskal (:banana:)
Och bara undrar hur era 04 ska få vila i sommar? Hur mycket?, länge?, ställer ni av dem helt eller blir det bara lättare träning/promenader ? Vilar dem flera veckor i streck eller mer utspritt över sommaren? Bete eller ej? :D
Glad sommar alla bukare!
 
Sv: 04:ornas tråd!

Mycket tjusig din häst! :laugh: och duktig för att vara första gången i trav på volt, sen är det väl bara att passa ytterbogen lite så ni inte hamnar på vägen ;) men det kommer nog med mer rutin och styrka.. alternativt så kan du testa att sätta ledande innertöm, men då får du ju ändra tömsättningen när du byter varv (men det är det värt ibland :laugh:)
 
Sv: 04:ornas tråd!

Hejhopp
Våra kommer inte att få vila något direkt.. de har vilat rätt mycket under våren pga diverse olika anledningar... Men om de hade gått regelbundet hela våren (som tanken egentligen var) så hade de fått vilat nu i juli... nu är det möjligt att det blir nån vecka bara om jag jobbar mycket och inte hinner.
 
Sv: 04:ornas tråd!

Nu har även jag kikat:-) Jättefin häst! Precis som en föregående talare skrev, se upp med ytterbogen sen, men det är ett så vanligt "fel" i början när de inte är vana att gå på volt, och ibland även senare med, så ingen sensationell kommentar..;-) Men hon har en fin utstrålning, och en bra grundaktion när hon hittar tempot och takten tycker jag!
Lägger in filmen jag har på min egen vingel pelle:-D
Hoppas ju på att han blivit stadigare i sommar, på filmen löshoppar han för fjärde gången, och då kan vi tillägga att första gången höll han på att självdö av att det låg en bom på backen.. Andra gången så kom han över ett räcke på 50 cm med viss tvekan. Tredje gången hoppade han hela 90 cm:-O!! Men sen så släppte det. Men därav har vi inte kastat upp det på ngr höjder, han får tid på sig.
http://www.youtube.com/watch?v=gcCh2XbADzU
 
Sv: 04:ornas tråd!

I förrgår longerade jag Ella.

Hon hostade inte en enda gång och av rörelsestörningen syntes inget. Trots att jag drog i linan flera ggr. Den har ju bara synts när jag tagit i linan för att få henne närmare mig. Underligt.

Veterinären ringde mig igår kväll och vi kom överrens om att hostar inte Ella så kan vi sluta med medicinen. Skönt med veterinärer som är hängivna sitt arbete och verkligen bryr sig om djuren.

Kommer dock att låta henne stå en vecka till som det var bestämt från början.

Lite OT, men jag råkade igår på motsatsen. Jag vart förbannad hela dagen, min mamma med. Ellas lillebror har satt på gammeltanten hemma och eftersom denna inte brunstat sen dess, (18/4), så åkte vi och gjorde UL. Jag upplevde mig idiotförklarad, "för den där resan till kunde ni ju besparat er för en ettårig hingst är inte fertil" och veterinären vispade bara runt med ul-instrumentet i max tre sekunder och sa att hon inte var dräktig. Jag sa att hon inte brunstat, (stoet brunstar mkt tydligt annars), och undrade vad det kunde bero på. Men det var visst inte intressant att kolla på.:mad:

/AK-skitsur.
 
Sv: 04:ornas tråd!

Jag förstår att du är sur, o det är väl klart att en del ettåringar är mogna nog för att det ska bli nåt! Tack för era kommentaren, bra tips att byta tömsättning så inner blir ledande! Ena vavet gick kanon, anda var MKT värre! Tror det är när hon börjar tröttna lite! Det värsta är att det i det läget är omöjligt att styra, hon bara viker ihop halsen, sen fortsätter bogen iväg på andra hållet! Men vi jobbar på!
 
Sv: 04:ornas tråd!

Vad duktig han är! Ser jättetrevligt ut tycker jag! Och inte var det så vingligt? Ser ut som väldigt mjuka språng!
 
Sv: 04:ornas tråd!

Hon är lika fin som vanligt tycker jag, helt underbar :love::D

Kan du inte berätta lite mer om hur det går och hur planeringen ser ut då, länge sen man hörde nått från er!

Tack! Jadu, det händer inte mkt alls! Jag hinner inte med henne..
Det har vart så pass att jag övervägt att sälja henne. Tyckt synd om henne som går o skrotar i hagen! Den här tömkörningen var det första vettiga på länge! Säkert nån månad..
tanken har ju alltid vart att köra in henne först, men jag har börjat tänka om. Hon är ju galet rädd för kor. och det med vagn bakom, är INGEN höjdare, med ryttare är det heller inte kul, men mer hanterligt! Jag jobbar vidare med tömkörningen och skall kontakta min tränare för lite rådgivning. även om jag bestämmer att rida in först, så har jag nog en hel del tömkörning framför mig. Tränaren är av den åsikten att allt ska fungera innan uppsittning. Dvs öppna sluta mm. Har precis börjat med öppna i ena varvet. Det går ju såå långsamt då jag aldrig hinner träna tyvärr.. Hon blir ju 4 i sept så det är ju dax... Det är en dyr häst att bara klappa o gosa med!
I aug är det dax för riksutställning, då ska hon få pjucks på. Spännande! Men det dåliga samvetet är tärande.. Och känna att man inte hinner, och har hon det bättre hos nån annan? Har ju haft henne sen hon var 8 månader..
 
Sv: 04:ornas tråd!

Några bilder från ikväll... Längtar ihjäl mig för att jag är så sugen på att få rida honom igen!!:angel:
21815432.jpg

21815433.jpg
21815434.jpg

21815435.jpg


På nåt konstigt sätt hamnar jag, osminkad & snygg - not!, på nästan alla bilder..:crazy: Men hästen min är översocial & vägrar att stå längre än ½ meter ifrån matte:grin:
 
Sv: 04:ornas tråd!

*kl*

Ikväll blev det lite bilder igen! Hon är så duktig min lilla skrutta. Men ni får ha överseende med styrningen som inte funkade så bra men det var för att hon var väldigt störd av massa bromsar! Vanligtvis funkar det mycket bättre och hon bogar inte ut så som hon gör på filmen.

Har ni några förslag på hur man får henne att acceptera bettet bättre och bli mer stilla med huvudet? Det kommer väl med tiden förstår jag, men tänkte bara om nji har några egna tips så där som man kan tänka på.

Saga08070400000.jpg


Saga08070400001.jpg


Saga08070400002.jpg


Saga08070400003.jpg


Saga08070400007.jpg


Två filmer kommer strax när jag lyckats ladda upp dom!
 
Sv: 04:ornas tråd!

Hehehe, ni skulle se hans framvagnsinställning ibland på gången. Men dagen till ära har jag fått frisera honom för första gången utan sax.. Har varit omöjligt att få till hans man, den är tjock och tunn om vartannat.. Men ikväll stod han snällt och NJÖT av att bli putsad. Duktig häst! Dessvärre var han tjock o varm i en bakkota, man funderar ju på vad han har gjort med den.. Kylde kotan iaf, och nu får han stå med BOT padd på kotan i natt, så får vi se i morgon. Han har säkert sparkat sig själv när han blivit irriterad på flugor, för det var på insidan som svullnaden o värmen var.. Typiskt hästar.. Men han rörde sig bra i skritt, och något stel i trav, så han får hagvila några dagar med omvårdnad på kotan, så får vi se.. *håller tummarna hårt*

Vad använder ni andra för flugskydd på era hästar?
Och om ni använder liniment, vilken sort föredrar ni?
*Nyfiken*
 
Sv: 04:ornas tråd!

Jag är flitig användare av arnika-liniment.
Har även två BOT paddar och en ryggvärmare men de är sällan dom används..användes mkt på gammelstoet förut.
Har använt padden 2 ggr på Calle o han har dragit av sig dom båda gångerna..vadå nyfiken i en strut o kan inte låta bli o gnaga dä rhan kommer åt. suck.

har aldrig haft en häst som är så finurlig och uppfinningsrik som denna och han lägger alltid näsan i blöt ;)

Flugskydd använder jag inget alls eftersom mina två små troll klär av varandra.
Däremot smörjs dom in med switch on eller vad de heter.
 
Sv: 04:ornas tråd!

Söt hon är :laugh:
Angående huvudet skulle jag väl inte vara alltför orolig, men jag skulle nog försöka ta upp det så hon inte dyker och driva på fram lite till så hon kommer igång med bakkärran :laugh: man får prova sig fram lite..
Men ni har ju kommit en bra bit på väg sen jag senast såg bilder på er :laugh:
 
Sv: 04:ornas tråd!

åh.. önskar att jag fick frisera manen på halvblodsdamen med.. den ser riktigt förjäklig ut nu :crazy: tur det är sommar och inte så många som ser oss ;) (pallar inte ta tag i det just nu heller..pissmärr:devil:)

Vi använder switch på våra vilket jag tycker fungerar okey, har även 4ess salva om det skulle vara extremt mycket insekter..
Och om/när jag använder liniment använder jag helst Blue Lotion stark, tycker den fungerar mycket bra och gillar att den först är kylande sedan värmande :laugh:
 
Sv: 04:ornas tråd!

Jo jag håller absolut med dig! Försöker ta upp henne men det är inte det lättaste om jag inte bara släpper henne helt och idag stog hon emot mer än vanligt bara för att hon var förbannad på bromsarna! Men jag ska försöka jobba mer med att inte låta henne dippa in! Tack för reflektionerna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 926
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 130
Senast: Sasse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp