Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

KL

Får man va med här om man har en liten busig newforest? :-P
 
Sv: 04:ornas tråd!

Absolut, spec när du är hälsing oxå :D

Idag har jag ridit calle barbacka för första gången och tack o lov så höll han sej på mattan :angel:
Vi var ner o badade lite och mamma red Q.

Funderar på om jag ska åka o tävla nästa fredag med calle eller inte. hmm
 
Sv: 04:ornas tråd!

Vilken söting! Hur pass inriden är han då? Fungerar det bra i alla gångartet och så eller?


*kl*

Återigen en jättenöjd Verona på den här sidan datan :bump: Saga är som en dröm! Fortfarande inge bock! Nu hoppar jag upp och rider iväg helt själv och är inte orolig! Vi rider uppför backar, nerför backar och över diken utan problem och hon har ju (som jag vetat hela tiden) ett superpsyke när hon lägger av med dumheterna. Blir inte rädd för något och ser hon nått läskigt så dras hon dit som en magnet för att hon är så nyfiken :p

Jag vill galoppera så snart som möjligt nu men känner att jag nog ska ha med min kära sambo då ifall hon skulle dra av mig och han har jobbat kvällar ett tag så det har inte varit möjligt.

Hon fungerar jättebra att flytta och rygga men hon vill gärna krulla ihop halsen i traven och är orolig med huvudet så jag försöker rida framåt bara och ta upp henne. Men det går bara framåt varje gång vi rider nu känns det som :love:
 
Sv: 04:ornas tråd!

Jo han kan väl de som är mest basic.Typ skritt, trav, galopp, frammåt och bakåt :P Men galoppen kommer jag nog att få jobba hårt med för han orkar verkligen inget just nu. Men det kan ju bero på att han bara är riden på ridbana och absolut INGET i skog och mark verkar det som. Han vet inte ens hur man går ner för en backe ordentligt utan han lägger all vikt på frambenen = inte bra. Så jag hoppar av och leder honom om det är långa och branta nedförsbackar och förösker träna på att göra halt och på så sätt få honom att "sätta" sig lite mer på bakbenen.. är det klokt tror ni? tänker att det blir en väldig belastning på frambenen annars om båda hans vikt + min är på. Han är ju uppväxt på Öland och där är det väl rätt platt eller? :) haha.. kan bero på det. Inte som här i steniga och backiga hälsingland!
Sen är han över lag väldigt ouppfotrad tycker jag, bitig och sånt men jag försöker köra lite ledarskap och tycker redan att det började bli bättre, förutom idag när vi skulle sko honom fram då, vilding :P

föresten tar jag gärna emot alla tips jag kan få. Gärna övningar man kan göra ute i skogen/på fält för att stärka galoppen lite extra.. han galopperar liksom väldigt stort och typ raka framben. Svårt att förklara. Hade gärna vilet haft lite mer "knuff" och lite mer explosivitet men det kanske kommer om han får sträcka ut ordentligt?!:)

Kul att läsa om alla fina hästar! Verkar som alla gör ett toppenjobb med sina bäbisar!
 
Sv: 04:ornas tråd!

Det där med att inte kunna gå nerför känner jag igen. Saga har haft jätteproblem för att hon inte har "hittat" rätt bromsknappar i sin egen kropp så att säga men nu äntligen börjar det gå bättre oxå! :D
 
Sv: 04:ornas tråd!

ja men då kanske det finns hopp för min också då?:) Han tycker nog nästan att det är jobbigare att gå nedför backen än att klättra upp. Va ute och gick i skogen med honom nån dag efter att jag fått hem honom och blev helt chockad när han gick nedför och undrade vad f*n han höll på med:P
 
Sv: 04:ornas tråd!

Vill bara tillägga; det är verkligen grymt härligt att ta sig ner för en brant och svår backe med en häst som accepterar att det inte är full fart som gäller! En häst som inte bara saktar ner efter att man slitit som sjutton i den, utan en häst som tänker "okej, långsamt nu", placerar vikten bakåt och tar ett steg i taget. Lovely! Då känner man mycket av deras kraft tycker jag, och hur man håller den i små sytrådar!

Åh vad jag längtar ut i naturen. Speciellt backträning och omöjlig skogsridning, det är ju det bästa :D
 
Sv: 04:ornas tråd!

ÅÅh, va härligt att rida barbacka!:laugh: Det står absolut högst upp på min & Van Remos "att-göra-lista" när vi har kommit igång igen!:)
 
Sv: 04:ornas tråd!

vilken liten sötnos!
vad är de tänkt att du ska ha honom till?

Tror att mkt skogsridning, upp o nerför precis som du gör kommer hjälpa galoppen oxå. de låter som han har lite problem med koordinationen och de hade min 4 åring oxå, har emellanåt fortfarande men de går framåt.
I vinter har jag mest bara galopperat rakt fram ute på skogsvägarna i kuperad terräng för att bara få en bra framåtbjudning där han orkar med sin kropp o allt eftersom kan man börja ändra lite på dom.

Jag är hälsing men bor lite längre norrut än dig.. ungefär 8-10 mil.
 
Sv: 04:ornas tråd!

Halloj! Vad trevligt med en hälsing till:) Jo men ja tror också det.. hans galopp är verkligen förskräcklig just nu, han orkar knappt galopperna överhuvudtaget om ja ska vara ärligt och det är NOLL egen bjudning. Men det är väl bara att träna på i lungt tempo som gäller, är väl inget som kommer över en natt :-P Men nu blir det mycket skogsridning kan jag lova, han är grymt ovan i skogen..jag som är skogsmulle och alltid tränat mycket ute trodde inte att det kunde vara såhär illa :P Föresten, till frågan: Ja hade tänkt utbilda honom lite och tävla nån unghästklass på honom. Eftersom jag är oldie (19 år) så blir det väl största sannolikhet försäljning senare...nån gång...
Jag är ju lite mer hoppinriktad eftersom jag bara tävlat hoppning på mina gammla ponnyer som såldes av när jag blev 18. Men den här nya lilla busen tror jag kommer kunna gå dressyr också i framtiden.. han har en väldigt bra trav, så vi får väl se. Blir väl förhoppningsvis en bra allroundhäst. Sen tog hans förfärliga galopp (inte direkt hoppgalopp) nästan död på mina dagdrömmar om medelsvår hoppning, så jag får väl trösta mig med traven då.. Haha! :)

Har du en skimmel?eller är ja fel ute då?
 
Sv: 04:ornas tråd!

Jag har en skimmel och även en gul connemara som egentligen är mammas men jag som utbildar den.

Om du har någon som följa med dig ut i skogen som draghjälp så är de guld värt.
Slipper man hålla på o driva en massa, och så kommer dom på att de är roligt o springa med en kompis.
 
Sv: 04:ornas tråd!

Då vet jag vem du är. du red Johannas häst förr också va?
 
Sv: 04:ornas tråd!

*kl*

Jahapp... då har man... bockolerat då, det är den nya gångarten som är mest inne nu har jag hört! :cool:

Skämt å sido men hej å hå va jag har fått åka nu... det var nämligen dax för galopp idag :devil:

Och vad fick jag... jo en väldans massa bock och markkänning för första gången på donnan

Jag hade satt på fegissnöre framför bakvalvet och tacka guuuud för det för det var välanvänt kan jag säga men inte ens det hjälpte, flög som en projektil till slut, lyckades ändå hålla kvar hästen och hoppade upp igen på en gång...

Alltså jag höll stenhårt i det där jädra bandet och drev, drev, drev och höll upp huvudet men hon är fan mästaren på det där, jag hade ju inte en suck... jag gjorde iaf några förösk innan jag flög...

Efter avramlingen så bestämde jag mig att jag skulle försöka få galoppfattning och sen bryta av snabbt som attan och jag lyckades med det fast inte var det galopp som kom utan ja.. äh inte f-n vet jag.

Ja jag vet inte riktigt.. hon är ju likadan när jag longerar eller tömkör att hon har väldigt lätt för bock och i början gör hon det nästan alltid men när jag står på marken kan jag ju gå på på ett helt annat sätt, tro om jag måste försöka träna bort det från marken först och sen ge mig på det på ryggen för så länge det kommer utan ryttare lär det väl komma med ryttare vad tror ni?

Jahapp, kanske låter lite desperat nu men jag är inte nerslagen :-) Det går ju så himla bra annars nu så jag kämpar på :D Men lite ideer mottages tacksamt :bump:
 
Sv: 04:ornas tråd!

hmm... självklart fegissnöre framför framvalvet inget annat, annars kan man ju lätt förstå varför jag flög :angel:
 
Sv: 04:ornas tråd!

Haha, hoppas det gick bra med dig! Tror du har rätt om det där med att börja från marken först och få det att fungera riktigt bra. Sen är det nog bara att ta tjuren vid hornen igen:) Lycka till!
 
Sv: 04:ornas tråd!

*KL*


Jag kommer inte att deltaga i denna tråd på ett tag.

Har just nu bara tråkigheter att berätta.

Ella har kanske blivit hosthäst. Började hosta i måndags och det har blivit allt kraftigare hostningar, hon kan knappt trava utan att hosta. Och har efter en omkullridning gjort sig illa.

Veterinären var ute i fredags och konstaterade ljud från ena lungan och i och med att Ella redan är en allergisk häst, (mot knott, sommareksem), så menade hon att detta nog var en allergisk reakion. Hon ska käka Feburol, eller vad det nu hette, i tio dagar.

Sedan så har hon blivit lite stapplig, det syns bara i höger varv på volt. Böjprov reagerade hon inte på, bara när veterinären gjorde det på vänster fram. Det var nog obehagligt med så mycket tyngd på höger.

Förmodligen sitter det i bogen eller kanske i bakkärran. Är det inte borta om två veckor så blir det klinik.

För två veckor sedan dök hon med nosen före i sanden i ridhuset vid en avsaktning från galopp och plöjde likt en torpet fram flera meter och stannade precis bredvid där min lillasyster satt med sina små barn!:eek: Något som kunnat sluta illa men ibland är turen med oss.

Just nu går hon och leker gräsklippare i mammas trädgård eller har vråltråkigt i sin sjukhage.

Ja, det var alla trevliga nyheter från oss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 235
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 221
Senast: Sasse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp