Bukefalos 28 år!

-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Varför är du emot snöträning?
Enligt mig är de den perfekta träningen vintertid.
Sen får man naturligtvis träna korta stunder i början o helst bara skritt om hästen är otränad. (som calle just nu).
Q rider jag snöträning med flera ggr i veckan.

För övrigt kan jag säga att de nya året börjat bra.
Q känns som en hel miljon att rida på o allt är frid o fröjd.
Calle har idag träffat veterinären då de är 6 veckor sen operationen.

Nu har han fått klartecken att börja röra på sig ordentligt, skrittad 4 veckor.
Så nu börjar en långsam igångsättning o i slutet av mars räknar jag med o kunna styra på småhinder igen.

Tänk att man kan vara så lycklig över att få jogga hästen :love:
Sen måste jag få skryta med att Calle uppför sig exemplariskt på kliniken o veterinären avgudar honom för att han är så lättarbetad och så "skönt avslappnad".:D
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Härligt att det går framåt :banana:

Här är en till som gillar djupsnö, det enda som funkar som uttröttning när Monstret är på det humöret ;)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Jag är emot det till viss del, för att jag tror att det i det stora hela är ett fåtal ryttare som rider i djupsnö på "rätt sätt". Det är otroligt ansträngande för hästens senor att gå i djupa underlag, rörelsemönstret förändras ju som bekant rätt drastiskt.

Men i rätt typ utav snö, (kall, torr och utan lager av skare) och med en häst som är i bra kondition och "förberedd" för uppgiften (grundstärkta senor, ligament) och med en ryttare som har lite förnuft och känsla, så kan jag tycka att det är ett bra styrketräningsredskap :laugh:


Min kuse är inte det minsta förberedd för att plöja fram i nån djupsnö... dock så får hon lov att skritta korta pass i lite djupsnö, vi håller oss där det är minst snö. Men det är bara för att vi inte har något annat val just nu, annars så hade jag föredragit att sätta igång henne på varierat fast underlag.

Så tänker jag, förklara gärna hur ni tänker angående detta, jag är öppen för nya synvinklar :laugh:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Aha då är jag med.
Jag rider ju bara i den lösa kalla snön o skare undviker jag alltid. Dom får ju små sår av iskristallerna på kotorna annars :S
Jag delar ju ridvägar o täckter med skotrarna o häromdagen svor jag en lång ramsa då skotrarna kört på min bästa galoppväg uppför berget.
Hästarna hatar att gå i skoterspår för dom tror dom går på fast underlag o sen när dom trampar till så sjunker dom igenom..inte bra för senor.

Mina hästar går ju i hage med djupsnö hela dagarna så dom är vana att gå i djupsnö.
Beroende på snödjup så varierar jag mellan att bara skritta (väldigt djup snö) eller rida pass där jag sitter o trimmar lite eller intervalltränar.
Man kan variera mkt helt beroende på vad för sorts snö de är o vilket djup.

Sen är de klart att man får hålla koll på hästen o det är viktigt att man känner dom så man kan tyda minsta tecken.
Och naturligtvis variera med annat arbete o annat underlag.
Variationen är viktigast.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Ja precis, variation är jätteviktigt. Vi tänker nog ganska lika egentligen.
Men en sak som jag kom på när jag postade i en annan tråd om samma sak, är att många nog glömmer bort att när hästen blir trött så klarar den inte av att kompensera "stötar" lika bra. Och ridning i djupsnö ger ju snabbare muskeltrötta hästar och belastningen på leder, senor och ligament blir då högre. Och ju högre tempo hästen går i desto högre blir skaderisken.

Men då återkommer vi återigen till ryttarens känsla och kännedom om hästen den sitter på, detta kan ju undvikas om träning läggs upp på rätt sätt.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Ja snöplumsning är jättebra när man har bråttom.. 20 minuter räcker o så tar man den ena på släp o slår två flugor i en smäll:cool:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Ja snöplumsning är jättebra när man har bråttom.. 20 minuter räcker o så tar man den ena på släp o slår två flugor i en smäll:cool:

Extremt tidseffektiv sena kvällar när bäbisen inte velat somna och man inte kommer upp i sadeln förrän kring 22-tiden! Och A är ju otränad i allmänhet så det blir rätt korta stunder i snön, omväxlat med skrittpauser efter vägen. :)

Håller med dig även i övrigt, tänker på samma sätt. Skriver även under på skoterspår = elände :cool: En vacker dag ska jag slå upp trästaket runt mina ängar så att inte fanskapen kan förstöra mina plumsplatser!
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

En fråga till er alla..
Ingen i denna tråd som bor i Skara och kan tänka sig att låna ut en sängplats (madrass på golv går bra) helgen den 18-20 februari?

Ska läsa en kurs på distans via SLU i skara o vi har en gemensam träff då.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Hittar du inget så kan du få låna min soffa, 4-5 mil bort :p


Ang. snöträning:
Sixten älskar det, men inte blir hon trött av det :cool:
I början försökte jag hålla det till enbart skrittpass, så hon fick en chans att vänja sig.
Slutar alltid med att hon bara bockar och stegrar och försöker springa.
När hon väl har börjat gå i alla gångarter i snön så blir hon superpigg och svinstark.
Otroligt givande.. :D
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Gott nytt år allihopa så här några dagar in i januari:cool:

De senaste dagarna har jag börjat fundera på vad det var vi köpte då i september förra året.
Han var ju väldigt ur kondition, sent inriden och även ganska sporadiskt riden överhuvudtaget.
Men schysst ponny som inte stressar i onödan. Ridningen har ju bara gått framåt hela tiden, vila hela november fick han också för att smälta allt han varit med om.
Satte igång honom utan problem, nöjd över att få komma ut i skog och mark igen (har ingen paddock vintertid och ännu mindre ridhus).

Men han svettades en galning och orken tröt så för en vecka sedan klipptes han och efter det så är han liiite annorlunda:eek:
Taktar från start, går inte att göra halt då studsar han och lättar lite med frambenen, ska bara fram fram fram, vilket kan ju vara trevligt för det mesta;) Men jag ska väl för bövelen kunna ta i han och göra halt!? Hela rumpan åker ut i vägen och han bara skruvar på sig, går emot skänkeln när jag försöker få in rumpan för att tillslut smålätta:mad: Jag blir då galen på han för stegringar även om de är minismå tolererar jag inte :mad: Dottern uppskattar verkligen inte hans små tilltag heller utan rider vår gamla läromästar ponny nu ett tag:love:

Är det bara pigghet och stark vilja framåt, trots, testar han oss eller gör det ont någonstans???
Får han bara bestämma takten är det ljuvligt och när han får trava kan han göra det på slaka tyglar för han är inte den som bara drar. Öronen framåt och han lullar på fint i trav i angenämt tempo:)
När han travat eller galoppat den värsta energin så blir det något lättare att ställa krav som halt eller halvhalter men helt bra blir de inte utan han vill genast vidare annars kommer stegringarna.

På tisdag kommer vet. och vaccinerar då får hon kolla över tänderna om det kan vara något. Men vad tror ni? Kan det bara vara kondiset som blivit bättre och klippningen som gör att han faktiskt orkar mer eller något annat?
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

kl

Hej på er igen!

Jag är urdålig och skit kass på att uppdatera, verkligen! :cool:

har inte heller spec mkt att rapportera om heller.

Bägge mina tanter går på halvfart av olika anledningar. Mkt jobb, utan hoppsadel, ingen trailer osv. Men håller humöret uppe och tränar på så gott jag kan i vinter vädret här nere. Blir mkt ridning i snön på ängarna och bara ute ridning. men tanterna verkar inte lida lag för det det än så länge iaf.
Tror också damen har växt någon cm lr ett par. vilket inte gör mig heller. jag kommer ändå aldrig komma upp på henne utan pall. :D

Såg att ni andra hade lite diskussion om snöridning.
Enligt mig är den rent utsagt skit bra. OM man rider förnuftigt och gör det snällt för våra fyrbenta vänner. :)
Eftersom mina går i djupsnö i hagen och rids flera dagar i veckan i den så är de väl tränade med det. Rider max 15 min blandat skritt trav galopp och sen fram o avskrittning längs landsvägen.
De är kalla och torra i benen hitills, så jag kommer fortsätta med det. Har heller inte så mkt annat att välja på för tillfället.


Nu ska jag försöka uppdatera lite också. ;)


Jag bor btw 1,1 mil utanför skara om det skulle vara intressant. :)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Nu har jag fått nog.
Den lilla motivation som fanns är utplånas (snarare urgröpt).
Idag inleds jakten på en fodervärd.



:(
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

kl

Vi är ju numera inne på vår andra vecka med några travminuter och mestadels skritt, ca 60 minuter om dagen.
Och Calle är så lycklig över att få röra på sig igen. Han är sinnessjukt positiv just nu o känns som en hel miljon att rida på.
Mjuk o fin, pigg och ihop.

Tränar mkt övergångar o försöker hålla honom rund o ganska låg än så länge. Han ska ligga kvar i samma form i övergångarna o mkt tempoväxlingar.
De känns mkt lovande inför säsongen om de fortsätter såhär.

Jag är lycklig, Min häst gör mig lycklig:love:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Nice :)

Jag har satt igång pärlan igen skritt och trav ett tag och nu galopp i går.. håller mig utomhus än så länge på fälten där jag har lyckats rida upp ett spår så det inte blir så djupt... är ändå inisad och kommer knappt dom 100 metrarna jag har till närmaste ridhus:cool:

Tänkte väl börja hoppträna för mig själv någon gång i mitten av februari och för tränare sen när vägarna är bättre.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Härligt att höra att calle är på gång igen! :laugh:

Kl
Igår tänkte jag att det kunde vara dags att frisera min lilla häst, manen var ju lite lång och eftersom jag hade tid över så var det ett bra tillfälle att fixa till den lite...

"Före och efterbilder är ju kul" tänkte jag, när jag glad i hågen skred till verket.
Men efteråt insåg jag huuuur hemmablind jag hade blivit! :eek: My Goooood! Min häst såg ju ut som en travare innan!! :rofl:

:angel:
DSC04961.jpg


Senare, mitt halvblod är tillbaks :D
DSC04973.jpg



Sinfonie: Vi undrar fortfarande vad som har hänt?!
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Höhö, sådär såg Akilles också ut innan jul men med typ 3 gånger så tjock man dessutom :D Han har vansinnigt mycket man, mera i stil av kallblodstravare alltså. Lite därför den fått växa sig lång, är lat och det tar tiiid att trimma :angel: Fördelen med vildvuxen man är att jag kunde trots allt göra en snabbvariant av frisering och det märks inte såå tydligt att manen är ojämn eftersom den ändå spretar åt alla håll :idea:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 280
Senast: Stereo
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 640
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
935
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp